Nærighed - hvad har du været udsat for?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf sigge » 22. feb 2018, 12:18

sigge skrev:Jeg har en kollega, som er lidt nærig. På min arbejdsplads, er det en fast tradition, at man medbringer enten morgenbrød (rundstykker, franskbrød, hjemmebagte boller el.lign.) eller kage til sin fødselsdag. (Og i alle mulige andre anledninger, men fødselsdag er den eneste nagelfaste.) Denne kollegas fødselsdag oprinder, hans plads er pyntet med flag, som vi plejer, men der dukker ikke noget spiseligt op hverken om formiddagen eller til eftermiddagskaffen. Direkte adspurgt mumler kollega noget om, "at hans kone havde ikke lige haft tid til at bage". Der ligger så en Rema 1000 lige ved siden af vores arbejdsplads, hvor de har både brød og kage, man kan købe, og der er også flere bagere eller andre supermarkeder med bagerudsalg i nærheden, men det havde han så ikke lige tænkt på (eller også var det for dyrt). Men endelig 1½ uge senere mødte han da op med en hjemmebagt bradepandekage, da han ligesom ikke kunne kringle sig udenom.

Hvis han nu var typen, der ikke selv spiste den slags, kunne det godt undskyldes, men han er altid først på pletten, så snart andre har taget noget med. Og han giver aldrig spontant noget i andre anledninger, som vi andre af og til gør. Han har endda engang været ved at tage for sig af en bolle, en af mine kolleger havde købt til sig selv og havde lagt fra sig på bordet i vores køkken i 5 minutter. Hun måtte lige op og markere, at der altså ikke var sagt værs'go', og så holdt man snitterne fra andres mad. Ligesom han ikke holder sig tilbage for både at bestille den dyreste hovedret på kortet og bestille dessert som den eneste, når hans afdeling har været inviteret ud at spise af en repræsentant.


Kollega havde fødselsdag igen for 10 dage siden - gæt engang, om der har været morgenbrød eller kage endnu...
5
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Mangoness » 27. jul 2019, 14:29

Har I oplevet noget nyt siden sidst? :D
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Mangoness » 27. jul 2019, 15:08

Vi skulle på tur, hvor der skulle laves madpakker til fire personer. Jeg handlede ind, og regningen skal så deles. X skal betale halvdelen men vil så ikke betale for tomater, for dem spiser X jo ikke (men det gjorde Y, som X også lagde ud for). Så X bruger meget lang tid på at regne ud, hvad der skal overføres og bliver ved med at komme frem til forskellige resultater.

Da X så endelig regner det ud, så kommer X i tanke om, at der også er kød på listen, som hverken X eller Y spiser. Forfra. Tomaterne skal der betales 1/3 for og kødet skal trækkes helt fra.

X opgiver og vælger i stedet bare at trække kødet fra og betale for tomaterne, for det var nemmere at regne ud :lol:
9
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Nicolait » 27. jul 2019, 22:05

Jeg ved om det tæller, men mit praktiksted har nogle meget faste priser med hensyn til mad.

Dagens ret koster altid 28 kr.

En af dagene var det pizzabrød.
Så ét pizzabrød kostede 28 kr. Det var lidt nærigt af dem, at man ikke måtte tage to eller flere til den pris.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46089

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf LadyFox » 28. jul 2019, 09:44

Jeg har været nærig siden sidst. Jeg nægtede at give en bekendt en tom nettopose jeg havde i cykelkurven, inaet hvor meget han ville aflevere den tilbage eller købe en ny. Jeg skulle ikke selv bruge den. Jeg gad bare ikke hverken give eller låne ham noget som helst, fordi jeg synes han er træls.
0
...
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Lurende Peber » 28. jul 2019, 09:51

LadyFox skrev:Jeg har været nærig siden sidst. Jeg nægtede at give en bekendt en tom nettopose jeg havde i cykelkurven, inaet hvor meget han ville aflevere den tilbage eller købe en ny. Jeg skulle ikke selv bruge den. Jeg gad bare ikke hverken give eller låne ham noget som helst, fordi jeg synes han er træls.

At lige præcist du vælger den reaktion, vil jeg aldrig stille spørgsmålstegn ved. Du virker normalt som et yderst gavmildt menneske, så du har uden tvivl dine gode grunde.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf hotlips » 28. jul 2019, 15:19

LadyFox skrev:Jeg har været nærig siden sidst. Jeg nægtede at give en bekendt en tom nettopose jeg havde i cykelkurven, inaet hvor meget han ville aflevere den tilbage eller købe en ny. Jeg skulle ikke selv bruge den. Jeg gad bare ikke hverken give eller låne ham noget som helst, fordi jeg synes han er træls.


Det synes jeg egentlig mere er småligt end nærigt. Ikke at det er bedre, men hvis værdien er ligegyldig og det kun er et spørgsmål om er så nøjeregnende at man ikke under en man kender en tom plastikpose endda til låns så er vi jo ret bogstaveligt talt nede i småtingsafdelingen.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46089

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf LadyFox » 28. jul 2019, 17:03

hotlips skrev:
LadyFox skrev:Jeg har været nærig siden sidst. Jeg nægtede at give en bekendt en tom nettopose jeg havde i cykelkurven, inaet hvor meget han ville aflevere den tilbage eller købe en ny. Jeg skulle ikke selv bruge den. Jeg gad bare ikke hverken give eller låne ham noget som helst, fordi jeg synes han er træls.


Det synes jeg egentlig mere er småligt end nærigt. Ikke at det er bedre, men hvis værdien er ligegyldig og det kun er et spørgsmål om er så nøjeregnende at man ikke under en man kender en tom plastikpose endda til låns så er vi jo ret bogstaveligt talt nede i småtingsafdelingen.


Jamen, det kan du godt både være småligt og nærigt. Han måtte ikke låne eller få et brugt tyggegummi af mig hvis det var det han ville. Det handler jo som du siger om at jeg ikke under ham noget som helst, men det kan jeg godt leve med.
1
...
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2267

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Elverpigen » 29. jul 2019, 01:22

Jeg synes, at jeg er blevet udsat for nærighed, men det gør den anden part i historien måske også?

I foråret skulle en bekendt ud at rejse et par gange og manglede nogen til at passe sit dyr.

Nu kommer det lidt spegede: Jeg havde egentligt ikke regnet med at få noget for det, men h*n ville give mig 100 kr pr dag for tjansen med at fodre og ordne kattebakken dagligt, hvilket blev overført. Så langt så godt.

H*n har travlt og kommer hurtigt ud ad døren, så jeg får en besked om, at der muligvis ikke er nok grus til kattebakken og hvilket mærke h*n bruger. Ganske rigtigt løber posen tør, og jeg køber en ny af samme slags og i den forretning h*n har beskrevet. Sidste dag skriver jeg en status på kattens velfærd etc. til hjemkomsten og får en besked tilbage med tak fordi jeg har passet godt på katten.


Så er det, at jeg et eller andet sted forventer, at udgifter til et dyr er noget, som ejeren betaler - selv om kattegrus ikke koster mere end en pakke rugbrød, så er det den mindste del af besværet med at bakse rundt med sådan en ekstra pose. Det sker dog ikke, og vi mødes ikke tilfældigt gennem den fælles aktivitet, så jeg sender en anmodning med navnet Kattegrus på MobilePay. Den er nu udløbet.

Nu synes katteejeren sikkert, at jeg er den nærige.

På min side synes jeg, at katteejeren er den nærige, der ikke gider afholde sit dyrs udgifter. Jeg har ikke lyst til at passe en anden gang, for hvis der kommer andre udgifter til et dyr, som jeg har ansvaret for, mangler jeg nu tilliden til, at mine udlæg bliver refunderet - det kunne i værste fald være en dyrlægeregning.


Det er sådan en af livets småsten i sandalerne, for lidt til at gøre et større nummer ud af, men stadig irriterende. Irriterende, fordi jeg synes det er dårlig stil at efterlade ekstra besvær i kombination med heller ikke at refundere udgiften.

Jeg erkender, at det godt kan være, at jeg går i små sko her. For mig er det mere princippet, og jeg vil gerne selv vælge, hvornår jeg har lyst til at give.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Kattefjæs » 29. jul 2019, 05:49

Elverpigen skrev:Jeg synes, at jeg er blevet udsat for nærighed, men det gør den anden part i historien måske også?

I foråret skulle en bekendt ud at rejse et par gange og manglede nogen til at passe sit dyr.

Nu kommer det lidt spegede: Jeg havde egentligt ikke regnet med at få noget for det, men h*n ville give mig 100 kr pr dag for tjansen med at fodre og ordne kattebakken dagligt, hvilket blev overført. Så langt så godt.

H*n har travlt og kommer hurtigt ud ad døren, så jeg får en besked om, at der muligvis ikke er nok grus til kattebakken og hvilket mærke h*n bruger. Ganske rigtigt løber posen tør, og jeg køber en ny af samme slags og i den forretning h*n har beskrevet. Sidste dag skriver jeg en status på kattens velfærd etc. til hjemkomsten og får en besked tilbage med tak fordi jeg har passet godt på katten.


Så er det, at jeg et eller andet sted forventer, at udgifter til et dyr er noget, som ejeren betaler - selv om kattegrus ikke koster mere end en pakke rugbrød, så er det den mindste del af besværet med at bakse rundt med sådan en ekstra pose. Det sker dog ikke, og vi mødes ikke tilfældigt gennem den fælles aktivitet, så jeg sender en anmodning med navnet Kattegrus på MobilePay. Den er nu udløbet.

Nu synes katteejeren sikkert, at jeg er den nærige.

På min side synes jeg, at katteejeren er den nærige, der ikke gider afholde sit dyrs udgifter. Jeg har ikke lyst til at passe en anden gang, for hvis der kommer andre udgifter til et dyr, som jeg har ansvaret for, mangler jeg nu tilliden til, at mine udlæg bliver refunderet - det kunne i værste fald være en dyrlægeregning.


Det er sådan en af livets småsten i sandalerne, for lidt til at gøre et større nummer ud af, men stadig irriterende. Irriterende, fordi jeg synes det er dårlig stil at efterlade ekstra besvær i kombination med heller ikke at refundere udgiften.

Jeg erkender, at det godt kan være, at jeg går i små sko her. For mig er det mere princippet, og jeg vil gerne selv vælge, hvornår jeg har lyst til at give.


Helt sikkert burde vedkommende have betalt for gruset selv. Det kan selvfølgelig være at de glemte det midt i alt feriehalløjet, men så burde de stadig have reageret på din anmodning.

Havde en lignende med en veninde for nylig. Jeg bor i London og der er utrolig mange derhjemme som gerne vil have varer, som ikke kan leveres til DK, sendt til mig. Jeg er som udgangspunkt helt i orden med at tage imod dem og sende dem videre, men en tur på posthuset herovre tager mig snildt 45min, dvs. stort set hele min frokostpause, så derfor gør jeg det altså ikke for hvem som helst, og ikke ret ofte. Og så koster det snildt 150-300kr. at sende en pakke hjem.

Der har så været nogle stykker som har foreslået at jeg bare tager varerne med næste gang jeg skal til Danmark, og det er som udgangspunkt fint med mig, men jeg rejser normalt kun med håndbagage, og hvis jeg skal tjekke en kuffert ind for at få plads til deres ting, så er det jo oftest også £20 oveni billetprisen - så gratis er det jo bestemt ikke.

Det er der så en del som synes gør MIG nærig, og jeg skal være ærlig og sige at jeg gerne havde afskrevet den udgift totalt hvis jeg kunne, men jeg har siddet meget stramt i det de sidste par år, og det løber virkelig hurtigt op hvis der er en håndfuld som lige skal have dit og dat med fra London et par gange årligt - så jeg har desværre ikke råd til at være large med sådan nogle beløb lige pt.

Sidst jeg sagde ja var til én af de meget få som jeg stadig gerne vil gøre sådan en tjeneste, og jeg tror bestemt ikke at hun tog for givet at det tog enormt meget af min tid, var besværligt og gjorde at jeg ikke fik frokost den dag, men da pakken var sendt og jeg sendte hende et billede af kvittering så hun kunne tracke pakken, skete der så heller ikke mere der. :forvirret: Så jeg endte med at måtte bede om de vistnok 120 bobs som det kostede efter lige at have ventet lidt for at se om det mon bare var en slip-up eller noget.
2
Seance
Indlæg: 377
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1878

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Seance » 29. jul 2019, 11:14

Forventer folk at du betaler portoen for deres pakker?!? :nerve: Det ville simpelthen gøre mig virkelig skuffet og vred hvis jeg oplevede sådan en behandling, og især når du bruger hele din frokost pause på at hente pakken.
12
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Kattefjæs » 29. jul 2019, 12:28

Seance skrev:Forventer folk at du betaler portoen for deres pakker?!? :nerve: Det ville simpelthen gøre mig virkelig skuffet og vred hvis jeg oplevede sådan en behandling, og især når du bruger hele din frokost pause på at hente pakken.


Jeg ved ikke om de forventer det eller om de simpelthen bare ikke tænker over det - hvis man havde en ok indtægt ville det jo heller ikke være beløb som væltede budgettet, og jeg er generelt meget large med penge hvis jeg er i stand til det, så i princippet er der tale om beløb som jeg hjerteligt gerne bare ville lade fare. Det mener jeg virkelig. Hvis jeg havde råd til det, så ville jeg slet ikke bede om at få dem igen.

Men det er bare ikke muligt lige nu, og dem tættest på mig ved jo godt at det er hårde tider pt. - så man kunne da ønske sig at de lige tænkte lidt mere over det. Men det gør de så ikke altid, så derfor siger jeg bare nej nu.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2267

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Elverpigen » 29. jul 2019, 13:59

Kattefjæs skrev:
(...)

Det er der så en del som synes gør MIG nærig, og jeg skal være ærlig og sige at jeg gerne havde afskrevet den udgift totalt hvis jeg kunne, men jeg har siddet meget stramt i det de sidste par år, og det løber virkelig hurtigt op hvis der er en håndfuld som lige skal have dit og dat med fra London et par gange årligt - så jeg har desværre ikke råd til at være large med sådan nogle beløb lige pt.

(...).


Her synes jeg personligt, at det centrale er, at folk beder dig om en tjeneste OG forventer, at du afholder udgiften. Det synes jeg er dårlig stil.

Som du selv skriver, kan der være en smutter i travlhedens glemsomhed.

Det er et af de steder, hvor jeg simpelthen ikke synes, at man skylder folk en begrundelse for, at de som udgangspunkt selv betaler. Det med at skulle stille sin privatøkonomi til skue som argumentation, burde slet ikke være en ting. Det lyder som et udmærket træningsterræn for sund grænsesætning.


Jeg har også mødt problemstillingen i bestyrelsesarbejde, hvor en person lovede og igangsatte udgifter og aktiviteter bag resten af bestyrelsesmedlemmernes ryg. Nogen følte, at de skulle forsvare deres nej til at få trukket store ekstraopgaver ned over hovedet med, at de havde travlt, hvor jeg skar igennem og sagde, at det er nok med at et "nej" skal respekteres - en helt anden ting er, at lange udredninger om hvorfor de enkelte bestyrelsesmedlemmer ikke har tid til ekstraopgaver ikke rigtigt fører bestyrelsesarbejdet nogen vegne ;) Det giver nogle konflikter at vende sådan en kultur, hvor nogen er vant til at kunne tørre arbejdet af på andre :-p
5
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2267

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Elverpigen » 29. jul 2019, 14:22

Ado skrev:(...)
Og så er der den klassiske: Veninden, der blev inviteret på fest med masser af mad - og som lige var ude i køleskabet og tage sine tre øl med hjem fra køleskabet,(...).


Det der har jeg muligvis gjort :gruble:

Når jeg tænker efter, har jeg måske også taget en uåbnet flaske med hjem igen, selv om jeg skænker ud af de flasker, som jeg åbner.

Jeg tror også, at jeg har været til en fest, hvor en gut havde taget et mindre transportabelt "barskab" med, hvor jeg også tænker, at han pakkede dem med hjem igen, hvor jeg ikke opfattede det som nærighed. Han havde gavmildt skænket ud hele aftenen :banan:

Det kan være nærighed, men det kan også være en slags jeg-rydder-op-efter-mig adfærd.
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Nærighed - hvad har du været udsat for?

Indlægaf Mangoness » 29. jul 2019, 14:35

Elverpigen skrev:
Ado skrev:(...)
Og så er der den klassiske: Veninden, der blev inviteret på fest med masser af mad - og som lige var ude i køleskabet og tage sine tre øl med hjem fra køleskabet,(...).


Det der har jeg muligvis gjort :gruble:

Når jeg tænker efter, har jeg måske også taget en uåbnet flaske med hjem igen, selv om jeg skænker ud af de flasker, som jeg åbner.

Jeg tror også, at jeg har været til en fest, hvor en gut havde taget et mindre transportabelt "barskab" med, hvor jeg også tænker, at han pakkede dem med hjem igen, hvor jeg ikke opfattede det som nærighed. Han havde gavmildt skænket ud hele aftenen :banan:

Det kan være nærighed, men det kan også være en slags jeg-rydder-op-efter-mig adfærd.


Jeg tror også, at jeg kunne finde på at gøre det samme. Altså, tage flasker med hjem for at rydde op efter mig selv.

Det samme med tomme pantflasker, fordi jeg ville tænke, at de ikke skulle bruge tid på at rydde op efter mig.

Hvis jeg holdt fest, ville jeg også finde det uhøfligt, at folk efterlod deres (både tomme og fulde) flasker og ikke ryddede op efter sig selv. :genert:

(Jeg har ikke været med til mange fester, så det er kun teoretisk :lol: )
2
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede

Tilbage til "Generelt"