Hvad vil du spørge Debatten om?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16978
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21148

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Misantropen » 22. feb 2024, 11:17

icelady skrev:
Misantropen skrev:
icelady skrev:Dét, som kaldes café gardin.... har det ikke et andet navn også?

Synes absolut ikke at det var dét vi kaldte dem i min barndom ude på landet. :lol:


Men kan simpelthen ikke huske navnet.

Det er gardiner der går halvvejs/lige under halvvejs op på vinduet, så det dækker det nederste del af vinduet.

Kan det være "røvballegardiner" du tænker på? Det er godt nok ikke helt den type du beskriver ift. længden.

Jeg kan godt huske det ord (fedt ord, faktisk :D ) men det er desværre ikke det ord. Jeg har sat et billed ind i mit indlæg med det.

Noget siger mig også at de er blevet kaldt noget andet, men jeg kan ikke huske hvad. Det eneste jeg kunne huske var "røvballegardiner" :-D
1
Sofakartoflen
Indlæg: 3832
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 430
Likede indlæg: 9102

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Sofakartoflen » 22. feb 2024, 13:42

Misantropen skrev:
icelady skrev:
Misantropen skrev:
icelady skrev:Dét, som kaldes café gardin.... har det ikke et andet navn også?

Synes absolut ikke at det var dét vi kaldte dem i min barndom ude på landet. :lol:


Men kan simpelthen ikke huske navnet.

Det er gardiner der går halvvejs/lige under halvvejs op på vinduet, så det dækker det nederste del af vinduet.

Kan det være "røvballegardiner" du tænker på? Det er godt nok ikke helt den type du beskriver ift. længden.

Jeg kan godt huske det ord (fedt ord, faktisk :D ) men det er desværre ikke det ord. Jeg har sat et billed ind i mit indlæg med det.

Noget siger mig også at de er blevet kaldt noget andet, men jeg kan ikke huske hvad. Det eneste jeg kunne huske var "røvballegardiner" :-D


Tænker i på gardisettegardiner? - Altså det er jo ikke det, cafegardiner er, men det er da et gammelt udtryk.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9856
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9585

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Spjaerten » 22. feb 2024, 13:45

Hvorfor har andre energi selskabet end mit eget, navn adresse og telefon nummer ? Mit telefon nr er udeladt - dvs hemmeligt uden jeg er sådan in kognito person

Men forstår ikke hvorfra de har mine data og hvorfor de må ringe mig op

Kan nogen forklare mig det?
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16263
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32496

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf icelady » 22. feb 2024, 14:35

Sofakartoflen skrev:
Misantropen skrev:
icelady skrev:
Misantropen skrev:
icelady skrev:Dét, som kaldes café gardin.... har det ikke et andet navn også?

Synes absolut ikke at det var dét vi kaldte dem i min barndom ude på landet. :lol:


Men kan simpelthen ikke huske navnet.

Det er gardiner der går halvvejs/lige under halvvejs op på vinduet, så det dækker det nederste del af vinduet.

Kan det være "røvballegardiner" du tænker på? Det er godt nok ikke helt den type du beskriver ift. længden.

Jeg kan godt huske det ord (fedt ord, faktisk :D ) men det er desværre ikke det ord. Jeg har sat et billed ind i mit indlæg med det.

Noget siger mig også at de er blevet kaldt noget andet, men jeg kan ikke huske hvad. Det eneste jeg kunne huske var "røvballegardiner" :-D


Tænker i på gardisettegardiner? - Altså det er jo ikke det, cafegardiner er, men det er da et gammelt udtryk.


Nej, det er ikke det ord. Har vist aldrig hørt ordet "gardisette-gardiner." :gruble:
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16978
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21148

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Misantropen » 22. feb 2024, 15:03

Sofakartoflen skrev:
Misantropen skrev:
icelady skrev:
Misantropen skrev:
icelady skrev:Dét, som kaldes café gardin.... har det ikke et andet navn også?

Synes absolut ikke at det var dét vi kaldte dem i min barndom ude på landet. :lol:


Men kan simpelthen ikke huske navnet.

Det er gardiner der går halvvejs/lige under halvvejs op på vinduet, så det dækker det nederste del af vinduet.

Kan det være "røvballegardiner" du tænker på? Det er godt nok ikke helt den type du beskriver ift. længden.

Jeg kan godt huske det ord (fedt ord, faktisk :D ) men det er desværre ikke det ord. Jeg har sat et billed ind i mit indlæg med det.

Noget siger mig også at de er blevet kaldt noget andet, men jeg kan ikke huske hvad. Det eneste jeg kunne huske var "røvballegardiner" :-D

Tænker i på gardisettegardiner? - Altså det er jo ikke det, cafegardiner er, men det er da et gammelt udtryk.

Det jeg (måske) tænker på er mere slangagtigt, ala "røvballegardiner", og ikke et decideret navn.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23807
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 22056

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf dgd2007 » 22. feb 2024, 15:40

Mivsen skrev:
TinaW skrev:
Mivsen skrev:jeg har lige købt denne Chromecast https://store.google.com/dk/product/chr ... l=da&pli=1

Ham i biksen sagde at den virker lige som de gamle, med at man kan caste fra en telefon eller ipad/tablet , men det vil den altså ikke. Den vil kun kører fra i apps der er på den.
Nogen der har sådan en der kan hjælpe ?? Inden jeg lige går tilbage og brokker mig. :genert:


Er det der google home sat op?
Det er nogle år siden vi brugte chromecast,men kan huske der var noget opsætning, der lige skulle i gang. Efterfølgende fungerede den upåklageligt. Men det var den gamle type, hvor man skulle ind på appen og så caste derfra.


Ja den er sat op med google home, helt lige som de gamle :) men den vil bare ikke caste fra hverken tablet eller telefon, den vil kun åbne apps på tv :/

Altså, det er jo ikke alle programmer man kan caste fra. Vi har en af de nyere i sommerhuset, og der mener jeg bestemt at man også kan via tlf. eller tablet. Men fx mine kone bruger nogle browsere som ikke er gearet til det, hvorimod min Chrome godt kan. Hvis I ser noget på tlf./tablet, har den så slet ikke "cast"-ikonet, eller fejler den når I trykker på det?
Billede
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3098
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6070

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Lurende Peber » 22. feb 2024, 18:00

Misantropen skrev:
Sofakartoflen skrev:
Misantropen skrev:
icelady skrev:
Misantropen skrev:
icelady skrev:Dét, som kaldes café gardin.... har det ikke et andet navn også?

Synes absolut ikke at det var dét vi kaldte dem i min barndom ude på landet. :lol:


Men kan simpelthen ikke huske navnet.

Det er gardiner der går halvvejs/lige under halvvejs op på vinduet, så det dækker det nederste del af vinduet.

Kan det være "røvballegardiner" du tænker på? Det er godt nok ikke helt den type du beskriver ift. længden.

Jeg kan godt huske det ord (fedt ord, faktisk :D ) men det er desværre ikke det ord. Jeg har sat et billed ind i mit indlæg med det.

Noget siger mig også at de er blevet kaldt noget andet, men jeg kan ikke huske hvad. Det eneste jeg kunne huske var "røvballegardiner" :-D

Tænker i på gardisettegardiner? - Altså det er jo ikke det, cafegardiner er, men det er da et gammelt udtryk.

Det jeg (måske) tænker på er mere slangagtigt, ala "røvballegardiner", og ikke et decideret navn.

Jeg aner ikke, hvad de kan hedde udover røvballegardiner :gruble:

https://images.app.goo.gl/EM8ZcGHYwTeDv1cJ7

Men kender desværre heller ikke andre ord for café-gardiner. “Stue-etage-gardiner”? Bare et vildt gæt :rulle:
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Smiling_Goat
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12254

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Smiling_Goat » 22. feb 2024, 18:05

TakeAChanceOnMe skrev:Vi har planlagt bryllup til Juni og har grundet økonomi/begrænsning på lokalekapacitet valgt ikke at invitere +1s som vi aldrig har mødt. Det er helt generelt og har kun én undtagelse, som er min kærestes kollega. Min kæreste har ikke super mange venner og kollegaen flyver ind fra England, uden at kende andre.

Min stedsøster spurgte da jeg bad om hendes email on hun ville få en +1 - hvor jeg svarede at det er der ikke lokalekapacitet til. Reelt set ville jeg heller ikke have inviteret hende, hvis ikke det var fordi at det ville have skabt mega drama og det ønskede jeg ikke for min far. Så hun fik en invitation hvor jeg HÅBEDE at hun ville sige nej. Hun har nu takket ja.

Min far har nu nævnt at hun altså har en kæreste og det er meget seriøst - i.e. De bor sammen. Han skrev at “måske kan der findes et hjørne til ham også”
Jeg har aldrig nogensinde mødt manden og har indtil i dag ikke hørt noget konkret om ham heller. Jeg kan ikke engang lide hende. Så jeg har absolut ingen lyst til at invitere den her gut, men jeg aner ikke hvad jeg skal svare til min far. Han har virkelig gjort en indsats over det sidste år, i forhold til at være far og vælge mig til. Så vil helst heller ikke ødelægge det.

Vi har 6 frie “pladser” men til 1600 kr pr person - hvilket alligevel løber op. Er det vitterligt bare at sige at i forbindelse med plads og økonomi er det et nødvendigt valg at skære personer vi aldrig har mødt fra? Eller er der en bedre måde at sige det på?


Jeg ville ringe til ham og vende det som et dilemma med ham. Altså du er lidt i tvivl om, hvad du skal gøre, for du vil gerne invitere hendes kæreste, men økonomi og pr. Person koster det xxx, og hvis man siger ja til én +1, risikerer man så at det løber løbsk? osv. Osv.

Så får han indblik i argumenterne uden en egentlig afvisning og er med i beslutningen på én eller anden måde.

Jeg siger selvfølgelig ikke, at du skal ende med at sige ja. Jeg siger bare, at dialog aldrig skader og det kan jo være at I kan tale jer stille og roligt frem til en fælles forståelse uden konflikt.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25799

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Delfin » 22. feb 2024, 19:45

Misantropen skrev:
icelady skrev:
Misantropen skrev:
icelady skrev:Dét, som kaldes café gardin.... har det ikke et andet navn også?

Synes absolut ikke at det var dét vi kaldte dem i min barndom ude på landet. :lol:


Men kan simpelthen ikke huske navnet.

Det er gardiner der går halvvejs/lige under halvvejs op på vinduet, så det dækker det nederste del af vinduet.

Kan det være "røvballegardiner" du tænker på? Det er godt nok ikke helt den type du beskriver ift. længden.

Jeg kan godt huske det ord (fedt ord, faktisk :D ) men det er desværre ikke det ord. Jeg har sat et billed ind i mit indlæg med det.

Noget siger mig også at de er blevet kaldt noget andet, men jeg kan ikke huske hvad. Det eneste jeg kunne huske var "røvballegardiner" :-D


Røvballegardiner er dem med to længder, som er trukket sammen i toppen og så samlet med et bånd i siden, så de hænger i to buer

Jeg kan heller ikke huske hvad, men jeg mener også, at vi kaldte de andre noget andet end cafegardiner
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 993

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Iforbifarten » 22. feb 2024, 20:06

Hvad hedder de bitte små skruer, der sidder på undersiden af dørhåndtag? De skrues i med bittesmå Umbraco nøgler.

Har mistet to fordi jeg ikke lige fangede de har faldet ud af håndtaget og skulle bruges....
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16978
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21148

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Misantropen » 22. feb 2024, 20:11

Iforbifarten skrev:Hvad hedder de bitte små skruer, der sidder på undersiden af dørhåndtag? De skrues i med bittesmå Umbraco nøgler.

Har mistet to fordi jeg ikke lige fangede de har faldet ud af håndtaget og skulle bruges....

Unbracobolte måske. Lidt svært at svare på uden at have set det.
0
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 783
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1192

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Brutus » 22. feb 2024, 20:15

Køkkengardiner?
0
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 993

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Iforbifarten » 22. feb 2024, 20:24

Misantropen skrev:
Iforbifarten skrev:Hvad hedder de bitte små skruer, der sidder på undersiden af dørhåndtag? De skrues i med bittesmå Umbraco nøgler.

Har mistet to fordi jeg ikke lige fangede de har faldet ud af håndtaget og skulle bruges....

Unbracobolte måske. Lidt svært at svare på uden at have set det.


Pinolskruer! Hallelujah!

Tak for noget at google efter og tilpasse, så jeg fandt det afledt.
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Mani » 22. feb 2024, 21:37

Brutus skrev:Køkkengardiner?

Det kaldte vi dem i al fald
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5927
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14752

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 22. feb 2024, 22:43

Smiling_Goat skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Vi har planlagt bryllup til Juni og har grundet økonomi/begrænsning på lokalekapacitet valgt ikke at invitere +1s som vi aldrig har mødt. Det er helt generelt og har kun én undtagelse, som er min kærestes kollega. Min kæreste har ikke super mange venner og kollegaen flyver ind fra England, uden at kende andre.

Min stedsøster spurgte da jeg bad om hendes email on hun ville få en +1 - hvor jeg svarede at det er der ikke lokalekapacitet til. Reelt set ville jeg heller ikke have inviteret hende, hvis ikke det var fordi at det ville have skabt mega drama og det ønskede jeg ikke for min far. Så hun fik en invitation hvor jeg HÅBEDE at hun ville sige nej. Hun har nu takket ja.

Min far har nu nævnt at hun altså har en kæreste og det er meget seriøst - i.e. De bor sammen. Han skrev at “måske kan der findes et hjørne til ham også”
Jeg har aldrig nogensinde mødt manden og har indtil i dag ikke hørt noget konkret om ham heller. Jeg kan ikke engang lide hende. Så jeg har absolut ingen lyst til at invitere den her gut, men jeg aner ikke hvad jeg skal svare til min far. Han har virkelig gjort en indsats over det sidste år, i forhold til at være far og vælge mig til. Så vil helst heller ikke ødelægge det.

Vi har 6 frie “pladser” men til 1600 kr pr person - hvilket alligevel løber op. Er det vitterligt bare at sige at i forbindelse med plads og økonomi er det et nødvendigt valg at skære personer vi aldrig har mødt fra? Eller er der en bedre måde at sige det på?


Jeg ville ringe til ham og vende det som et dilemma med ham. Altså du er lidt i tvivl om, hvad du skal gøre, for du vil gerne invitere hendes kæreste, men økonomi og pr. Person koster det xxx, og hvis man siger ja til én +1, risikerer man så at det løber løbsk? osv. Osv.

Så får han indblik i argumenterne uden en egentlig afvisning og er med i beslutningen på én eller anden måde.

Jeg siger selvfølgelig ikke, at du skal ende med at sige ja. Jeg siger bare, at dialog aldrig skader og det kan jo være at I kan tale jer stille og roligt frem til en fælles forståelse uden konflikt.


Jeg har absolut ingen lyst til at invitere hendes kæreste og det kommer heller ikke til at ske. Så jeg vil helst ikke åbne den dør overhovedet.

Jeg kan ikke lide datteren og har ingen interesse i at have hende med til brylluppet udover at bevare husfreden for min far. Jeg ved bare ikke hvordan det er bedst at sige at nej, det er ikke en mulighed uden at det ødelægger vores forhold.
1

Tilbage til "Generelt"