Pige- og drengefarver

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf dgd2007 » 29. aug 2016, 17:48

I BBC-quizzen QI hævdede de, at det faktisk har været omvendt (i hvert fald i England og Italien), at det var rød, der var drengefarven, og blå pigefarven. Sådan 120+ år siden.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Neenah » 29. aug 2016, 17:52

dgd2007 skrev:I BBC-quizzen QI hævdede de, at det faktisk har været omvendt (i hvert fald i England og Italien), at det var rød, der var drengefarven, og blå pigefarven. Sådan 120+ år siden.

I USA skal man blot tilbage til 1950erne.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Kattefjæs » 29. aug 2016, 20:42

Jeg har ikke ret stærke følelser overfor farver til børnetøj. Jeg synes da bare at børnene skal gå med lige præcis dét de har lyst til. Langt de fleste farver er neutrale efter min mening, men kan kombineres på måder som leder tankerne hen på køn. Det kan fx være en grå bluse med lyserøde pailletter - de fleste ville tænke på en pige. Hvis samme grå bluse havde en blå elefant på, ville de fleste nok tænke på en dreng. Men grå, brun, sort, hvid, orange, grøn, gul, lilla og videre i dén dur er efter min mening temmelig kønsneutrale farver, og jeg kan ikke se problemet i at begge køn kan gå med dem lige så tosset de lyster.

Jeg forstår dog ikke hvorfor rød skulle være en pigefarve. Det er ellers traditionelt en herrefarve. Men jeg synes egentlig også at sådan en flot postkasserød er kønsneutral i dag, og at det mere er form/materiale/eventuelle pyntedimser som peger hen imod det ene køn fremfor det andet. Noget lignende kan siges om alle nuancer af blå (bortset fra at dét traditionelt var en kvindefarve, ironisk nok).
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Karkluden » 30. aug 2016, 07:03

Annione skrev:Nu har jeg ikke læst den oprindelige tråd... Men jeg ville altså ikke købe en rød og hvid-stribet dragt til min mands nevø. Den jeg købte var blå og hvid-stribet. Fordi det er en dreng.

Og så lister jeg lige ud af tråden igen :-D

Det ville jeg også gøre. Jeg har lige købt to mørkeblå bodyer til en veninde, der snart skal føde.
Jeg er ikke glad for lyserødt-lyseblåt, og jeg tænker at mine egne børn nok primært vil være klædt i sort-hvidt-gråt-leopard med lidt farvesplashes (måske..) så længe jeg/vi bestemmer. Men jeg ville ikke købe lyserødt til en lille dreng fx. Hvis han til gengæld selv ØNSKEDE sig et lyserødt tylskørt som 4-årig, så ville jeg købe det.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Pige- og drengefarver

Indlægaf Shmartiesh » 30. aug 2016, 09:15

Da jeg var barn elskede jeg Barbie, dukker og prinsesse kjoler. Men jeg legede ligeså meget med min brors LEGO, motormus fra mars og krig og hvad ved jeg. Og jeg har ikke indtryk af at det er noget piger gider i dagens Danmark. Men det er måske ligeså meget Disneys skyld.

Jeg har ikke børn, men har en nevø som kom i vuggestue eller børnehave en dag med neglelak, og pædagogerne kommenterede at det da kun var for piger. Og det er dét jeg græmmes ved. At folk kommenterer og gør sig til dommer for hvad der er piget og drenget. Folk må gøre hvad de vil, og tænke hvad de vil, men hvorfor skal det siges højt og derved dømme andre?

men igen, jeg dømmer folk som køber kønsscanninger for at købe den perfekte farve barnevogn og sengetøj og babytøj. Specielt hvis de siger det højt. "Man kan jo ikke købe noget til barnet før man kender kønnet!" Gu kan du så!! Det er ikke fysisk umuligt at gå i babysam uden at kende kønnet!

Jeg glæder mig til jeg bliver gravid, for jeg vil overraskes og købe de farver jeg vil til mit barn, som ikke er bestemt ud fra hvilket køn det bliver. Min kæreste er vist ikke enig. Men det tager vi til den tid :genert: :skeptisk:
3

Tilbage til "Generelt"