Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Kattefjæs » 19. jun 2018, 20:43

LadyFox skrev:
Kattefjæs skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Kattefjæs skrev:Det er altid virkelig trist når unge mennesker dør. Hvert eneste år er der unge mennesker - nogle år børn - som dør på jernbanen her fordi de beslutter sig for at gå på skinnerne.

Der er ikke køreledninger her - der er strøm i skinnerne. Det er selvfølgelig forbundet med livsfare at gå på eller i nærheden af dem - og hamrende ulovligt.

Det sker mest om sommeren. Forældre har ikke nok ferie til at være hjemme med deres børn når de har fri fra skole, og der er ikke gratis fritidsordninger, så børn og unge er ofte alene hjemme det meste af sommeren mens forældrene arbejder. Og så sker der altså hvert år, på trods af konstante kampagner og advarsler, at de beslutter sig for at "lege" på jernbanen og kommer galt afsted.

Det er sket igen for et par dage siden, men ikke børn - tre unge mænd i start 20'erne som gik ud på skinnerne for at male grafitti.

Det er sagen underordnet om de malede graffiti eller spillede skak, egentlig. De var rigeligt gamle nok til at forstå at det kunne få fatale konsekvenser at gøre sådan.

Og selvom jeg har rigtig ondt af deres familier, så har jeg ærligt talt mest ondt af vedkommende som kørte det tog, som ramte dem, betjentene som skulle give familierne den besked, og dem som skulle samle de fysiske rester sammen fra sporene.

Det er pissetrist, men det var en bevidst handling fra deres side og de vidste godt hvad de risikerede. Åbenbart satte de deres hobby højere end deres liv.

Det er virkelig ærgerligt at de valgte at gøre noget så dumt - men de valgte det jo trods alt selv.

Det må man ikke sige. Men det er nu engang sådan det er.


Må jeg spørge, hvorfor de pårørende ikke er med i puljen af dem, du har mest ondt af?


Det er også rigtig trist for dem, og jeg har også ondt af dem. De skal leve med at deres familiemedlem(mer) tog en stjernedum beslutning, og det bliver selvfølgelig svært.

"Heldigvis" skal de ikke leve med følelsen af at have været skyld i det, hvilket togføreren desværre ofte kommer til i sådan nogle sager. Helt uforvarende - han tog jo bare på arbejde den dag som han skulle. Mange af dem arbejder ikke en dag mere i deres liv efter sådanne hændelser. Og det er jo, i sådan nogle tilfælde, 100% undgåeligt. De unge mennesker kunne for fanden bare have ladet være.

Det kan ligeledes være voldsomt traumatiserende at skulle håndtere de fysiske rester efter den slags. Især sådan nogle helt meningsløse, voldelig dødsfald. Der er jo ingen måde hvorpå man kan finde fred med det eller få det til at give mening. Det er en hård karriere i det hele taget, men det bliver bestemt ikke nemmere af sådan nogle sager.

Det er rigtig, rigtig trist for familien at de har mistet én, ingen tvivl om det. Personligt har jeg haft flere familiemedlemmer og venner i svære jobs af denne karakter og jeg ved hvad det gør ved et menneske når den slags sker flere gange i løbet af et arbejdsliv.

De fleste af os arbejder i 40-45 år, men heldigvis er det de færreste af os som nogensinde kommer i nærheden af at skulle håndtere så voldsomme episoder.

Vi kommer alle til at miste familie og venner, men sjældent så voldsomt, og sjældent så ofte.

Man kan ikke rigtig bestemme på objektiv vis hvem det er mest synd for og hvorfor. Det er betinget af ens egne følelser. For mig er det, i det konkrete tilfælde, sådan som jeg har beskrevet her.

Derfor kan det jo sagtens være anderledes for andre, og det er jo ikke forkert. Det er bare sådan det er.


Jeg tror nu heller ikke man skal underkende hvor traumatiserende det er at miste sit barn alt for tidligt. I langt de fleste tilfælde dør forældrene først, man udfra hvad jeg høre fra forældre der netop har mistet børn alt for tidligt kan det ikke helt sammenlignes med at miste andre relationer. Jeg kan slet ikke forstille mig at miste min mor, det vil sandsynligvis være det hårdeste jeg nogensinde kommer ud for, jeg er dog slet ikke i tvivl om at jeg ville have lettere ved at miste hende, end omvendt. Som forælder der mister et barn pga. barnet laver en dum handling kan skyld nu også sagtes være en del af følelserne.


Jeg har jo heller ikke påstået andet, eller sagt at det ikke er synd og tragisk for dem. At man føler stærkere for A fremfor B betydet ikke at man føler ingenting, eller noget negativt, for B.
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 19. jun 2018, 22:09

hotlips skrev:Men det er jo hver gang, fuldstændig som det var med Maja.

Cola kan helt sikkert godt skrive med hovedet under armen men det er jo ikke normalt noget der skulle give 30 likes at komme med en spåspids bemærkning på det niveau, det kan man selvfølgelig godt påstå men det er jo ikke rigtigt, udover det jo netop blev sat op mod noget der var lige så meget at ønske folk død så tæt på her så er det jo blevet standard at man skal bare svine cola så vælter det ind med likes og så er det jo også folk begynder på det der pjat med at sidde og pirke enhver uoverlagt bemærkning ud og påpege hvor enormt forargeligt det bare er at skrive sådan.

Folk må have deres antipatier alt det de vil men når det begynder at lugte af at "vi" har en antipati så synes jeg måske nok det vil være klædeligt om man lige overvejer det en ekstra gang før man hopper med, fks som her på noget der tilsyneladende ikke var så slemt da det blev skrevet på siden før.

Jeg har ikke bemærket det er det samme hver gang, tværtimod.

Men selvfølgelig reagerer folk forskelligt på de samme indlæg, og nogle brugere trigger andre brugere mere end andre. Derudover skriver nogle brugere mere interessant og overskueligt end andre(det betyder i hvert fald noget for mig at det er læsevenligt og forståeligt) Sådan har det alle dage været, både på den her side, Jubii og mange andre steder så det er der såmænd ikke nogen "hetz" over.

Det sker relativt ofte at en bruger kan skrive noget i en tråd, uden nogen reagerer på det, hvorefter en anden bruger senere i tråden kan skrive et lignende indlæg, med samme pointe, og få en masse respons og positive tilkendegivelser. Det kan man da godt synes er ærgerligt og irriterende, men jeg tror ikke folk mener noget personligt med det.

Sådan er det jo når man ikke kan tvinge folk til at være opdateret på samtlige tråde eller læse alle indlæg i en tråd, og forholde sig til det ved at like, give kort eller citere. Specielt når folk bruger og tolker likes og kort forskelligt. Fx er et synligt grønt kort ved et indlæg jo slet ikke det samme som at der er nogen der har givet det fordi de er enige med indlægget eller synes det er godt, men selvfølgelig hvis andre tolker det sådan så kan man hurtigt få fodret nogle "bekymringer".
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Himmelblå » 20. jun 2018, 14:28

Man er enten dummere end politiet tillader eller absurd blåøjet hvis man nogensinde har været i tvivl om, om der er farlig kemi i det der squishie-ting børn elsker. Bare lugten af dem er en god indikator :puke:
Senest rettet af Fru Himmelblå 20. jun 2018, 14:36, rettet i alt 1 gang.
7
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. jun 2018, 14:36

Frøken Himmelblå skrev:Man er enten dummere end politiet tillader eller absurd blåøjet hvis man nogensinde har været i tvivl om, om der har været farlig kemi i det der squishie-ting børn elsker. Bare lugten af dem er en god indikator :puke:


Hvis de er købt i Danmark, kan jeg ikke se noget naivt i det, men mange har, så vidt jeg har forstået, syntes, at det var smart at bestille fra steder som Ebay og Wish, og dér har jeg godt nok tænkt mit. Blødt plastiklegetøj købt direkte fra Kina; så beder man selv om det.
6
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Himmelblå » 20. jun 2018, 14:37

DetSorteCirkus skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Man er enten dummere end politiet tillader eller absurd blåøjet hvis man nogensinde har været i tvivl om, om der har været farlig kemi i det der squishie-ting børn elsker. Bare lugten af dem er en god indikator :puke:


Hvis de er købt i Danmark, kan jeg ikke se noget naivt i det, men mange har, så vidt jeg har forstået, syntes, at det var smart at bestille på Ebay, og dér har jeg godt nok tænkt mit. Blødt plastiklegetøj købt direkte fra Kina; så beder man selv om det.


Altså selv dem der er købt i Danmark har jeg tænkt, nej, til. Desværre kan man fra Danmark og EU's side af ikke nå at gennemtjekke alle produkter.
Blødt plastik legetøj har i årtier været kendt for at indeholde skadelig kemi.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 20. jun 2018, 14:38

Frøken Himmelblå skrev:Man er enten dummere end politiet tillader eller absurd blåøjet hvis man nogensinde har været i tvivl om, om der har været farlig kemi i det der squishie-ting børn elsker. Bare lugten af dem er en god indikator :puke:

Især når man køber dem, og andre ting der kommer i kontakt med huden/kroppen, fra sider som wish.com :tie:

Det er ikke ligefrem fordi det er en hemmelighed eller noget der aldrig har været sager fremme med.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. jun 2018, 14:41

Frøken Himmelblå skrev:[
Altså selv dem der er købt i Danmark har jeg tænkt, nej, til. Desværre kan man fra Danmark og EU's side af ikke nå at gennemtjekke alle produkter.
Blødt plastik legetøj har i årtier været kendt for at indeholde skadelig kemi.


Hvis man køber legetøj i blød plast af etablerede forhandlere i Danmark, synes jeg ikke, at man pr. definition er dum og blåøjet, men der er vi så bare uenige.
7
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Himmelblå » 20. jun 2018, 14:41

Juki skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Man er enten dummere end politiet tillader eller absurd blåøjet hvis man nogensinde har været i tvivl om, om der har været farlig kemi i det der squishie-ting børn elsker. Bare lugten af dem er en god indikator :puke:

Især når man køber dem, og andre ting der kommer i kontakt med huden/kroppen, fra sider som wish.com :tie:

Det er ikke ligefrem fordi det er en hemmelighed eller noget der aldrig har været sager fremme med.


Nej, Kina er jo verdenskendt for deres kvalitet og fokus på forbrugernes sikkerhed og velbefindende :rulle:
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 20. jun 2018, 14:44

Frøken Himmelblå skrev:Man er enten dummere end politiet tillader eller absurd blåøjet hvis man nogensinde har været i tvivl om, om der er farlig kemi i det der squishie-ting børn elsker. Bare lugten af dem er en god indikator :puke:


Der er meget legetøj der lugter kemisk når man åbner det. Jeg har tit været i konflikt imellem min intuition og min tro på at der er styr på det i danske legetøjsbutikker. F.eks. modellervoks-produkter lugter tit som parfumeafdelingen i Magasin - er det virkelig helt harmløst?

Det bedste man kan gøre er vel at foretrække produkter der har eksisteret på hylderne længe, så er sandsynligheden for at problemer ville være opdaget højere - gætter jeg på...
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 20. jun 2018, 15:15

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Man er enten dummere end politiet tillader eller absurd blåøjet hvis man nogensinde har været i tvivl om, om der er farlig kemi i det der squishie-ting børn elsker. Bare lugten af dem er en god indikator :puke:


Der er meget legetøj der lugter kemisk når man åbner det. Jeg har tit været i konflikt imellem min intuition og min tro på at der er styr på det i danske legetøjsbutikker. F.eks. modellervoks-produkter lugter tit som parfumeafdelingen i Magasin - er det virkelig helt harmløst?

Det bedste man kan gøre er vel at foretrække produkter der har eksisteret på hylderne længe, så er sandsynligheden for at problemer ville være opdaget højere - gætter jeg på...

Det er vist hurtigere bare at tjekke indholdet for det produkt man har købt.

Ellers går det vel bare ligesom med ftalater hvor der først reageres når skaden er sket.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 20. jun 2018, 15:21

Juki skrev:
abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Man er enten dummere end politiet tillader eller absurd blåøjet hvis man nogensinde har været i tvivl om, om der er farlig kemi i det der squishie-ting børn elsker. Bare lugten af dem er en god indikator :puke:


Der er meget legetøj der lugter kemisk når man åbner det. Jeg har tit været i konflikt imellem min intuition og min tro på at der er styr på det i danske legetøjsbutikker. F.eks. modellervoks-produkter lugter tit som parfumeafdelingen i Magasin - er det virkelig helt harmløst?

Det bedste man kan gøre er vel at foretrække produkter der har eksisteret på hylderne længe, så er sandsynligheden for at problemer ville være opdaget højere - gætter jeg på...

Det er vist hurtigere bare at tjekke indholdet for det produkt man har købt.

Ellers går det vel bare ligesom med ftalater hvor der først reageres når skaden er sket.


Ja, hvis man ved hvad man kigger efter, det gør jeg ikke. Jeg synes det et vanskeligt at gennemskue hvad der er op og ned i sundhedsdiskussioner.

Jeg har f.eks. hørt om ftalater, men jeg aner ikke hvad en ftalat er, eller hvad den gør, jeg ved kun at mange ser den som fjenden.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 20. jun 2018, 15:29

abcd skrev:
Juki skrev:
abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Man er enten dummere end politiet tillader eller absurd blåøjet hvis man nogensinde har været i tvivl om, om der er farlig kemi i det der squishie-ting børn elsker. Bare lugten af dem er en god indikator :puke:


Der er meget legetøj der lugter kemisk når man åbner det. Jeg har tit været i konflikt imellem min intuition og min tro på at der er styr på det i danske legetøjsbutikker. F.eks. modellervoks-produkter lugter tit som parfumeafdelingen i Magasin - er det virkelig helt harmløst?

Det bedste man kan gøre er vel at foretrække produkter der har eksisteret på hylderne længe, så er sandsynligheden for at problemer ville være opdaget højere - gætter jeg på...

Det er vist hurtigere bare at tjekke indholdet for det produkt man har købt.

Ellers går det vel bare ligesom med ftalater hvor der først reageres når skaden er sket.


Ja, hvis man ved hvad man kigger efter, det gør jeg ikke. Jeg synes det et vanskeligt at gennemskue hvad der er op og ned i sundhedsdiskussioner.

Jeg har f.eks. hørt om ftalater, men jeg aner ikke hvad en ftalat er, eller hvad den gør, jeg ved kun at mange ser den som fjenden.

Det er nu hurtigt lige at google sig til ellers kan du tjekke Miljøstyrelsens hjemmeside. Der kan du også se hvad du bør kigge efter af mærkninger for at undgå farlig/skadelig kemi. Der findes også apps, hvis man har en smartphone. Kemiluppen og Tjek Kemien(mener jeg den hedder) fx. Der er garanteret også andre apps :)

Det står fx ret lige til og overskueligt her:
http://mst.dk/kemi/kemikalier/saerligt- ... /ftalater/

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Ftalater
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 20. jun 2018, 15:53

Juki skrev:
abcd skrev:
Juki skrev:
abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Man er enten dummere end politiet tillader eller absurd blåøjet hvis man nogensinde har været i tvivl om, om der er farlig kemi i det der squishie-ting børn elsker. Bare lugten af dem er en god indikator :puke:


Der er meget legetøj der lugter kemisk når man åbner det. Jeg har tit været i konflikt imellem min intuition og min tro på at der er styr på det i danske legetøjsbutikker. F.eks. modellervoks-produkter lugter tit som parfumeafdelingen i Magasin - er det virkelig helt harmløst?

Det bedste man kan gøre er vel at foretrække produkter der har eksisteret på hylderne længe, så er sandsynligheden for at problemer ville være opdaget højere - gætter jeg på...

Det er vist hurtigere bare at tjekke indholdet for det produkt man har købt.

Ellers går det vel bare ligesom med ftalater hvor der først reageres når skaden er sket.


Ja, hvis man ved hvad man kigger efter, det gør jeg ikke. Jeg synes det et vanskeligt at gennemskue hvad der er op og ned i sundhedsdiskussioner.

Jeg har f.eks. hørt om ftalater, men jeg aner ikke hvad en ftalat er, eller hvad den gør, jeg ved kun at mange ser den som fjenden.

Det er nu hurtigt lige at google sig til ellers kan du tjekke Miljøstyrelsens hjemmeside. Der kan du også se hvad du bør kigge efter af mærkninger for at undgå farlig/skadelig kemi. Der findes også apps, hvis man har en smartphone. Kemiluppen og Tjek Kemien(mener jeg den hedder) fx. Der er garanteret også andre apps :)

Det står fx ret lige til og overskueligt her:
http://mst.dk/kemi/kemikalier/saerligt- ... /ftalater/

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Ftalater


Ja, det kunne godt være at jeg skulle læse mere op på det.

Det første hit på Google gør det dog allerede lidt sværere. Det er fra Tænk og fortæller at nogle af producenterne er fulde af løgn, og meget legetøj indeholder ulovlife ftalater som ingen steder er opgivet.

Jeg snitter nogle klodser af træ til børnene i julegave.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. jun 2018, 19:45

Jeg har en på fb som er DF, ansat i/for partiet og sidder i byråd i sin kommune. Kender hende fra da vi begge boede i udlandet. Har ofte overvejet at slette hende fordi jeg ikke magter hendes opslag i DF regi. Jeg har gjort så jeg ikke ser hendes opslag, men jeg får stadig opslag vist hvor hun kommenterer noget. Forleden den famøse Eid kage. Jeg magter det ikke. Det er så hjernedødt de der ting der kommer fra hendes tastatur. Jeg er egentlig all for at vi kan have forskelligt politisk ståsted og kunne diskutere. De der ting hun skriver er bare, i min optik, dumme, virkelig dumme.

Grundlovskage...mmm... elsker den kage. Hvert eneste år. Min favorit.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Wizzze » 20. jun 2018, 19:59

FormerlyKnownAs skrev:Jeg har en på fb som er DF, ansat i/for partiet og sidder i byråd i sin kommune. Kender hende fra da vi begge boede i udlandet. Har ofte overvejet at slette hende fordi jeg ikke magter hendes opslag i DF regi. Jeg har gjort så jeg ikke ser hendes opslag, men jeg får stadig opslag vist hvor hun kommenterer noget. Forleden den famøse Eid kage. Jeg magter det ikke. Det er så hjernedødt de der ting der kommer fra hendes tastatur. Jeg er egentlig all for at vi kan have forskelligt politisk ståsted og kunne diskutere. De der ting hun skriver er bare, i min optik, dumme, virkelig dumme.

Grundlovskage...mmm... elsker den kage. Hvert eneste år. Min favorit.


Gad vide hvordan hun ville reagere på Danskere i USA og flæskestegssandwich :shock:
https://www.instagram.com/p/Bjq5POEDWGL ... rsteinmetz

De burde vel så kun fejre 4th july og spise corn on the cob, hotdogs og hamburgers? :gruble:
2
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Generelt"