Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Tricolette » 24. maj 2018, 20:37

Hold op hvor er jeg sur på dig lige nu. :whine:
Prøver at række ud og bede om hjælp. Men hører først fra dig 2-3 dage senere, med endnu en sang om hvor hårdt du har det med job, datter og hendes skolestart. Og en opsang til mig om at række ud efter veninderne.
Hvad fanden fik jeg lige ud af at række ud efter dig?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bimmerdyret » 24. maj 2018, 22:53

Tricolette skrev:Hold op hvor er jeg sur på dig lige nu. :whine:
Prøver at række ud og bede om hjælp. Men hører først fra dig 2-3 dage senere, med endnu en sang om hvor hårdt du har det med job, datter og hendes skolestart. Og en opsang til mig om at række ud efter veninderne.
Hvad fanden fik jeg lige ud af at række ud efter dig?



:kram: :blomst:
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41312

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LaMariposa » 25. maj 2018, 05:44

dgd2007 skrev:Hmm ... og det eneste, der virkelig interesserer arbejdsgiveren, er om den unge kvindelige ansøger har tænkt sig at gå på barselsorlov 3 gange i løbet af de næste fire år. Og det må de ikke spørge om :-D


Sidste gang jeg var til jobsamtale nævnte jeg, at børn nok blev inden for de næste par år. Netop fordi jeg ved, at de ikke må spørge, og fordi jeg vidste, at vi nok skulle i behandling for at få dem. Jeg fik jobbet alligevel, og det har været rigtig rart at starte på den baggrund.
6
:lun: Be brave
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sustentaculum » 25. maj 2018, 07:32

Confucius skrev:Jeg synes at elevernes samlede fraværsprocent på de gymnasiale uddannelser skulle skrives ind i deres eksamensbevis, og at det skulle indgå som selvstændig faktor i kvote 2.


Hvorfor? :gruble:
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sustentaculum » 25. maj 2018, 07:41

Confucius skrev:
Sustentaculum skrev:
Confucius skrev:Jeg synes at elevernes samlede fraværsprocent på de gymnasiale uddannelser skulle skrives ind i deres eksamensbevis, og at det skulle indgå som selvstændig faktor i kvote 2.


Hvorfor? :gruble:


For at få nedbragt fraværet. Det er en kendt sag, at mange spekulerer i fraværsprocenten. Hvis skolen eksempelvis har en regel om at hammeren falder ved 10 % fravær, så er der mange elever der tror det er en ret til at have op til 10 % fravær. Det er det ikke. Udgangspunktet er, at der ikke findes lovligt fravær. Ikke engang Forsvarets Dag, var lovligt fravær i min tid, selvom jeg nu nok synes man dér var lovligt undskyldt.

Ved at gøre det offentligt på beviset, så arbejdsgivere kan se det, og ved at lade det indgå som faktor i kvote 2, kan man få nedbragt det fravær vældigt hurtigt. De bliver nok stadig hjemme når de er syge, men sjat-pjækkeriet skal nok fordufte.


Men er det ikke lige meget hvor meget man har været i skole? Så længe man kan curriculum?

Ret beset burde det vel ikke betyde noget om man var 2 timer om at lære emnet, eller 10 timer? I så fald ville det måske "trække op" hos arbejdsgiveren hvis man har fået 12 i et fag hvor man har haft meget fravær?
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41312

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LaMariposa » 25. maj 2018, 07:43

Confucius skrev:
LaMariposa skrev:
dgd2007 skrev:Hmm ... og det eneste, der virkelig interesserer arbejdsgiveren, er om den unge kvindelige ansøger har tænkt sig at gå på barselsorlov 3 gange i løbet af de næste fire år. Og det må de ikke spørge om :-D


Sidste gang jeg var til jobsamtale nævnte jeg, at børn nok blev inden for de næste par år. Netop fordi jeg ved, at de ikke må spørge, og fordi jeg vidste, at vi nok skulle i behandling for at få dem. Jeg fik jobbet alligevel, og det har været rigtig rart at starte på den baggrund.


Det er en myte. De må gerne spørge om den slags. De må bare ikke lægge vægt på det, når de beslutter sig.


Ok :) Tak for uddybning.
0
:lun: Be brave
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 25. maj 2018, 07:43

Confucius skrev:
Sustentaculum skrev:
Confucius skrev:Jeg synes at elevernes samlede fraværsprocent på de gymnasiale uddannelser skulle skrives ind i deres eksamensbevis, og at det skulle indgå som selvstændig faktor i kvote 2.


Hvorfor? :gruble:


For at få nedbragt fraværet. Det er en kendt sag, at mange spekulerer i fraværsprocenten. Hvis skolen eksempelvis har en regel om at hammeren falder ved 10 % fravær, så er der mange elever der tror det er en ret til at have op til 10 % fravær. Det er det ikke. Udgangspunktet er, at der ikke findes lovligt fravær. Ikke engang Forsvarets Dag, var lovligt fravær i min tid, selvom jeg nu nok synes man dér var lovligt undskyldt.

Ved at gøre det offentligt på beviset, så arbejdsgivere kan se det, og ved at lade det indgå som faktor i kvote 2, kan man få nedbragt det fravær vældigt hurtigt. De bliver nok stadig hjemme når de er syge, men sjat-pjækkeriet skal nok fordufte.


Jeg synes helt man burde droppe kvote 2. Det spilder en masse menneskers tid når de bruger årevis på at gøre sig fortjent til at komme ind på en uddannelse. Karaktergennemsnit er let at forstå, og hvis man ikke har karaktergennemsnittet til en uddannelse, er det bare ærgerligt, kom videre og find noget andet.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Himmelblå » 25. maj 2018, 08:07

Confucius skrev:
LaMariposa skrev:
dgd2007 skrev:Hmm ... og det eneste, der virkelig interesserer arbejdsgiveren, er om den unge kvindelige ansøger har tænkt sig at gå på barselsorlov 3 gange i løbet af de næste fire år. Og det må de ikke spørge om :-D


Sidste gang jeg var til jobsamtale nævnte jeg, at børn nok blev inden for de næste par år. Netop fordi jeg ved, at de ikke må spørge, og fordi jeg vidste, at vi nok skulle i behandling for at få dem. Jeg fik jobbet alligevel, og det har været rigtig rart at starte på den baggrund.


Det er en myte. De må gerne spørge om den slags. De må bare ikke lægge vægt på det, når de beslutter sig.


Men i og med, at de aldrig ikke vil tage det med i deres betragtninger, er det meget fornuftigt, hvis virksomheder bare læser det som, at de ikke må spørge ind til det.

Jeg er glad for at læse, at nogle arbejdsgivere er ligeglade. Det giver mig da håb. Men faktum er, at der desværre stadig er rigtig mange arbejdsgivere, der sorterer nyuddannede unge kvinder fra, da der står barsel i panden på dem. Det er diskriminerende og skal stoppe. Den nemmeste måde at arbejde med problemet er, slet og ret, at lade være med at spørge ind til der.

Som snart nyuddannet ung kvinde, er det enormt deprimerende og demotiverende at vide, at jeg på forhånd risikerer at blive sorteret fra på rigtige mange stillinger, fordi jeg muligvis en gang i fremtiden vælger at få børn.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sustentaculum » 25. maj 2018, 08:13

Confucius skrev:
Sustentaculum skrev:
Men er det ikke lige meget hvor meget man har været i skole? Så længe man kan curriculum?

Ret beset burde det vel ikke betyde noget om man var 2 timer om at lære emnet, eller 10 timer? I så fald ville det måske "trække op" hos arbejdsgiveren hvis man har fået 12 i et fag hvor man har haft meget fravær?


Det handler ikke om hvorvidt man lærer noget, men om arbejdsmoral og tilgængelighed. Hovedreglen siger 216 arbejdsdage per år. Hvis du er fraværende 10 % af året, så er det 3 ugers fravær - udover din ferie. Der skal din arbejdsgiver finde, og betale, en afløser, din kolleger skal løbe hurtigere eller opgaverne bliver ikke løst før du er tilbage. Det hjælper ikke din arbejdsgiver at du kan sælge eller sagsbehandle til et 12-tal, hvis du er fraværende, så det kan han ikke bruge til noget.


Det lader til at du mener at man kan sætte lighedstegn mellem tid i skole = arbejdsmoral ?

Jeg synes mere det lyder som god disponering af tid, at lade være med at dukke op til timerne, hvis man ikke behøver undervisningen for at forstå materialet. Det er jo sådan universitetet fungere, det som du fx forbereder dig på, hvis du går i gymnasiet.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Slettet bruger » 25. maj 2018, 08:15

Frøken Himmelblå skrev:Men i og med, at de aldrig ikke vil tage det med i deres betragtninger, er det meget fornuftigt, hvis virksomheder bare læser det som, at de ikke må spørge ind til det.

Jeg er glad for at læse, at nogle arbejdsgivere er ligeglade. Det giver mig da håb. Men faktum er, at der desværre stadig er rigtig mange arbejdsgivere, der sorterer nyuddannede unge kvinder fra, da der står barsel i panden på dem. Det er diskriminerende og skal stoppe. Den nemmeste måde at arbejde med problemet er, slet og ret, at lade være med at spørge ind til der.


Og det gælder også den anden vej: Man bør ikke fortælle om eventuelle børneplaner. Man stiller arbejdsgiverne i en lidt penibel situation, for hvis det ender med et afslag, var det så fordi man fortalte at man ønskede børn inden for det næste år? Hvis de ikke får noget at vide, kan det ikke være derfor.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 25. maj 2018, 08:45

Min fraværsprocent fra da jeg var 16-19 har absolut ingen sammenhæng med min arbejdsmoral nu hvor jeg er 28.

Jeg synes det er en dårlig ide, som i værste tilfælde skaber en masse unge som ikke kan uddanne sig, fordi de lige som jeg af forskellige årsager havde en del fravær på gymnasiet.
9
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41312

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LaMariposa » 25. maj 2018, 08:55

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Men i og med, at de aldrig ikke vil tage det med i deres betragtninger, er det meget fornuftigt, hvis virksomheder bare læser det som, at de ikke må spørge ind til det.

Jeg er glad for at læse, at nogle arbejdsgivere er ligeglade. Det giver mig da håb. Men faktum er, at der desværre stadig er rigtig mange arbejdsgivere, der sorterer nyuddannede unge kvinder fra, da der står barsel i panden på dem. Det er diskriminerende og skal stoppe. Den nemmeste måde at arbejde med problemet er, slet og ret, at lade være med at spørge ind til der.


Og det gælder også den anden vej: Man bør ikke fortælle om eventuelle børneplaner. Man stiller arbejdsgiverne i en lidt penibel situation, for hvis det ender med et afslag, var det så fordi man fortalte at man ønskede børn inden for det næste år? Hvis de ikke får noget at vide, kan det ikke være derfor.


Det er jeg nu ikke helt enig i. For mig var det en kalkuleret risiko, at de måske ville vælge mig fra på det. Men jeg syntes samtidig, at det ville være underligt, hvis jeg ikke italesatte det, da jeg jo var noget over 30, da jeg søgte det job. Havde de valgt mig fra, ville jeg ikke have gjort mere ved det.

Men jeg var også i den heldige situation, at jeg allerede var i et godt job. Og hvis jeg ikke havde fået det nye, ville jeg have haft det fint med at fortsætte i det gamle.

Ovenstående er selvfølgelig set fra min egen lige andedam. Kan sagtens se, at det kan være anderledes for andre.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sustentaculum » 25. maj 2018, 08:55

Confucius skrev:
Sustentaculum skrev:
Det lader til at du mener at man kan sætte lighedstegn mellem tid i skole = arbejdsmoral ?

Ja, det mener jeg - når fraværsprocenten er udnyttet maksimalt. Jeg taler ikke om dem som er fraværende 3 ud af maksimalt 10 procent, men dem som ligger på 9-10 procent. Der er jo ikke nogen der er i tvivl om hvad det skyldes.

Jeg synes mere det lyder som god disponering af tid, at lade være med at dukke op til timerne, hvis man ikke behøver undervisningen for at forstå materialet. Det er jo sådan universitetet fungere, det som du fx forbereder dig på, hvis du går i gymnasiet.


Det lyder som en rigtig dårlig disponering at have fravær til timerne på en skole, hvor der er mødepligt! På universitetet er der generelt ikke mødepligt. Nogle få studier har det, men generelt er det op til dig selv. Det er det ikke på de gymnasiale uddannelser.

Hvis jeg fik en medarbejder, som var fraværende 10 % af året, udover sin ferie, fordi han mente han selv skulle vurdere om han ville møde ind eller ej, selvom jeg havde forklaret ham at der var mødepligt, så røg han også ud på røv og albuer.


Jeg kan da godt være lidt i tvivl om hvad det skyldes? En syg mor? en angstlidelse?

Selvfølgelig kan det også skyldes pjæk, men jeg tænker bare at hvis man pjækker på et niveau som skolen har besluttet "er for meget" dvs, mere end 10%, så må det afspejles i karakterne, alternativt må skolerne være bedre til at udløse konsekvenserne, fx fuldt pensum, eller lign.

Man må desuden også gå ud fra at når grænsen ligger ved 10%, så er det okay at have fx 9% fravær. Hvis det kommer til at fremstå som en selvstændig oplysning på eksamensbeviset straffes man så også for de 9%. Selvom det egentlig er tilladt.

Jeg synes det er en dårlig ide at give gymnasieeleverne mere at konkurrere på. Skal de nu også til at bekymre sig hvis de får lungebetændelse? Så får de ikke deres ønskejob?

Ej, jeg må sige jeg synes der er mange grunde til at det ikke skal fremgå af eksamensbeviset :)
3
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Himmelblå » 25. maj 2018, 09:13

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Men i og med, at de aldrig ikke vil tage det med i deres betragtninger, er det meget fornuftigt, hvis virksomheder bare læser det som, at de ikke må spørge ind til det.

Jeg er glad for at læse, at nogle arbejdsgivere er ligeglade. Det giver mig da håb. Men faktum er, at der desværre stadig er rigtig mange arbejdsgivere, der sorterer nyuddannede unge kvinder fra, da der står barsel i panden på dem. Det er diskriminerende og skal stoppe. Den nemmeste måde at arbejde med problemet er, slet og ret, at lade være med at spørge ind til der.


Og det gælder også den anden vej: Man bør ikke fortælle om eventuelle børneplaner. Man stiller arbejdsgiverne i en lidt penibel situation, for hvis det ender med et afslag, var det så fordi man fortalte at man ønskede børn inden for det næste år? Hvis de ikke får noget at vide, kan det ikke være derfor.


Jeg kunne ikke drømme om, at fortælle arbejdsgiver om mine planer i forhold til børn. Det er dem aldeles uvedkommende.

Jeg ønsker bare, at jeg ikke bliver dømt ude på baggrund af køn, alder og livssituation.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sustentaculum » 25. maj 2018, 09:47

Confucius skrev:
Sustentaculum skrev:

Man må desuden også gå ud fra at når grænsen ligger ved 10%, så er det okay at have fx 9% fravær. Hvis det kommer til at fremstå som en selvstændig oplysning på eksamensbeviset straffes man så også for de 9%. Selvom det egentlig er tilladt.


Det er netop ikke okay at have fravær. Der findes ikke lovlig fravær i gymnasiet.

Det er ikke tilladt at have 9 % fravær, selvom hammeren først falder officielt ved 10 %. Det er præcis den tankegang der gør, at jeg synes fraværsprocenten skal skrives på. Hvis man så synes det er i orden med 9.99 % fravær, så må man også kunne stå ved det når arbejdsgiveren spørger.


Ah, det kan jeg godt se, der har jeg læst galt. Den bid må jeg tage i mig. Men jeg mener stadig at resten af mit indlæg står.
0

Tilbage til "Generelt"