Hvad vil du spørge Debatten om?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf TinaW » 6. jan 2023, 17:25

Er deres folkeskolelærer der kan fortælle mig, hvad konsekvensen er, for at ikke gå op til den afsluttende prøve i madkundskab i 8. klasse?
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Mi55y » 10. jan 2023, 08:46

Jeg prøver at finde ud af, hvilke regler der gælder for et anretterkøkken på en arbejdsplads ifm. madordning - både vedr. arbejdsmiljø og fødevarer. Vi har en ansat, som sætter pålæg frem, luner en leverpostej/tærte/etc. og blander en salat for mellem 15 og 25 personer 4 dage om ugen.
Men alt hvad jeg får frem, når jeg søger, er regler for institutioner og skoler. Er der nogen, der lige ved, hvilken lovgivning, jeg skal kigge på?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf icelady » 13. jan 2023, 14:31

Nogen der kender til en side, hvor man kan sammenligne billeder taget af forskellige mobiler?

Må nødtvungent erkende jeg skal købe ny mobil, og vigtigste krav er, at den kan tage rimeligt gode billeder :D Samtidig skal den heller ikke koste for meget.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Misantropen » 13. jan 2023, 15:00

icelady skrev:Nogen der kender til en side, hvor man kan sammenligne billeder taget af forskellige mobiler?

Må nødtvungent erkende jeg skal købe ny mobil, og vigtigste krav er, at den kan tage rimeligt gode billeder :D Samtidig skal den heller ikke koste for meget.

Jeg vil anbefale dig at gå i en butik da det kan snyde hvordan det bliver gengivet på en anden skærm, men ellers er det bedste nok at sammenligne forskellige tests der forklarer forskellen på telefonerne og billedkvaliteten.
1
Esme
Indlæg: 450
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 424

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Esme » 13. jan 2023, 15:01

icelady skrev:Nogen der kender til en side, hvor man kan sammenligne billeder taget af forskellige mobiler?

Må nødtvungent erkende jeg skal købe ny mobil, og vigtigste krav er, at den kan tage rimeligt gode billeder :D Samtidig skal den heller ikke koste for meget.

https://m.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=12070

Man kan sammenligne op til 3 mobiler af gangen. Og man kan skifte fra specs til fotosammenligning og med fotos i flere forskellige slags belysning.
1
K.toldam
Indlæg: 3995
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1738

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf K.toldam » 13. jan 2023, 15:16

icelady skrev:Nogen der kender til en side, hvor man kan sammenligne billeder taget af forskellige mobiler?

Må nødtvungent erkende jeg skal købe ny mobil, og vigtigste krav er, at den kan tage rimeligt gode billeder :D Samtidig skal den heller ikke koste for meget.


du kan kan prøve testen her
https://vote.mkbhd.com/categories
1
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
47114711
Indlæg: 171
Tilmeldt: 17. okt 2015, 09:07
Kort karma: 23
Likede indlæg: 353

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf 47114711 » 16. jan 2023, 14:08

TinaW skrev:Er deres folkeskolelærer der kan fortælle mig, hvad konsekvensen er, for at ikke gå op til den afsluttende prøve i madkundskab i 8. klasse?


Rent administrativt kan de fleste systemer ikke danne et afgangsbevis, hvis der ikke er en prøve-karakter på madkundskab i 8. kl.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf TinaW » 16. jan 2023, 16:56

47114711 skrev:
TinaW skrev:Er deres folkeskolelærer der kan fortælle mig, hvad konsekvensen er, for at ikke gå op til den afsluttende prøve i madkundskab i 8. klasse?


Rent administrativt kan de fleste systemer ikke danne et afgangsbevis, hvis der ikke er en prøve-karakter på madkundskab i 8. kl.


Tak
0
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf D.itsen » 16. jan 2023, 21:00

Jeg har et smartwatch der bliver ved med at lave rod i synkroniseringen med min telefon. Jeg har allerede fået ombyttet uret to gange, og nu står jeg med samme problem igen. De siger jeg ikke kan ophæve købet, men nok ombytte til en anden model mod at betale merprisen. Men må de godt nægte mig at lade handlen gå tilbage? De har jo ikke afhjulpet problemet i rimelig tid (samlet har jeg slåsset med det over et år. Denne gang har det virket knap en måned, før det begyndte at give problemer)
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Muspel » 16. jan 2023, 21:39

TinaW skrev:
47114711 skrev:
TinaW skrev:Er deres folkeskolelærer der kan fortælle mig, hvad konsekvensen er, for at ikke gå op til den afsluttende prøve i madkundskab i 8. klasse?


Rent administrativt kan de fleste systemer ikke danne et afgangsbevis, hvis der ikke er en prøve-karakter på madkundskab i 8. kl.


Tak


… og i forlængelse heraf TROR JEG, det desværre betyder, at man ikke en ‘fuld folkeskole’ eller hvad det hedder. Det betyder, at hvis man fx vil i gymnasiet, kan man blive nødt til at gå til optagelsesprøve. Skolen har dog pligt til at tilbyde en ny prøve, hvis man ikke kommer.

https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkesko ... -og-idraet
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf TinaW » 17. jan 2023, 07:20

Muspel skrev:
TinaW skrev:
47114711 skrev:
TinaW skrev:Er deres folkeskolelærer der kan fortælle mig, hvad konsekvensen er, for at ikke gå op til den afsluttende prøve i madkundskab i 8. klasse?


Rent administrativt kan de fleste systemer ikke danne et afgangsbevis, hvis der ikke er en prøve-karakter på madkundskab i 8. kl.


Tak


… og i forlængelse heraf TROR JEG, det desværre betyder, at man ikke en ‘fuld folkeskole’ eller hvad det hedder. Det betyder, at hvis man fx vil i gymnasiet, kan man blive nødt til at gå til optagelsesprøve. Skolen har dog pligt til at tilbyde en ny prøve, hvis man ikke kommer.

https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkesko ... -og-idraet


Ja, det skrev hans klasselærer godt.
Så hvis prøven falder sammen med vores ferie, må han til sygeeksamen.
0
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1094

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Mivsen » 17. jan 2023, 07:33

Læste lige på nyhederne at man skal huske at ændre i forskudsopgørelsen hvis man har omlagt lån eller fået højere løn i 2022.
Jeg har styr på det med lønnen, men jeg var en af dem der lagde lån om i 2022 da man kunne skære en del af gælden, skal jeg gøre noget der ?
Jeg vil hellere have penge tilbage i skat end jeg vil ha dem løbende, men er lidt i tvivl om omlægningen givet et skattesmæk hvis jeg ikke ændre noget ?
0
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12237

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Smiling_Goat » 17. jan 2023, 11:25

Mivsen skrev:Læste lige på nyhederne at man skal huske at ændre i forskudsopgørelsen hvis man har omlagt lån eller fået højere løn i 2022.
Jeg har styr på det med lønnen, men jeg var en af dem der lagde lån om i 2022 da man kunne skære en del af gælden, skal jeg gøre noget der ?
Jeg vil hellere have penge tilbage i skat end jeg vil ha dem løbende, men er lidt i tvivl om omlægningen givet et skattesmæk hvis jeg ikke ændre noget ?


Hvis dine renteudgifter stiger, vil du kunne trække mere fra i SKAT og ergo bør du ikke få et skattesmæk, hvis du ikke opdaterer din opgørelse nu.

Det betyder til gengæld at du vil have færre penge i hænderne (til fx afvikling af gæld) i løbet af året, end du ellers ville.
1
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1094

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Mivsen » 17. jan 2023, 11:40

Smiling_Goat skrev:
Mivsen skrev:Læste lige på nyhederne at man skal huske at ændre i forskudsopgørelsen hvis man har omlagt lån eller fået højere løn i 2022.
Jeg har styr på det med lønnen, men jeg var en af dem der lagde lån om i 2022 da man kunne skære en del af gælden, skal jeg gøre noget der ?
Jeg vil hellere have penge tilbage i skat end jeg vil ha dem løbende, men er lidt i tvivl om omlægningen givet et skattesmæk hvis jeg ikke ændre noget ?


Hvis dine renteudgifter stiger, vil du kunne trække mere fra i SKAT og ergo bør du ikke få et skattesmæk, hvis du ikke opdaterer din opgørelse nu.

Det betyder til gengæld at du vil have færre penge i hænderne (til fx afvikling af gæld) i løbet af året, end du ellers ville.


Tak for svar , så må jeg lige tjekke om de stiger eller falder :)
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Elverpigen » 18. jan 2023, 19:23

Kan du anbefale et godt sted at købe brugt cykel i Københavnsområdet?

Jeg kunne godt tænke mig en reserve-cykel i god stand (ca 1.000 -2.000 kr, 1 - 7 gear).

Der både er nogle butikker, der giver et par mdr garanti på brugte, og nogle private på DBA, der har en hobbygeshæft med at sætte cykler i stand f.eks. i Valby.

* dårlige erfaringer med et panikkøb af en ny Bilkacykel *
0

Tilbage til "Generelt"