Den store tråd om vejret

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Maoam » 4. jun 2018, 07:02

ExCoastal skrev:
SAGA skrev:
ExCoastal skrev:
Maoam skrev:
ExCoastal skrev:
SAGA skrev:
ExCoastal skrev:
Lemonella skrev:Vi ramte 30 gr her i Skive i dag. Lige nu er der 32 gr i vores stue og det selvom alt, hvad der kan lukkes op af vinduer og døre, er lukket op.
På altanen er der 40 gr. Vores soveværelse støder op til altanen, så det bliver en hyggelig nat.


Det er lidt sjovt, at vi har stort set det samme vejr. Vi skulle ramme 33 grader i dag, hvilket er temmeligt normalt for årstiden. Vi har ikke hedebølge :lol:

Hvilket land bor du i? :)


USA, San Francisco Bay Area.


Vi er jo slet ikke vant til det, og vores bygninger er ikke bygget til varmen. Vi er lige så langt nord på, som det sydligste Alaska.


Vi er måske nok vant til det, men det gør det ikke nemmere. Vi har dog vores naturlige air conditioning, nemlig Stillehavet. Så når højtrykket bliver lidt lavere, så kommer den kølige luft ind. Så er det lige der, at jeg savner at bo ved kysten.

Hvad ligger luftfrugtigheden på? Er det samme fugtige klima som herhjemme? Hvor man kan sidde stille og bare svede.


Nej, det er som regel ikke fugtigt overhovedet. I dag ligger luftfugtigheden på omkring 50% men det normale om sommeren er mellem 20 og 30%. Derfor har vi heller ikke ret mange myg :dance:


Luftfugtigheden er på mellem 74 og 91 % i Danmark lige nu.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Pandesteg » 4. jun 2018, 07:03

Det var helt mærkeligt, at det var overskyet (Ringsted) her til morgen. Jeg nåede lige at tænke, at lyset er da underligt i dag.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf ExCoastal » 4. jun 2018, 07:29

Maoam skrev:
Luftfugtigheden er på mellem 74 og 91 % i Danmark lige nu.


Wow, det er svært at holde ud!

Vi har tre lag i sengen, lagen, tæppe og sengetæppe. Tror at det kun bliver lagen i nat.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Studsgaard » 4. jun 2018, 08:39

Jeg elsker det vejr vi har haft i weekenden.

Hele lørdag var jeg ude i solen, vi var også i havet og selvom det var koldt lige at komme under, så var det dejligt forfriskende og bagefter var det heller ikke koldt at være på stranden, for luften var jo dejlig varm.

Jeg håber vi får meget mere af det dejlige sommervejr.
Godtnok må der gerne snart komme lidt vand om natten. Vi har ingen have men det er tydeligt hvor tørt der er mange steder, så det er ved at være farligt og jeg har også hørt om den først brand pga et cigaretskod.
1
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf fisken80 » 4. jun 2018, 09:47

Maoam skrev:
ExCoastal skrev:
SAGA skrev:
ExCoastal skrev:
Maoam skrev:
ExCoastal skrev:
SAGA skrev:
ExCoastal skrev:
Lemonella skrev:Vi ramte 30 gr her i Skive i dag. Lige nu er der 32 gr i vores stue og det selvom alt, hvad der kan lukkes op af vinduer og døre, er lukket op.
På altanen er der 40 gr. Vores soveværelse støder op til altanen, så det bliver en hyggelig nat.


Det er lidt sjovt, at vi har stort set det samme vejr. Vi skulle ramme 33 grader i dag, hvilket er temmeligt normalt for årstiden. Vi har ikke hedebølge :lol:

Hvilket land bor du i? :)


USA, San Francisco Bay Area.


Vi er jo slet ikke vant til det, og vores bygninger er ikke bygget til varmen. Vi er lige så langt nord på, som det sydligste Alaska.


Vi er måske nok vant til det, men det gør det ikke nemmere. Vi har dog vores naturlige air conditioning, nemlig Stillehavet. Så når højtrykket bliver lidt lavere, så kommer den kølige luft ind. Så er det lige der, at jeg savner at bo ved kysten.

Hvad ligger luftfrugtigheden på? Er det samme fugtige klima som herhjemme? Hvor man kan sidde stille og bare svede.


Nej, det er som regel ikke fugtigt overhovedet. I dag ligger luftfugtigheden på omkring 50% men det normale om sommeren er mellem 20 og 30%. Derfor har vi heller ikke ret mange myg :dance:


Luftfugtigheden er på mellem 74 og 91 % i Danmark lige nu.


Den var på 50% hos mig i forgårs. Jeg synes på ingen måde det er en særlig fugtig varme der er i øjeblikket. Men det er muligt der er forskel alt efter hvor man er.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Maoam » 4. jun 2018, 11:48

fisken80 skrev:
Maoam skrev:
ExCoastal skrev:
SAGA skrev:
ExCoastal skrev:
Maoam skrev:
ExCoastal skrev:
SAGA skrev:
ExCoastal skrev:
Lemonella skrev:Vi ramte 30 gr her i Skive i dag. Lige nu er der 32 gr i vores stue og det selvom alt, hvad der kan lukkes op af vinduer og døre, er lukket op.
På altanen er der 40 gr. Vores soveværelse støder op til altanen, så det bliver en hyggelig nat.


Det er lidt sjovt, at vi har stort set det samme vejr. Vi skulle ramme 33 grader i dag, hvilket er temmeligt normalt for årstiden. Vi har ikke hedebølge :lol:

Hvilket land bor du i? :)


USA, San Francisco Bay Area.


Vi er jo slet ikke vant til det, og vores bygninger er ikke bygget til varmen. Vi er lige så langt nord på, som det sydligste Alaska.


Vi er måske nok vant til det, men det gør det ikke nemmere. Vi har dog vores naturlige air conditioning, nemlig Stillehavet. Så når højtrykket bliver lidt lavere, så kommer den kølige luft ind. Så er det lige der, at jeg savner at bo ved kysten.

Hvad ligger luftfrugtigheden på? Er det samme fugtige klima som herhjemme? Hvor man kan sidde stille og bare svede.


Nej, det er som regel ikke fugtigt overhovedet. I dag ligger luftfugtigheden på omkring 50% men det normale om sommeren er mellem 20 og 30%. Derfor har vi heller ikke ret mange myg :dance:


Luftfugtigheden er på mellem 74 og 91 % i Danmark lige nu.


Den var på 50% hos mig i forgårs. Jeg synes på ingen måde det er en særlig fugtig varme der er i øjeblikket. Men det er muligt der er forskel alt efter hvor man er.


Det er meget forskelligt rundt om i landet. Lige nu er der 47 % nord for Aalborg, 88 % i Gedser og alt derimellem andre steder.
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Wizzze » 4. jun 2018, 14:20

I dag er perfekt, omkring 25 og det lufter mere end i går, så man er ikke helt så tæt på at dø :D

Men stakkels landmænd og have ejere
http://vejr.tv2.dk/2018-06-03-endnu-mer ... e-paa-ugen
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Artem » 4. jun 2018, 14:51

Wizzze skrev:I dag er perfekt, omkring 25 og det lufter mere end i går, så man er ikke helt så tæt på at dø :D

Men stakkels landmænd og have ejere
http://vejr.tv2.dk/2018-06-03-endnu-mer ... e-paa-ugen

Ja det er dejligt med lidt mere humant vejr.

Helt generelt undrer jeg mig lidt over dem som synes det er fedt at vi har tørke. For det er jo på ingen måde godt på den måde det går ud over landbruget, ja og faktisk også naturen, hvor selv vandløb og mindre søer er ved at tørre ud.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Mani » 4. jun 2018, 15:18

Artem skrev:
Wizzze skrev:I dag er perfekt, omkring 25 og det lufter mere end i går, så man er ikke helt så tæt på at dø :D

Men stakkels landmænd og have ejere
http://vejr.tv2.dk/2018-06-03-endnu-mer ... e-paa-ugen

Ja det er dejligt med lidt mere humant vejr.

Helt generelt undrer jeg mig lidt over dem som synes det er fedt at vi har tørke. For det er jo på ingen måde godt på den måde det går ud over landbruget, ja og faktisk også naturen, hvor selv vandløb og mindre søer er ved at tørre ud.

Der er vel ingen, der synes det er fedt vi har tørke? Men vi er da nogen, der bare nyder sol & varme. Det betyder ikke, at regn ind i mellem ikke ville være ok. F.eks. om natten :-D
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf fisken80 » 4. jun 2018, 15:22

Artem skrev:
Wizzze skrev:I dag er perfekt, omkring 25 og det lufter mere end i går, så man er ikke helt så tæt på at dø :D

Men stakkels landmænd og have ejere
http://vejr.tv2.dk/2018-06-03-endnu-mer ... e-paa-ugen

Ja det er dejligt med lidt mere humant vejr.

Helt generelt undrer jeg mig lidt over dem som synes det er fedt at vi har tørke. For det er jo på ingen måde godt på den måde det går ud over landbruget, ja og faktisk også naturen, hvor selv vandløb og mindre søer er ved at tørre ud.


Nej det er ikke fedt. Men det var jo heller ikke fedt da det pissede ned dag ud og dag. Hvilket faktisk ikke er så skide længe siden. Min onkel er landmand og omkring februar var han ved at rive den sparsomme mængde hår han har tilbage af, fordi markerne sejlede i vand og de derfor ikke kunne komme i gang med forårsarbejdet.

Og da jeg hader regn og elsker varme, sol og tørvejr ja så tillader jeg mig altså at elske den her tørke lidt. Regn skal der sgu nok komme igen på et eller andet tidspunkt.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Ado » 4. jun 2018, 15:43

Jeg er misundelig på jer, der trives så godt fysisk i varmen. Jeg ville virkelig ønske det var mig.

Jeg er gnaven nu. Altså vejret er stadig sådan, at det udløser mange fordele som f.eks: Sejlture, iskolde øl, iskold Prosecco, jordbær og asparges og hyggeløsning i liggestolen under parasollen. Dét er dejligt!
Men på mit arbejde ... *Hulk* ... Når jeg låser mig ind i køkkenet halv syv om morgenen, er der 30 grader. Altså inden jeg overhovedet får gang i ovene, blussene og køkkenmaskinerne. Der er ingen vinduer lige med undtagelse af to loftvinduer, som sidder så højt oppe, at de ingen effekt har. Vi kan ikke lave gennemtræk, fordi køkkenet ligger midt i huset. Ingen vind, stillestående fugtig drivhishede og temp. tæt på 40 grader.
Jeg er totalt bims, når jeg får fri.


Men! Jeg tvinger mig selv i år til at se fordele fremfor ulemper. Det fungerer nogenlunde. :D
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Daine » 4. jun 2018, 15:59

DenSyngendeLussing skrev:Og så synes jeg faktisk det er lidt, skal vi sige buzzkill, at jeg åbenbart skal have dårlig samvittighed, fordi jeg nyder, at vi for første gang i hundrede år faktisk har haft rigtigt sommervejr i mere end to dage. Det gider jeg simpelthen ikke.

Fair nok hvis man ikke er til høj varme og synes, det er træls at alting bliver gulligt, det kan jeg såmænd godt forstå - men ligefrem at “undre sig” sig sådan lidt moraliserende over, at mange af os synes, det er virkelig fedt med blå himmel, sol og høje temperaturer, fordi hvad så med vandløbene? Virkelig?

Jeg elsker varmen og håber den fortsætter de næste par måneder. Men vi er NØDT til snart at have noget regn, ikke bare pga vores haver, landmændenes marker og div vandløb. Men simpelthen fordi vandværkerne kæmper for at producere nok vand til husstande og dyrelandbrug rundt omkring, det er katastrofalt hvis de løber tør.
Flere steder er der rationering på vand/vandingsforbud, men det skal jo også overholdes :sarkasme: Og dér tror jeg desværre at rigtig mange danskere tænker “det gælder ikke mig, min have og mit megastore oppustelige badebassin!”.
Så stik mod egne ønsker om en varm sommer, så håber jeg efterhånden på en uges blid regn, som jorden kan nå at optage. Derefter må der gerne komme 3-4 varmt vejr igen, efterfulgt af regn (eller regn om natten og sol om dagen, men det er vist lidt atypisk Danmark :D )
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf fisken80 » 4. jun 2018, 18:02

Daine skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Og så synes jeg faktisk det er lidt, skal vi sige buzzkill, at jeg åbenbart skal have dårlig samvittighed, fordi jeg nyder, at vi for første gang i hundrede år faktisk har haft rigtigt sommervejr i mere end to dage. Det gider jeg simpelthen ikke.

Fair nok hvis man ikke er til høj varme og synes, det er træls at alting bliver gulligt, det kan jeg såmænd godt forstå - men ligefrem at “undre sig” sig sådan lidt moraliserende over, at mange af os synes, det er virkelig fedt med blå himmel, sol og høje temperaturer, fordi hvad så med vandløbene? Virkelig?

Jeg elsker varmen og håber den fortsætter de næste par måneder. Men vi er NØDT til snart at have noget regn, ikke bare pga vores haver, landmændenes marker og div vandløb. Men simpelthen fordi vandværkerne kæmper for at producere nok vand til husstande og dyrelandbrug rundt omkring, det er katastrofalt hvis de løber tør.
Flere steder er der rationering på vand/vandingsforbud, men det skal jo også overholdes :sarkasme: Og dér tror jeg desværre at rigtig mange danskere tænker “det gælder ikke mig, min have og mit megastore oppustelige badebassin!”.
Så stik mod egne ønsker om en varm sommer, så håber jeg efterhånden på en uges blid regn, som jorden kan nå at optage. Derefter må der gerne komme 3-4 varmt vejr igen, efterfulgt af regn (eller regn om natten og sol om dagen, men det er vist lidt atypisk Danmark :D )


Men altså, det ER jo ikke første gang vi har en længere tørke i landet. Også længere end den nuværende. Og alting er gået alligevel. Forskellen på tidligere og nu er bare, at medierne skriver en hel masse om det og derfor blæser det op.
Så selvfølgelig går det også denne gang. Også selvom der går en måned mere uden regn. Vi klarede den i 1992, så gør det såmænd også nu.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf DenBruneMunk » 4. jun 2018, 18:07

Jeg elsker det fede vejr, sol og atter sol, det skulle gerne motivere og gør humøret bedre. Så jeg håber da ikke vi kommer ind i alt for meget regn perioder. Lad det endelig variere lidt men helst sol og atter sol. Så kan de folk som smutter udenlands for at sole, tage den til lufthavnen.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Den store tråd om vejret

Indlægaf Daine » 4. jun 2018, 18:34

fisken80 skrev:
Daine skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Og så synes jeg faktisk det er lidt, skal vi sige buzzkill, at jeg åbenbart skal have dårlig samvittighed, fordi jeg nyder, at vi for første gang i hundrede år faktisk har haft rigtigt sommervejr i mere end to dage. Det gider jeg simpelthen ikke.

Fair nok hvis man ikke er til høj varme og synes, det er træls at alting bliver gulligt, det kan jeg såmænd godt forstå - men ligefrem at “undre sig” sig sådan lidt moraliserende over, at mange af os synes, det er virkelig fedt med blå himmel, sol og høje temperaturer, fordi hvad så med vandløbene? Virkelig?

Jeg elsker varmen og håber den fortsætter de næste par måneder. Men vi er NØDT til snart at have noget regn, ikke bare pga vores haver, landmændenes marker og div vandløb. Men simpelthen fordi vandværkerne kæmper for at producere nok vand til husstande og dyrelandbrug rundt omkring, det er katastrofalt hvis de løber tør.
Flere steder er der rationering på vand/vandingsforbud, men det skal jo også overholdes :sarkasme: Og dér tror jeg desværre at rigtig mange danskere tænker “det gælder ikke mig, min have og mit megastore oppustelige badebassin!”.
Så stik mod egne ønsker om en varm sommer, så håber jeg efterhånden på en uges blid regn, som jorden kan nå at optage. Derefter må der gerne komme 3-4 varmt vejr igen, efterfulgt af regn (eller regn om natten og sol om dagen, men det er vist lidt atypisk Danmark :D )


Men altså, det ER jo ikke første gang vi har en længere tørke i landet. Også længere end den nuværende. Og alting er gået alligevel. Forskellen på tidligere og nu er bare, at medierne skriver en hel masse om det og derfor blæser det op.
Så selvfølgelig går det også denne gang. Også selvom der går en måned mere uden regn. Vi klarede den i 1992, så gør det såmænd også nu.

Det er da muligt at det bliver blæst mere op end det burde (det ville jo ikke være første gang). Og at det muligvis kun er mindre vandværker der kæmper - jeg har lige tjekket hjemmesiden for mit lokale vandværk, der er ingen anmærkninger. Men jeg vil nu alligevel gerne have en uges regn inden midsommer. Dels for at haver rundt omkring (min egen indbefattet ;) ) ikke går helt til, dels for at Sankt Hans bålbrænding ikke bliver aflyst.

Men derefter vil jeg sgu rigtig gerne have 25 grader igen de næste 4-5 uger, jeg elsker solen og varmen og trives umanerlig godt med den :D Og det er ikke for at spille HelligFrans omkring det at haverne trænger til vand - jeg er bare så nærig, at jeg ikke vil vande mere end de to højbede med grøntsager og det lille nyplantede træ jeg har, så,der måtte godt snart komme gratis vand fra oven :genert:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Generelt"