Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf lulu-p » 27. apr 2016, 17:12

Purple Haze skrev:
lulu-p skrev:
Purple Haze skrev:Synes i øvrigt at det er trist at hvis man er medlem af Mensa (har en høj IQ), så er det sådan generelt ikke noget man taler om, og man fortæller ikke hvemsomhelst helst hvor man kender folk fra hvis man kender dem derfra. Det er nærmest Tabu at være højt intelligent, og det synes jeg er trist.


Det mener jeg ikke er korrekt. Vi lever i et samfund hvor man i den grad bliver målt, vejet og vurderet. Gennem hele udannelseslivet fra start til slut...og derefter på arbejdsmarkedet. Det er et større tabu at være ubegavet og klare sig dårligt end at være begavet og klare sig godt.

Det er til gengæld nok tabu at være meget højt begavet og klare sig dårligt. Og min fordom er nok lidt at det dem der melder sig ind i Mensa, for så har de dog bevis på at de er intelligente.

Ja-ja..fordom :lol: .


Det er lidt sjovt, fordi du med min fordom netop bekræfter det "tabu" som du siger ikke findes.

Altså at hvis man går bare lidt op i om man nu også er intelligent (på IQ måden), så er man nok lidt en taber der så i det mindste har det at man har en høj IQ at forholde sig til.


Nej. Man kan sagtens gå op i intelligens uden at være en taber. Det gør mange. Jeg tror bare de fleste højt begavede, som ser deres evner blive brugt i virkeligheden sjældent har et behov for et brev med et tal. De ser deres evner være med til at skabe og ændre virkeligheden for os andre. Mon ikke det er bevis nok?

Høj intelligens er jo ret ligegyldig hvis den ikke anvendes? Måske går verdens bedst begavede menneske rundt i en flygtningelejr i Syrien?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Viskelæder » 27. apr 2016, 17:34

Det er ikke kun Mensa, der intelligenstester, det gør psykologer jo også. Jeg sidder fx og gør det med WAIS-IV, som er en test til IQ og kognitive vanskeligheder. Den er helt reel og anerkendt og bruges indenfor sygehusvæsenet.

Mange af jer nævner refleksionsevne, som om det er noget andet end IQ. Men er evnen til at reflektere ikke en direkte funktion af at have en alm/høj IQ? Det vil jeg mene.
3
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. apr 2016, 17:37

Jeg synes da, de fleste siger, at det er refleksionsevner, der kendetegner intelligens.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Studsgaard » 27. apr 2016, 17:38

Jeg syntes det er spændende at læse jeres meninger.

Jeg selv tror intelligens kommer frem på mange måder.

Jeg har en gang mødt en kirurg, jeg er sikker på han var drøn intelligent, hvilket hans arbejde udstrålede i stor grad, men hans sociale færdigheder var virkelig ringe. Så mødte man ham, uden at vide hvem han var og hvad han lavede, tror jeg godt han hurtigt kunne være dømt til ikke at være så intelligent.
Selvfølgelig vil man sikkert efter tid finde ud af det, men jeg tænker på det førstehånds indtryk som mange jo hurtigt bliver dømt og dømmer efter. Og som jeg tænker også er udtryk for det bedømmelser på andre intelligens jeg læser om i mange tråde her inde, hvor tit mon vi vurdere folk forkert?
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf lulu-p » 27. apr 2016, 17:40

Viskelæder skrev:Det er ikke kun Mensa, der intelligenstester, det gør psykologer jo også. Jeg sidder fx og gør det med WAIS-IV, som er en test til IQ og kognitive vanskeligheder. Den er helt reel og anerkendt og bruges indenfor sygehusvæsenet.

Mange af jer nævner refleksionsevne, som om det er noget andet end IQ. Men er evnen til at reflektere ikke en direkte funktion af at have en alm/høj IQ? Det vil jeg mene.


Jeg mener at evnen til at reflektere er udtryk for begavelse. Det håber jeg at mit første indlæg gav udtryk for. Ellers understreget her.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf hotlips » 27. apr 2016, 18:22

For mig er det i høj grad noget med at være nysgerrig og i stand til at sætte sig ind i noget og så er jeg egentlig ligeglad med hvad det er.

Jeg kender flere der bestemt ikke hører under den gængse definition for hvad der er intelligens men de har helt sikkert et blik for ting hvor jeg selv er komplet idiot, den ene er bilentusiast og samler på specielle biler og kører alle mulige former for specialtransporter i sin lastbil, sprængstof og silikone chips, den anden sætter mærkelige.motorer i stand og kører motorcross som semiproff.
2
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Viskelæder » 27. apr 2016, 18:58

lulu-p skrev:
Viskelæder skrev:Det er ikke kun Mensa, der intelligenstester, det gør psykologer jo også. Jeg sidder fx og gør det med WAIS-IV, som er en test til IQ og kognitive vanskeligheder. Den er helt reel og anerkendt og bruges indenfor sygehusvæsenet.

Mange af jer nævner refleksionsevne, som om det er noget andet end IQ. Men er evnen til at reflektere ikke en direkte funktion af at have en alm/høj IQ? Det vil jeg mene.


Jeg mener at evnen til at reflektere er udtryk for begavelse. Det håber jeg at mit første indlæg gav udtryk for. Ellers understreget her.


Det forstår jeg, jeg tror, jeg læste nogle indlæg forkert, beklager :)
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Vixen » 27. apr 2016, 19:24

*Slettet* - alt for træt da jeg skrev det, det blev noget vrøvl
Senest rettet af Vixen 28. apr 2016, 06:21, rettet i alt 4 gange.
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6446

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Mulan » 28. apr 2016, 06:07

Processorkraft. Det er ikke at have gehør, grønne fingre eller andet. Adskil Gardner fra IK - det har manden selv gjort.

Det er at kunne deducere, analysere og se sammenhænge hurtigt. Hastigheden er IK. Verbal IK kan ses adskilt fra ren processorkraft. Dette er allermest tydeligt hos den begavede ordblinde, patienten med afasi og/eller fx stammen, der kan have en indflydelse på fluency af tale.
Der er dog en tendens til at højt begavede også har et større ordforråd med flere særlige og sjældne ord end folk, der ikke er. Man kan også sagtens have et stærkt ordforråd uden at være højt begavet. Dvs. der er en korrelation (ting optræder samtidigt), men ikke nødvendigvis årsagssammenhæng.

Højt begavede har også generelt højere følelsesmæssig IK-score (EQ) end gennemsnittet, altså det flugter med processorkraften. Selvom de kan ses som akavede eller mærkelige, så handler det oftere om at deres tænkemåde og deres humor (fx) kan være markant anderledes end hos en normaltbegavet. Trinnet fra en normaltbegavet til en højtbegavet er normativt efter den normalfordeling jeg sidst så, ca det samme som fra et menneske, der er IK-mæssigt retarderet op til normal begavelse. Normaltbegavede agerer, fungerer anderledes og fortæller også andre vittigheder end et menneske, der scorer så lavt på IK, at man betegner ham/hende som retarderet. Der er det samme trin op til højeste 1% - måske ikke så mærkeligt, at de agerer anderledes?

Denne forskel ses mest udtalt i barndommen, hvor den HB endnu ikke har lært "at passe ind". Dette er igen ikke det samme som at "Jeg var også utilpasset i skolen, så må jeg være HB" - nej, det er korrelation og ikke årsagssammenhæng. Dvs at man kan være utilpasset i skolen, mangle situationsfornemmelse og sagtens være helt normalt begavet.

Tests kan foretages af psykologer (særligt Ole Kyed mhb på højt begavede børn), Mensa, militæret, diverse virksomheder - dog med forbehold for at der ofte mangler kvalificeret (ofte psykolog) personale til at varetage testen. Der er forskellige typer IK tests, men de betegnes ved at have flere subtest i forskellige genrer, der ofte inkluderer både verbale, matematiske og test der kigger på EQ.
4
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6446

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Mulan » 28. apr 2016, 07:54

Der er mere til gehør end blot evnenen til at høre hvilke toner der passer sammen, som jeg også skrev. Det er bla. evnen til at kunne analysere musik, og komponere sine egne værker. At kunne skrive f.eks. en opera eller et større klassisk og storslået værk, kræver i dén grad intelligens, som f.eks. Bach, Beethoven, Brahms eller Mozart. "Grønne fingre" har intet med det at gøre, og handler mest af alt om praktiske færdigheder som intet har at gøre med intelligens.


Jeg har ikke beskrevet, hvad gehør står for, så jeg undrer mig over, hvad det er du forsvarer her? Eller hvad du opponerer imod i mit indlæg andet end, at du mener at gehør har meget mere under sig, end hvad du selv først beskrev i dit indlæg. Jeg har et indtryk af, at du føler dig personligt angrebet her. At jeg siger at DU ikke er højt begavet. Det har jeg af åbenlyse grunde ingen mulighed for hverken at kunne af- eller bekræfte.

Jeg er enig i, at det at deducere, analysere og se sammenhænge (de rette sammenhænge, som jeg skrev i mit indlæg), er det man skal måle IQ på. Men ikke hastigheden hvormed man gør det. Som jeg skrev, kan en psykisk lidelse påvirke udfaldet af IQ-testen pga. tidspresset. Det gør vel ikke, at psykisk syge er mindre intelligente end andre?


Det ER hastighed. Man tager højde for tidspres hos en psykolog, derfor skal der være kvalificeret personale, der varetager testen. Psykiske lidelser kan faktisk påvirke ens IK med flere point. Fx har depression, langtidsstress og PTSD en tendens til at hakke IK points af, fordi det rent fysiologisk går ind og ændrer hjernen. Heldigvis kan man efterfølgende træne hjernen tilbage igen, særligt efter depression, hvorimod kronisk stress desværre kan have nogle grimme langtidseffekter på bl.a korttidshukommelse og IK.

Selvfølgelig er dette ikke det samme som at man ikke er intelligent, hvis man har en psykisk lidelse. Gør mig den tjeneste at undlade at generalisere og hive forstørrelser ud af mine indlæg, som jeg ikke har skrevet.

Hvis du vil vide mere om hvordan diverse psykiske lidelser påvirker hjernen, så skal der andre på banen med mere faglig viden på det område end jeg selv.

Jeg er klar over, at dette ikke er hvad du ønsker at høre og jeg er også klar over at dette i høj grad er tabu.

Enig. Men vil dog tilføje, at EQ til forskel fra IQ, har mere at gøre med empati, som intet har at sige om intelligens.

Det er ikke helt korrekt. Der er påvist stærk korrelation imellem høj IK og EQ. Som jeg skrev.
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6446

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Mulan » 28. apr 2016, 13:44

gnostic skrev:Til det markerede: Overhovedet ikke.

Det var godt :)
gnostic skrev:Der må vi så bare kunne konstatere at vi er uenige. Fint nok.

Jeg er ikke uenig, dette er ikke baseret på meninger. Jeg oplyser dig om fakta.
gnostic skrev:Korrelation er ikke det samme som kausation (sammenhæng).

Det har jeg heller ikke skrevet? Jeg er ikke overbevist om, at du forstår, hvad jeg skriver. Det hedder desuden kausalitet på dansk.
gnostic skrev:Igen, jeg er uenig med dig, men det er helt fint med mig.

Ok. Jeg diskuterer så ikke videre med dig i denne tråd. Du er velkommen til at tage resten over PB:
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Intelligens - hvad gør en person intelligent?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. apr 2016, 18:25

Studsgaard skrev:Jeg er flere steder stødt på at folk beskriver andre som henholdsvis højt- eller lavtbegavede/intelligente (både i sjov og i alvor), og jeg undrer mig over hvad man egentligt mener med det?

Når du tænker intelligens, tænker du det så i traditionel forstand målt ud fra IQ? Eller hvad tænker du?



G-faktor.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Generelt"