Pige- og drengefarver

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Pige- og drengefarver

Indlægaf BlueBunny » 29. aug 2016, 06:51

Afledt af en efterhånden selvstændig debat i tråden "Det må man ikke sige", kan vi fortsætte snakken her :)
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf BlueBunny » 29. aug 2016, 07:00

Jeg tænker lidt at der som sådan ikke findes pige- og drengefarver.
Hvis nogen bruger udtrykket er jeg dog alligevel ikke i tvivl om hvad de mener.

Mine egne sønner har gået i rød og lyserød, og har da fået bemærkningen at det var "modigt". Lidt fjollet synes jeg.
For mig er det ikke så meget farven der udgør forskellen. Det er kombination af tryk, materiale og snit.

Det tøj mine sønner har haft i røde/lyserøde nuancer synes jeg har været "sejt" (nok et drenge udtryk), eller bare pænt ("golf polo tshirt agtigt 80'er look")

Feks er en Lyseblå tyl skørt meget piget. Sådan frost-Disney agtig.
Hvorimod en rød ferrrari tshirt er mest drenget (men der vil ikke blive kigget efter en pige der bærer den).

Der er mest udprægede pige ting. Meget "drengetøj" er mere tilladt for piger at have på. Særligt i et mix med forskellige styles.

Derimod er blonder, flæser, disneyprinsesser, pallietter og tyl meget forbeholdt piger.

Frisurer er en anden snak. Langt hår til drenge er ikke et særsyn, ej heller kort hår til piger. Hvis drengen havde en fransk fletning, eller pigen havde en karseklip med en klippet tattoo i siden, så var det mere særegent.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Sangius » 29. aug 2016, 07:05

For mig er det looket, som du beskriver. Der findes masser af lyserødt tøj til drenge og mænd - men ikke meget med blonder, perler og prinsesser på.
Jeg købte en rød barnevogn før vi kendte kønnet på vores kommende datter, og der fik jeg at vide af tre forskellige, at jeg da ikke kunne lægge en dreng i en rød barnevogn. Det er simpelthen noget pjat.
Rød har aldrig været en pigefarve, hvis du spørger mig. Min kommende datter har meget i lyserødt, da dette er nemt at finde og var i nogle af de store sække med brugt tøj jeg har købt.
Senest rettet af Sangius 29. aug 2016, 07:53, rettet i alt 1 gang.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf JoyNips » 29. aug 2016, 07:20

Jeg bliver personligt ret provokeret af drenge- og pigefarver (og drenge- og pigeaktiviteter i institutioner! Don't even get me started). Jeg hidser mig altid lidt op i LEGO-butikken over, at LEGO friends er SÅ lyserødt og Lego City er SÅ blåt. Der er jo ingen tvivl om, hvilke målgrupper LEGO satser på, også selvom der er flere og flere kvindelige LEGO minifigures i City... Og jeg fik da overtalt min svigermor (som er pædagog i en børnehave) til at tage op med lederen, at børnehaven ikke skulle have "skovtur, klatren i træer og snobrød over bål" for drengene og "dansedag" for pigerne, men lade børnene vælge deres aktiviteter selv. Jeg var i hvert fald totalt udendørstypen og ville have hadet dansedag og elsket skovtur og klatren i træer, og det er der sikkert andre små piger, der også gør. Heldigvis så hun hurtigt, at det faktisk var lidt at låse ungerne fast i kønsroller.

Omvendt tvivler jeg nu på, at jeg kommer til at klæde min baby i lyserød fra top til tå hvis det viser sig at være en dreng - og omvendt med lyseblå hvis det er en pige. Mest fordi jeg nok kommer til at gå rimelig mama bear på den stakkel, der kommer til at fejlvurdere ungens køn! :lol: Men jeg kommer næppe til at gå vildt meget op i at en pige KUN kan være klædt i pigefarver og en dreng KUN i drengefarver.
7
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Vixen » 29. aug 2016, 07:23

Jeg har ikke ret stærke meninger om det, men jeg forestiller mig, at jeg kommer til at iklæde mine kommende børn en masse farver (og grå) uafhængigt af deres køn. Jeg tror dog ikke, jeg ville give en søn lyserødt på, men det handler mest om, at jeg ikke har behov for at understrege en pointe.

I øvrigt er jeg vokset op med en pædagog-mor, som gjorde et stort nummer ud af at dyrke både pige- og drengelegetøj. Således var jeg fan af playmobil, kunne ikke udstå farven lyserød, gad ikke lege med barbiedukker eller babyborn og min yndlingsfarve var for det meste blå eller lilla.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Danseprinsesse » 29. aug 2016, 07:51

Der er ikke nogen farver, min dreng ikke må få på.
Men der er masser af børnetøj, jeg går i en stor bue udenom, fordi jeg synes, det æstetisk er forfærdeligt. Både babyblå og lyserød er nogle rædderlige farver, og alt med Disney-motiver/bamsetryk og lignende giver mig knopper.

Hvis man kan vælge mellem blå/grøn, lyserød/rød og noget neutralt, vil jeg oftest vælge det neutrale, fordi jeg synes, det er pænest.
Selvom farverne på tøjet herhjemme nok ville være de samme uanset om vi havde fået en pige eller en dreng, så er jeg dog ikke i tvivl om, at jeg både bevidst og ubevidst ville klæde en pige i et andet "look" end en dreng.

Alt ovenstående er så nu, hvor han selv er bedøvende ligeglad og det kun er vores præferencer, der tæller.
Når han selv får en holdning til sit tøj, så kan det jo være, jeg må revurdere både babyblå bamser, røde bluser med Cars og lilla tylskørt - men jeg vil meget gerne undgå at få nogen af delene ind i hans garderobe.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Delfin » 29. aug 2016, 07:53

Det er ikke noget, jeg går vildt højt op i. Jeg har selv både leget med dukker og klatret i træer, og det samme har mit barn. Hun havde lyserødt babytøj, men også alle mulig andre farver. Jeg var den der mor, som syntes, at kjoler er dybt upraktiske at lege i, så det skulle ikke på i vuggestue, men fra omkring 2 år begyndte hun at forlange "nole" på, og hvad pokker, tøj er til at bruge, og om man ødelægger en kjole eller et par bukser kan da være lige meget. I 4-årsalderen fik hun så sit pink flip, og ungen fik da lov at gennemleve sin lyserød/lilla periode, til moderen var ved at brække sig i pink stråler.

Jeg synes tit, det er noget med, at pigerne nægtes lyserødt/rødt pga ideen om kønsneutralt, mens jeg vist aldrig har mødt en mor/far, som har nægtet sin dreng at bære lyseblåt/blåt.
3
14 11 14
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf sigge » 29. aug 2016, 08:04

Min mor havde også mange principper ift. både farven på påklædningen og arten legetøj. Det skulle ikke være afhængigt at vores køn. Nu er jeg så født i 1976, hvor brun, gul, orange og grøn var modefarver både indenfor boligindretning og tøj, så i min tidlige barndom var tøjet i de farver. Jeg tror nu heller ikke, at tøj i samme grad var opdelt i lyserødt og lyseblåt dengang. Men min mors principper betød bl.a. også, at der absolut ikke måtte være lyserøde bånd på min dåbskjole, så jeg havde lilla. Min 4 år yngre lillesøster fik dog røde bånd på, men det var så begrundet i, at hun blev døbt lige efter jul.

Som jeg skrev i den anden tråd, havde jeg på trods af alle min mors gode principper alligevel en lille prinsesse indeni, som ville have elsket at gå i lyserøde kjoler, hvis jeg havde fået lov. Det fik jeg så ikke. Jeg havde kjoler, men de var alle mulige andre farver og skulle ikke bruges til hverdag. Og selvom jeg blev tilbudt alle former for legetøj og også godt kunne lide at lege med Lego, Playmobil og Briotog, elskede jeg at lege med dukker, dukkehus, Barbie osv. Jeg ville dog ønske, at jeg havde fået lov til udleve prinsessedrømmen lidt mere. F.eks. var der flere år, hvor jeg bare gerne ville være prinsesse til fastelavn, men min mor kom op med alle mulige andre kreative udklædninger, som jeg nu som voksen sagtens kan se, var meget sjovere end en stereotyp prinsesse, men nu var det altså bare det, jeg allerhelst ville.

Så min naturlige trang til at være en "pige-pige" blev altså ikke undertrykt af min mors principper. Til gengæld blev det måske nemmere for min søster at være "drenge-pige", fordi hun ikke blev påtvunget lyserøde tylsskørter og dukkevogne.

Nu skal jeg ikke have børn selv, så jeg har ikke gjort mig de store tanker om, hvordan jeg ville håndtere farver ift. egne børn. Men det ville da være fedt, hvis vi kom dertil, at børnetøj ikke skulle være så kønsopdelt i farver. Så børnene selv kunne vælge de farver, de syntes var pæne, når de blev store nok til at have en mening om det, uden at det førte til drilleri fra andre børn, fordi en dreng da ikke kan have en pigefarve på og omvendt.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Fru Sunshine » 29. aug 2016, 08:15

Jeg synes, det er hamrende ligegyldigt, hvad man kalder farverne. Det er jo bare ord, og vi ved jo som regel, hvad drengefarver og pigefarver dækker over.
Dem kan vi så putte vores unger i, som vi lyster.

Min datter var klart prinsessepige, når hun selv valgte. Jeg puttede hende hellere i tøj med kopletter.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Muuh » 29. aug 2016, 09:02

Jeg går på ingen måde op i hvad der er drenget og hvad der er piget. Mine drenge må gå i lige præcis det de har lyst til og det de synes der er flot.

Ældstesønnens yndlingsfarve er rød, så han er derfor mest tøj i rødlige farver, hans yndlings t-shirt er lyserød. Vi har aldrig oplevet folk har kommenteret at han var hverken modig eller piget.
Han har tilmed haft en franskfletning og jeg synes faktisk at det klæder ham. Han har endda selv bedt om, at få nogle af mine elastikker med i skole, så pigerne kan sætte hans hår. :D

Yngstesønnen havde en periode hvor han gerne ville have neglelak på, så det fik han lov til. Han synes det var sejt sorte og sølv farvede negle og så længe han selv synes det er fint, er det okay med mig.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Luffegås » 29. aug 2016, 09:36

Jeg siger det selv, og jeg kan ikke lide det. Jeg slår mig selv på panden, og øver mig langt mere I at sige lyse farver og mørkere farver, og så har jeg en 3. kategori der hedder jordfarver som er brune og grønne nuancer, turkis og den slags.

Jeg hader også mig selv når jeg siger ordet "hudfarve". Alt er vel for pokker en hudfarve :D
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Sangius » 29. aug 2016, 09:37

Luffegås skrev:Jeg siger det selv, og jeg kan ikke lide det. Jeg slår mig selv på panden, og øver mig langt mere I at sige lyse farver og mørkere farver, og så har jeg en 3. kategori der hedder jordfarver som er brune og grønne nuancer, turkis og den slags.

Jeg hader også mig selv når jeg siger ordet "hudfarve". Alt er vel for pokker en hudfarve :D


Alt ligefrem? :gruble:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Luffegås » 29. aug 2016, 09:43

Sangius skrev:
Luffegås skrev:Jeg siger det selv, og jeg kan ikke lide det. Jeg slår mig selv på panden, og øver mig langt mere I at sige lyse farver og mørkere farver, og så har jeg en 3. kategori der hedder jordfarver som er brune og grønne nuancer, turkis og den slags.

Jeg hader også mig selv når jeg siger ordet "hudfarve". Alt er vel for pokker en hudfarve :D


Alt ligefrem? :gruble:

Tager lige pap og saks - jeg mener alle der har en hud er vel en hudfarve?? Men når vi skal definere hvad farve strømpebukser vi skal have, eller hvordan en farve var, siger man "den er mere over i hudfarvet" og vi mener hermed hvide menneskers hudfarve.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Sangius » 29. aug 2016, 09:47

Luffegås skrev:
Sangius skrev:
Luffegås skrev:Jeg siger det selv, og jeg kan ikke lide det. Jeg slår mig selv på panden, og øver mig langt mere I at sige lyse farver og mørkere farver, og så har jeg en 3. kategori der hedder jordfarver som er brune og grønne nuancer, turkis og den slags.

Jeg hader også mig selv når jeg siger ordet "hudfarve". Alt er vel for pokker en hudfarve :D


Alt ligefrem? :gruble:

Tager lige pap og saks - jeg mener alle der har en hud er vel en hudfarve?? Men når vi skal definere hvad farve strømpebukser vi skal have, eller hvordan en farve var, siger man "den er mere over i hudfarvet" og vi mener hermed hvide menneskers hudfarve.


Men du skrev jo bare at alt er en hudfarve. Det giver jo ingen mening.
Men selvfølgelig - den beige-agtige farveblyant er altid blevet kaldt hudfarve blandt børn. Nok mest fordi der ikke er en tydelig anden farve man kan kalde den ved. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf LadyFox » 29. aug 2016, 10:00

Nu regner jeg ikke med at få børn, men hvis jeg alligevel ender op med børn:
Så kommer de som helst små til at gå med hvad jeg synes er pænt, praktisk og hvad vi arver - og der spiller drenge-/pige-farver ingen rolle. Jeg ville absolut intet problem have ved at give en pige blåt tøj på - eller en drenge rødt, eller lyserødt for den skyld. Og små børn er jo ligeglad, så farver og mønstre på tøj er jo kun for min egen fornøjelses skyld.
Når barnet bliver ældre og selv begynder at mene noget, vil barnet også få mere medbestemmelse - og selv få lov til at vælge hvilke farver det kan lide og sådan - men jeg vil forsat have det sidste ord omkring kvalitet og materialer - f.eks. vil mit barn aldrig komme i tyl med mindre vi snakker udklædning. Og jeg vil gerne begrænse ting som kunststof og fleece så meget som muligt. Jeg ville heller ikke gide børne tøj der ikke tåler maskinevask.
0
...

Tilbage til "Generelt"