Hvad lavede du for 14år siden?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvad lavede du for 14år siden?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. sep 2015, 10:06

Fuck.exe skrev:
Jeg kan sagtens se hvor I vil hen. For mig er det bare stadig ret uinteressant hvad folk lavede lige netop da det skete. Jeg synes så til genæld at det er vildt interessant at høre deres tanker om angrebet og hvad det gjorde ved dem.
Så for mig ville spørgsmål a lá "Hvad gjorde 9/11 ved dig?" være mere interessant at læse svarene på.

Jeg er også lidt farvet af at have kigget på div debatter på fx facebook hvor selvsamme spørgsmål om hvad man foretog sig, florerer rundt. Jeg ved ikke... Måske det bare er mig der ikke gider læse de samme "Jeg var på arbejde og havde lige sat kaffe over da min kollega fortalte det"-opslag igen og igen. Hvert eneste år.

(Jeg kan selvfølgelig bare lade være med at læse dem. Jeg opsøger det ikke, men lige i dag er min facebook spammet med den slags opslag, og det fanger mit øje)


Jeg kan godt følge dig.
Jeg kunne sagtens forstå, at man de første år efter af terapeutiske grunde havde behov for at fortælle, hvor man var, da man første gang hørte om det, eller at man om nogle år forsker i, hvad disse oplevelser kan sige om samtiden, men her og nu tænker jeg mest bare "Kom nu videre. Der er så meget aktuelt at gå op i og deltage i. Og det har ikke altsammen noget med 9-11 at gøre".
Jeg kan i høj grad mærke, at jeg har ændret syn på sådan noget her efter at være begyndt at arbejde med flygtninge. Selvfølgelig ved jeg godt, at
det, at jeg står med en afghaner eller iraker foran mig, har noget med 9-11 at gøre (omend langtfra alt), men samtidig overskygger det enkelte medmenneskes aktuelle, og ofte lavpraktiske, situation en dag for 14 år siden.

Med al respekt for ofrene for 9-11, der led en grusom og psykisk langtrukken død, er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at begivenheden først og fremmest er blevet ikonisk i Vesten, fordi den var "godt" og symbolmættet tv og foregik i Vesten.
Krigen i Syrien tog det os 4-5 år rigtig at opdage. Den skulle lige nå at blive "godt" og symbolmættet tv og dukke op i kød og blod i Vesten.
1
Brugeravatar
Mholle
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:44
Kort karma: 18
Likede indlæg: 94

Re: Hvad lavede du for 14år siden?

Indlægaf Mholle » 12. sep 2015, 10:32

Jeg havde historie i skolen den dag og min historie lærer spurgte (for første og eneste gang i de 3 år på gym) "ved i hvad denne dag altid vil blive husket for?" På det tidspunkt var det kuppet i 73 hvor Pinochet overtog magten og Allende blev slået ihjel, tænker hvert år på hvor syret det er at han spurgte om det lige den dag :)

Men hørte om selve angrebet da jeg var på arbejde i super Brugsen hvor jeg stod i kiosken der kom der en dame og spurgte hvorfor vores fjernsyn stod på tekst tv og jeg var et stort spørgsmål tegn, hvorefter hun på meeeeget jysk siger "der er fly der er fløjet ind i World Traaaaade center og pentagoooon", der havde jeg en smule svært ved at holde masken...

Om aftenen skulle jeg spille fodboldkamp og min veninde og jeg var noget bekymrede for om vi ville ende med at komme afsted til Paris et par dage senere, vi kom dog afsted og holdte 1 min stilhed i Charles de gaulle!
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvad lavede du for 14år siden?

Indlægaf Annione » 12. sep 2015, 17:55

Det var en syret dag, husker den ikke så nøje, men jeg hørte enormt meget radio den dag.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hvad lavede du for 14år siden?

Indlægaf Panton » 13. sep 2015, 06:24

Jeg sad med min gruppe i jurahuset, da vi skulle forberede et projekt. Pludselig er der uro ude foran og nogle bankede på døren for at fortælle det. Vi var alle helt forstenet og gruppearbejdet ophørte. Herefter sad jeg resten af dagen foran tv'et og kunne slet ikke forstå hvad der skete. En ting kan jeg huske jeg tænkte, nu ændrer verden sig for altid og det var skræmmende at tænkte at jeg ikke vidste hvordan!!
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Ginger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. aug 2015, 10:20
Kort karma: 2
Geografisk sted: Sjælland
Likede indlæg: 12

Re: Hvad lavede du for 14år siden?

Indlægaf Ginger » 13. sep 2015, 06:55

tjald62 skrev:Jeg var på aftentur og sad og så nyhederen sammen med min ex-forlovede om formiddagen da de viste det live. Troede først at det bare var en film de viste, men det var det jo så ikke.

Så vide jeg husker var det først eftermiddag dansk tid det kunne ses live. Mellem 15 og 16. Så dit indre polaroid af hvor du var fungerer ikke så godt. Medmindre du var overthere selvfølgelig...

Jeg husker nemlig at jeg var på arbejde og at en kunde kom ind og fortalte os lidt i brudstykker. Og vi forstod det ikke rigtigt, ingen tænkte eet var noger vi skulle tænde radioen for, så det var først da vi 2 timer senere fik fri og selv kunne se det i tv, at man forstod hvor alvorligt det var.
0
At frygte kærligheden er at frygte livet, og den, der er bange for livet, er allerede trekvart død.- Bertrand Russell -
Brugeravatar
tjald62
Indlæg: 819
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 65
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 799

Re: Hvad lavede du for 14år siden?

Indlægaf tjald62 » 13. sep 2015, 08:18

Ginger skrev:
tjald62 skrev:Jeg var på aftentur og sad og så nyhederen sammen med min ex-forlovede om formiddagen da de viste det live. Troede først at det bare var en film de viste, men det var det jo så ikke.

Så vide jeg husker var det først eftermiddag dansk tid det kunne ses live. Mellem 15 og 16. Så dit indre polaroid af hvor du var fungerer ikke så godt. Medmindre du var overthere selvfølgelig...

Jeg husker nemlig at jeg var på arbejde og at en kunde kom ind og fortalte os lidt i brudstykker. Og vi forstod det ikke rigtigt, ingen tænkte eet var noger vi skulle tænde radioen for, så det var først da vi 2 timer senere fik fri og selv kunne se det i tv, at man forstod hvor alvorligt det var.


At jeg har byttet om på morgen og aften tur kan godt være, men ved at jeg sad og så det på tv med min daværende forlovede. Jeg var ganske bestemt ikke overthere :)
0
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Hvad lavede du for 14år siden?

Indlægaf hthy » 13. sep 2015, 11:58

fra wikipidea

Tidligt om morgenen den 11. september 2001 overtog nitten flykaprere kontrollen med fire passagerfly, som henholdsvis var på vej mod San Francisco og Los Angeles fra Boston, Newark og Washington D.C. (Dulles International Airport)[1] Klokken 08:46 fløj American Airlines' flynummer 11 direkte ind i World Trade Centers nordlige tårn, efterfulgt af United Airlines' flynummer 175, der klokken 9:03 ramte det sydlige tårn.[8][9

Dansk tid altså 14.46 og 15.03 hvilket også passer med mine erindringer. Jeg sad og så Melrose Place og i reklamepausen zappede jeg lidt rundt og både DR og TV2 sendte live fra New York og jeg blev hængende stort set resten af dagen .
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvad lavede du for 14år siden?

Indlægaf ExCoastal » 16. sep 2015, 06:07

Klokken var 5:46 hos os, så min daværende kone og jeg lå selvfølgelig og sov, da telefonen ringede. Og når telefonen ringer på det tidspunkt , så er det jo sjældent gode nyheder. Det var min svigermor fra østkysten, lettere hysterisk og svær at forstå, men et budskab gik dog rent igennem. Tænd for CNN! Nu!

Så vi vadede søvndrukne ind i stuen, tændte for fjernsynet lige tidsnok til at se det anden fly ramme WTC. Og så sad vi der, i en underlig form for shock, hele dagen. Vi fik aldrig skiftet tøj eller taget et bad, vi fik dårligt nok spist.

Lidt senere ringede telefonerne igen. Vores arbejde. Min eks arbejdede downtown i et stort højhus, og jeg arbejdede nede i dalen. Klar besked, kom ikke på arbejde i dag.

Udenfor var der stille. Meget stille. Vi boede lidt op i bakkerne og havde en god udsigt over den store vej, der bliver til Market St. lidt længere inde i San Francisco. Ingen trafik, ingen politi, bare sådan et underligt vacuum. Det er svært at forestille sig, men USA stod bare stille. Ingen tog, ingen busser og mange virksomheder lukkede. Først på aftenen fik vi taget os sammen til at smutte ned i det lokale supermarked, der normalt altid er et travlt sted, men der var ret få kunder og en ret trykket stemning. Folk snakkede ikke om det, men kiggede bare sådan indforstået på hinanden.

Vi var begge på arbejde næste dag, men der var nu stadigt meget stille, ikke mange telefoner der ringede, og de fleste brugte tiden på at snakke om alt det, der var sket. Flere prøvede stadigt forgæves at få fat i familie eller venner i New York. Jeg havde flere kolleger, der var på østkysten på kundebesøg, og de kunne selvfølgelig ikke flyve hjem, så de lejede simpelthen biler og kørte tværs over USA for at komme hjem.

Det er måske store ord, men USA ændrede sig den dag. Folk havde aldrig forestillet sig, at et så stort og velforberedt terrorangreb kunne ske hjemme hos dem selv.
2
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Hvad lavede du for 14år siden?

Indlægaf Avino » 17. sep 2015, 17:55

Jeg havde været i nattevagt. Vågnede om eftermiddagen og tændte fjernsynet.
Det jeg så der- var fuldstændigt uden for min rækkevidde.
Troede det var en dokumentar- som kørte på repeat.

Indtil det gik op for mig, at det var virkelighed.

Min første reaktion var- at jeg kontaktede familien for at høre om de var OK. ( Lidt vanvittigt, da det jo foregik i USA )
Anyway. Det var en forfærdelig dag :( , som jeg aldrig glemmer.
0

Tilbage til "Generelt"