Yahya Hassan

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Yahya Hassan

Indlægaf LaScrooge » 21. mar 2016, 14:35

Karkluden skrev:Nej, det har du ret i jeg ikke gjorde. For det er jo også bare en opfattelse jeg har fået ud fra alle de gange jeg er stødt ind i manden i Århus kombineret med hans medieoptræden. Og så koblet med de patienter jeg har mødt jeg ved har en psykose. For jeg har jo aldrig set en journal eller noget på manden.

Jeg har mødt ham adskillige gange i Århus (altså som i: på gaden sådan tilfældigt), og han har alle gangene gået og talt meget aggressivt ud i luften på den meget paranoide måde, hvor han har virket helt ubevidst om, at andre kunne høre ham, og at han talte ude i den blå luft. "I skal lade mig være i fred, lad være at slå mig, aaav, jeg smadrer jer" osv. Ala det. Men helt ud i den blå luft en helt almindelig eftermiddag på strøget og sådan. Flere gange. Det plejer som minimum at være et tegn på at folk hører stemmer eller har nogle hallucinationer.

Og så kombineret med at han også altid fremstår temmelig aggressiv og paranoid, og at han ofte er tydeligt påvirket får det mig til at tænke, at han meget muligt kunne have en psykose (eller bare af og til være psykotisk) fordi han sandsynligvis ryger hash og måske tager andre stoffer. Men det er som sagt udelukkende baseret på den håndfuld gange jeg er rendt ind i ham med ovenstående adfærd, min opfattelse af hans medieoptræden, at jeg ved han tager stoffer og min erfaring fra flere psykoseafsnit. Jeg kender ikke manden privat eller fagligt. Hvis jeg gjorde, ville jeg forsøge at få en form for hjælp til ham.

EDIT: og nu kan man som sagt sagtens have en psykose og være paranoid samtidig med at man reelt bliver forfulgt. det kan man faktisk godt. Det er fx temmelig besynderligt at gå og tale til træer/ud i den blå luft om at man bliver tævet (lige i dette øjeblik), at "de" skal lade en være osv. Men derfor kan man sagtens være blevet søndertævet og forfulgt aftenen før.
Jeg har haft et par voldtægtsofre, der helt reelt er blevet voldtaget. Det er reelle oplevelser. Derfor er det stadig paranoia, når de insisterer på, at sengen eller vandkanden voldtager dem. Og det er også deres psyke der spiller dem et puds, når de mener sig voldtaget for to timer siden, selvom undertegnede har siddet og kigget på dem de sidste 6 timer non-stop. De har helt sikkert oplevelsen. Den er bare ikke virkelig, men et udspring af deres traume.


OK, tak for tilføjelserne. Det med at snakke højt for sig selv kan jeg godt forstå får dig til at tænke som du gør.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: Yahya Hassan

Indlægaf Purple Haze » 21. mar 2016, 16:53

Karkluden skrev:Men uanset om han så har en psykose, er manisk eller bare er plain skadet og små-pippelip, så GÅR det der liv jo ikke, for pokker. Han er pissefarlig for sig og sine omgivelser.
Han går ikke og slår uskyldige folk ned, ..


Men han har åbenbar skudt efter en i går, det er næsten værre.

(Har ikke selv en mening om manden, då bare denne tråd samtidig med at jeg hørte nyheden).
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Yahya Hassan

Indlægaf Kasper » 21. mar 2016, 17:39

Der er en ret god artikel her, der handler om, at hans digtsamling var baseret på et lige så ustabilt og crazy liv, som hans Facebook-opdateringer er det. Men at litteraturen har så meget kulturel prestige og autoritet i forhold til sociale medier, at han blev lyttet til på en helt anden måde.

"Når Yahya Hassan skriver en digtsamling, spørger vi: Hvad fanden er der galt med vores samfund?

Når Yahya Hassan skriver en opdatering, spørger vi: Hvad fanden er der galt med den mand?"


https://www.zetland.dk/historie/s81PyQxg-me704Zwn-cf9d0
5
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Yahya Hassan

Indlægaf OberstNasig » 21. mar 2016, 18:17

Tjah, jeg kender een, der arbejder ved Østjyllands politi og han har ikke lagt skjul på, at de bare går og venter på at Yahya dummer sig, så de kan bure ham inde. Så hvad det angår, kan Yahya måske have ret i, at de er meget optagede af ham, men på den anden side er der vist ingen tvivl om at han begår noget kriminelt. Men det er lige før, at jeg hælder til, at det ville være godt for ham at få fx en behandlingsdom. For mig fremstår han som en meget forpint ung mand. Jeg frygter allermest for, at han ender med at blive slået ihjel, fordi han konstant prikker til de sociopater fra bandemiljøet.

Jeg synes godt nok at det er en trist deroute at være vidne til. Da jeg idag læste at en mand var blevet skudt i Aarhus, tænkte jeg straks af Yahya var indblandet. Egentlig regnede jeg først med, at han var offeret, indtil jeg læste at der var tale om en 17-årig.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Yahya Hassan

Indlægaf Fru Sunshine » 22. mar 2016, 18:18

Det er simpelthen tragisk.
Et forsømt barn, der ikke kan finde plads i det samfund, han er placeret i, der bliver udnyttet seksuelt af den autoritetsperson, der skulle have hjulpet ham, der ryger ind og ud af institutioner, der skriver en digtsamling.som på tydeligt viser skrigene gå hjælp.

Hvorfor er han ikke indlagt, under behandling og måske medicineret? Drengen er jo syg.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Yahya Hassan

Indlægaf icelady » 24. mar 2016, 19:02

http://ekstrabladet.dk/112/yahya-klager-over-politiet-frygter-for-sin-karriere/6011032

Hvis han nu ikke havde skudt en anden i foden, så havde han jo været på fri fod og kunne få den operation.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Yahya Hassan

Indlægaf landsbytossen » 24. mar 2016, 19:07

Hmm. han kan ikke spise pga. hånden. Hvordan kunne han så skyde ?
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Yahya Hassan

Indlægaf Lurende Peber » 24. mar 2016, 19:47

landsbytossen skrev:Hmm. han kan ikke spise pga. hånden. Hvordan kunne han så skyde ?
Iceladys link er desværre bare en blank side pt. Snakker de om højre hånd?
Jeg mener at huske, at den der udviskede skikkelse, som skyder på optagelsen, bruger venstre hånd. Hvis Yahya er højrehåndet, kan det jo være den primære hånd, som er skadet/syg/vissen
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Yahya Hassan

Indlægaf landsbytossen » 24. mar 2016, 19:53

Lurende Peber skrev:
landsbytossen skrev:Hmm. han kan ikke spise pga. hånden. Hvordan kunne han så skyde ?
Iceladys link er desværre bare en blank side pt. Snakker de om højre hånd?
Jeg mener at huske, at den der udviskede skikkelse, som skyder på optagelsen, bruger venstre hånd. Hvis Yahya er højrehåndet, kan det jo være den primære hånd, som er skadet/syg/vissen

Fra Iceladys link til Ekstra Bladet:

"Han ligger i en celle med stærke smerter blandt andet i håndledet, han er ude af stand til soignere sig, gå på toilettet og spise, og han får ikke den fornødne hjælp, skriver advokaten."

Der står ikke hvilken hånd. Men kan man betjene et våben, så kan man også styre en gaffel op til munden.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Yahya Hassan

Indlægaf Lurende Peber » 24. mar 2016, 19:57

landsbytossen skrev:Fra Iceladys link til Ekstra Bladet:

"Han ligger i en celle med stærke smerter blandt andet i håndledet, han er ude af stand til soignere sig, gå på toilettet og spise, og han får ikke den fornødne hjælp, skriver advokaten."

Der står ikke hvilken hånd. Men kan man betjene et våben, så kan man også styre en gaffel op til munden.
Fint. Men hvis der snakkes om hans karriere? Så har han måske en primær hånd til at taste på mobilen?
Ellers kan "ikke primær hånds" skriverier måske give en ny dimension til hans digte? <- Joke!
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Yahya Hassan

Indlægaf Slettet bruger » 24. mar 2016, 20:13

Jeg har prøvet af ha brud i håndledet. Det gør SINDSYGT ondt, like 100 gange mere end hvad jeg ellers har prøvet knoglebrud gør. Jeg fik at vide det er noget med nerverne, hvor der er nogen af de små knogler nede i bunden af hænderne der gør ekstra ondt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Yahya Hassan

Indlægaf Slettet bruger » 24. mar 2016, 20:16

Lurende Peber skrev:
landsbytossen skrev:Fra Iceladys link til Ekstra Bladet:

"Han ligger i en celle med stærke smerter blandt andet i håndledet, han er ude af stand til soignere sig, gå på toilettet og spise, og han får ikke den fornødne hjælp, skriver advokaten."

Der står ikke hvilken hånd. Men kan man betjene et våben, så kan man også styre en gaffel op til munden.
Fint. Men hvis der snakkes om hans karriere? Så har han måske en primær hånd til at taste på mobilen?
Ellers kan "ikke primær hånds" skriverier måske give en ny dimension til hans digte? <- Joke![/quote

Det skulle da være første gang i verdenshistorien at en forfatter blev stoppet af en dårlig hånd :)
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Yahya Hassan

Indlægaf Lurende Peber » 24. mar 2016, 20:24

eks-Maupassant skrev:..
Det skulle da være første gang i verdenshistorien at en forfatter blev stoppet af en dårlig hånd :)
Hvis vi ikke medregner kortspil Billede
Ups... :blush: Billede

Naturligvis har han krav på at få sine nødvendige behandlinger. Men en operation dagen efter anholdelse? Det kan man ikke forvente at få organiseret med vagter, diagnose, journal osv.
Og hvis hans anmodning bliver godkendt, er det nok ikke noget fængselsvæsnet ønsker at diskutere offentligt før tidligst bagefter. Hvis nogensinde.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Yahya Hassan

Indlægaf Slettet bruger » 24. mar 2016, 20:33

Lurende Peber skrev:
eks-Maupassant skrev:..
Det skulle da være første gang i verdenshistorien at en forfatter blev stoppet af en dårlig hånd :)
Hvis vi ikke medregner kortspil Billede
Ups... :blush: Billede

Naturligvis har han krav på at få sine nødvendige behandlinger. Men en operation dagen efter anholdelse? Det kan man ikke forvente at få organiseret med vagter, diagnose, journal osv.
Og hvis hans anmodning bliver godkendt, er det nok ikke noget fængselsvæsnet ønsker at diskutere offentligt før tidligst bagefter. Hvis nogensinde.


Hehe.

Jeg vil da håbe de gir ham godt med smertestillende. Men det er vel hverken første eller sidste gang nogen bliver arresteret med brud og andre skader.

Fuck jeg gad ikke ligge i en celle med et busted håndled.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Yahya Hassan

Indlægaf Slettet bruger » 24. mar 2016, 20:40

Han må have skudt med den anden hånd, jeg kunne ikke en gang løfte en stykke papir med brækket håndled :)

Mht hans skyderi undrer det mig han skyder 5 skud, hvor 4 rammer forbi og det sidste rammer ham fyren i foden. Hvis han prøvede på at skyde ham så er han da jordens elendigste skytte, hvis han ville skyde udenom og bare ville skræmme, så er det lige så elendigt han rammer ham i foden.

Men ulovlig våbenbesiddelse, affyring af skud, grov vold hhv. drabsforsøg, det lyder da som en hel del år i spjældet. Syns godt lige de kunne undvære ham i nogen timer til en operation, når han nok skal bo bag tremmer i nogen år.

Man må da sige han har fået noget ting at skrive om :) Nogen digtere kan bare gå en tur og se en sommerfugl der sidder på en blomst, og så har de nok til et digt. Så det må da blive noget af en mammutdigtsamling kan kan brygge på det her.
0

Tilbage til "Generelt"