Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12723
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12457

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Guilded_Lily » 3. jun 2016, 22:38

Jeg ved via min kusines slægtsforskning på min fars side, at hans familie stammer fra Sydsjælland tilbage til 1788-ish.

Jeg ved ikke så meget om min mors side, andet end de er alsingere tilbage til et sted i 1800-tallet. Mine tipoldeforældre på mormors side var jøder.

(Og nu har jeg sgu meldt mig til konkurrencen :genert: )
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf landsbytossen » 3. jun 2016, 22:54

De seneste 250 år er alle født indenfor grænserne af det nuværende Danmark. Her mangler jeg at finde forældre til enkelte aner, men intet tyder på, der er udenlandsk blod i årene på denne side af år 1700.

I 1600-tallet har jeg aner født i områder, der dengang var danske, men ikke er det længere.

I midten af 1500-tallet har jeg den første af fremmed blod.

Og længere tilbage, via Knud den Helliges hustru, Adele af Flandern, eksploderer det rundt til kongehuse og andre magthavere i det meste af Europa. Der er en mikroskopisk del byzantiner i mig tilbage fra før år 600.

Men nu skal man huske, at slægtsforskning er de juridiske slægtsforhold man afdækker og ikke de biologiske. Pater est quem nuptiæ demonstrant.

Vil man vide lidt mere præcist, hvilke folkeslag man har i blodet er DNA-test det eneste rigtige og priserne er efterhånden blevet rimelige.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf landsbytossen » 3. jun 2016, 22:57

Guilded_Lily skrev:Jeg ved via min kusines slægtsforskning på min fars side, at hans familie stammer fra Sydsjælland tilbage til 1788-ish.

Jeg ved ikke så meget om min mors side, andet end de er alsingere tilbage til et sted i 1800-tallet. Mine tipoldeforældre på mormors side var jøder.

(Og nu har jeg sgu meldt mig til konkurrencen :genert: )

Apropos Als

http://www.alsnissen.dk/
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Stormborn
Indlæg: 24
Tilmeldt: 2. maj 2016, 04:22
Kort karma: 2
Likede indlæg: 60

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Stormborn » 4. jun 2016, 00:05

Jeg identificerer mig selv som halv dansk og halv fransk, men hvis man graver lidt ned, er der fra min fars side (dansk) vist nok noget spansk blod, som har haft nogle ret dominerende mørke gener, så både min far og farmor har brune øjne og brunt hår. Ellers kan min danske side spores tilbage til ca. år 1200 i Danmark.


Det kunne være vildt spændende at tage en DNA test!!
Senest rettet af Stormborn 21. feb 2020, 09:28, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf kokkenok » 4. jun 2016, 01:19

Jeg må, med mine engelske aner - lige knap bliver boende i landet...til trods for at jeg aldrig har kendt andet.
Den ene side af min famile har smidt både svenskere ud af Bornholm og gjort livet surt for tyske besættere i københavn i midten af det 20 århundrede.
på den anden(Britiske side) side har jeg familie begravet lidt uden for falklandsøerne i 1982.
det er så langt jeg har kunnet eller orket at spore mine aner.
En længe, ukendt og ud-distanceret forfar sad iøvrigt på Hammerhus.
Senest rettet af kokkenok 14. jun 2016, 21:08, rettet i alt 1 gang.
1
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf dgd2007 » 4. jun 2016, 02:40

Hmm ... jeg har godt nok ikke forsket i det der.
Jeg tror nok, alle mine oldeforældre var ret lokale.
Længere tilbage har jeg ingen anelse om.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. jun 2016, 05:44

Sandsynligvis Paez/Nasa og længere tilbage Coconuco og Muisca. Tilsat lidt spansk.
Da mine forældre på et tidspunkt havde et spørgsmål til min fysiologiske udvikling, måtte de have fat i en etnograf fra Nationalmuseet.
2
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Fuck.exe » 4. jun 2016, 05:59

Dansk og tysk. Det tyske er dog tilbage fra starten af 1800 tallet :)
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Novella » 4. jun 2016, 06:05

kidkomb skrev:Hvor mange generationer er en pære?

Jeg kender i hvert fald tre bedsteforældres ophav ret langt tilbage, og de er alle var små lokalsamfund, hvor de har giftet sig i området og har slået ned på en bondegård et sted. Den ene gren er slægtsforsket tilbage til 1700-tallet. Jeg er ikke engang stødt på en tysker, selv om den anden gren er fra Varde-området og kunne være infiltreret.

Det kunne dog være sjovt at følge dna-sporet :D
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. jun 2016, 06:15

Wizzze skrev:Alle jer der skriver pæredanske, hvad er det?
Husk at meget af nordtyskland var dansk indtil for ca. 150år siden, Norge var dansk indtil for 200år siden, vi havde spansk og fransk besøg for ca. 200år siden. Før det var det tyske frimenigheder, og kartoffelavlere. Før dem, alle dem fra de tabte svenske provinser, og hollandske håndværkere, bønder og sømænd. Og glem ikke alle dem som findes i alle disse gruppers fortid, bare tænk på alle de hollændere og hvordan de kom rundt i verden, det skulle ikke undre mig om halvdelen af Amagers befolkning har javanesisk blod i årene :D


Samtidig skal man bare også huske på, hvor isoleret størstedelen af almuen normalt levede, at de eksotiske besøg udefra gjaldt ret afgrænsede områder, og at indvandrere typisk holdt sig for sig selv, bl.a. fordi både de og de indfødte danskere lagde vægt på at gifte sig med en, der havde samme religion.

Selvfølgelig er der sket et og andet udenfor linierne, og det elsker den brede historieformidling og kunsten at beskæftige sig med, men efter min vurdering bliver det ofte blæst for stort op i forhold til, hvor homogen befolkningen egentlig har været.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Wizzze » 4. jun 2016, 06:33

Delfin skrev:Jeg slægtsforsker, så jeg kender min mors familie mange generationer tilbage, og de er alle danske, så langt øjet rækker og navngivet efter gl. dansk skik med patronymer, så der er nok ikke meget at komme efter, medmindre nogen ikke har den far, som opgives i kirkebogen.

Jeg er ikke helt så langt tilbage i min fars slægt, men indtil videre tegner det samme billede sig.

Jeg har selv sørget for frisk blod til de næste generationer. :-p


Problemet med slægtsforskning er at sidespring og utugt sjældent er dokumenteret ;)
At Larsine Jensdatter hyggede sig i stalden med ham den spanske soldat, bliver sjældent skrevet ned, men hendes hurtige giftemål med karlen Hans fra Toftegaarden, det kommer i kirkebogen, og fødslen/dåben af deres barn 8-9måneder senere bliver også noteret, godt nok har han kulsort hår og er lidt mørk i det, men ham Hans har også altid været lidt mærkelig så.....
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Panton » 4. jun 2016, 07:12

Jeg aner ikke noget om hvad jeg er, men er blåøjet, lyshåret og har meget lys hud.

Noget andet jeg også ved med sikkerhed er, at både min bio mor og far stammer fra hundehoveder og hængerøve. Jeg har ikke haft kontakt med familien siden jeg var 14 år.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Sangius » 4. jun 2016, 07:20

Aner det ikke. Min bedstefars slægt er en gammel dansk slægt, der er nok mest nordlige gener der. Men ved tæt på ingenting om min fars slægt, eller min mormors slægt.
Men der er helt sikkert en masse forskellige gener blandet ind i. Tror man skal ud i et eller andet isoleret samfund ved verdens ende, for at finde 'ren race' som de siger i videoen.

Man kan så slet ikke dele mennesker op i racer, ikke biologisk i hvert fald, da forskellen mellem os genetisk er tæt på 0. Der ses en langt større genetisk variation mellem mange andre dyr, som vi ikke deler op i racer. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Annione » 4. jun 2016, 07:27

Wizzze skrev:
Delfin skrev:Jeg slægtsforsker, så jeg kender min mors familie mange generationer tilbage, og de er alle danske, så langt øjet rækker og navngivet efter gl. dansk skik med patronymer, så der er nok ikke meget at komme efter, medmindre nogen ikke har den far, som opgives i kirkebogen.

Jeg er ikke helt så langt tilbage i min fars slægt, men indtil videre tegner det samme billede sig.

Jeg har selv sørget for frisk blod til de næste generationer. :-p


Problemet med slægtsforskning er at sidespring og utugt sjældent er dokumenteret ;)
At Larsine Jensdatter hyggede sig i stalden med ham den spanske soldat, bliver sjældent skrevet ned, men hendes hurtige giftemål med karlen Hans fra Toftegaarden, det kommer i kirkebogen, og fødslen/dåben af deres barn 8-9måneder senere bliver også noteret, godt nok har han kulsort hår og er lidt mørk i det, men ham Hans har også altid været lidt mærkelig så.....


Under den store krig, aka WW1, flyttede en russer ind på gården hos min oldemor på min fars side. Min oldefar var blevet meldt savnet. Da han 6 år senere kom hjem igen, måtte russeren smutte og de 4 børn han havde fået med min oldemor, tog min oldefar til sig som egne.
Her ved jeg ikke, hvad der står i kirkebøgerne.

Under WW2 blev uhyggeligt mange kvinder i Berlin voldtaget af russere. Det er heller ikke sikkert at de børn, der kom ud af det, har nedskrevet deres korrekte far - typisk vidste man vel ikke hvem faderen er.

En undersøgelse har også vist, at +10% af alle børn ikke har den far, de tror de har. Det er altså uhyggeligt.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Hvor mange nationer/racer er du sammensat af?

Indlægaf Torn » 4. jun 2016, 07:32

Jeg kender til tysk og dansk. Kan man overhovedet se det i en DNA-test? Tænker, at det er den samme menneskerace.


Men tror gerne, at der er alt muligt andet.
0

Tilbage til "Generelt"