Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8234

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Himmelblå » 8. sep 2019, 12:33

fisken80 skrev:
PerXX skrev:
Misantropen skrev:
SurSødSovs skrev:
PerXX skrev:Jeg glæder mig til den nye kattelov er færdiggjort, og det ramaskrig det bliver når katteejere pludselig også skal være ansvarlige dyreejere. De skal chippes, de skal vaccineres, og de skal holdes på egen grund, lige som alle andre dyr!


Mon ikke de bliver lige så ringe til det, som hundeejere er til at holde deres hunde i snor?

Næh, det bliver de nok ikke, men mange fortsætter helt sikkert ufortrødent som før.

Jeg kender ikke til den nye lov, men det vil vel stadig kræve at man indfanger kattene for at tjekke om de har en chip, hvis de overhovedet har en ejer. Hvordan vil det være anderledes fra nu? Det er i forvejen ikke ligefrem nemt at forsøge at indfange en fremmed kat, der ikke er interesseret i menneskekontakt. Selv med fælder kan det være omstændigt.

Det er ikke fordi jeg tror jeg er imod den lov. Jeg kan bare ikke forestille mig hvordan det skal blive nemmere og anderledes end i dag.


Den primære forskel er at lige nu så falder kattene ofte imellem lovgivningen for kæledyr (hunde osv) og husdyr (køer osv).
Dertil kan man lægge til at man i de seneste år har haft større fokus på hvor stor skade det faktum at katte har en af de laveste statusser blandt dyr herhjemme (katte kan skaffes stort set gratis, ejerne holder ikke styr på hvor de er, hvilket betyder vi har på den forkerte side af en million vilde katte i Danmark, som jo ikke er vaccinerede, så de spreder sygdomme til de ansvarlige katteejere, plus det faktum at katte udgør langt størstedelen af dumpede dyr osv osv). Jeg er ikke i tvivl om at mange katteejere er rigtigt ansvarlige ejere, men man kan ikke komme ud over at når man skærer alle over én kam så er katten det dyr vi tager os mindst ansvar for.

Vi har jo utroligt nok for nyligt rent faktisk fået et reelt dyrepoliti, selvom det stadig er i opstartsfasen mange steder. Lige præcis katte vil netop være et fokus i de kommende år, hvor man vil indfange katte, og hvis de ikke er chippede, så vil de højst sandsynligt blive aflivet.

Katte der får lov at løbe rundt frit slår igennemsnit 2-3 dyr ihjel dagligt. Der er mange årsager, og det er ikke kattenes skyld alene, men de sidste 30 år har vi mistet mellem 70 og 80% af småfuglene i Danmark.

Det bliver helt sikkert ikke klaret med det samme, men håbet for loven er at katteejere også begynder at forstå at de også har ansvar for deres dyr.


Egentlig gider jeg ikke diskussionen om udekatte, men at mene at katte skulle være skyld i noget som helst fald i antallet af fugle er for mig at se for dumt.
For 30 år siden var der mindst lige så mange udekatte som nu, og formentlig har der været langt langt langt flere for 50, 60 og 70 år siden eftersom der dengang var langt flere landbrug end i dag, og landbrug havde katte, masser af katte. Der var selvforsørgende i endnu større grad end de fleste katte er i dag...
Så den med, at katte skulle have den mindste andel i faldet af antallet af fugle, den hopper jeg simpelthen ikke på.


Jeg synes at have læst, at den faldende bestand af småfugle i langt højere grad skyldes, vores forbrug af pesticider, der dræber fuglenes føde.
4
Vir prudens non contra ventum mingit
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Summer » 8. sep 2019, 13:39

Jeg synes det er trættende at høre på, at katteejere ikke tager ansvar/gider at tage ansvar for deres katte, og at vi alle synes det er helt i orden at vores katte render inde ved naboernes grund m.m.

Ikke fordi ovenstående findes, det gør de. Men lad nu være med at skær alle over en kam.
4
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LaMariposa » 8. sep 2019, 13:42

Guilded_Lily skrev:Jeg har sagt det før, og nu siger jeg det igen. Lige mht. katte er jeg virkelig glad for, vi bor her, hvor der er mange katte og de får lov til at gå i fred. Nu er min sidste kat 16 år og efterhånden mere inde- end udekat, men jeg er ikke nervøs for sure naboer.

Til gengæld er jeg ret så træt af de hundeejere, der også er her. Ikke pga. hundelorte, men pga. gøen, når man går forbi deres haver. Især familien med fem forskellige racer, der farer fuldstændig i flint, også på gåturene. Min egen hund lærte ret hurtigt, at det ikke er accepteret at gø, når hun står ude ved hegnet.


Altså, som jeg har skrevet før, så er det jo ikke fordi jeg render og stemmer dørklokker eller sætter sure sedler op i Netto. Mine naboer ved formentlig ikke, at jeg ikke er kæmpe fan af deres kæledyr, og jeg kunne heller ikke finde på at sige noget til dem, for selvfølgelig skal man have lov at have kæledyr.

Men jeg vil altså have lov at blive irriteret, når jeg skal grave andre folks kæledyrs lort op af mine blomsterbede og når de ligger og fælder i vores havemøbler. Ville også blive irriteret over hundelort, men jeg har bare aldrig oplevet, at fremmede hunde holder til i min have.
5
:lun: Be brave
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 8. sep 2019, 13:58

Jeg har det som katte, som nogle personer har det med børn - jeg kan generelt ikke fordrage katte, men min venindes kat er da noget af det sødeste i verden :love: Så jeg har taget titlen som Kattemoster til mig :-D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20965

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Misantropen » 8. sep 2019, 14:50

Summer skrev:Jeg synes det er trættende at høre på, at katteejere ikke tager ansvar/gider at tage ansvar for deres katte, og at vi alle synes det er helt i orden at vores katte render inde ved naboernes grund m.m.

Ikke fordi ovenstående findes, det gør de. Men lad nu være med at skær alle over en kam.

Lidt i samme dur.

Jeg synes det er trættende at læse om dumme katte, når der ikke gøres noget ved hvor forfærdeligt katte bliver behandlet og set på af mange.

Jeg bryder mig ikke selv om katte. Her hvor jeg bor er der en del udekatte og der har i flere år været store problemer med vilde katte, bl.a fordi nogen bare flytter uden at tage deres kat med sig!!

Det ER træls med fremmede katte i ens have! Men selvom det ikke var et landddækkende problem ville kattene stadig være de største tabere, så længe der ikke gøres noget ved det overordnede problem. Forhåbentlig kan den omtalte lov ændre noget.
5
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 8. sep 2019, 14:59

Men hvad er det for en lov, der skulle være under opsejling? Jeg googlede det, og så vidt jeg kan se er der ikke noget lovarbejde i gang. Der er et borgerforslag med en del underskrifter, men det er da ikke det samme som at der kommer en lov. Endnu har ingen af borgerforslagene medført den mindste ændring.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20965

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Misantropen » 8. sep 2019, 15:08

fisken80 skrev:Men hvad er det for en lov, der skulle være under opsejling? Jeg googlede det, og så vidt jeg kan se er der ikke noget lovarbejde i gang. Der er et borgerforslag med en del underskrifter, men det er da ikke det samme som at der kommer en lov. Endnu har ingen af borgerforslagene medført den mindste ændring.

PerXX skrev:...

Hvor kan man finde mere om den lov du nævner?
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Tux » 8. sep 2019, 15:54

Aldrig i livet om jeg kommer til at holde min kat på min matrikel..

San.Dee skrev:
Misantropen skrev:
fisken80 skrev:Men hvad er det for en lov, der skulle være under opsejling? Jeg googlede det, og så vidt jeg kan se er der ikke noget lovarbejde i gang. Der er et borgerforslag med en del underskrifter, men det er da ikke det samme som at der kommer en lov. Endnu har ingen af borgerforslagene medført den mindste ændring.

PerXX skrev:...

Hvor kan man finde mere om den lov du nævner?

Det er stadig kun et borgerforslag.

Ergo, der er ingen lov og kommer det heller ikke...
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15284
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 8. sep 2019, 16:35

Summer skrev:Jeg synes det er trættende at høre på, at katteejere ikke tager ansvar/gider at tage ansvar for deres katte, og at vi alle synes det er helt i orden at vores katte render inde ved naboernes grund m.m.

Ikke fordi ovenstående findes, det gør de. Men lad nu være med at skær alle over en kam.


Det kan jeg godt forstå, men de andre fylder bare ret meget i hverdagen, så det er vel også forståeligt, at det er dem, der er mest fokus?

Jeg har hele fire af naboernes katte rendende og er tvunget til at tage mine havehynder ind, bare jeg forlader haven et par timer. Uden katte ville jeg ikke gøre det i længere perioder med tørvejr, men jeg gider ikke alle de kattehår. Det er alt rigeligt at en af dem også strinter på mit græstæppe. Den sidste ved jeg ikke helt, hvor kommer fra, ellers havde jeg nok bedt dem udskifte mit tæppe med jævne mellemrum.
De slås forresten også om pladsen og har revet hul i en madras, jeg havde været så letsindig at lade ligge under halvtaget. Jeg er godt klar over, at min åbne "havestue" er attraktiv for en kat med sine mange læpladser og et dejligt gemmested under solsengen, men det kunne de ejerne jo også lave i deres egne haver. Det kan i hvert fald ikke passe, at jeg skal være nødt til at ændre min have for at undgå deres katte.

Jeg har ikke sagt noget, men en af naboerne spurgte selv og rådede mig til at sprøjte vand på, hvis katten var et problem. Yeah den forsvinder lige præcis de 2 min, jeg er i haven, så snart jeg vender ryggen til er den der igen, så det er en billig omgang.
1
14 11 14
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf D.itsen » 8. sep 2019, 16:45

Tux skrev:Aldrig i livet om jeg kommer til at holde min kat på min matrikel..

San.Dee skrev:
Misantropen skrev:
fisken80 skrev:Men hvad er det for en lov, der skulle være under opsejling? Jeg googlede det, og så vidt jeg kan se er der ikke noget lovarbejde i gang. Der er et borgerforslag med en del underskrifter, men det er da ikke det samme som at der kommer en lov. Endnu har ingen af borgerforslagene medført den mindste ændring.

PerXX skrev:...

Hvor kan man finde mere om den lov du nævner?

Det er stadig kun et borgerforslag.

Ergo, der er ingen lov og kommer det heller ikke...

Loven om at du skal holde dit dyr inkl kat på egen grund findes da allerede
4
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Myresluger » 8. sep 2019, 16:50

Jeg kan ikke lide katte - men det kan kattene jo ikke gøre for. Jeg undrer mig dog meget over den måde folk holder katte på - og nej, det er ikke alle - men mange. Kattene løber frit rundt og i vores lokale Facebook-gruppe med i et område med få indbyggere er de hyppigste opslag efterlysninger af katte. Hver eneste uge efterlyses katte der ikke har været set i dagevis. Det undrer mig. Jeg har hund og ville opdage det ret hurtigt hvis den var stukket af. Det er de samme mennesker der er ved at få en blodstyrtning over at nogen ikke samler op efter deres hund, der lader deres katte strejfe rundt. Jeg tænker ikke at de samler op efter deres kat? Og jeg synes det er synd for de dyr der efterlades eller overlades til sig selv i længere perioder.

Derudover accepteres at katte river og bider, fordi man ikke kan træne dem. Man accepterer at katte giver skader, som man ville aflive en hund for uden betænkning, men det er OK fordi det er en kat, og den blev forskrækket eller hvad ved jeg. En hund der bider så der går hul aflives - også selvom den er blevet forskrækket eller trukket i halen.
7
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf AgentPixie » 8. sep 2019, 17:07

Myresluger skrev:Jeg kan ikke lide katte - men det kan kattene jo ikke gøre for. Jeg undrer mig dog meget over den måde folk holder katte på - og nej, det er ikke alle - men mange. Kattene løber frit rundt og i vores lokale Facebook-gruppe med i et område med få indbyggere er de hyppigste opslag efterlysninger af katte. Hver eneste uge efterlyses katte der ikke har været set i dagevis. Det undrer mig. Jeg har hund og ville opdage det ret hurtigt hvis den var stukket af. Det er de samme mennesker der er ved at få en blodstyrtning over at nogen ikke samler op efter deres hund, der lader deres katte strejfe rundt. Jeg tænker ikke at de samler op efter deres kat? Og jeg synes det er synd for de dyr der efterlades eller overlades til sig selv i længere perioder.

Derudover accepteres at katte river og bider, fordi man ikke kan træne dem. Man accepterer at katte giver skader, som man ville aflive en hund for uden betænkning, men det er OK fordi det er en kat, og den blev forskrækket eller hvad ved jeg. En hund der bider så der går hul aflives - også selvom den er blevet forskrækket eller trukket i halen.

Vel fordi en potentiel aggressiv hund er langt farligere end en ditto kat?
Jeg blev engang angrebet af en sindssyg kat. Der kunne jeg bare stikke en finger i hver kæbe på den, så slap den. Kløerne skulle dog lirkes ud :D
Jeg ville næppe kunne gøre det samme ved en hund.
1
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 8. sep 2019, 17:27

Det fede ved en fritgående kat er at den mere er ens jævnbyrdige ven end en hund som underdanigt spadseres rundt i snor. Jeg ville gerne have en fritgående kat, det er nok det eneste kæledyr jeg ville have, men forstår godt at naboer ikke nødvendigvis synes det er en god idé, så det lader jeg være med. Men jeg ville aldrig gå med hund i snor, det virker nærmest lidt sadistisk på mig.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Tux » 8. sep 2019, 17:43

D.itsen skrev:
Tux skrev:Aldrig i livet om jeg kommer til at holde min kat på min matrikel..

San.Dee skrev:
Misantropen skrev:
fisken80 skrev:Men hvad er det for en lov, der skulle være under opsejling? Jeg googlede det, og så vidt jeg kan se er der ikke noget lovarbejde i gang. Der er et borgerforslag med en del underskrifter, men det er da ikke det samme som at der kommer en lov. Endnu har ingen af borgerforslagene medført den mindste ændring.

PerXX skrev:...

Hvor kan man finde mere om den lov du nævner?

Det er stadig kun et borgerforslag.

Ergo, der er ingen lov og kommer det heller ikke...

Loven om at du skal holde dit dyr inkl kat på egen grund findes da allerede

Ja ja, men den før omtalte nye lov er et fatamorgana..

Jeg har i øvrigt stadig ikke tænkt mig at holde min kat indespærret..
4
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf hotlips » 8. sep 2019, 18:15

fisken80 skrev:
PerXX skrev:
Misantropen skrev:
SurSødSovs skrev:
PerXX skrev:Jeg glæder mig til den nye kattelov er færdiggjort, og det ramaskrig det bliver når katteejere pludselig også skal være ansvarlige dyreejere. De skal chippes, de skal vaccineres, og de skal holdes på egen grund, lige som alle andre dyr!


Mon ikke de bliver lige så ringe til det, som hundeejere er til at holde deres hunde i snor?

Næh, det bliver de nok ikke, men mange fortsætter helt sikkert ufortrødent som før.

Jeg kender ikke til den nye lov, men det vil vel stadig kræve at man indfanger kattene for at tjekke om de har en chip, hvis de overhovedet har en ejer. Hvordan vil det være anderledes fra nu? Det er i forvejen ikke ligefrem nemt at forsøge at indfange en fremmed kat, der ikke er interesseret i menneskekontakt. Selv med fælder kan det være omstændigt.

Det er ikke fordi jeg tror jeg er imod den lov. Jeg kan bare ikke forestille mig hvordan det skal blive nemmere og anderledes end i dag.


Den primære forskel er at lige nu så falder kattene ofte imellem lovgivningen for kæledyr (hunde osv) og husdyr (køer osv).
Dertil kan man lægge til at man i de seneste år har haft større fokus på hvor stor skade det faktum at katte har en af de laveste statusser blandt dyr herhjemme (katte kan skaffes stort set gratis, ejerne holder ikke styr på hvor de er, hvilket betyder vi har på den forkerte side af en million vilde katte i Danmark, som jo ikke er vaccinerede, så de spreder sygdomme til de ansvarlige katteejere, plus det faktum at katte udgør langt størstedelen af dumpede dyr osv osv). Jeg er ikke i tvivl om at mange katteejere er rigtigt ansvarlige ejere, men man kan ikke komme ud over at når man skærer alle over én kam så er katten det dyr vi tager os mindst ansvar for.

Vi har jo utroligt nok for nyligt rent faktisk fået et reelt dyrepoliti, selvom det stadig er i opstartsfasen mange steder. Lige præcis katte vil netop være et fokus i de kommende år, hvor man vil indfange katte, og hvis de ikke er chippede, så vil de højst sandsynligt blive aflivet.

Katte der får lov at løbe rundt frit slår igennemsnit 2-3 dyr ihjel dagligt. Der er mange årsager, og det er ikke kattenes skyld alene, men de sidste 30 år har vi mistet mellem 70 og 80% af småfuglene i Danmark.

Det bliver helt sikkert ikke klaret med det samme, men håbet for loven er at katteejere også begynder at forstå at de også har ansvar for deres dyr.


Egentlig gider jeg ikke diskussionen om udekatte, men at mene at katte skulle være skyld i noget som helst fald i antallet af fugle er for mig at se for dumt.
For 30 år siden var der mindst lige så mange udekatte som nu, og formentlig har der været langt langt langt flere for 50, 60 og 70 år siden eftersom der dengang var langt flere landbrug end i dag, og landbrug havde katte, masser af katte. Der var selvforsørgende i endnu større grad end de fleste katte er i dag...
Så den med, at katte skulle have den mindste andel i faldet af antallet af fugle, den hopper jeg simpelthen ikke på.


Nu er det et ret grundigt undersøgt problem, og at begynde at antage noget om en ting man ved så lidt om at de helt grundlæggende præmisser er lodret forkerte virker nu heller ikke specielt gennemtænkt.

Der er mange, mange flere katte idag, det er blevet anslået vi nu har over en halv million vildt levende katte, for 30 år siden mener man der kan have været så få som 50.000, men uanset hvor meget og hvor lidt de forskellige anslår så er der ingen der er i tvivl om at antallet er eskaleret og det er voldsomt, og jo, det har selvfølgelig også en indvirkning når så mange rovdyr jager på så lidt plads som vi har i Danmark, og de ofte holder sig til nogle rimeligt begrænsede områder, 25 vilde katte i et villa kvarter plus det de der holdes som kæledyr jager det bliver især i nogle områder til et markant problem.

Og det er jo ikke kun byttedyr det går ud over, vores små hjemmehørende rovdyr som brud og lækat har nogle steder tilpasset sig bylivet med stor succes, og de er væsentligt mere effektive til at tage mus og rotter fordi de kan gå ned og rydde reden, men de spiser kun en brøkdel og formerer sig ikke så voldsomt som katte gør, men de er jo også i farezonen når de skal konkurrere med en hær af meget større rovdyr, der for en stor del ikke oplever de problemer vilde dyr gør, de kommer til dyrlægen, de har ikke perioder hvor det kniber med føde, og selv de vilde katte bliver mange steder fodret. Det gør dem umulige at konkurrere imod.

Katte forstyrrer alt fra egern og ræve til fugle og flagermus og de er ikke til nytte på noget plan, det kunne ellers være godt at lade de døde ligge og blive til foder for andre arter men fordi det er katte så får de ikke lov til at give det tilbage til økosystemet som de har brugt. .
0

Tilbage til "Generelt"