Skal hestepærer samles op?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 12:39

Mani skrev:Jeg tror faktisk ikke, at der er voldsomt mange, som er uenige i den løsning.


Jeg synes en del i tråden udtrykker at have problemer med den anden del af den.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Mani » 16. mar 2016, 12:53

LaScrooge skrev:
Mani skrev:Jeg tror faktisk ikke, at der er voldsomt mange, som er uenige i den løsning.


Jeg synes en del i tråden udtrykker at have problemer med den anden del af den.

Det er der måske også nogle der har. Til gengæld har din ageren tidligere ikke tydet på du mente første del var rimeligt - overhovedet.
6
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Kommodedyret » 16. mar 2016, 13:01

Jeg synes at der er forskel på lort fra planteædere og kødædere. Jeg oplever kødæderlort som værende mere stinkende og ulækkert.
I hvert fald når det kommer til pattedyr.
2
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 13:16

Mani skrev:
LaScrooge skrev:
Mani skrev:Jeg tror faktisk ikke, at der er voldsomt mange, som er uenige i den løsning.


Jeg synes en del i tråden udtrykker at have problemer med den anden del af den.

Det er der måske også nogle der har. Til gengæld har din ageren tidligere ikke tydet på du mente første del var rimeligt - overhovedet.


Det skyldes de ultimative krav der er blevet stillet fra starten og den generelle holdning at man ikke vil generes af andre. Det er sgu bare mere nuanceret end som så. Og, hvis du ikke skulle have bemærket det, så synes jeg der er undtagelser for den første del af min løsning - engang imellem kan det ikke lade sig gøre at fjerne hestepærer, selv ikke på en villavej eller en sti hvor der færdes cyklister, og det synes jeg er i orden.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. mar 2016, 13:17

LaScrooge skrev:
Fru Sunshine skrev:
Ej, det står der da overhovedet ikke.
Der står, at jeg er afhængig af min bil for at komme på arbejde, som en kommentar til den, der har brugt forurening fra biler som et argument for, at man godt må lade hestepærer ligge, og at jeg faktisk synes, det er lidt træls, at der kommer en masse bæ på den.
Jeg synes også, det er træls, når fuglene skider på den, men det er lidt svært at få dem til at rydde op efter sig.


Det er nu ikke helt dét, der er i det. Det er en kommentar til diskussionen om gener - om dét, at man er generet af andres valg og aktiviteter betyder at de kan pålægges at mindske ens ubehag. Og det var specifikt rettet mod den del af pærefjerningsholdet der var trætte af, at der kom hestepærer på deres bildæk og derfor ikke syntes, at noget besvær var for stort eller nogen indsats for begrænsende til, at man som rytter kunne undsiges pligten til at fjerne dem.

Selvfølgelig er det for mange en nødvendighed at have en bil, men biler er også til gene og mange bruger dem også på tidspunkter hvor de godt kunne lade være. Gener er gener og spørgsmålet er, hvornår man har ret til at bede andre lade være med at genere een og hvornår man skal veje sin generethed op mod de fordele, det giver den anden at de kan gøre det de nu gør, eller det uforholdsmæssigt store besvær og begrænsninger det vil medføre for dem man retter sit krav mod?


Det er jeg med på - og jeg er altså lidt en af dem, der synes, det er træls at have hestepærer på bildækkene.
Men jeg synes måske, det er mere træls, når man ikke kan undvige dyngen på vejen, hvis den er stor og gammel nok, for det kan min affjedring ikke lide - og hvis man rammer rigtig uheldigt kan det spredes ud over det hele, så det rammer andre trafikanter.

Men altså: jeg synes jo så heller ikke, man behøver slæbe pærerne med sig, bare man gider flytte dem, hvis de ligger midt på vejen.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Slettet bruger » 16. mar 2016, 13:18

Jeg tog det her billede igår ... en helt normal dag på de danske cykelstier. Tragisk.

Billede
1
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf mulledit » 16. mar 2016, 13:42

LaScrooge skrev:
mulledit skrev:
Jeg har linket til lovgivningen. Jeg har skrevet at man må lade være med at ride længere væk end man gider gå tilbage og fjerne lort, ikke noget med landevej eller hvor langt væk fra nogen opstigningsblok. Så måske du skal læse igen.

Jeg mener det er helt almindelig pli at rydde op efter sig selv, der er ingen undskyldninger herfor. Kan hesten, i dette tilfælde (eller rytter), ikke at man stiger af, så må man gøre det bagefter. Det er hver gang, uden undtagelse - i min verden. Rideskolerne har udfordringer nok og at nogen ryttere ikke kan forstå at hvis de vil fortsætte med at eksistere som de gør nu, hvor de ofte ligger tæt på villa kvareterer osv. så må man sku også finde ud af at begå sig sammen. I dette tilfælde, samle lort op - enten når det sker, eller bagefter.

Self er der forskel på om det er ude i skoven eller om det er foran fru. Hansens hus. Så lad være med at trække anders meninger ned over mig.

Faktisk har hele tiden debatteret ud fra din løsningsmodel. Måske du har opfattet at jeg selv har haft hest....


Altså, du blandede dig selv i en del af tråden der gik på, at man skulle have opstigningsblokke i skovene, så man kunne hoppe af og på, så jeg trækker ikke meninger ned over dig. Du formulerer dig meget utilmativt - "Hver gang, uden undtagelse" - og jeg synes der er undtagelser og at der skal være plads til undtagelserne, så jeg kan ikke erklære mig enig. Hvis der er villakvarterer der decideret bliver overskidt, så synes jeg naturligvis at det er fint at der er en aftale om at rytterne fejer, men der bliver nødt til at være fleksibilitet forbundet med det. Man er simpelthen nødt til at indstille sig på, at man indimellem bliver generet af andres aktiviteter og at det er et vilkår ved at bo i nærheden af andre. Det lyder på dig som om ridesporten er trængt af det omgivende samfund og det synes jeg er virkelig trist. Ridning er så meget værd for så mange mennesker, at jeg synes der skal støttes op om den og dens udbredelse - ikke lægges hindringer. Det kan godt være, at det hele bunder i forskellige personlige grænser og normer, men jeg vil personligt gerne vil give plads til hestepærer på vejene - også foran mit parcelhus, hvis det skulle være - ligesom jeg støtter katten som kæledyr og vægter dens behov for ubegrænset udendørs færden højere end det besvær jeg har med at den skider i mine bede. jeg tænker på de mennesker, der har dyrene og jeg tænker på, hvad det giver dem at have dem og jeg regner med, at langt de fleste mennesker er hensynsfulde af natur og at dem der ikke er det, hører til undtagelserne og at nogle af dem har gode grunde til ikke at være det umiddelbart. Derfor går jeg ikke ud med ultimative krav om dette og hint knyttet til fx kæledyrshold. Akkurat på samme måde, som jeg ikke skælder de unge knægte med knallerten ud for at larme time efter time mens de drøner rundt om blokken.


Til det med blokken, som iøvrigt ikke kun omhandler en træstub men er skrevet sådan: "Nej, for det er ikke på asfalt at man dyrker ridesport. Det er i nærheden af skov, (når det ikke er på indhegnede områder), og der kan man fint lade en træstub ligge...eller bruge et væltet træ, en stor sten, en bænk eller whatever." skriver jeg: "Man behøver jo heller ikke stå op lige der hvor hesten har skidt"

"Hver gang, uden undtagelse" er i en helt anden sammenhæng. Undtagelserne er hvis man er et sted hvor det ikke er til gene. Ligesom lovgivningen foreskriver. Ikke i villakvarteret, der rydder man op.

Det er bare desværre sådan at hvis man har dyrehold i nærheden af beboelse, så er det dyrene der må indrette sig. Det er set gang på gang. Folk klager og kommunen henstiller, det er ikke nyt det her.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 13:46

mulledit skrev:
Til det med blokken, som iøvrigt ikke kun omhandler en træstub men er skrevet sådan: "Nej, for det er ikke på asfalt at man dyrker ridesport. Det er i nærheden af skov, (når det ikke er på indhegnede områder), og der kan man fint lade en træstub ligge...eller bruge et væltet træ, en stor sten, en bænk eller whatever." skriver jeg: "Man behøver jo heller ikke stå op lige der hvor hesten har skidt"

"Hver gang, uden undtagelse" er i en helt anden sammenhæng. Undtagelserne er hvis man er et sted hvor det ikke er til gene. Ligesom lovgivningen foreskriver. Ikke i villakvarteret, der rydder man op.

Det er bare desværre sådan at hvis man har dyrehold i nærheden af beboelse, så er det dyrene der må indrette sig. Det er set gang på gang. Folk klager og kommunen henstiller, det er ikke nyt det her.


Så kunne det være, at folk skulle klage lidt mindre. Det er jo trods alt en ting man også kan arbejde med og på.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf mulledit » 16. mar 2016, 13:48

LaScrooge skrev:
mulledit skrev:
Til det med blokken, som iøvrigt ikke kun omhandler en træstub men er skrevet sådan: "Nej, for det er ikke på asfalt at man dyrker ridesport. Det er i nærheden af skov, (når det ikke er på indhegnede områder), og der kan man fint lade en træstub ligge...eller bruge et væltet træ, en stor sten, en bænk eller whatever." skriver jeg: "Man behøver jo heller ikke stå op lige der hvor hesten har skidt"

"Hver gang, uden undtagelse" er i en helt anden sammenhæng. Undtagelserne er hvis man er et sted hvor det ikke er til gene. Ligesom lovgivningen foreskriver. Ikke i villakvarteret, der rydder man op.

Det er bare desværre sådan at hvis man har dyrehold i nærheden af beboelse, så er det dyrene der må indrette sig. Det er set gang på gang. Folk klager og kommunen henstiller, det er ikke nyt det her.


Så kunne det være, at folk skulle klage lidt mindre. Det er jo trods alt en ting man også kan arbejde med og på.


Jeg er ret overbevist om at det at samle lort op, er nemmere end at få folk til at brokke sig mindre. Vel at mærke over noget hvor de rent faktisk har ret.

Jeg ved det er pisse besværligt, men det er bare sådan. Læs de link jeg har sat ind i mit første indlæg.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Mani » 16. mar 2016, 13:57

LaScrooge skrev:
Mani skrev:
LaScrooge skrev:
Mani skrev:Jeg tror faktisk ikke, at der er voldsomt mange, som er uenige i den løsning.


Jeg synes en del i tråden udtrykker at have problemer med den anden del af den.

Det er der måske også nogle der har. Til gengæld har din ageren tidligere ikke tydet på du mente første del var rimeligt - overhovedet.


Det skyldes de ultimative krav der er blevet stillet fra starten og den generelle holdning at man ikke vil generes af andre. Det er sgu bare mere nuanceret end som så. Og, hvis du ikke skulle have bemærket det, så synes jeg der er undtagelser for den første del af min løsning - engang imellem kan det ikke lade sig gøre at fjerne hestepærer, selv ikke på en villavej eller en sti hvor der færdes cyklister, og det synes jeg er i orden.

Så derfor vælger du at stille ultimative krav om, at du vil have retten til at genere andre?
Hvor er det lige, at det en gang i mellem ikke er muligt at fjerne hestepærer fra en villavej eller cykelsti?

Altså personligt var jeg dødtræt af den lokale rideskole, som lader hestepære ligge på de gang- og cykelstier mine børn skulle benytte til og fra børnehave og skole. Jeg synes altså det er ok at forvente, at der bliver ryddet op sådan et sted, så det er muligt at færdes på løbehjul, rullesøjter, BMX og lignende uden at blive ramt af skidtet. Her skal man af og til helt ind i hækken, hvis man vil uden om.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 14:07

Mani skrev:Så derfor vælger du at stille ultimative krav om, at du vil have retten til at genere andre?
Hvor er det lige, at det en gang i mellem ikke er muligt at fjerne hestepærer fra en villavej eller cykelsti?

Altså personligt var jeg dødtræt af den lokale rideskole, som lader hestepære ligge på de gang- og cykelstier mine børn skulle benytte til og fra børnehave og skole. Jeg synes altså det er ok at forvente, at der bliver ryddet op sådan et sted, så det er muligt at færdes på løbehjul, rullesøjter, BMX og lignende uden at blive ramt af skidtet. Her skal man af og til helt ind i hækken, hvis man vil uden om.


Hvis vi nu leger, at jeg stiller ultimative krav om at have retten til at genere andre, hvad er så problemet i det, hvis der ikke er problemer med at stille ultimative krav overhovedet? Hvis inkonsekvens er det du påpeger - min eller din?

Derudover, så stiller jeg ingen ultimative krav, faktisk det modsatte. Jeg opfordrer til rummelighed og til at man anvender sin gudgivne fantasi til at forestille sig hvorfor den lort mon ligger der hvis forklaringen nu ikke partout skal være at andre mennesker er nogle hensynsløse svin? :)
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 14:10

mulledit skrev:
Jeg er ret overbevist om at det at samle lort op, er nemmere end at få folk til at brokke sig mindre. Vel at mærke over noget hvor de rent faktisk har ret.

Jeg ved det er pisse besværligt, men det er bare sådan. Læs de link jeg har sat ind i mit første indlæg.


Det kan sagtens være at det er nemmere, men det er ikke ensbetydende med, at det ikke bliver et dejligere samfund, hvis man raser lidt mindre over naboens grimme plankeværk og tænker lidt mere på de gode ting i livet.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Mani » 16. mar 2016, 14:13

LaScrooge skrev:
Mani skrev:Så derfor vælger du at stille ultimative krav om, at du vil have retten til at genere andre?
Hvor er det lige, at det en gang i mellem ikke er muligt at fjerne hestepærer fra en villavej eller cykelsti?

Altså personligt var jeg dødtræt af den lokale rideskole, som lader hestepære ligge på de gang- og cykelstier mine børn skulle benytte til og fra børnehave og skole. Jeg synes altså det er ok at forvente, at der bliver ryddet op sådan et sted, så det er muligt at færdes på løbehjul, rullesøjter, BMX og lignende uden at blive ramt af skidtet. Her skal man af og til helt ind i hækken, hvis man vil uden om.


Hvis vi nu leger, at jeg stiller ultimative krav om at have retten til at genere andre, hvad er så problemet i det, hvis der ikke er problemer med at stille ultimative krav overhovedet? Hvis inkonsekvens er det du påpeger - min eller din?

Derudover, så stiller jeg ingen ultimative krav, faktisk det modsatte. Jeg opfordrer til rummelighed og til at man anvender sin gudgivne fantasi til at forestille sig hvorfor den lort mon ligger der hvis forklaringen nu ikke partout skal være at andre mennesker er nogle hensynsløse svin? :)

Jamen, jeg mindes skam ikke at have stillet nogle ultimative krav. Men det kan selvfølgelig være jeg har overset noget? Altså jeg forstå ikke at det at fjerne hestepærer ligefrem kan være umuligt på en villavej eller cykelsti - det betyder ikke, at jeg ville gå amokka over hvis der lå en, en sjælden gang i mellem. Til gengæld har jeg henvendt mig på den lokale rideskole med jævne mellemrum fordi det netop ikke er et særtilfælde her, men derimod dagligdagen.

Jeg rodede mig ind i denne debat, da du kaldte folk, som ikke havde lyst til at færdes i hestepærer på cykelstier for smålige. Jeg opfatter ærlig talt kun at din rummelighed rækker så længe andre rummer hestepærer - ikke hvis rummeligheden går ud på at fjerne dem.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 14:37

Mani skrev:Jamen, jeg mindes skam ikke at have stillet nogle ultimative krav. Men det kan selvfølgelig være jeg har overset noget? Altså jeg forstå ikke at det at fjerne hestepærer ligefrem kan være umuligt på en villavej eller cykelsti - det betyder ikke, at jeg ville gå amokka over hvis der lå en, en sjælden gang i mellem. Til gengæld har jeg henvendt mig på den lokale rideskole med jævne mellemrum fordi det netop ikke er et særtilfælde her, men derimod dagligdagen.

Jeg rodede mig ind i denne debat, da du kaldte folk, som ikke havde lyst til at færdes i hestepærer på cykelstier for smålige. Jeg opfatter ærlig talt kun at din rummelighed rækker så længe andre rummer hestepærer - ikke hvis rummeligheden går ud på at fjerne dem.


Jeg synes man er smålig hvis man ikke kan rumme hestepærer og ikke synes at noget undskylder, at de ligger der. Hvis man ikke synes at noget besvær er for stort og urimeligt til at rytteren skal gøre sig det, og hvis det, at rytteren ikke kan så bare må betyde, at rytteren må droppe sin sport. Så er man kun interesseret i sig selv og så er man hamrende smålig. Rummelighed er at give plads til andre, det er det modsatte af at ville begrænse andre. Jeg stiller ingen krav om at nogen skal gøre noget og jeg begrænser ingen med de ting jeg taler for. Tvært imod: jeg synes vi alle skal være her og hestepærer på vejen driver ingen fra hus og hjem.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal hestepærer samles op?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. mar 2016, 14:48

LaScrooge skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Nej, for det er ikke på asfalt at man dyrker ridesport. Det er i nærheden af skov, (når det ikke er på indhegnede områder), og der kan man fint lade en træstub ligge...eller bruge et væltet træ, en stor sten, en bænk eller whatever.


Men altså, man kan jo ikke programmere hesten til at skide i nærheden af stubben. Den skider når den skal.


Det er jo heller ikke nødvendigt. Fra stald/fold og på gåturen ud til skoven, har den poop bag på. Når du kommer ud til skoven, fjerner du poop bag'en og stiger på igen, der hvor din stub eller lignende befinder sig, og så kan du ride løs. Når du skal hjem fra skoven, så smider du poop bag på igen, sidder op og rider hjem til stalden/folden.
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Generelt"