Kære........

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Kære........

Indlægaf Kommodedyret » 4. mar 2020, 17:41

Kære kollega, det er ærgerligt for alle på arbejdspladsen at du er så doven. Jeg ville ønske at nogen kunne gøre noget ved det.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3442

Re: Kære........

Indlægaf malou_43 » 4. mar 2020, 21:02

Kære ...
Lige i aften savner jeg dig - eller måske det du repræsenterede :trist:

————

Kære kollega
styr dine bagtalelser
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kære........

Indlægaf DenBruneMunk » 5. mar 2020, 09:08

KitKat skrev:
DenBruneMunk skrev:
Jadajada skrev: tag

og tag


Jeg prøver lige igen: Ro på gutter :)

Hvis I vil insistere på at skændes videre må I meget gerne gøre det via PB eller oprette en tråd til det, i stedet for at fortsætte med at fylde "min" tråd med dårlig stemning (hvor relevant I så ellers begge naturligvis mener det måtte være)

Passende sted for sådan et kedeligt emne, fyldt med misforståelser og fortolkninger.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Kære........

Indlægaf LadyFox » 8. mar 2020, 14:06

Røvhul.
En ting er at kalde min mor en luder, noget andet er at skubbe hende så hun brækker armen.
Du er da årets ekskæreste, du må være stolt af dig selv, nar.
0
...
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Kære........

Indlægaf sigge » 8. mar 2020, 18:16

Kære M. Det er synd for dig, at du har det så dårligt, men du er et kæmpefjols, hvis du tror, det er bedre ikke at være sammen med min veninde end at kæmpe sammen med hende. Få styr på dit hoved i en fart, inden du gør uoprettelig skade på jeres familie.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3442

Re: Kære........

Indlægaf malou_43 » 8. mar 2020, 21:12

Kære...
Jeg savner dig, dit fjols....

——-

Hvorfor? Er du jaloux?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kære........

Indlægaf DenBruneMunk » 12. mar 2020, 15:01

Falstria skrev:
paint skrev:
Du kan da bare overføre dine dokumenter til et usb-stick, hvor de har formateret diverse mapper til de forskellige kategorier af dokumenter. Den viste kan indeholde et halvt bibliotek. Den kan også lægges i et brandsikkert skab, hvis du vil have det i håndgribelig fysisk form.



Ja en USB stick er at regne for en hardcopy.

Men den er jo i grunden ikke en hardcopy, det største problem er ikke om den taber data når den ligger, det gør den ikke.
Problemet opstår hver gang du sætter den i en PC for at lægge nye data ind på den, altså f.eks. opdatere det regnskab der ligger på den.

Der er risiko ved hver eneste aktivering af en USB stick, foruden PC virus, så bare sådan noget som at den USB stick oprindeligt er formateret i et nu udgået styresystem kan give bøvl.
Det har det gjort her.

En harddisk kan også lægges i det brandsikre skab og tælle som hardcopy.
Men den er en mekanisk anordning og jeg har prøvet at miste 250GB data på den konto.


Så vi er tilbage ved papiret, som det eneste der er garanteret at virke i de mindst 5 år som der stilles krav om.
Jeg har ikke en printer der kan printe på mikrofilm.

Det er altså ikke korrekt. Det lyder enten som din IT afdeling har forklaret dig noget forkert, eller du går i en tro om noget som slet ikke er korrekt.

Hvis vi lige skal tage usikkerheden:
- Papir kan brænde
- Papir kan ødelægges meget hurtigt.
- Papir kan let ødelægges ved væske spild.
- Papir kan du ikke læse forevigt.
- Papir kan du ikke håndtere så let som elektroniske dokumenter i 2020. Og sidder du i Kina og papir er i København, shit!!
- Papiret er nok det dårligste og mindst sikre dokument, hvis man ser på backup, og firmaer gør jo deres for at lave flere forskellige backups.


Modsat, backup systemer.
- Der er elektroniske snapshot systemer,
- der er offsite backupsystemer,
- der er bånd backup systemer
- Der er udover bånd, så er der internet cloud backup systemer.
- Så er der USB backup løsningen, den billige. (ikke mekanisk)
- Så har du SSD disk backup (ikke mekanisk)
- Du kan lagre dine data på bånd, diske, CD,DVD,Blu-ray alle med en garanteret levetid i 20 år+ idag.
-
Jeg forstår ikke om du bare er af en ældre generation som tror papiret er guld værd men det er altså ikke korrekt at tro, papiret er det sikreste i 2020. Det er et supplement men slet ikke den værdi som det havde for 50 år siden.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kære........

Indlægaf DenBruneMunk » 12. mar 2020, 15:19

Falstria skrev:
DenBruneMunk skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Du kan da bare overføre dine dokumenter til et usb-stick, hvor de har formateret diverse mapper til de forskellige kategorier af dokumenter. Den viste kan indeholde et halvt bibliotek. Den kan også lægges i et brandsikkert skab, hvis du vil have det i håndgribelig fysisk form.



Ja en USB stick er at regne for en hardcopy.

Men den er jo i grunden ikke en hardcopy, det største problem er ikke om den taber data når den ligger, det gør den ikke.
Problemet opstår hver gang du sætter den i en PC for at lægge nye data ind på den, altså f.eks. opdatere det regnskab der ligger på den.

Der er risiko ved hver eneste aktivering af en USB stick, foruden PC virus, så bare sådan noget som at den USB stick oprindeligt er formateret i et nu udgået styresystem kan give bøvl.
Det har det gjort her.

En harddisk kan også lægges i det brandsikre skab og tælle som hardcopy.
Men den er en mekanisk anordning og jeg har prøvet at miste 250GB data på den konto.


Så vi er tilbage ved papiret, som det eneste der er garanteret at virke i de mindst 5 år som der stilles krav om.
Jeg har ikke en printer der kan printe på mikrofilm.

Det er altså ikke korrekt. Det lyder enten som din IT afdeling har forklaret dig noget forkert, eller du går i en tro om noget som slet ikke er korrekt.

Hvis vi lige skal tage usikkerheden:
- Papir kan brænde
- Papir kan ødelægges meget hurtigt.
- Papir kan let ødelægges ved væske spild.
- Papir kan du ikke læse forevigt.
- Papir kan du ikke håndtere så let som elektroniske dokumenter i 2020. Og sidder du i Kina og papir er i København, shit!!
- Papiret er nok det dårligste og mindst sikre dokument, hvis man ser på backup, og firmaer gør jo deres for at lave flere forskellige backups.


Modsat, backup systemer.
- Der er elektroniske snapshot systemer,
- der er offsite backupsystemer,
- der er bånd backup systemer
- Der er udover bånd, så er der internet cloud backup systemer.
- Så er der USB backup løsningen, den billige. (ikke mekanisk)
- Så har du SSD disk backup (ikke mekanisk)
- Du kan lagre dine data på bånd, diske, CD,DVD,Blu-ray alle med en garanteret levetid i 20 år+ idag.
-
Jeg forstår ikke om du bare er af en ældre generation som tror papiret er guld værd men det er altså ikke korrekt at tro, papiret er det sikreste i 2020. Det er et supplement men slet ikke den værdi som det havde for 50 år siden.


Jeg er tekniker og sikkert yngre end dig.

Jeg har oplevet teknikken svigte mange gange i flere sammenhænge (det har jo været en del af mit job at kigge på nedbrudt teknik), og så er der jo ikke mere at sige til det.
Min egen redning var arkivet med papirer i, det er bl.a. dokumenter fra før cloud løsninger.
Der er visse dokumenter jeg ikke kan gemme i en cloud løsning idag også.

Der findes ikke noget der hedder garanteret levetid på data, hvis dataene forsvinder fra et medie så dækker garantien kun et nyt tomt medie.

Jeg har personligt data liggende på gamle 3.5" diske, jeg har CD-rom medier som er 10år+ gamle, masser af data som stadig kan læses.
Jeg har sågar ældre floppy disks fra 80'rne som stadig virker i en Amiga/CBM64 hvis det skulle være.
Behandler og opbevarer man data bare nogenlunde korrekt, så overlever de rigtig længe.

Alt kan svigte, som servere, og lager, og båndstationer og services hos udbyder men i alle de led er der backup på plads, du laver en, så laver system en anden, og så laver systemet endnu en som køres offsite, og så kan man lave en på anden site over internet. Der er så mange kombinationer og hvis man er så usikker på sin backup, så mener jeg ikke man gør det godt nok :) Så ville jeg have svært ved at have tillid til mine medarbejdere hvis det var beskeden, når alt jeg arbejder med er elektroniske kontrakter og policer og lign.

At man synes papir er en redning er vel grundlæggende fordi man ikke har den elektroniske backup på plads, hvorfor printe sine elektroniske papirer ud for at arkivere dem når det ikke er nødvendigt og du kan distribuere 5 backups på forskellige måder på meget kort tid?

Som nævnt kort i den anden tråd, større firmaer har slet ikke arkiv skabe, de har services som scanner kontrakter og papirer ind for dem og de sendes til professionelle arkiver både udenfor eller lokalt i et datacenter i virksomheden. Jeg kender dem, for jeg har været med til at sælge og bygge dem op for mange år siden.

edit: Man MÅ gerne lave fysiske kopier :) Men at gøre det på grundlag af usikkerheden omkring elektroniske kopier, det mener jeg er meget forkert. Også selvom du laver 5 fysiske papir kopier, så kan du jo let sikre dig betydelig hurtigere elektronisk, hvis det er målet.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kære........

Indlægaf DenBruneMunk » 12. mar 2020, 15:34

Falstria skrev:
DenBruneMunk skrev:
Falstria skrev:
DenBruneMunk skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Du kan da bare overføre dine dokumenter til et usb-stick, hvor de har formateret diverse mapper til de forskellige kategorier af dokumenter. Den viste kan indeholde et halvt bibliotek. Den kan også lægges i et brandsikkert skab, hvis du vil have det i håndgribelig fysisk form.



Ja en USB stick er at regne for en hardcopy.

Men den er jo i grunden ikke en hardcopy, det største problem er ikke om den taber data når den ligger, det gør den ikke.
Problemet opstår hver gang du sætter den i en PC for at lægge nye data ind på den, altså f.eks. opdatere det regnskab der ligger på den.

Der er risiko ved hver eneste aktivering af en USB stick, foruden PC virus, så bare sådan noget som at den USB stick oprindeligt er formateret i et nu udgået styresystem kan give bøvl.
Det har det gjort her.

En harddisk kan også lægges i det brandsikre skab og tælle som hardcopy.
Men den er en mekanisk anordning og jeg har prøvet at miste 250GB data på den konto.


Så vi er tilbage ved papiret, som det eneste der er garanteret at virke i de mindst 5 år som der stilles krav om.
Jeg har ikke en printer der kan printe på mikrofilm.

Det er altså ikke korrekt. Det lyder enten som din IT afdeling har forklaret dig noget forkert, eller du går i en tro om noget som slet ikke er korrekt.

Hvis vi lige skal tage usikkerheden:
- Papir kan brænde
- Papir kan ødelægges meget hurtigt.
- Papir kan let ødelægges ved væske spild.
- Papir kan du ikke læse forevigt.
- Papir kan du ikke håndtere så let som elektroniske dokumenter i 2020. Og sidder du i Kina og papir er i København, shit!!
- Papiret er nok det dårligste og mindst sikre dokument, hvis man ser på backup, og firmaer gør jo deres for at lave flere forskellige backups.


Modsat, backup systemer.
- Der er elektroniske snapshot systemer,
- der er offsite backupsystemer,
- der er bånd backup systemer
- Der er udover bånd, så er der internet cloud backup systemer.
- Så er der USB backup løsningen, den billige. (ikke mekanisk)
- Så har du SSD disk backup (ikke mekanisk)
- Du kan lagre dine data på bånd, diske, CD,DVD,Blu-ray alle med en garanteret levetid i 20 år+ idag.
-
Jeg forstår ikke om du bare er af en ældre generation som tror papiret er guld værd men det er altså ikke korrekt at tro, papiret er det sikreste i 2020. Det er et supplement men slet ikke den værdi som det havde for 50 år siden.


Jeg er tekniker og sikkert yngre end dig.

Jeg har oplevet teknikken svigte mange gange i flere sammenhænge (det har jo været en del af mit job at kigge på nedbrudt teknik), og så er der jo ikke mere at sige til det.
Min egen redning var arkivet med papirer i, det er bl.a. dokumenter fra før cloud løsninger.
Der er visse dokumenter jeg ikke kan gemme i en cloud løsning idag også.

Der findes ikke noget der hedder garanteret levetid på data, hvis dataene forsvinder fra et medie så dækker garantien kun et nyt tomt medie.

Jeg har personligt data liggende på gamle 3.5" diske, jeg har CD-rom medier som er 10år+ gamle, masser af data som stadig kan læses.
Jeg har sågar ældre floppy disks fra 80'rne som stadig virker i en Amiga/CBM64 hvis det skulle være.
Behandler og opbevarer man data bare nogenlunde korrekt, så overlever de rigtig længe.

Alt kan svigte, som servere, og lager, og båndstationer og services hos udbyder men i alle de led er der backup på plads, du laver en, så laver system en anden, og så laver systemet endnu en som køres offsite, og så kan man lave en på anden site over internet. Der er så mange kombinationer og hvis man er så usikker på sin backup, så mener jeg ikke man gør det godt nok :) Så ville jeg have svært ved at have tillid til mine medarbejdere hvis det var beskeden, når alt jeg arbejder med er elektroniske kontrakter og policer og lign.

At man synes papir er en redning er vel grundlæggende fordi man ikke har den elektroniske backup på plads, hvorfor printe sine elektroniske papirer ud for at arkivere dem når det ikke er nødvendigt og du kan distribuere 5 backups på forskellige måder på meget kort tid?

Som nævnt kort i den anden tråd, større firmaer har slet ikke arkiv skabe, de har services som scanner kontrakter og papirer ind for dem og de sendes til professionelle arkiver både udenfor eller lokalt i et datacenter i virksomheden. Jeg kender dem, for jeg har været med til at sælge og bygge dem op for mange år siden.


En harddisk der ligger stille i et brandsikret skab er vel ikke hvad du vil kalde usikker backup.
Men det kalder jeg det, nu...

Har et par CD skiver som ikke har holdt, men da også nogle hundrede som har holdt fint.
Men pga. de som ikke holdt, så anser jeg det ikke længere for at være særligt sikkert som backup.
Det er da sikkert nok til mange filer, men ikke sikkert nok til noget der handler om penge og den slags.

Jeg ville ikke lade min pensionsopsparing stå på en CD-ROM, eller USB stick, eller harddisk eller en floppy disk osv.
Så hellere en gammeldags bankbog, hvor alle indskud er noteret med fyldepen.

Danske spil brugte snapshots og fysiske disks for nogle år tilbage, vil du mene deres IT Chef tog en forkert beslutning der?

Der har været rigtig meget rod med kopi varer, både på medier og usb sticks igennem tiden, og har man ikke forsøgt at sikre ens medier er den ægte vare, så er der nok også en chance for at kvaliteten er derefter. Så dør budskabet jo der.

Din bankbog er ingen dokumentation for hvad din konto afspejler elektronisk, da din bankbog kun er et billede fra det tidspunkt den blev trykt, efterfølgende , der kunne man have rippet bankkonto for alle penge dagen efter, og hvad hjælper den bankbog dig så?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kære........

Indlægaf Fru Sunshine » 12. mar 2020, 15:51

Denne tråd er ikke beregnet til at skændes i. Lav jeres egen tråd til det.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kære........

Indlægaf DenBruneMunk » 12. mar 2020, 15:56

Falstria skrev:Mit papir koster ikke meget, og det koster intet i abonnement, det bruger ikke strøm, det er ikke afhængigt af tusind forskellige stykker software som skal arbejde sammen og hele tiden skiftes ud på kryds og tværs.
Det er simpelthen bare et arkiv, det kræver ikke 17 datacentre.

Du lyder mere som en gammel bogholder som stadig tyr til den gode gamle regnemaskine og sine mapper med papir, og store kasser lagret i kælderen eller hvor de nu står :)

Papir er så meget mere besværligt at håndtere i 2020, du kan slet ikke oppeveje strømforbrug , omkostning med søgning på en kontrakt fra 2008 som du skal finde på et it system, som er på skærmen 5 sekunder efter du spørger, hvor du måske som fysisk papir har en medarbejder som løber til arkiv afdelingen og skal søge bøger igennem og bruge meget tid alene der, så er der slitage af papir, og manden som kan have den liggende på bordet og spilder kaffe på originalen. Der er så mange ulemper på det gamle arkiv system, som man idag ser som oldnordisk, og revisions firmaer må elske at der er opfundet cloud systemer, så de ikke skal sidde i kælderen eller på et kontor med alle papir for en periode.

Når selv ens bogholderi er anset som godkendt i elektronisk form, så må der jo en være en del tiltro til at man også kan finde ud af og arkivere ens faktura og papirer, for det er jo hvad det handler om når papir skal bruges og evt. printes ud fordi de skal diskuteres til et møde eller hvad formålet er.

Og glem nu alt som software som skal arbejde sammen, der er for længst lavet standarder for elektroniske dokumenter og hvad format de skal ligge i, PDF er anset som godkendt og mange selskaber arkiver i PDF formatet enten scannet eller digitalt printet ud. Så kan håndteringen være forskellig men formatet vil bestå i rigtig mange år, det er det vigtige der. Der kan nye som gamle systemer stadig læse PDF om 20 år, hvis bare man ikke har fundet en endnu bedre og sikre løsning, som nok sker, så skal de jo bare konverteres.
Så det er helt uafhængigt og PDF er en åben standard som selv udviklere på åbne platforme udvikler support for og værktøjer til, hvis det skulle være.

Og så glemmer du vist prisen for 80g papir eller værre, hvad omkostninger det har i samfundet. Du betaler allerede for en masse papir , så skal der også bruges tryk på dette, og store printere for at udskrive din fysiske papirer. Så kommer der forsendelsen og kuvertering og forsendelse og mere papir brugt der. Vores skove lider under det misbrug , du kalder billigt. Og jo, så ryger der en masse strøm undervejs når du skal have din fysiske faktura eller police eller kontrakt fra firmaer. Det er jo ofte automatiseret og har en pris også selvom det foregår industrielt.

Desværre omlægger flere og flere til elektroniske varianter, det er simpelthen fordi papir er besværligt og ikke så enkelt at håndtere. Det er et faktum, ikke en vision i fremtiden, det sker nu og her.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7327
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Kære........

Indlægaf Aragorn » 12. mar 2020, 16:09

Med replikering til mange diske på forskellige sites vil man nok ikke opleve at man ikke kan tilgå nogen som helst af de sites, med mindre man har tabt sin internetforbindelse eller der har været en atomkrig, og så har man alligevel større problemer.

Men elektromagnetisk opbevaring af data er udsat for datatab (bit rot) med tiden, og hvis ikke man får lavet et index over checksums og paritet jævnligt så replikerer man efterhånden bare udad med datatab. Der kan man så gå med forskellige filsystemer/operativsystemer som ZFS under BSD der via redundans beskytter mod bit rot, men man taber meget plads til overhead.

I sidste ende skal man vælge en løsning ud fra hvor praktisk og sikker den er i den givne situation. Som IT professionel kan jeg sige, at mange IT folk har det med at tænke IT før de tænker på problemet de forsøger at løse. Computere er midlet, ikke målet.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kære........

Indlægaf Fru Sunshine » 12. mar 2020, 16:12

"Kære" jer.
Gider I godt holde op med at obstruere min tråd? Den er ikke beregnet til jeres fnidder.
(Og ja, jeg har skam sladret til mods.).
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3442

Re: Kære........

Indlægaf malou_43 » 17. mar 2020, 10:48

Kære U...
Jeg håber hun var det værd, siden du simpelthen ikke kunne leve uden. Hvad er det, du tænker på? Du er jo som en fucking høne uden hoved overalt i dit liv!
Shit, du har lidt et tab :gisp:
0
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: Kære........

Indlægaf Musenmor » 18. mar 2020, 06:00

Kære søn

Tak fordi du lyttede til din Mammi :love: og tog fri,,,, det her coaching din teenager virker sku :banan: :banan2:
0
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:

Tilbage til "Generelt"