Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Studsgaard » 27. apr 2016, 08:41

Jeg er flere steder stødt på at folk beskriver andre som henholdsvis højt- eller lavtbegavede/intelligente (både i sjov og i alvor), og jeg undrer mig over hvad man egentligt mener med det?

Når du tænker intelligens, tænker du det så i traditionel forstand målt ud fra IQ? Eller hvad tænker du?

Når vi alle møder andre mennesker danner vi os jo et indtryk af dem vi møder, herunder tænker jeg også, at vi mere eller mindre bevidst vurdere om de er intelligente, men hvad vurderer du det egentligt ud fra?

Er det hvis man er god til at formulere sig i tale/skrift?
Er det hvis man er dygtigt til mattematik, at man kan regne vanskelige formler og ligninger med massere ukendte?
Er det hvis man ser ud på en bestemt måde?
Er det hvis man er dygtig til at spille musik?
Hvad gør at du vurdere folk til at være intelligente/uintelligente?

Denne tråd er ment som en reel undring og håb om en spændende debat om hvad det er der gør vi vurdere andre som vi gør? Ikke til at hagle andre ned.

Håber i vil være med :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. apr 2016, 08:50

Jeg tager altid udgangspunkt i refleksionsniveauet og til dels færdighederne.
Man kan godt lære at formulere sig varieret og retorisk korrekt uden at have nogle interessante tanker at formidle, og ikke alle, der er født særligt intelligente, får i løbet af livet adgang til viden.

Medmindre man er berøvet sine sanser eller er meget syg, oplever jeg, at intelligensen altid på en eller anden måde vil skinne igennem.

Jeg har skrevet ud fra mennesker med særlig høj intelligens, for jeg synes egentlig, at det er ret sjældent, at jeg møder nogen, der er decideret uintelligente.
3
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9017
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Purple Haze » 27. apr 2016, 09:09

Studsgaard skrev:Jeg er flere steder stødt på at folk beskriver andre som henholdsvis højt- eller lavtbegavede/intelligente (både i sjov og i alvor), og jeg undrer mig over hvad man egentligt mener med det?

Når du tænker intelligens, tænker du det så i traditionel forstand målt ud fra IQ? Eller hvad tænker du?

Når vi alle møder andre mennesker danner vi os jo et indtryk af dem vi møder, herunder tænker jeg også, at vi mere eller mindre bevidst vurdere om de er intelligente, men hvad vurderer du det egentligt ud fra?

Er det hvis man er god til at formulere sig i tale/skrift?
Er det hvis man er dygtigt til mattematik, at man kan regne vanskelige formler og ligninger med massere ukendte?
Er det hvis man ser ud på en bestemt måde?
Er det hvis man er dygtig til at spille musik?
Hvad gør at du vurdere folk til at være intelligente/uintelligente?

Denne tråd er ment som en reel undring og håb om en spændende debat om hvad det er der gør vi vurdere andre som vi gør? Ikke til at hagle andre ned.

Håber i vil være med :)


Når jeg tænker intelligens, så tænker jeg det på den traditionelle måde, at det er IQ der tænkes på.

Mener at de "andre intelligenser" er begreber der er udsprunget af at vi af en eller anden grund ikke må fremhæve at nogen er gode til et eller andet. Jeg vil tro at det er fordi at dem der er dårligere til det så føler mindreværd, og derfor har behov for at hævde sig - finder det ret belastende.

Det er fantastisk at der findes folk der er gode til andre ting end "bare" at være intelligente, men så kal det dog det i stedet for at udvande et andet begreb. Det er ikke musisk intelligent (eller hvad folk nu kalder det) det hedder at være musikalsk.

Og om folk er intelligente?
Det har intet med udseene at gøre. Ofte vil de folk være gode til en række ting og vil som regel være velformuleret. Hvad og hvordan afhænger meget af hvilket miljø de kommer fra og hvilke interesser de har.

Så en dokumentar om udviklingshæmmede, eller åndssvage som det hed den gang, hvor flere af deltagerne havde en meget lav IQ. De var meget dårlige til at formulere sig, kendte ikke særlig mange ord og havde svært ved at lære ting - og hvis jeg tænker på de intelligente mennesker jeg kender, så er det netop de modsatte ting der kendetegner dem.

Synes i øvrigt at det er trist at hvis man er medlem af Mensa (har en høj IQ), så er det sådan generelt ikke noget man taler om, og man fortæller ikke hvemsomhelst helst hvor man kender folk fra hvis man kender dem derfra. Det er nærmest Tabu at være højt intelligent, og det synes jeg er trist.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf girl_beat » 27. apr 2016, 11:54

Når jeg tænker intelligens, tænker jeg umiddelbart en kombination af den klassiske IQ, evnen til at tale og formulere sig samt den sociale intelligens.

Sidstnævnte er ofte sådan lidt underforstået, men mennesker kan være nok så kloge og intelligente og dygtige - hvis de sociale evner ikke er til stede, har de bare svært ved at trænge igennem i vores ekstroverte samfund.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16112

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Urtekussen » 27. apr 2016, 12:28

girl_beat skrev:Når jeg tænker intelligens, tænker jeg umiddelbart en kombination af den klassiske IQ, evnen til at tale og formulere sig samt den sociale intelligens.

Sidstnævnte er ofte sådan lidt underforstået, men mennesker kan være nok så kloge og intelligente og dygtige - hvis de sociale evner ikke er til stede, har de bare svært ved at trænge igennem i vores ekstroverte samfund.

Enig.
Og så synes jeg også tit folk virker mere intelligente, hvis de kan "gribe" de vittigheder, som har med "almen viden"/historie/memes/politik/oppe i tiden/ordspil at gøre. Altså forstå og gerne bygge videre på dem. Det er fedt, når man ikke behøver at forklare det, fordi modtageren har en meget snæver referenceramme.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Animi » 27. apr 2016, 12:39

Purple Haze skrev:Når jeg tænker intelligens, så tænker jeg det på den traditionelle måde, at det er IQ der tænkes på.


Nu håber jeg at det er okay at jeg spørger ind til det her, tråden fik mig bare lige til at tænke på det :)

Men jeg kan huske at du i en anden tråd mente at religiøse folk er uintelligente. Er det så også IQ du tænker på? At religiøse folk så automatisk har en lav IQ? :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf lulu-p » 27. apr 2016, 12:47

Folk med et højt refleksionsniveau finder jeg intelligente. Et højt reflektionsniveau forudsætter også et godt vidensfundament, så forholdsvis høj uddannelse er også en afgørende faktor. Dog kan man sagtens have en høj uddannelse uden at være specielt begavet..men de mennesker er oftest meget lidt reflekterende.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf lulu-p » 27. apr 2016, 12:54

Purple Haze skrev:Synes i øvrigt at det er trist at hvis man er medlem af Mensa (har en høj IQ), så er det sådan generelt ikke noget man taler om, og man fortæller ikke hvemsomhelst helst hvor man kender folk fra hvis man kender dem derfra. Det er nærmest Tabu at være højt intelligent, og det synes jeg er trist.


Det mener jeg ikke er korrekt. Vi lever i et samfund hvor man i den grad bliver målt, vejet og vurderet. Gennem hele udannelseslivet fra start til slut...og derefter på arbejdsmarkedet. Det er et større tabu at være ubegavet og klare sig dårligt end at være begavet og klare sig godt.

Det er til gengæld nok tabu at være meget højt begavet og klare sig dårligt. Og min fordom er nok lidt at det dem der melder sig ind i Mensa, for så har de dog bevis på at de er intelligente.

Ja-ja..fordom :lol: .
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Studsgaard » 27. apr 2016, 12:58

lulu-p skrev:
Purple Haze skrev:Synes i øvrigt at det er trist at hvis man er medlem af Mensa (har en høj IQ), så er det sådan generelt ikke noget man taler om, og man fortæller ikke hvemsomhelst helst hvor man kender folk fra hvis man kender dem derfra. Det er nærmest Tabu at være højt intelligent, og det synes jeg er trist.


Det mener jeg ikke er korrekt. Vi lever i et samfund hvor man i den grad bliver målt, vejet og vurderet. Gennem hele udannelseslivet fra start til slut...og derefter på arbejdsmarkedet. Det er et større tabu at være ubegavet og klare sig dårligt end at være begavet og klare sig godt.

Det er til gengæld nok tabu at være meget højt begavet og klare sig dårligt. Og min fordom er nok lidt at det dem der melder sig ind i Mensa, for så har de dog bevis på at de er intelligente.

Ja-ja..fordom :lol: .


Men skal du ikke i mensa for at få den rigtige intelligens test?
Hvis man gerne vil have bevis for det. For tænker man intelligens på den måde, så skal det jo immervæk reelt testes før du ved om en person faktisk er meget intelligent.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9017
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Purple Haze » 27. apr 2016, 14:09

lulu-p skrev:
Purple Haze skrev:Synes i øvrigt at det er trist at hvis man er medlem af Mensa (har en høj IQ), så er det sådan generelt ikke noget man taler om, og man fortæller ikke hvemsomhelst helst hvor man kender folk fra hvis man kender dem derfra. Det er nærmest Tabu at være højt intelligent, og det synes jeg er trist.


Det mener jeg ikke er korrekt. Vi lever i et samfund hvor man i den grad bliver målt, vejet og vurderet. Gennem hele udannelseslivet fra start til slut...og derefter på arbejdsmarkedet. Det er et større tabu at være ubegavet og klare sig dårligt end at være begavet og klare sig godt.

Det er til gengæld nok tabu at være meget højt begavet og klare sig dårligt. Og min fordom er nok lidt at det dem der melder sig ind i Mensa, for så har de dog bevis på at de er intelligente.

Ja-ja..fordom :lol: .


Det er lidt sjovt, fordi du med min fordom netop bekræfter det "tabu" som du siger ikke findes.

Altså at hvis man går bare lidt op i om man nu også er intelligent (på IQ måden), så er man nok lidt en taber der så i det mindste har det at man har en høj IQ at forholde sig til.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9017
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Purple Haze » 27. apr 2016, 14:11

Studsgaard skrev:
Men skal du ikke i mensa for at få den rigtige intelligens test?
Hvis man gerne vil have bevis for det. For tænker man intelligens på den måde, så skal det jo immervæk reelt testes før du ved om en person faktisk er meget intelligent.


Man behøver ikke blive medlem selvom man bliver testet.
Der er sikkert også andre instanser der kan teste intelligens, her tænker jeg fx inden for sundhedsvæsnet.
Hvis man bare vil testes for at få stillet sin nysgerrighed, så er der så vidt jeg ved kun Mensa der foretager de rigtige tests og giver et troværdigt og anerkendt resultat.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9017
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Purple Haze » 27. apr 2016, 14:15

Animi skrev:
Purple Haze skrev:Når jeg tænker intelligens, så tænker jeg det på den traditionelle måde, at det er IQ der tænkes på.


Nu håber jeg at det er okay at jeg spørger ind til det her, tråden fik mig bare lige til at tænke på det :)

Men jeg kan huske at du i en anden tråd mente at religiøse folk er uintelligente. Er det så også IQ du tænker på? At religiøse folk så automatisk har en lav IQ? :)


Du har helt ret - jeg roder selv rundt i begreberne.
skulle nok have sagt at jeg mener at religiøse folk er dumme (man kan godt være dum selvom om man er meget intelligent) - men kan forestille mig at reaktionen på det ville være endnu "værre" end hvis man siger at de er uintelligente.

(og det er ikke et oplæg til diskussion i denne tråd, ville blot svare på spørgsmålet. Hvis man ønsker at diskutere om ateister, religiøse eller andre er dumme, uintelligente, uoplyste, intelligente osv så vil jeg opfordre til at man laver en separat tråd om det).
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Animi » 27. apr 2016, 14:19

Purple Haze skrev:
Animi skrev:
Purple Haze skrev:Når jeg tænker intelligens, så tænker jeg det på den traditionelle måde, at det er IQ der tænkes på.


Nu håber jeg at det er okay at jeg spørger ind til det her, tråden fik mig bare lige til at tænke på det :)

Men jeg kan huske at du i en anden tråd mente at religiøse folk er uintelligente. Er det så også IQ du tænker på? At religiøse folk så automatisk har en lav IQ? :)


Du har helt ret - jeg roder selv rundt i begreberne.
skulle nok have sagt at jeg mener at religiøse folk er dumme (man kan godt være dum selvom om man er meget intelligent) - men kan forestille mig at reaktionen på det ville være endnu "værre" end hvis man siger at de er uintelligente.

(og det er ikke et oplæg til diskussion i denne tråd, ville blot svare på spørgsmålet. Hvis man ønsker at diskutere om ateister, religiøse eller andre er dumme, uintelligente, uoplyste, intelligente osv så vil jeg opfordre til at man laver en separat tråd om det).


Tak for uddybningen :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. apr 2016, 14:32

Jeg vurderer mest ud fra evnen til at reflektere.
De fleste kan tilegne sig viden, men det kræver intelligens at bruge den viden til noget.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf lulu-p » 27. apr 2016, 17:05

Purple Haze skrev:
Studsgaard skrev:
Men skal du ikke i mensa for at få den rigtige intelligens test?
Hvis man gerne vil have bevis for det. For tænker man intelligens på den måde, så skal det jo immervæk reelt testes før du ved om en person faktisk er meget intelligent.


Man behøver ikke blive medlem selvom man bliver testet.
Der er sikkert også andre instanser der kan teste intelligens, her tænker jeg fx inden for sundhedsvæsnet.
Hvis man bare vil testes for at få stillet sin nysgerrighed, så er der så vidt jeg ved kun Mensa der foretager de rigtige tests og giver et troværdigt og anerkendt resultat.


Flere rekrutteringsbureauer anvender tests, bla den matematisk-logiske. Mercuri Urval fx..eller de gjorde i hvert fald tidligere. Mensa har ikke eneret på at bruge tests, og andre kan sagtens teste troværdigt.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Generelt"