Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf 1234 » 19. sep 2018, 18:05

Mistermor skrev:Men dine erfaringer skyldes formodentlig, at du havde psyke og ressourcer til at indgå i de nye kontekster. Du havde forældre, der reflekterede over dit liv og valgte, hvad de tænkte var bedst for dig. - Alene det sidste giver en ballast, som er uvurderlig.

Det barn, der skal skifte skole, fordi mor har fundet en ny kæreste eller andre ting, hvor barnets behov og trivsel ikke indgår i overvejelserne, har slet ikke samme udgangspunkt.

Jeg går ud fra, at du "kun" har prøvet skoleskift ud af de ting, du nævner. For jeg tvivler på, at der er nogen børn, der ikke bliver ramt af en skilsmisse, selv hvis forældrene samarbejder, eller som anser det for at være en "helt almindelig ting"

Der er lavet undersøgelser på at både nyt job, flytning og skilsmisse er begivenheder, der kan sende voksen i krise og give stress; hvorfor skulle det ikke gøre sig gældende for børn?


Som jeg allerede har sagt handler alting om konteksten, men rigtig mange af de her ting bliver nærmest til en selvfølge noget skadeligt for barnet.
Det er det jeg synes er overdrevet. Altså min egen søster er bekymret for flytte sit eget barn fra en landsdel til en anden på trods af det sker ved det normale skift fra vuggestue til børnehave. Det er den slags bekymringer der er helt ude af proportioner. Det handler ikke om worst case, der konstant bliver trukket frem, men om helt almindelig familier.

Jeg har prøvet flere af de ting, men nej mine forældre er ikke skilt, men en hel del af mine gode venner er skilsmissebørn.
Og der er virkelig stor forskel på, hvordan de takler eller ser på det. Igen det kommer an på konteksten. Selvfølgelig er det en omvæltning og man skal tilpasse sig en ny sammenhæng, men det behøver jo ikke at betyde, det skader barnet.

Jeg har da aldrig sagt, at det ikke påvirker barnet. For selvfølgelig påvirker ændringer barnet. Jeg har sagt det ikke nødvendigvis SKADER barnet. For mig er skader et meget voldsomt ord, der kræver mere end livets almindelig op og nedture.
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf 1234 » 19. sep 2018, 18:11

Sof skrev:Men du er ressourcestærk nok til at træffe det valg. Det samme er diplomatfamilierne oftest. Jeg kalder dem ikke unikke, har endda skrevet at jeg også har set børn der ikke trivedes i det liv, men langt størstedelen havde overskud til at gøre livsstilen til et godt børne- og familieliv.

Der skal nok være nogle ressourcestærke familier blandt dem der flytter meget, men jeg vil tro at langt størstedelen ikke er det.


Men det vel ligegyldigt hvad fordeling er mellem ressourcestærk og - svage? Det er ikke det jeg argumenterer imod. Det jeg argumenterer imod er, at noget automatisk skader barnet. Bare fordi flertallet af folk der flytter meget er socialt udsatte nomadefamilier, hvis barn får ar for livet. Betyder det jo ikke, at Hr. og Fru middelklasses børn ville få de samme problemer, hvis de af forskellige grunde flyttede meget. Det er manglen på kontekst og automatreaktion jeg argumenterer imod.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Moxy-lady » 19. sep 2018, 19:11

Jeg dømmer folk hårdere når de rykker deres børn op med rode hvis de gør det pga et nyt parforhold end stort set alle andre årsager. Det sender bare et forkert signal, og ofte ser man at det sker mere end én gang.
Senest rettet af Moxy-lady 20. sep 2018, 18:05, rettet i alt 1 gang.
8
My world 12-10-18 :lun:
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf zembra1986 » 19. sep 2018, 19:19

Når folk ytrer at de ikke forstår selvmord og aldrig kunne forstille sig at komme i en situation hvor de kraftigt vil overveje det, så er min første tanke altid "så hold dog kæft, dit overprivilegerede *beep" og "Vær du glad for du aldrig har oplevet et mørke SÅ MØRKT som jeg har"
14
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bøtte » 19. sep 2018, 19:19

SurSødSovs skrev:I stedet for at ramme alle med en lovgivning... Ville det så ikke være smart at benytte eksisterende lovgivning og tage hånd om de børn, der faktisk skades? Håbe på, barnets anden forældre ikke omsorgssvigter barnet og tager affære, hvis der er brug for det? Og ellers erkende, at problemet er et helt andet, end at vi er nogle skilsmisseforældre, der bosætter sig langt fra hinanden

Jeg vil ærligt gerne se den person, der mener vi har svigtet og skadet vores datter - som vel og mærke kender hende. I teorien kunne man skrive stile im svigt og livsvarige men... Men pudsigt nok, så er vi stadig ansvarlige voksne og forældre, selvom vi blev skilt, så var det virkeligheden, havde vi indrettet os anderledes.

Hvorfor skulle al fornuft forsvinde, fordi man bliver skilt?


Jeg er godt klar over du føler dig ramt af blandt andet min kommentar i en anden tråd og vil da godt lige nævne at jeg ikke tænker din datter har fået varige men af den måde i har valgt at gøre det på (hvilet jeg faktisk jeg er i tvivl om hvad er, for jeg troede i boede sammen i Grønland).

Jeg mener ikke børn omsorgssvigtes ved at man flytter langt væk, og jeg har måske en lidt anden holdning end andre, der mener det er forkert. Jeg tænker faktisk lige så meget på anden forælder, det går ud over.
Jeg synes simpelthen ikke det er ok, at en forælder uden samtykke fra den anden forælder (hvilket jeg heller ikke tænker er jeres situation) kan flytte barnet tværs gennem landet og så er det egentlig samværforælderens problem at køre den ene vej for at få barnet på weekend. Dét synes jeg er et problem. Og det tænker jeg godt der kunne lovgives omkring. Men hvordan det præcist skulle være, ved jeg ikke helt.
4
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf 1234 » 19. sep 2018, 19:24

zembra1986 skrev:Når folk ytrer at de ikke forstår selvmord og aldrig kunne forstille sig at komme i en situation hvor de kraftigt vil overveje det, så er min første tanke altid "så hold dog kæft, dit overprivilegerede *beep" og "Vær du glad for du aldrig har oplevet et mørke SÅ MØRKT som jeg har"


Lige i den situation er jeg sgu glad for at være overprivilegerede, selvom det nu er mit indtryk, at der er ret mange, der aldrig har overvejet det.
2
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf zembra1986 » 19. sep 2018, 19:26

1234 skrev:
zembra1986 skrev:Når folk ytrer at de ikke forstår selvmord og aldrig kunne forstille sig at komme i en situation hvor de kraftigt vil overveje det, så er min første tanke altid "så hold dog kæft, dit overprivilegerede *beep" og "Vær du glad for du aldrig har oplevet et mørke SÅ MØRKT som jeg har"


Lige i den situation er jeg sgu glad for at være overprivilegerede, selvom det nu er mit indtryk, at der er ret mange, der aldrig har overvejet det.


Og det kan jeg godt forstå du er. Det ville jeg også være. Jeg vil altid være dybt misundelig på at man kan være så priviligeret som menneske og det er derfor jeg reagere med førnævnte tanke.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bøtte » 19. sep 2018, 19:29

SurSødSovs skrev:
Bøtte skrev:
SurSødSovs skrev:I stedet for at ramme alle med en lovgivning... Ville det så ikke være smart at benytte eksisterende lovgivning og tage hånd om de børn, der faktisk skades? Håbe på, barnets anden forældre ikke omsorgssvigter barnet og tager affære, hvis der er brug for det? Og ellers erkende, at problemet er et helt andet, end at vi er nogle skilsmisseforældre, der bosætter sig langt fra hinanden

Jeg vil ærligt gerne se den person, der mener vi har svigtet og skadet vores datter - som vel og mærke kender hende. I teorien kunne man skrive stile im svigt og livsvarige men... Men pudsigt nok, så er vi stadig ansvarlige voksne og forældre, selvom vi blev skilt, så var det virkeligheden, havde vi indrettet os anderledes.

Hvorfor skulle al fornuft forsvinde, fordi man bliver skilt?


Jeg er godt klar over du føler dig ramt af blandt andet min kommentar i en anden tråd og vil da godt lige nævne at jeg ikke tænker din datter har fået varige men af den måde i har valgt at gøre det på (hvilet jeg faktisk jeg er i tvivl om hvad er, for jeg troede i boede sammen i Grønland).

Jeg mener ikke børn omsorgssvigtes ved at man flytter langt væk, og jeg har måske en lidt anden holdning end andre, der mener det er forkert. Jeg tænker faktisk lige så meget på anden forælder, det går ud over.
Jeg synes simpelthen ikke det er ok, at en forælder uden samtykke fra den anden forælder (hvilket jeg heller ikke tænker er jeres situation) kan flytte barnet tværs gennem landet og så er det egentlig samværforælderens problem at køre den ene vej for at få barnet på weekend. Dét synes jeg er et problem. Og det tænker jeg godt der kunne lovgives omkring. Men hvordan det præcist skulle være, ved jeg ikke helt.


Men jeg vil jo også blive ramt af en lovgivning? Mig og alle de mange andre... Det er jo det, der er pointen, sådan set.

Min datter bor nu ved sin far i Danmark, mens jeg bor på Grønland. (De flyttede jo så langt væk fra mig...) Der er faktisk en del længere end mellem København og Jylland

Det, at svarene på konkrete eksempler, hele tiden er "det er jo ikke DEN SLAGS", jeg tænker på, burde få folk til at genoverveje standpunktet om at tvinge skilsmissepar til at blive boende tæt på hinanden



Men er din mand flyttet med din datter uden dir samtykke? Hvis nej, så er det jo lige præcis IKKE jeres situation, jeg taler om.
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 19. sep 2018, 19:32

SurSødSovs skrev:[...]
Hvorfor skulle al fornuft forsvinde, fordi man bliver skilt?

Det er forekommet ... :fløjt:
1
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23137

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aragorn » 19. sep 2018, 19:36

dgd2007 skrev:
SurSødSovs skrev:[...]
Hvorfor skulle al fornuft forsvinde, fordi man bliver skilt?

Det er forekommet ... :fløjt:


Jeg tror jeg kunne finde de første 20 grunde ret hurtigt.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bøtte » 19. sep 2018, 19:42

SurSødSovs skrev:
Bøtte skrev:
SurSødSovs skrev:
Bøtte skrev:
SurSødSovs skrev:I stedet for at ramme alle med en lovgivning... Ville det så ikke være smart at benytte eksisterende lovgivning og tage hånd om de børn, der faktisk skades? Håbe på, barnets anden forældre ikke omsorgssvigter barnet og tager affære, hvis der er brug for det? Og ellers erkende, at problemet er et helt andet, end at vi er nogle skilsmisseforældre, der bosætter sig langt fra hinanden

Jeg vil ærligt gerne se den person, der mener vi har svigtet og skadet vores datter - som vel og mærke kender hende. I teorien kunne man skrive stile im svigt og livsvarige men... Men pudsigt nok, så er vi stadig ansvarlige voksne og forældre, selvom vi blev skilt, så var det virkeligheden, havde vi indrettet os anderledes.

Hvorfor skulle al fornuft forsvinde, fordi man bliver skilt?


Jeg er godt klar over du føler dig ramt af blandt andet min kommentar i en anden tråd og vil da godt lige nævne at jeg ikke tænker din datter har fået varige men af den måde i har valgt at gøre det på (hvilet jeg faktisk jeg er i tvivl om hvad er, for jeg troede i boede sammen i Grønland).

Jeg mener ikke børn omsorgssvigtes ved at man flytter langt væk, og jeg har måske en lidt anden holdning end andre, der mener det er forkert. Jeg tænker faktisk lige så meget på anden forælder, det går ud over.
Jeg synes simpelthen ikke det er ok, at en forælder uden samtykke fra den anden forælder (hvilket jeg heller ikke tænker er jeres situation) kan flytte barnet tværs gennem landet og så er det egentlig samværforælderens problem at køre den ene vej for at få barnet på weekend. Dét synes jeg er et problem. Og det tænker jeg godt der kunne lovgives omkring. Men hvordan det præcist skulle være, ved jeg ikke helt.


Men jeg vil jo også blive ramt af en lovgivning? Mig og alle de mange andre... Det er jo det, der er pointen, sådan set.

Min datter bor nu ved sin far i Danmark, mens jeg bor på Grønland. (De flyttede jo så langt væk fra mig...) Der er faktisk en del længere end mellem København og Jylland

Det, at svarene på konkrete eksempler, hele tiden er "det er jo ikke DEN SLAGS", jeg tænker på, burde få folk til at genoverveje standpunktet om at tvinge skilsmissepar til at blive boende tæt på hinanden



Men er din mand flyttet med din datter uden samtykke? Hvis nej, så er det jo lige præcis IKKE jeres situation, jeg taler om.


Æhhhh hvordan ville det på nogen måde have hjulpet nogen, at han ikke kunne flytte med hende, hvis jeg ikke gav samtykke? Hvordan mon så vores samarbejde ville være? Lovgivningen i dag giver mig jo rig mulighed for at gøre indsigelse og agere, hvis mit barns tarv gør det nødvendigt.

Og i sagen, der startede det hele, har faren jo også givet samtykke. Det er bare ikke godt nok for nogle... Og så kom lovgivning på banen.

Og øhhhh... Vi har fælles forældremyndighed. Så er man pr definition enige om den slags


Som skrevet ved jeg ikke hvordan man lovgiver omkring det. Men jeg synes egentlig bare det er synd for de forældre, der oplever at den ene forælder flytter barnet til en anden landsdel uden at forælderen har givet samtykke til det. Det er egentlig bare det jeg skriver, jeg synes kunne være fint at beskytte den forælder, barnet ikke bor hos.

At du udlader af det at jeres barn bliver omsorgssvigtet, står altså for egen regning.
At du overhovedet trækker jeres sag ind i det her undrer mig, da det jo tydeligvis er foregået
I fred og fordragelighed hos jer.

Jeg aner intet om hvordan I har fordelt myndighed osv. Jeg synes du læser lige præcis det ind i mit indlæg som du gerne vil og ikke hvad jeg skriver. Og derfor bliver dette mit sidste indlæg omkring dette emne. Tænker ikke vi får noget ud af at debattere det yderligere.
9
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23137

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aragorn » 19. sep 2018, 20:14

SurSødSovs skrev:
Aragorn skrev:
dgd2007 skrev:
SurSødSovs skrev:[...]
Hvorfor skulle al fornuft forsvinde, fordi man bliver skilt?

Det er forekommet ... :fløjt:


Jeg tror jeg kunne finde de første 20 grunde ret hurtigt.


For alle skilte, simpelthen. Skilsmisseprocenterne taget i betragtning, foreslår jeg, vi forbyder ægteskaber, så al fornuft ikke forsvinder fra landets borgere og landet går til grunde


Jamen det har jeg da ikke sagt noget som helst om. Jeg har ikke sagt et ord om ALLE der bliver skilt, ligesom jeg heller ikke har sagt at man ikke kan gå gennem en skilsmisse uden nævneværdigt usunde reaktioner, og jeg forstår ikke hvordan du udleder dét af mit indlæg.

Og eftersom det ikke er ophævelsen af et ægteskab der får folk til at miste besindelsen, men selve det at bryde med partneren, vil dit (sarkastiske) forslag næppe have effekt.

Jeg har sagt, at jeg kan finde 20 årsager til at miste besindelsen ved en skilsmisse. Det er vel heller ikke så underligt, det er jo en af de største kriser man kan opleve. Men det handler naturligvis også om, hvordan man definerer at miste besindelsen. Det er mere vanskeligt at blive enige om.

For nogle år siden var der en mand der stjal sprængstof fra sit arbejde i militæret og dræbte sig selv, sin x og deres søn, så vidt jeg husker, ved at bringe en bombe til spræning i et hus et villakvarter. Hvis ikke de alle døde, hvilket jeg mener de gjorde, så var det i hvert fald hans mål, og hvis ikke det er at miste besindelsen så ved jeg snart ikke hvad er.

Så kan man diskutere årsag og virkning, men jeg gætter på det havde noget med et brud at gøre. Der var også hende der blev tævet ihjel i Svendborg for nogle år siden.

De ting må du da have hørt om, altså det er vel ikke sådan at det er første gang du stifter bekendtskab med det fænomen, så hvordan du kan afvise at nogle mennesker mister besindelsen ved et brud det forstår jeg ikke.

Mænd trækker flere overskrifter når de mister besindelsen for de slår ofte nogen ihjel, men kvinder gør det også til tider - det er så mere noget med at finde sig selv og foretage drastiske ændringer i sammensætningen af deres liv, smide alt gammelt ud og opbygge en helt ny personlighed.

Der er mange måder at miste besindelsen på, og mange sværhedsgrader. Depression er vel også en måde at miste besindelsen på, og det bliver mange også ramt af.

Alt i alt: Folk mister besindelsen ofte når de bliver skilt. Dermed ikke sagt alle gangene eller størstedelen, men det er da i hvert fald ikke noget jeg vil betegne som ualmindeligt.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pjeps » 19. sep 2018, 20:21

Jeg er f..... træt af de skyderier i området her.

Fuck ud på en ø og skyd hinanden indtil der kun er 1 tilbage, han skal så smides ind i en celle hvortil nøglen smides langt væk.
9
:ninja:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23137

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aragorn » 19. sep 2018, 20:26

Pjeps skrev:Jeg er f..... træt af de skyderier i området her.

Fuck ud på en ø og skyd hinanden indtil der kun er 1 tilbage, han skal så smides ind i en celle hvortil nøglen smides langt væk.


Hører den ikke mere til i en tråd der hedder 'ting der bør siges, så det gør jeg'?
6

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf bluetof1 » 19. sep 2018, 20:32

SurSødSovs skrev:I stedet for at ramme alle med en lovgivning... Ville det så ikke være smart at benytte eksisterende lovgivning og tage hånd om de børn, der faktisk skades? Håbe på, barnets anden forældre ikke omsorgssvigter barnet og tager affære, hvis der er brug for det? Og ellers erkende, at problemet er et helt andet, end at vi er nogle skilsmisseforældre, der bosætter sig langt fra hinanden

Jeg vil ærligt gerne se den person, der mener vi har svigtet og skadet vores datter - som vel og mærke kender hende. I teorien kunne man skrive stile im svigt og livsvarige men... Men pudsigt nok, så er vi stadig ansvarlige voksne og forældre, selvom vi blev skilt, så var det virkeligheden, havde vi indrettet os anderledes.

Hvorfor skulle al fornuft forsvinde, fordi man bliver skilt?


Problemet er jo ikke dem, der bosætter sig langt fra hinanden og forbliver en vigtig og deltagende del af deres børns liv. Problemet opstår der hvor den fraflyttende eller den tilbageblivende forælder af den ene eller anden årsag går fra at være forælder til at være gæst i børnenes liv.
Min mening er at hvis man har været voksen nok til at sætte børn i verden så er man også voksen nok til at sætte børnenes behov over sine egne når det er i barnets tarv at gøre det uanset forholdene i øvrigt. Herunder slagsmål med den anden forælder, hvilket man efter min mening til enhver tid bør afholde sig fra. Ingen vinder noget ved det.
3
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.

Tilbage til "Generelt"