Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Miss_no_More » 3. jan 2018, 18:01

Kattefjæs skrev:Og den skal ikke have noget at spise. Den skal bare have en laaang lur indtil det bliver sommer.


Så hvis de falder ned fra noget og ligger helt stille, er de ikke døde men bare i hi?
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Kattefjæs » 3. jan 2018, 18:22

Miss_no_More skrev:
Kattefjæs skrev:Og den skal ikke have noget at spise. Den skal bare have en laaang lur indtil det bliver sommer.


Så hvis de falder ned fra noget og ligger helt stille, er de ikke døde men bare i hi?


Det er jo nok enten det ene eller det andet. :)
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Miss_no_More » 3. jan 2018, 18:42

Kattefjæs skrev:
Så hvis de falder ned fra noget og ligger helt stille, er de ikke døde men bare i hi?


Det er jo nok enten det ene eller det andet. :)[/quote]

Ok, jeg skulle bare vide det for plejer bare at feje dem op, da jeg gik ud fra de døde til vinter.
0
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Ghattner » 3. jan 2018, 19:22

Var en tur i Skoringen i dag. Der var 3 ekspedienter til stede. Alle iklædt den slags ret store headset som kundeservicemedarbejdere har(?!?)
Blev betjent af en der lignede hun var parat til at tage en telefonisk kundeklage at any moment!
3
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Kattefjæs » 3. jan 2018, 19:30

Miss_no_More skrev:
Ok, jeg skulle bare vide det for plejer bare at feje dem op, da jeg gik ud fra de døde til vinter.


Det goer de ikke - de overvintrer skam i Danmark. Men de sover meget tungt - det er ikke meningen at de skal vaagne - man kan som regel bare placere dem i et moerkt, sikkert og ikke for varmt eller koldt hjoerne, og saa klarer de sig.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Pandesteg » 4. jan 2018, 08:53

Kattefjæs skrev:
kidkomb skrev:
POCKETKITTEN skrev:Jeg har faktisk lige vappet den ud, fordi jeg skulle ud af døren og ikke kunne lade vinduet stå åbent (eller lukke det uden at kvase den). De første googlehits sagde, at de fint klarer sig om vinteren, men jeg aner jo intet om det.

Skal jeg hente den igen? Den må gerne være her. Men altså. Hvad spiser sådan en?

Åh, det ved jeg slet ikke. Det tror jeg ikke er nødvendigt. Det er jo ikke frostvejr.
Altså den flyver nok videre og finder sig et skur eller en frostfri garage at sove i istedet.

Kattefjæs skrev: tag :blush:


Du skulle have beholdt den! Den holder mus og andre skadedyr væk. Men den finder et nyt sted at sove. Den er nok vågnet ved en fejl.

De overvintrer gerne i sprækker i skure fx, men hvis de må bo indenfor er de da også glade for det. Men okay, den klarer sig sikkert fint det næste sted den finder.

Det er dagpåfugleøje, skulle der være tvivl.


Holder sommerfugle mus væk? Gud, det anede jeg ikke.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Stitch » 4. jan 2018, 09:44

Ghattner skrev:Var en tur i Skoringen i dag. Der var 3 ekspedienter til stede. Alle iklædt den slags ret store headset som kundeservicemedarbejdere har(?!?)
Blev betjent af en der lignede hun var parat til at tage en telefonisk kundeklage at any moment!


Det er til deres lager. Omend det virker mega fjollet.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Muddi
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2503

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Muddi » 4. jan 2018, 09:49

Stitch skrev:
Ghattner skrev:Var en tur i Skoringen i dag. Der var 3 ekspedienter til stede. Alle iklædt den slags ret store headset som kundeservicemedarbejdere har(?!?)
Blev betjent af en der lignede hun var parat til at tage en telefonisk kundeklage at any moment!


Det er til deres lager. Omend det virker mega fjollet.


What? Ringer de ned til folk på deres lager, for at høre om de har den og den sko i den rigtige størrelse, i stedet for at rende derned selv? :8:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Akehurst2 » 4. jan 2018, 09:55

Muddi skrev:
Stitch skrev:
Ghattner skrev:Var en tur i Skoringen i dag. Der var 3 ekspedienter til stede. Alle iklædt den slags ret store headset som kundeservicemedarbejdere har(?!?)
Blev betjent af en der lignede hun var parat til at tage en telefonisk kundeklage at any moment!


Det er til deres lager. Omend det virker mega fjollet.


What? Ringer de ned til folk på deres lager, for at høre om de har den og den sko i den rigtige størrelse, i stedet for at rende derned selv? :8:


Ja. Det giver da ret god mening at det så kan afklares med det samme uden at ekspedienten skal rende frem og tilbage og kunden skal stå og blomstre imens.
9
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Kattefjæs » 4. jan 2018, 13:19

Pandesteg skrev:
Kattefjæs skrev:
kidkomb skrev:
POCKETKITTEN skrev:Jeg har faktisk lige vappet den ud, fordi jeg skulle ud af døren og ikke kunne lade vinduet stå åbent (eller lukke det uden at kvase den). De første googlehits sagde, at de fint klarer sig om vinteren, men jeg aner jo intet om det.

Skal jeg hente den igen? Den må gerne være her. Men altså. Hvad spiser sådan en?

Åh, det ved jeg slet ikke. Det tror jeg ikke er nødvendigt. Det er jo ikke frostvejr.
Altså den flyver nok videre og finder sig et skur eller en frostfri garage at sove i istedet.

Kattefjæs skrev: tag :blush:


Du skulle have beholdt den! Den holder mus og andre skadedyr væk. Men den finder et nyt sted at sove. Den er nok vågnet ved en fejl.

De overvintrer gerne i sprækker i skure fx, men hvis de må bo indenfor er de da også glade for det. Men okay, den klarer sig sikkert fint det næste sted den finder.

Det er dagpåfugleøje, skulle der være tvivl.


Holder sommerfugle mus væk? Gud, det anede jeg ikke.



Ikke alle typer. Men dagpåfugleøje har et lidt underligt forsvar mod rovdyr. De overvintrer i Danmark mens rovdyrene har sværere ved at finde føde, hvilket betyder at det er vigtigt for sommerfuglen at kunne skræmme dem væk. Når de er i dvale, kan de jo ikke bare vågne og flyve væk.

Derfor udsender den en meget træls lyd som mus, flagermus og andre småkravl kan høre og som de ikke bryder sig om. Det er en lavfrekvent lyd som mennesker ikke kan høre, men for smådyrene lyder det som en hvæsen.

De bruger selvfølgelig også dette forsvar når de ikke er i hi, men det er ekstra vigtigt for dem om vinteren, og også meget praktisk for mennesker da det jo netop er om vinteren at mus søger indendørs for at få varmen. Man kan holde sit skur musefrit hele vinteren hvis man er heldig nok at have en dagpåfugleøjeven.
21
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Ghattner » 4. jan 2018, 13:24

Akehurst2 skrev:
Muddi skrev:
Stitch skrev:
Ghattner skrev:Var en tur i Skoringen i dag. Der var 3 ekspedienter til stede. Alle iklædt den slags ret store headset som kundeservicemedarbejdere har(?!?)
Blev betjent af en der lignede hun var parat til at tage en telefonisk kundeklage at any moment!


Det er til deres lager. Omend det virker mega fjollet.


What? Ringer de ned til folk på deres lager, for at høre om de har den og den sko i den rigtige størrelse, i stedet for at rende derned selv? :8:


Ja. Det giver da ret god mening at det så kan afklares med det samme uden at ekspedienten skal rende frem og tilbage og kunden skal stå og blomstre imens.


Men det sender stadig et underligt signal til kunderne at de render rundt med sådan en gadget om hovedet. Kan de ikke bare løfte tage mobiltelefonen frem når det bliver relevant?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Pandesteg » 4. jan 2018, 13:29

Kattefjæs skrev:
Pandesteg skrev:
Kattefjæs skrev:
kidkomb skrev:
POCKETKITTEN skrev:Jeg har faktisk lige vappet den ud, fordi jeg skulle ud af døren og ikke kunne lade vinduet stå åbent (eller lukke det uden at kvase den). De første googlehits sagde, at de fint klarer sig om vinteren, men jeg aner jo intet om det.

Skal jeg hente den igen? Den må gerne være her. Men altså. Hvad spiser sådan en?

Åh, det ved jeg slet ikke. Det tror jeg ikke er nødvendigt. Det er jo ikke frostvejr.
Altså den flyver nok videre og finder sig et skur eller en frostfri garage at sove i istedet.

Kattefjæs skrev: tag :blush:


Du skulle have beholdt den! Den holder mus og andre skadedyr væk. Men den finder et nyt sted at sove. Den er nok vågnet ved en fejl.

De overvintrer gerne i sprækker i skure fx, men hvis de må bo indenfor er de da også glade for det. Men okay, den klarer sig sikkert fint det næste sted den finder.

Det er dagpåfugleøje, skulle der være tvivl.


Holder sommerfugle mus væk? Gud, det anede jeg ikke.



Ikke alle typer. Men dagpåfugleøje har et lidt underligt forsvar mod rovdyr. De overvintrer i Danmark mens rovdyrene har sværere ved at finde føde, hvilket betyder at det er vigtigt for sommerfuglen at kunne skræmme dem væk. Når de er i dvale, kan de jo ikke bare vågne og flyve væk.

Derfor udsender den en meget træls lyd som mus, flagermus og andre småkravl kan høre og som de ikke bryder sig om. Det er en lavfrekvent lyd som mennesker ikke kan høre, men for smådyrene lyder det som en hvæsen.

De bruger selvfølgelig også dette forsvar når de ikke er i hi, men det er ekstra vigtigt for dem om vinteren, og også meget praktisk for mennesker da det jo netop er om vinteren at mus søger indendørs for at få varmen. Man kan holde sit skur musefrit hele vinteren hvis man er heldig nok at have en dagpåfugleøjeven.


Nej hvor er det smart. Naturen er godt nok fantastisk. Hvis vi får flere mus på vores gård end vores 3 katte kan spise, så håber jeg sådan en flot fætter flytter ind. :love:
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf POCKETKITTEN » 4. jan 2018, 15:03

Den hænger ud på mine havemøbler endnu. Jeg vil ikke håndtere den for meget, men måske skal jeg flytte den over i vores isolerede skur, inden der kommer frost i weekenden.
2
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Zombie » 4. jan 2018, 15:08

POCKETKITTEN skrev:Den hænger ud på mine havemøbler endnu. Jeg vil ikke håndtere den for meget, men måske skal jeg flytte den over i vores isolerede skur, inden der kommer frost i weekenden.


Jeg har flyttet to fra svalegangen, der stod for renovering for en måned siden, ned i pedellen skur, det måtte jeg gerne, der boede allerede én (han går meget op i det, Så han blev glad).

De hedder Iben, Sven-Erik og El Prebsi. Den første er opkaldt efter hans kone. :lun:
20
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Kattefjæs » 4. jan 2018, 18:30

POCKETKITTEN skrev:Den hænger ud på mine havemøbler endnu. Jeg vil ikke håndtere den for meget, men måske skal jeg flytte den over i vores isolerede skur, inden der kommer frost i weekenden.


Lad den bare sidde. Den skal nok klare sig.

Her i UK, hvor der er lidt mildere end DK, og hvor der sjaeldent er mange naetter med frost i traek (i hvert fald her sydpaa), kan dagpaafugleoeje faktisk godt vaagne saa tidligt som januar hvis det er mildt i vejret, simpelthen fordi den tror det er ved at vaere sommer. Hvis det pludselig bliver koldt igen, saa soeger de ind. Men det sker i ny og nae at de ses paa vingen saa tidligt som januar og februar.

D. 29. december sad jeg faktisk i en solstraale midt i London og gloede paa en humlebi. :) Roserne er heller ikke afblomstret endnu. De staar stadig fint. Ogsaa selvom vi har haft frost, storm og masser af regn. Saadan er der jo saa meget.
1

Tilbage til "Generelt"