Største bekymring ved COVID-19

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Største bekymring ved COVID-19

Indlægaf avdotja » 29. mar 2020, 12:24

Danseprinsesse skrev:
avdotja skrev:...
Altså...Dødeligheden slet ikke høj nok til at det vil gøre en forskel.

Sundhedsstyrelsen har estimeret at i absolut værste fald dør en 5-6.000 af covid-19, mens der på et normalt år dør en 52-56.000 mennesker. Der vil helt sikkert være et overlap mellem de to grupper (en del af dem der dør af covid-19, ville nok under alle omstændigheder have stillet træskoene i 2020, af den ene eller anden årsag), så i det absolut værste skrækscenarie (hvor vi havde valgt ikke at lave nogen former for tiltage), snakker vi om at der i 2020 måske dør 58.000 mennesker i stedet for 55.000... Oven i det så vil dødstallet sikkert også være lidt lavere de næste par år, fordi covid-19 egentlig bare fremrykkede dødstidpunktet med en 1-2-3 år for en del af dens ofre.


Nej, 5-6.000 døde er det worst-case-scenarie, man kalkulerer med på baggrund af tiltagene.
Hvis vi intet gjorde/havde gjort, så kunne vi gange de tal med 10, mindst.

Nej det er det ikke og da det er vigtigt at den slags misinformation ikke får lov til at sprede sig, tillader jeg mig at copy-paste et længere afsnit direkte fra Sundhedsstyrelsen rapport om COVID-19. Bemærk det fremhævede:

3.1. Forventet sygdomsbyrde og planlægningsgrundlag

Som anført er der i de nuværende prognoser, der beskrives nedenfor, ikke taget højde for effekten af de mange tiltag, som de seneste uger er iværksat i Danmark for at hindre yderligere smittespredning i det danske samfund, og som kan forventes at få epidemikurvens form til at flade ud og give en mærkbar reduktion af belastningen af sundhedssystemet.

Generelt er angrebsraten ved influenzaepidemier på 5-10% og ved pandemier 10-30% i første bølge. Angrebsraten er meget afhængig af de forebyggende tiltag, der er iværksat tidligt i den epidemiske udvikling, og vil således være afhængig af, hvordan epidemien håndteres. Det vil således være muligt at påvirke epidemiens udvikling.

Det er Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Instituts samlede vurdering, at man bør tage udgangspunkt i en angrebsrate på 10%, når man skal opstille et realistisk planlægningsscenarie for håndteringen af en epidemi med COVID-19 i Danmark, som dog ikke tager højde for en effekt af de senest iværksatte tiltag.

Ved udbruddet på krydstogtsskibet ’Diamond Princess’ i Yokohama i Japan blev ca. 20% af alle ombord smittet med COVID-19. Håndteringen af dette udbrud var behæftet med en række fejlhåndteringer, herunder manglende isolation af muligt syge passagerer, mange mennesker samlet på begrænset plads og manglende hygiejniske tiltag. Sundhedsstyrelsen betragter således dette udbrud som et såkaldt ’worst-case’ scenarie, og
det vurderes ikke at være et relevant scenarie for den epidemisk udvikling af COVID-19 i Danmark. Vores forventning er, at de allerede iværksatte tiltag med inddæmning vil forhindre et sådant scenarie.

Fra influenza epidemier ved man, at ca. 10% af de smittede vil have kontakt med sundhedsvæsenet. Ved en angrebsrate på 10% ved en COVID-19 epidemi i Danmark kan man således forvente, at 1% af den samlede befolkning vil udvikle sygdom, der medfører, at de kommer i kontakt med sundhedsvæsenet. Dette vil svare til, at omkring 60.000 patienter vil skulle håndteres i sundhedsvæsenet.

Ud fra viden fra Kina om det kliniske forløb af COVID-19 har Statens Serum Institut opstillet en prognose for sygdomsudviklingen i Danmark. Det vurderes, at 80% af de smittede har mild til moderat sygdom. 15% vil have sygdom, der medfører behov for sygehusbehandling, og 5% vil have behov for intensiv sygehusbehandling. Baseret på denne viden er prognosen i Danmark, at i alt 11.600 patienter forventes at have behov for indlæggelse i løbet af epidemiperioden, som forventes at vare 12 uger. Af disse vil 2.900 patienter forventes at få behov for intensiv behandling.

På baggrund af estimater fra WHO forventes dødelighed for COVID-19 blandt alle smittede (infection fatality rate, IFR) at være mellem 0,3 og 1%, med stor variation over aldersgrupper. Det betyder, at COVID-19 estimeres at kunne medføre en overdødelighed i Danmark i størrelsesordenen 1.680-5.600 patienter.


Rapporten kan læses i sin fulde længde her: COVID-19: Epidemiens første bølge. Status og strategi
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Største bekymring ved COVID-19

Indlægaf DenBruneMunk » 29. mar 2020, 15:12

Forsigtighedsprincippet fejler, og 2. runde bliver som i Italien. Når vi slippes løs i hverdagen er så mange uberørte at bare få smittede kan skabe en ny kæde som lægger os ned igen.
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Største bekymring ved COVID-19

Indlægaf D.itsen » 29. mar 2020, 17:57

At Covid-19 sætter gang i klassekampe og alt muligt andet crap i USA pga. kollaps af sygehusvæsenet og politiet. Jeg ved ikke hvor sandsynligt der er
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Største bekymring ved COVID-19

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. mar 2020, 18:21

Jeg er bekymret for hvor stor økonomisk krise det medfører på landsplan og globalt, og hvor længe vi skal mærke effekten af det.
Jeg er bekymret for hvor meget der påvirker den sundhedsmæssige og sociale del af velfærdsstaten.
Jeg er bekymret for hvor slidt og belastet personalet på sygehusene bliver, da det er dem der klart kommer til at at tage det store slæb.

På det personlige plan er jeg bekymret for
- min mor, jeg tænker at små 50 års rygning er en rimelig stor negativ faktor i det tilfælde at hun blev smittet.
-min kæreste, han arbejder på et sygehus, på en afdeling hvor de er særligt eksponeret, det har indtil nu været muligt at skærme det meste personale, men med øgning af belægning af covid19 patienter bliver berøingsfladen og smitte risikoen større.
Jeg bekymrer mig da han også er i aldersgruppen af dem der blir ramt procentvise mest, har rygerlunger, og med viden om hvor røvsyge nogen er blevet - så synes jeg ikke tanken om at han bor alene, I det tilfælde han blir smittet, er skide fed.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Største bekymring ved COVID-19

Indlægaf Slettet bruger » 29. mar 2020, 19:17

Danseprinsesse skrev:
avdotja skrev:
Artem skrev:
zembra1986 skrev:
Artem skrev:Helt klart økonomien, både her i landet og udlandet.

Sygdommen, er jeg virkelig ikke bange for. Tænker næsten modsat det kan være godt nok at få tyndet lidt ud i de ældre, og svagelige.


Wow......

Bare wow :nerve:

Det er min ærlige holdning.
Som jeg også har udtrykt i klimadebatten, med at vi er alt for mange mennesker på jorden. Så at der kommer en virus og tynder ud, er jo faktisk kun godt.

Altså...Dødeligheden slet ikke høj nok til at det vil gøre en forskel.

Sundhedsstyrelsen har estimeret at i absolut værste fald dør en 5-6.000 af covid-19, mens der på et normalt år dør en 52-56.000 mennesker. Der vil helt sikkert være et overlap mellem de to grupper (en del af dem der dør af covid-19, ville nok under alle omstændigheder have stillet træskoene i 2020, af den ene eller anden årsag), så i det absolut værste skrækscenarie (hvor vi havde valgt ikke at lave nogen former for tiltage), snakker vi om at der i 2020 måske dør 58.000 mennesker i stedet for 55.000... Oven i det så vil dødstallet sikkert også være lidt lavere de næste par år, fordi covid-19 egentlig bare fremrykkede dødstidpunktet med en 1-2-3 år for en del af dens ofre.


Nej, 5-6.000 døde er det worst-case-scenarie, man kalkulerer med på baggrund af tiltagene.
Hvis vi intet gjorde/havde gjort, så kunne vi gange de tal med 10, mindst.


60.000 døde? Har du links til nogen som har givet sådan et estimat? Det vil være en dødelighed på 5-10%, langt højere end estimater nogen har givet.
0

Tilbage til "Generelt"