Er jeg for dansk?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Er jeg for dansk?

Indlægaf Jasmin » 7. jul 2016, 11:58

Den får jeg ofte kastet i hovedet, meget tit af personer af "anden etnisk herkomst" som det så pænt hedder.
Nuvel, jeg er barn af forældre som stammer fra Jordan, men jeg er født og opvokset i Danmark.

Måske hænger det sammen med at jeg vægter personlig frihed meget højt og derfor også har fravalgt religion for snart ti år siden. Måske er det fordi at jeg elsker frikadeller – især når min kæreste laver dem. Det kan da bestemt ikke være på grund af min kæreste, for han er jo ikke dansker. Næ, han kommer fra Færøerne. :)

Min forældre er danske statsborger og jeg er født her. Har aldrig været i Jordan. Danmark er mit fædreland – gør det mig for dansk? Ja, hvis du spørger Danskernes Parti. I deres partiprogram står der: Derfor må indvandringen af ikke-vestlige personer ophøre øjeblikkeligt, ligesom vi må påbegynde hjemsendelser af dem, der allerede er her, uden hensyn til om de tidligere er blevet tildelt dansk statsborgerskab.

Ja det er ikke nemt at være en pige med lysebrun hud, langt sort hår og store brune øjne. Måske skulle jeg bare erklære at jeg er et Kinder æg. Brun udenpå og hvid indeni. :gruble:
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf Code71 » 7. jul 2016, 12:06

Bullshit. De er bare nogle landsbytosser. Du er dansk og lige så meget dansk som jeg er og du skal bare ignorere sådanne mennesker. Bedre er de ikke værd
13
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf thomassneum » 7. jul 2016, 12:08

Jasmin skrev:Den får jeg ofte kastet i hovedet, meget tit af personer af "anden etnisk herkomst" som det så pænt hedder.
Nuvel, jeg er barn af forældre som stammer fra Jordan, men jeg er født og opvokset i Danmark.

Måske hænger det sammen med at jeg vægter personlig frihed meget højt og derfor også har fravalgt religion for snart ti år siden. Måske er det fordi at jeg elsker frikadeller – især når min kæreste laver dem. Det kan da bestemt ikke være på grund af min kæreste, for han er jo ikke dansker. Næ, han kommer fra Færøerne. :)

Min forældre er danske statsborger og jeg er født her. Har aldrig været i Jordan. Danmark er mit fædreland – gør det mig for dansk? Ja, hvis du spørger Danskernes Parti. I deres partiprogram står der: Derfor må indvandringen af ikke-vestlige personer ophøre øjeblikkeligt, ligesom vi må påbegynde hjemsendelser af dem, der allerede er her, uden hensyn til om de tidligere er blevet tildelt dansk statsborgerskab.

Ja det er ikke nemt at være en pige med lysebrun hud, langt sort hår og store brune øjne. Måske skulle jeg bare erklære at jeg er et Kinder æg. Brun udenpå og hvid indeni. :gruble:


Landet er så meget dit, som det er mit.

Tosserne fra Danskernes Parti, vil 100% grimme sig, hvis de tog en dna-analyse af deres ophav. Her ville de fleste finde ud af at de sikkert selv stammer fra mange forskellige steder på jorden.
Tosserne har ikke patent på hvad det er at være dansk. - Glem dem.
4
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf icelady » 7. jul 2016, 12:14

Altså...Danskernes Parti er så fulde af lort, at hele DKs slamslugere ikke kunne følge med i tømningen af dem :rulle:



De aner ikke hvad de selv mener, hvis man går dem på klingen.

Har i formiddags brugt (spildt) en times tid på at læse div opslag igennem på deres FB-side: det ene øjeblik skriver de, at hvis man har dansk statsborgerskab skal man selvfølgelig ikke smides ud...for så i næste opslag at skrive at "folk skal smides ud uanset om de har dansk statsborgerskab."



Du er dansk; lige så dansk som personer, hvis for-forældre har boet i landet i 100 år.
Så prøv at ignorer både dem og andre som fortæller dig, du ikke hører til her.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf Lulu » 7. jul 2016, 12:35

Om du og andre er for meget eller for lidt danske landegrænser ikke udtale mig om.

Min holdning er at man er ligeså dansk som man føler sig ( dette gælder også for andre nationsliteter).
Og det må.jo også være rigeligt at være præcis så dansk som man føler sig.

Det eneste jeg aldrig lærer at forstå er hvorfor man vælger at blive i Danmark hvis man absolut ikke føler sig dansk eller har lyst til at få den mindste dansk følelse i sig - det er fint nok hvis du kommer som flygtning og du ikke umiddelbart kan vende hjem igen, men hvis man har boet i dk i flere årtier og ikke føler sig dansk og ikke har lyst til at føle sig dansk /lære at føle sig dansk forstår jeg det ikke. Bevares du kan da godt føle dig som noget andet end dansker også, men en eller anden dansk følelse må man da have for at ville forblive i landet.
Jeg ser jo også mig selv som mennesker og verdenssamfundsborger før jeg ser mig selv som dansker men jeg ser da stadig mig selv som dansker.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf Wizzze » 7. jul 2016, 12:37

TS du er jo enhver politikers våde drøm om en velintegreret "fremmed". Jeg mener du spiser endda frikadeller, mere dansk kan man ikke blive, selv i DF´s bog :-D
At nogle idioter til højre for DF råber op, skal du ikke tage dig af, æsler skryder altid højt, de er stadig æsler!
At du så også må høre på at du er "forkert" fra den anden side, beviser bare 2 ting:
1) at der er idioter på begge fløje
2) at du gør præcist det rigtige!!

Lev dit liv som du vil og gør, og lad INGEN fortælle dig, at det du er, eller gør, er forkert!! og hvem elsker ikke kinderæg? :lun:

Men altså, en færing .... Det kunne du godt have sparret os for :devil: men ok, han kan stege deller, så lad gå :lol:
9
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf Jasmin » 7. jul 2016, 13:29

Det er en lidt sjov diskussion om hvornår man rent faktisk er dansk nok til at være dansker.
Jeg har det sådan at hvis du føler dig dansk, så er du dansk.

Jeg bliver ofte kaldt indvandrer hvilket jeg syntes er ret morsomt da jeg ikke er indvandret til noget land. Jeg er jo bare mig selv, ikke en etnicitet.

Jeg beklager kære Wizze men jeg var nok ikke så meget dansk på det punkt at jeg fandt en indfødt kæreste. Jeg måtte nøjes med en indvandrer. :) Og yes! han er god til frikadeller – og det er ikke de eneste talenter han har. ;)
3
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf dgd2007 » 8. jul 2016, 22:26

Jasmin skrev:Er jeg for dansk?
Den får jeg ofte kastet i hovedet, meget tit af personer af "anden etnisk herkomst" som det så pænt hedder.
[...]

Hæ-hæ. Ja, de er nogle værre racister, de indvandrere! :tie:

Ja, det er jo pudsigt - jeg tænkte også over det i den anden tråd om dialekter, hvor du fortalte, du havde en bestemt lokal (dansk) dialekt - og at dette ind imellem gav anledning til forbløffelse, fordi folk forventede noget andet pga. udseendet.

Jeg tilhører den lidt ældre ende af debattørkorpset her. Da jeg var barn, var DK et meget homogent samfund, etnisk set. Og jeg tog mig da også i at blive forblæffet, dengang de vietnamesiske bådeflygtninges børn pludselig var blevet store og talte med tyk, indfødt århusiansk accent. Voksne fra Østasien ... deres sproglyde er jo så forskellige, at lige meget hvor ihærdigt de prøver, er der nogle af "vores" lyde, de aldrig lærer at sige. Men hvis man vokser op her som barn, kan man selvfølgelig lige så godt som alle andre.

Det er jo ikke et spørgsmål om gener og herkomst, men hvad man er vokset op med.

Det, der altid giver problemer, er nok når man har to grupper til at leve tæt på hinanden, men som hver for sig har meget forskellige forestillinger om, hvad der er godt og rigtigt.
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf Jasmin » 9. jul 2016, 10:24

dgd2007 skrev:
Jasmin skrev:Er jeg for dansk?
Den får jeg ofte kastet i hovedet, meget tit af personer af "anden etnisk herkomst" som det så pænt hedder.
[...]

Hæ-hæ. Ja, de er nogle værre racister, de indvandrere! :tie:

Ja, det er jo pudsigt - jeg tænkte også over det i den anden tråd om dialekter, hvor du fortalte, du havde en bestemt lokal (dansk) dialekt - og at dette ind imellem gav anledning til forbløffelse, fordi folk forventede noget andet pga. udseendet.

Jeg tilhører den lidt ældre ende af debattørkorpset her. Da jeg var barn, var DK et meget homogent samfund, etnisk set. Og jeg tog mig da også i at blive forblæffet, dengang de vietnamesiske bådeflygtninges børn pludselig var blevet store og talte med tyk, indfødt århusiansk accent. Voksne fra Østasien ... deres sproglyde er jo så forskellige, at lige meget hvor ihærdigt de prøver, er der nogle af "vores" lyde, de aldrig lærer at sige. Men hvis man vokser op her som barn, kan man selvfølgelig lige så godt som alle andre.

Det er jo ikke et spørgsmål om gener og herkomst, men hvad man er vokset op med.

Det, der altid giver problemer, er nok når man har to grupper til at leve tæt på hinanden, men som hver for sig har meget forskellige forestillinger om, hvad der er godt og rigtigt.
Det generer mig som sådan heller ikke når folk interesseret spørger ind til hvor jeg er fra.
Jeg plejer at svare; Højbjerg! Men det er ok, de fleste er søde nok.

Det som pisser mig helt af, er de som bor her i landet men mentalt stadig lever i deres gamle hjemlande. Deres moralisering, fordi de ser mig som en af deres egne, kan jeg slet ikke have. Man må gerne være stolt af sit ophav, men man skal fandme afholde sig fra at stoppe sin egne moralbegreber ned i halsen på andre mennesker.
4
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf Novella » 9. jul 2016, 10:47

Bliv du endelig ved med at svare Højbjerg.

Jeg er pisseudansk: jeg går helst uden om svinekød og drikker i perioder slet ikke alkohol :sarkasme: Og det vil jeg gerne have lov at blive ved med, tak. Jeg har fået børn, da jeg var midt i tyverne, og jeg har været flere gange i Mellemøsten end på Mallorca de seneste ti år. Jeg kan danse mavedans, og jeg har en koran købt i Damaskus stående i reolen. Tag den, Dansk Folkeparti...

Det er hverken Dansk Folkeparti, Danskernes Parti eller en eller anden arabisk tante, der skal bestemme, hvem der er for lidt eller for meget dansk. Det, som det handler om, er at opføre sig ordentligt, tale pænt til hinanden og lade være med at ligge andre til last. Det har gjort sig gældende alle de steder, jeg har været i verden, hvilket foreløbig tæller fire kontinenter. Hvis du gør det, så bliver du bare ved med det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf dgd2007 » 9. jul 2016, 11:39

Jasmin skrev:[...]
Det som pisser mig helt af, er de som bor her i landet men mentalt stadig lever i deres gamle hjemlande. Deres moralisering, fordi de ser mig som en af deres egne, kan jeg slet ikke have. Man må gerne være stolt af sit ophav, men man skal fandme afholde sig fra at stoppe sin egne moralbegreber ned i halsen på andre mennesker.

Ja, det kan jeg godt se, må være umådelig træls.
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf Jasmin » 9. jul 2016, 11:49

Søren Kierkegaard sagde engang: Det store er ikke at være enten det ene eller det andet - men at være sig selv - og det formår hvert eneste menneske, hvis det vil.

Jeg syntes det er så fint et ordsprog. Sådan prøver jeg også at leve.

Novella skrev:"Jeg kan danse mavedans"

Det syntes jeg er sejt. Jeg har ikke for fem øre rytme i kroppen. :)
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf Animi » 9. jul 2016, 12:26

Jeg synes det er en rigtig interessant - og sørgelig - problemstilling her i Danmark. Og at det er en af grundene til de problemer, mange synes vi har med "indvandrerne" i Danmark. For hvis "vi" i Danmark, ikke ser "dem" som danske, hvordan kan vi så forlange at de ser sig selv som danske?

En ven fra gymnasiet fortalte mig engang noget, som jeg siden har tænkt rigtig meget over. Han er født og opvokset i DK, hans forældre har været i landet i 40 år. Han vil rigtig gerne føle sig som dansk, og gør det også på mange måder. Men det påvirker ham også meget at han hele tiden bliver set som indvandrer.
Men når han så tager til Pakistan for at besøge sin familie og tænker "Her hører jeg til!" Så kommer alle de lokale løbende og råber "Nu kommer danskeren!" Så han bliver set som pakistaner i DK, og som dansker i Pakistan. Han føler at han hverken er helt det ene eller det andet.

Og jeg tror at rigtig mange har det som ham. At de har en identitetskrise. At de ikke føler at de helt hører til nogen steder. Og derfor er der nok en del der søger et tilhørssted andre steder, som de så måske får i de radikaliserede moskeer, og måske selv ender med at blive radikaliseret og derfor bevæger sig endnu længere væk fra DK.

Jeg tror at rigtig mange problemer i DK kunne løses, hvis vi som udgangs punkt begyndte at se alle som danskere, i stedet for denne opdeling som her desværre stadigvæk er.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf Rapfisk » 9. jul 2016, 12:29

Til et folk de alle høre
Som sig regner selv dertil.

Grundtvigs smukke ord fra digtet/sangen Folkeligt skal alt nu være. Den er der en del folkepartister og andre, der kunne have gavn af at få repeteret.

Personligt er jeg glad for, at du er dansk :)
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er jeg for dansk?

Indlægaf dgd2007 » 9. jul 2016, 13:05

Animi skrev:[...]
Jeg tror at rigtig mange problemer i DK kunne løses, hvis vi som udgangs punkt begyndte at se alle som danskere, i stedet for denne opdeling som her desværre stadigvæk er.

Så en af "featurerne" ved at være dansker er at sige: "Det er altsammen vores skyld"? ;)

Det er nu svært at se en som "dansker", der går rundt i kitel og profetskæg, og kun ser al-arabia på parabolen og kun en nødtørftig anelse om, hvad der foregår i samfundet rundt omkring. Og så er der jo den omvendte racisme, som Jasmin netop startede tråden med: "Adr. du er for dansk!"

En, jeg kender, har undervist i mange år i den helt små klasser i en stigende ghettoiseret skole. Og mens mange velmenende indfødte har forsøgt at finde på nye ikke-afstandtagende udtryk, såsom "nydanskere" osv., har hun fortalt, hvordan elever grædende er kommet op og har sladret om, at de er blevet beskyldt for at være danskere. :genert: Det er jo altså ikke noget, som 6-årige selv har fundet på, at se sådan på det.

Men jo, alle har vel et vist behov for at "tilhøre en gruppe". Det er heller ikke kun suspekt og dårligt, for for at et samfund kan fungere, er der jo nødt til at være visse grundkonventioner, som man ved, alle mere eller mindre retter sig efter: "Hvis jeg gør sådan og sådan, betyder det det og det, og så forventes du at gøre sådan og sådan."

Det sjove er, at det med at "tilhøre en nation" med et fælles sprog og fælles historie osv. - at det lige præcis var det, man skulle identificere sig med - jo i grove træk blev opfundet omkring 1800. Før den tid har de færreste bønder i Hedensted overhovedet haft en klar ide om at tilhøre et bestemt "folk". Ydermere var riget jo aldeles ikke nationalt homogent. Norge blev først skåret fra i 1815, og den pænt store tyske befolkning i syd blev skåret fra i 1864.

Da jeg var ung var "dansker" vist heller ikke noget, man tænkte meget over. Måske "vestlig" eller "europæer" i modsætning til det store grå Sovjet-rige mod øst. Og selvfølgelig også lidt i modsætning til "de underudviklede land" (som U-lande dengang stod for), og som først enten lige var blevet selvstændige eller stadig var midt i et oprør mod kolonimagterne.

Der var selvfølgelig noget nationalromantik, men det var mest "de gamle", som havde været til alsangsstævner under den tyske besættelse :) Det var jo lige som forbi.
0

Tilbage til "Generelt"