TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf Wizzze » 25. nov 2022, 09:23

TV2´s gamle julekalender Pyrus og alletidersjulemand, holder åbenbart ikke til tidens tand, den er ihverfald faldet i unåde pga. stødende indhold.

"Selvom der kun er en uge til den 1. december, har TV 2 besluttet at lave en stor ændring i stationens udbud af julekalendere.
Egentlig var det planen, at den tredje julekalender i serien om Pyrus, ‘Alletiders Julemand’, skulle have været genudsendt om eftermiddagen på TV 2, men det bliver nu ændret, så det i stedet er den fjerde julekalender i serien, ‘Pyrus i Alletiders Eventyr’, der bliver sendt.

Årsagen er, at der i ‘Alletiders Julemand’ er skildringer af mennesker og kulturer, der i 2022 kan virke stødende.
Det forklarer Mette Nelund, der er konstitueret fiktionschef hos TV 2, til Juleweb.dk:
– ‘Alletiders Julemand’ har vi netop genset med et fornyet blik. I vores gennemsyn mener vi, at ‘Alletiders Julemand’ indeholder elementer, som har en forældet skildring af både mennesker og kulturer, og som kan misforstås for især børn, som ikke kan sætte fortællingen ind i en historisk kontekst. Beslutningen er truffet på baggrund af en længerevarende periode med grundige overvejelser og drøftelser.
– Derfor har vi valgt ikke at vise ‘Alletiders Julemand’ på fladen og PLAY, da vi mindst af alt ønsker, at der skal sidde nogle børn der kan misforstå indholdet og føle sig ekskluderet, når de ser julekalenderen.
– Det er vigtigt for os at sige, at vi igen i år har en masse dejlig jule-underholdning på TV 2 og TV 2 PLAY. Man kan stadig finde Pyrus 1, 2 og 4 på PLAY i løbet af julen. Derfor håber vi ikke, at det vil skabe et for stort et savn, at vi nu tager Pyrus 3 af fladen hos TV 2.

Klager over stødende indhold
‘Alletiders Julemand’ er tidligere blevet kritiseret for at have indhold, der kan virke stødende.
Under genudsendelsen af julekalenderen i 2014 skrev seernes redaktør på TV 2, Lars Bennike, et indlæg på sin hjemmeside om julekalenderen, da han havde modtaget klager fra flere seere over scener, der blev beskyldt for at være racistiske.
En seer havde klaget over, at der i Pyrus’ sang om sin kærlighed til slik var børn, der var malet sorte i ansigtet, fordi de var klædt ud som flødeboller.
– I det første afsnit blev der vist en gruppe dansere med “blackface”. Hvorfor synes TV 2, det er acceptabelt at inkludere en racistisk karikatur af sorte mennesker i deres udsendelser?, skrev seeren i sin klage.

En anden seer havde klaget over, at der i afsnittet den 8. december om ‘Den Store Bastian’ blev brugt ordet “neger”.
Tre drenge bliver i afsnittet dyppet i blæk af ‘Den Store Bastian’, fordi de har drillet en person med farvet hud, og til sidst falder Pyrus også i spanden med blæk.
– Jeg så afsnittet sammen med min søn, som er halvt dansk og halvt afrikansk, og jeg må sige, at det er sidste gang, vi gør det. Jeg savner måske humor, men jeg synes, det er politisk upassende, skrev seeren i sin klage.
Lars Bennike endte dog i 2014 med at konkludere, at julekalenderen efter hans vurdering ikke var racistisk.
– Der er ingen hverken direkte eller underforstået diskriminerende hensigt hverken med de dansende flødeboller eller episoden fra ’Den Store Bastian’, skrev han.

Omdiskuteret figur fra Holland
De ovenstående eksempler er dog ikke det eneste i ‘Alletiders Julemand’, der kan være problematisk at vise på tv i 2022.
Karakteren ‘Svarte Piet’, der i Holland er Sankt Nicolaus’ hjælper, når der bliver uddelt gaver den 5. december, er også med i et afsnit af julekalenderen.
‘Svarte Piet’ har i de seneste ti år været en omdiskuteret karakter i Holland, fordi han af nogen bliver opfattet som en karikatur på en sort slave fra kolonitiden."
https://juleweb.dk/nyhed202222/

Hvad mener I, handler TV2 rigtigt, fordi Pyrus indeholder stødende materiale eller er det langt ude og en overreaktion?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Dansemesteren
Indlæg: 655
Tilmeldt: 29. jul 2022, 09:44
Kort karma: 67
Likede indlæg: 3073

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf Dansemesteren » 25. nov 2022, 09:32

Jeg synes ikke, TV2 er forpligtet til at sende Alletiders Julemand på flow-tv, men jeg synes, det er noller, hvis de f.eks. også fjerner den fra deres streamingtjeneste. Disney+ har allerede fundet en udmærket løsning på det her problem: En disclaimer i starten af deres gamle tegnefilm, hvor de skriver, at de skal ses som et produkt af deres tid og derfor kan indeholde ord eller scener, der kan virke stødende eller ufølsomme.

Vi gør børnene en bjørnetjeneste ved at renskure fortiden. I stedet kunne sådan en Pyrus-episode, hvor nogen siger “neger” måske endda bruges som en anledning til læring, hvor forældre og børn kan få en god snak om, hvorfor man sagde sådan engang og hvorfor man ikke siger sådan mere.
24
No one could steer me right, but mama tried.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf Misantropen » 25. nov 2022, 09:44

Umiddelbart fint, men svært at svare på uden at have set klippene. Som det er beskrevet kan det både være noget harmløst, fx det med flødebollerne, som der ikke skal læses noget racistisk i, men også det modsatte.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf Wizzze » 25. nov 2022, 09:46

Jeg synes den er lidt tynd. Der er jo ingen seertvang, hvis man føler at indholdet støder så skift kanal, der er masser af andre muligheder i dag. Det er ikke ligesom dengang vi kun havde DR og os stakkels unger blev fodret af med Poul og Nulle i hullet :whine:

Og hvis TV2 er bange for seerstorm, så sæt da et skilt på i starten, hvor man skriver at serien er fra 19xx og udtryk for den tid, eller noget i den stil.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf Misantropen » 25. nov 2022, 09:53

Wizzze skrev:Jeg synes den er lidt tynd. Der er jo ingen seertvang, hvis man føler at indholdet støder så skift kanal, der er masser af andre muligheder i dag. Det er ikke ligesom dengang vi kun havde DR og os stakkels unger blev fodret af med Poul og Nulle i hullet :whine:

Og hvis TV2 er bange for seerstorm, så sæt da et skilt på i starten, hvor man skriver at serien er fra 19xx og udtryk for den tid, eller noget i den stil.

Det synes jeg er et vagt argument. Hvis nogen finder den stødende pga. racistiske undertoner nytter det jo ikke noget at de skiftet kanal. Det forsvinder problemet jo ikke af, og hvis vi vil have gjort op med hyggeracisme så hjælper det slet ikke at lade som ingenting.
4
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf Joe » 25. nov 2022, 09:55

Jeg så lige sangen med flødebollerne. Den gode nyhed er at det nemt og hurtigt ville kunne laves om med efterredigering. Men altså - den er ikke helt uskyldig.
Jeg huskede det som om, børnene bare var brune i hovedet, for at matche dragterne, men deres læber er fx også malet enorme, så det mere ligner en karikatúr.

Men altså - det kunne så nemt tages i en redigering nu, eller netop sætte skilte på inden, med forklaring. Det gør Disney jo fx også på Junglebogen og Aristicats m.m.
3
Brugeravatar
Xeen-ia
Indlæg: 115
Tilmeldt: 14. aug 2015, 09:17
Kort karma: 24
Likede indlæg: 265

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf Xeen-ia » 25. nov 2022, 10:04

Jeg synes det er noget bullshit - slet og ret.
Det kunne, som andre skriver, løses ved at smide en disclaimer ind før hvert afsnit hvis man absolut skal gå med livrem og seler.

Men den julekalender indeholder kun racistiske toner hvis man absolut gerne VIL stødes.
Scenen med børnene der er malet sorte i hovedet er fordi de er klædt ud som flødeboller. Ikke engang fordi det bliver fremstillet som "negerboller" nej - FLØDEboller. Sortmalede med hvide detaljer.

Historien med Den store bastian er nu engang som den er. En del af julemandens historie og fortælling - skrevet i en anden tid, men faktisk et eksempel på modrascisme. Bastian dypper børnene der mobber i blækhuset for at straffe dem og lade dem mærke bare en lille snert af den negativitet som den sorte dreng de driller møder til hverdag. Inklusive en disclaimer i begyndelsen af afsnittet er den da netop et godt eksempel på en snak man kan tage med sine børn om ikke at mobbe nogen grundet hudfarve.

Svarte Piet er, med god grund, omdiskuteret i Holland men han er altså alt andet lige en stor del af historien om Sinta Claas. Igen kan det løses med en disclaimer i starten af afsnittet.

Hvis det her fortsætter så ender vi med en generation (hvis ikke vi allerede er midt i det) af historieløse mennesker. Menneskehedens historie er både god og ond, men hvis vi kun belyser det gode så mister vi den læring der er i også at forholde os til det onde, hvorfor det var der og hvad vi kan lære af det så det ikke sker igen. Børn lærer ikke at forholde sig kritisk til historie hvis vi gemmer al det upassende væk fordi det ikke længere er acceptabelt i nutiden.
16
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf paint » 25. nov 2022, 10:21

Sæt sådan et skilt på, inden udsendelsen, hvis man synes det er problematisk. Underforstået at børn skal se udsendelsen sammen med en voksen, som kan forklare, der hvor der skal forklares.

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf HappyHippo » 25. nov 2022, 10:35

Boomerne er sikkert stødte over tv2 vælger serien fra pga det "woke pjat", men nu er serien heller ikke henvendt til dem, men til yngre generationer med andre værdier

Så ja, jeg mener den skal fjernes
1
abcd
Indlæg: 5910
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9789

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf abcd » 25. nov 2022, 10:50

Jeg ved i hvert fald at jeg måtte gå til psykolog i mange år for at få udmanet den racisme der efter jeg så Pyrus som barn, hang som en sort sky over mit liv.
13
K.toldam
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1734

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf K.toldam » 25. nov 2022, 11:44

:lol:
hvis jeg læste der her den første april, havde jeg syntes det var sjovt, nu har jeg bare svært ved at tage det seriøst
:lol:
3
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
K.toldam
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1734

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf K.toldam » 25. nov 2022, 11:47

Misantropen skrev:
Wizzze skrev:Jeg synes den er lidt tynd. Der er jo ingen seertvang, hvis man føler at indholdet støder så skift kanal, der er masser af andre muligheder i dag. Det er ikke ligesom dengang vi kun havde DR og os stakkels unger blev fodret af med Poul og Nulle i hullet :whine:

Og hvis TV2 er bange for seerstorm, så sæt da et skilt på i starten, hvor man skriver at serien er fra 19xx og udtryk for den tid, eller noget i den stil.

Det synes jeg er et vagt argument. Hvis nogen finder den stødende pga. racistiske undertoner nytter det jo ikke noget at de skiftet kanal. Det forsvinder problemet jo ikke af, og hvis vi vil have gjort op med hyggeracisme så hjælper det slet ikke at lade som ingenting.


ligesom spiritus kørsel ikke fjernes ved af fjerne alkohol fra butikkerne, så fjernes hyggeracisme ikke ved at fjerne pyrus fra en streamingtjeneste
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf Mani » 25. nov 2022, 11:50

Jeg synes den var ringe første gang de sendte den, så helt fint hvis de dropper den.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf Misantropen » 25. nov 2022, 11:51

K.toldam skrev:
Misantropen skrev:
Wizzze skrev:Jeg synes den er lidt tynd. Der er jo ingen seertvang, hvis man føler at indholdet støder så skift kanal, der er masser af andre muligheder i dag. Det er ikke ligesom dengang vi kun havde DR og os stakkels unger blev fodret af med Poul og Nulle i hullet :whine:

Og hvis TV2 er bange for seerstorm, så sæt da et skilt på i starten, hvor man skriver at serien er fra 19xx og udtryk for den tid, eller noget i den stil.

Det synes jeg er et vagt argument. Hvis nogen finder den stødende pga. racistiske undertoner nytter det jo ikke noget at de skiftet kanal. Det forsvinder problemet jo ikke af, og hvis vi vil have gjort op med hyggeracisme så hjælper det slet ikke at lade som ingenting.


ligesom spiritus kørsel ikke fjernes ved af fjerne alkohol fra butikkerne, så fjernes hyggeracisme ikke ved at fjerne pyrus fra en streamingtjeneste

Nej, en "ude af øje, ude af sind" indstilling er sjældent nok til at afhjælpe et problem.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: TV2: "Pyrus er stødende, derfor sender vi en anden julekalender"

Indlægaf icelady » 25. nov 2022, 12:05

Jeg synes der burde et skilt på skærmen inden den vises. "Dette kan virke stødende." De kan gøre det på andre udsendelser, så hvorfor ikke på denne. :gruble:



Edit: Jeg synes det er stort selvmål, at de også fjerner den fra Play. Dér kan man trods alt selv vælge om man vil se den.



Edit nr 2; Cirka 2.42 inde i videoen er flødebolle-danserne
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Generelt"