Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Indlægaf Tanten » 7. apr 2016, 09:01

Der kan jo være utroligt mange årsager til, at en person ikke ser sine børn, og nogen af dem er helt sikkert forklarlige og forståelige.

Jeg ville tage bestik af situationen og så agere udfra baggrunden for, hvorfor det forholder sig sådan.

I mit tilfælde var det sådan, at min kæreste havde været en tæt del af sine ungers liv, før han og deres mor blev skilt. Herefter var der mange konflikter mellem de voksne, og min kæreste kørte nok en del frihjul og prioriterede sit eget liv og en voksenuddannelse fremfor stabilt samvær med børnene. Så skete der det, at det ældste barn var ude for en ulykke. Herefter koksede samarbejdet mellem de voksne totalt. Drengen var meget forandret efter ulykken, og min kæreste fik ingen hjælp til at bearbejde traumet eller forstå den her "nye" dreng. På et tidspunkt fik en eller anden banal konflikt moren til at suspendere samværet på ubestemt tid. Dette accepterede min kæreste. Da han ville genoptage det, fik at han at vide, at børnene ikke ville se ham, men at han kunne kontakte dem, når de fyldte 18. Også dette accepterede han.

Jeg kom ind i hans liv, kort før den ældste søn fyldte 18. Jeg støttede op om, at kontakten skulle genoptages. Den ældste søn var meget glad for at høre fra sin far, og hurtigt fulgte de to yngste med. Men min kæreste havde mange personlige problemer, herunder et eskalerende alkoholmisbrug, og han magtede ikke at være den, der rakte ud og igen og igen viste de her unge mennesker, at han ville dem. Der skete præcis det, børnenes mor havde udtrykt bekymring for - han svigtede dem igen.

Herefter blev jeg i stigende grad frustreret over at se på, at han fint rummede mine sønner men ikke orkede at række ud til sine egne. I sidste ende var det med til at afgøre, at jeg ikke kunne være i forholdet længere.
0
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Indlægaf Badesandalen » 7. apr 2016, 09:24

Der er jo altså også en anden side. Hvad hvis børnene har lukket fuldstændigt for kontakten og intet vil have med forældrene at gøre?
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8189

Re: Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Indlægaf Anilara » 7. apr 2016, 10:31

Min far så/ser ikke sine to døtre han har fra et tidligere ægteskab.
Da han blev skilt fra sin ekskone havde han et rigtig godt forhold til børnene og så dem jævntlig. Det varede lige indtil den dag min mor blev gift med min far. Så nægtede ekskonen min far at se sine børn, og hun fik desværre også vendt dem imod ham (også grundet at hendes psykiske sygdom tog til).
Min far følte han blev nødt til at acceptere det, da han ikke ønskede at børnene skulle stå i klemme mellem de to voksne. Man kan så være enig eller uenig i hans valg, men det blev truffet af en form for kærlighed. Han ringede altid på deres fødselsdag og til jul, men det frabad de sig også.

Den ældste pige har så, efter omkring 20 år uden kontakt, genoptaget kontakten med min far, da hun fandt ud af han reelt ikke havde gjort noget galt, og hun havde fået konstateret kræft. Jeg håber for min far, at den anden også en dag rækker hånden ud.

Hvis jeg gerne ville have børn, skulle en mand i en lignende situation som min far, absolut ikke udelukkes, da jeg jo ved, at man sagtens kan være i kategorien "årets far" på trods af omstændighederne.
...Jeg vil så ikke have børn, så det er et hypotetisk svar.
2
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Indlægaf Mulan » 7. apr 2016, 10:42

Det kan godt være at de valg man har taget på et andet tidspunkt i sit liv, kan se mærkelige eller uforståelige ud for andre, men jeg er af den overbevisning, at man handler efter bedste evne med de ressourcer man har, på det tidspunkt i sit liv. Så må jeg som partner foretage en vurdering af manden på de værdier han udviser nu, hvad han selv har af overvejelser omkring hele situationen, for det ER noget, der ville vægte i mine personlige overvejelse i valg af partner. Selvfølgelig.

Min umiddelbare instinktive reaktion ville højst sandsynligt være at trække mig, hvis han har fravalgt sine egne børn, men jeg tror, at jeg ville ønske at vide en del omkring situationen, før jeg ville dømme faren. Livet er sgu ikke så sort/hvid og det som andre kan mene er det åbenlyse valg, kan for andre virke som fuldstændigt uoverskueligt, uigennemsigtigt og som noget man slet ikke har ressourcer til at gennemskue konsekvenserne af.

Særligt, hvis der er tale om en fyr, der er blevet far i en ung alder, uden hans vidende, eller hvor han har ment, at han har taget det mest sikre valg for børnenes skyld, fx at de ikke skal trækkes igennem årelange stridigheder med stat, amt, institutioner og familie vs familie.

Der er jo også en kæmpe forskel på, hvem man er som 20-årig og hvem man er som 40-årig, så det ville også veje ind for mig på vægtskålen. Systematiske svigt af egne børn ville altid være ensbetydende med at jeg fravalgte manden som eventuel partner. Ligesom mænd, der konsekvent omtaler deres ekser rigtig grimt, der blinker mine advarselslamper også - i hvert indtil jeg kender hele historikken.
7
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Indlægaf Mani » 7. apr 2016, 11:14

Angelina skrev:
Badesandalen skrev:Der er jo altså også en anden side. Hvad hvis børnene har lukket fuldstændigt for kontakten og intet vil have med forældrene at gøre?


Hvis en af mine børn droppede kontakten med mig, for en eller anden årsag, så ville der ikke være grænser for de midler jeg tog i brug for genoprettelse af kontakten ... jeg ville gå til verdens ende og tilbage igen - jeg ville campere ude foran deres dør, stalke dem til jeg blev anholdt, bede, tigge, tilbyde og gøre alt hvad man kunne forestille sig, for at få dem til at tilgive hvad jeg end havde gjort for at de slog hånden af mig.

Der findes intet der kunne få mig til at opgive mine børn, heller ikke hvis de opgav mig. Det er det det betyder at være forældre, at man er der for sine børn, til den dag man dør, no matter what.

Min søster har droppet kontakten til vores far. Og det gør ham helt åndsvagt ondt - men jeg er 100% sikker på at de forslag du kommer med der bare ville gøre ondt værre.
Hun mener, at han altid blander sig i alting - vi andre ser nok kun en far der er interesseret i sit barn. Han sender hende et brev en sjældent gang i mellem for at vise hende, at han stadig er interesseret - men altså - hun er en voksen kvinde på 32 - hun skal ikke stalkes eller have ham camperende uden for hendes dør.
7
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Indlægaf Mani » 7. apr 2016, 11:28

Angelina skrev:
Mani skrev:
Angelina skrev:
Badesandalen skrev:Der er jo altså også en anden side. Hvad hvis børnene har lukket fuldstændigt for kontakten og intet vil have med forældrene at gøre?


Hvis en af mine børn droppede kontakten med mig, for en eller anden årsag, så ville der ikke være grænser for de midler jeg tog i brug for genoprettelse af kontakten ... jeg ville gå til verdens ende og tilbage igen - jeg ville campere ude foran deres dør, stalke dem til jeg blev anholdt, bede, tigge, tilbyde og gøre alt hvad man kunne forestille sig, for at få dem til at tilgive hvad jeg end havde gjort for at de slog hånden af mig.

Der findes intet der kunne få mig til at opgive mine børn, heller ikke hvis de opgav mig. Det er det det betyder at være forældre, at man er der for sine børn, til den dag man dør, no matter what.

Min søster har droppet kontakten til vores far. Og det gør ham helt åndsvagt ondt - men jeg er 100% sikker på at de forslag du kommer med der bare ville gøre ondt værre.
Hun mener, at han altid blander sig i alting - vi andre ser nok kun en far der er interesseret i sit barn. Han sender hende et brev en sjældent gang i mellem for at vise hende, at han stadig er interesseret - men altså - hun er en voksen kvinde på 32 - hun skal ikke stalkes eller have ham camperende uden for hendes dør.

Jeg forstår bare slet ikke som forældre man kan lade være ... jeg forstår ikke at man ikke undskylder og så 100% blander sig udenom til sine dages ende, hvis det er det der er problemet ... tilbyder familieterapi eller hvad der nu skulle til for at jeg ikke fik overtrådt mit barn grænser igen.

Jeg tror faktisk jeg ville dø, hvis jeg ikke kunne have kontakt med mine børn, altså dø af et knust hjerte i bedste lægeromanstil.... og jeg forstår nok ikke man bare kan trække på skuldrene - og det lærer jeg nok aldrig at forstå

Han har undskyldt, han har tilbudt familieterapi - og de har været afsted 1 gang - så ville hun ikke mere.

Han trækker ikke på skuldrene - men ser i øjnene, at så længe hun er i det forhold hun er i nu ændre det sig næppe. Og så skriver han et brev af og til - og sender jule og fødselsdagsgaver.
7
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Indlægaf vibbsen » 7. apr 2016, 13:27

Nej....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Indlægaf achillaxedprune » 7. apr 2016, 13:56

Jeg ville ikke få børn med en mand, der ikke så sine børn (hvis han vel og mærke ved de eksisterer)... Jeg ville dog sagtens kunne være sammen med en mand på mine ældre dage, som ikke ser sine børn af den ene eller anden grund.

Jeg tror altid man som forældre, vil elske sit barn... Men barnet kan godt som voksent opføre sig på en måde, så man ikke vil have barnet i sit liv. Og hvis det var tilfældet, så ville manden ikke blive diskvalificeret. Men det vil først være aktuelt den dag hvor jeg er noget nær pensionistalderen, tror jeg.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Indlægaf achillaxedprune » 7. apr 2016, 17:48

FruDulle skrev:
achillaxedprune skrev:Jeg ville ikke få børn med en mand, der ikke så sine børn (hvis han vel og mærke ved de eksisterer)... Jeg ville dog sagtens kunne være sammen med en mand på mine ældre dage, som ikke ser sine børn af den ene eller anden grund.

Jeg tror altid man som forældre, vil elske sit barn... Men barnet kan godt som voksent opføre sig på en måde, så man ikke vil have barnet i sit liv. Og hvis det var tilfældet, så ville manden ikke blive diskvalificeret. Men det vil først være aktuelt den dag hvor jeg er noget nær pensionistalderen, tror jeg.


Eller at forældreren har opført sig så børnene ikke ønsker vedkommende i sit liv. En sådan forældre vil formegentlig altid mene at det er børnene den er galt med.

Jeg er uanset hvad, så præget af dårlige erfaringer at jeg ikke kunne være sammen med en mand der ikke aå sine børn


Det er selvfølgelig også at en mulighed, men så ville jeg have sværere ved at være sammen med manden - altså, hvis børnene havde fravalgt ham som forældre. Det skulle være hans valg.

Det er dog en lidt teoretisk diskussion, men hvis nu barnet var blevet narkoman og konsekvent stjal fra ham, så ville jeg ikke udelukke ham som partner fordi han ikke længere så sit barn. Eller hvis barnet havde slået et familiemedlem ihjel, havde begået pædofili eller sådan noget. Ekstremt ja, men ting som kunne gøre, at det ikke var en dealbreaker, at han ikke så sine børn.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Indlægaf Mani » 7. apr 2016, 18:14

FruDulle skrev:
achillaxedprune skrev:Jeg ville ikke få børn med en mand, der ikke så sine børn (hvis han vel og mærke ved de eksisterer)... Jeg ville dog sagtens kunne være sammen med en mand på mine ældre dage, som ikke ser sine børn af den ene eller anden grund.

Jeg tror altid man som forældre, vil elske sit barn... Men barnet kan godt som voksent opføre sig på en måde, så man ikke vil have barnet i sit liv. Og hvis det var tilfældet, så ville manden ikke blive diskvalificeret. Men det vil først være aktuelt den dag hvor jeg er noget nær pensionistalderen, tror jeg.


Eller at forældreren har opført sig så børnene ikke ønsker vedkommende i sit liv. En sådan forældre vil formegentlig altid mene at det er børnene den er galt med.

Jeg er uanset hvad, så præget af dårlige erfaringer at jeg ikke kunne være sammen med en mand der ikke aå sine børn

Altså den situation der er i min familie er det et spørgsmål om syn på politik og religion primært. Det voksne barn vil ikke lade emnet ligge, men kan heller ikke accepterer ueninghed (og har i øvrigt skiftet fuldstændig holdning til begge dele).

Min far (og mor - de er skilt, men hun er bekymret for om hun bliver cuttet inden længe) undlader at bringe det op og svarer heller ikke forespurgt - men blot de handlinger han foretager når de ikke er sammen er nok til at skabe problemer. Derudover bliver der agiteret for at alene det han lever efter sine overbevisninger er nok til han blander sig og vil have barnet og dennes partner til at ændre holdning.

Altså jeg er bestemt langtfra altid enig med min far - og er faktisk ikke specielt tæt knyttet til ham. Men han blander sig altså ikke og han prøver heller ikke at ændre ens holdning.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Børn med en der ikke ser sine ældste børn

Indlægaf Sukisaki » 8. apr 2016, 07:53

Det tror jeg ikke - selvom der selvfølgelig kan være nogle grunde jeg ville synes var bedre end andre. Og hvis jeg endelig fandt grunden "god nok", ville jeg godt nok have brug for at få historien bekræftet hos flere andre, før jeg turde tro på det.

Min far så ikke min storesøster, da hun var barn. Hans version er at hendes mor ikke ville have det - og systemet var nok en del anderledes for 40 år siden, så jeg ved ikke hvilke muligheder han reelt havde.
Men da han og min mor gik fra hinanden, var han heller ikke synderligt interesseret i mig og min søster. Det var først da han fik en ny kæreste, at vi så ham igen. Og så var det faktisk mest kæresten der tog sig af os, og f.eks. tog på udflugter med os (og hendes egne børn), mens min far blev derhjemme. Hvis det ikke var for hende, tror jeg ikke at vi ville have set ham.
0

Tilbage til "Generelt"