Kvindernes internationale kampdag

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Kvindernes internationale kampdag

Indlægaf Wizzze » 8. mar 2016, 07:38

Jep det er den 8. marts, også kendt som kvindernes internationale kampdag.

Betyder den noget for dig? Skal der ske noget specielt i dag?

Hvilke emner synes du det stadig er vigtigt at kæmpe for en dag som i dag?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kvindernes internationale kampdag

Indlægaf Wizzze » 8. mar 2016, 07:42

Måske meget sigende for dagens betydning i 2016? :gruble: eller ?

http://lofyn.dk/kvindernes-internationale-kampdag-2016/
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kvindernes internationale kampdag

Indlægaf Aima » 8. mar 2016, 08:48

Jeg markerer ikke som sådan dagen, jeg registrerer den er der og bruger nok lidt mere tid på nettet, der er i dagens anledning mange interessante og vedkommende publikationer, synes jeg.

Jeg synes dagen er vigtig og særlig. Både pga. fortiden og i allerhøjeste grad fordi kønsdebat, ligestilling, sexisme mm. stadig er emner, der er både relevante og aktuelle. Dels er det vigtigt, dels er det, åbenlyst, stadig ret nødvendigt, synes jeg.
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Kvindernes internationale kampdag

Indlægaf HappyPaww » 8. mar 2016, 08:53

Absolut intet. Er ret enig med Angelina i det her...
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Kvindernes internationale kampdag

Indlægaf LadyFox » 8. mar 2016, 09:01

Nej, for mig er den en dag ligesom alle andre - hvilket langt de fleste mærkedage er for mig, det er ikke noget jeg fejre eller dyrker.
Jeg er da glad for at der er nogle der har kæmpet for kvinders rettigheder, og den slags, men det er som sådan ikke noget jeg identificere mig selv med på nogen måde, udover at jeg er en kvinde.
0
...
Brugeravatar
123million
Indlæg: 60
Tilmeldt: 11. jan 2016, 15:24
Kort karma: 6
Likede indlæg: 66

Re: Kvindernes internationale kampdag

Indlægaf 123million » 8. mar 2016, 09:13

Jeg har tidligere fejret det med lækker brunch og hygge med mine feministiske veninder - det skal fejres for fortiden, nutiden og fremtiden.

I dag er jeg på arbejde. Havde faktisk lidt glemt det :( Men jeg synes, det er en vigtig dag at markere, så nu har jeg skrevet "Glædelig kvindernes kampdag" til mine kollegaer.
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Kvindernes internationale kampdag

Indlægaf icelady » 8. mar 2016, 09:27

Tror min holdning kan opsummeres i følgende: "Det er jo bare en ganske almindelig tirdsag :forvirret: "
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Kvindernes internationale kampdag

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. mar 2016, 09:35

Jeg anerkender dagens historiske betydning og kan godt forstå, hvorfor den hedder, som den gør, men da jeg meget tidligt brød med den traditionelle feminisme til fordel for queerbevægelsen, har jeg aldrig været en del af 8. marts-markeringerne som sådan, og jeg kunne ikke drømme om at deltage i arrangementer kun for kvinder, slet ikke privat. Nogle af de ligestillingsforkæmpere, som har inspireret mig mest, har været mænd (om ikke andet biologisk set).

Jeg kan godt se, at den internationale solidaritet risikerer at lide overlast, hvis 8. marts begynder at hedde forskellige ting, men jeg mener helt sikkert, at dagen burde skifte navn i fx. et land som Danmark.

I vores del af verden er den vigtigste kønspolitiske sag pt. efter min mening skabelsen af egen kønsidentitet, hvilket ikke er et spørgsmål om lovgivning, men om daglig praksis menneesker imellem.
2
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kvindernes internationale kampdag

Indlægaf JoyNips » 8. mar 2016, 10:10

Det er en international kampdag. At vi er ret godt med ligestillingsmæssigt i DK ændrer ikke på, at kvinders ligestilling stadig halter gevaldigt bagefter mange andre steder. Jeg synes stadig, det er en vigtig dag.

Også herhjemme.
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Kvindernes internationale kampdag

Indlægaf lulu-p » 8. mar 2016, 10:16

Det har ikke den store betydning for mig, og har egentlig aldrig haft det. Som barn kan jeg huske at min mor gik til arrangementer 8. marts, og det var noget vi snakkede om i skolen.

Jeg har (som voksen) altid tænkt at jeg stod på skuldrene af kvindebevægelsen og i virkeligheden høstede de frugter som de kæmpede for. Jeg har regnet mig for ligestillet med mænd på alle måder, og har overvejende kommet i miljøer hvor mænd og kvinder arbejder og lever sammen..ligestillet.

Men nogen gange tænker jeg, at jeg bevæger mig i en lille boble. Det kan godt være at kvinderne føler sig ligestillede og har alle muligheder for at vælge. De skal bare finde den rette mand at få børn med. Ligestillingen har det svært i de parforhold, hvor det kun er kvinden som som synes ligestilling er vigtigt. Og ja...man kan vælge at forlade en mand. Man kan også beslutte at ligestillingen netop også er retten til at tage et valg på egne vegne og blive hos en mand med et andet syn på tilværelsen. Det behøver ikke nødvendigvis være et dårligt liv.

Jeg synes ikke 8. marts er ligegyldig. Jeg synes den skal huskes, om ikke andet så for at minde os om, at tiderne har været anderledes.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Kvindernes internationale kampdag

Indlægaf Sukisaki » 8. mar 2016, 10:49

Jeg synes at det er en vigtig dag. Selv hvis vi havde opnået ligestilling, synes jeg det er vigtigt at huske de kvinder der har kæmpet for det.

Der er stadig mange kampe at kæmpe rundt om i verden, og selvom vi generelt har det meget godt her i DK er vi ikke i mål endnu.
0

Tilbage til "Generelt"