Er mandelgaven overflødig?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf Fru Sunshine » 24. nov 2019, 09:34

Den er ikke overflødig. Overhovedet.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf Santa » 24. nov 2019, 09:51

Ok.
Jeg ELSKER risalamande (når den er lavet ordentligt, og det er den i min familie), så jeg spiser gerne et shitload af den. Er ikke ret vild med resten af julemaden, så jeg er ikke mæt, når vi når desserten.
Men jagten på mandlen er da en fed tradition!
I min familie er der skrappe regler, som overholdes i mere eller mindre grad under stor morskab. Og man gemmer på mandlen så længe som muligt, så vi er sikre på at alle har ondt i maven. Jeg er blevet ekspert i at spise og tale med en stor mandel gemt i kinden!
Jeg har fået mandlen et utal af gange, og er temmelig ligeglad med gaven. Men det må meget gerne være noget chokolade el lign, det kan jo gemmes til de kedelige aftner i januar. Gider ikke nips eller andre ting.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf Aima » 24. nov 2019, 12:04

Hos mine forældre, som er de juleansvarlige i familien, har mandelgaven de sidste fem-seks år været en donation til et velgørende formål. Donationsbeviset er altid pakket pænt ind, dog.

Men ja, personligt synes jeg, mandelgaven er overflødig, ligesom jeg synes, langt det meste andet af den gaveudveksling der sker i julen er. Adventsgaver, pakkekalendre, pakkelegsgaver og for den sags skyld også julegaverne kunne for min skyld godt sløjfes. Jeg anerkender dog at det har værdi for andre, også folk jeg holder af, så til en vis grænse bidrager jeg selv til overforbruget.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf Artem » 24. nov 2019, 13:09

Ja det er den... Selv om det som sådan er fedt nok at få mandelen, så håber jeg faktisk altid på ikke at få den.
For gider ikke at have det slik/eller ligegyldig tingeltangel det normalt er ved os.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf landsbytossen » 24. nov 2019, 14:25

milisa skrev:
landsbytossen skrev:
milisa skrev:
landsbytossen skrev:Total overflødig.

Jeg spiser ikke risalamande


Det gør jeg heller ikke. Og efter min far døde, er der kun to i familien, der spiser ris a l'amande. Så i år ryger mandlen i en gang chokolademousse!!

Mandelgaven er i min verden ikke afhængig af ris a l'amande.

Er mandelgaven overflødig? Tjo. Det er anden vel også. Og flæskestegen. Og de brune kartofler. Man kan jo nøjes med almindelige kogte kartofler. Og saucen kan laves på bouillon, så som sagt ingen and nødvendig. Gaver? Nøh. Vi køber, hvad vi har brug for. Vi kunne jo bare købe en pose matadormix, spise rester fra i går, og synge sange fra nettet - fra hver vores pc/tlf naturligvis, så vi ikke bruger unødige ressourcer på print...

Eeeeeeeller, man kunne overveje om alt i denne verden skal gøres op i et eller andet regnskab. Traditioner og hygge kan ikke sådan sættes på formel. Så faktisk giver diskussionen om overflødighed slet ikke mening i min verden. Det handler om traditioner og lyst. Hvis man ikke har lyst til mandelgaven, skal den selvfølgelig ikke tvinges ned over en. Men det har intet at gøre med, hvad der er overflødigt eller ej.

Til forskel for det andet mad du nævner, så får jagten på mandelen nogle til at æde mere end de ellers ville have gjort.


Men så er det jo det, der er overflødigt. Ikke mandelgaven. I min familie portionsanretter vi.

Portionsanretning hindrer da ingen i at æde, når de egentlig allerede har spist for meget, kun for at vinde en mandelgave.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf fisken80 » 24. nov 2019, 15:24

landsbytossen skrev:
milisa skrev:
landsbytossen skrev:Total overflødig.

Jeg spiser ikke risalamande


Det gør jeg heller ikke. Og efter min far døde, er der kun to i familien, der spiser ris a l'amande. Så i år ryger mandlen i en gang chokolademousse!!

Mandelgaven er i min verden ikke afhængig af ris a l'amande.

Er mandelgaven overflødig? Tjo. Det er anden vel også. Og flæskestegen. Og de brune kartofler. Man kan jo nøjes med almindelige kogte kartofler. Og saucen kan laves på bouillon, så som sagt ingen and nødvendig. Gaver? Nøh. Vi køber, hvad vi har brug for. Vi kunne jo bare købe en pose matadormix, spise rester fra i går, og synge sange fra nettet - fra hver vores pc/tlf naturligvis, så vi ikke bruger unødige ressourcer på print...

Eeeeeeeller, man kunne overveje om alt i denne verden skal gøres op i et eller andet regnskab. Traditioner og hygge kan ikke sådan sættes på formel. Så faktisk giver diskussionen om overflødighed slet ikke mening i min verden. Det handler om traditioner og lyst. Hvis man ikke har lyst til mandelgaven, skal den selvfølgelig ikke tvinges ned over en. Men det har intet at gøre med, hvad der er overflødigt eller ej.

Til forskel for det andet mad du nævner, så får jagten på mandelen nogle til at æde mere end de ellers ville have gjort.


Du fejrer vist ikke jul med en typisk dansker... flertallet af danskere æder mere end de ellers ville have gjort juleaften og til samtlige arrangementer der har med jul at gøre.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf fisken80 » 24. nov 2019, 15:29

Altså jeg er ikke specielt vild med jul, og i år rejser jeg helt væk fra den. Men wow, der er godt nok nogle vilde grinchen typer her på debatten... gaver er galt, maden er galt, pynten er galt, mandelgaven er galt, pakkeleg er galt.

Ja, julen er overforbrug, men det er sommerens grillfester også. Det er ferierejser også. Det er Halloween også. Det er fastelavn også. Det er Legoland også. Det er Tivoli også. Alt hvad vi foretaget os er overforbrug.
14
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf LadyFox » 24. nov 2019, 15:33

Jeg kan godt hører at der er en del andre der holder jul anderledes end os.
Hos os er der da klart mere mad, slik, gaver, servietter, gaver end der er på en almindelig tirsdag, men det er ikke fordi vi kører det i et rent orgie af mad og luksus, det er stadig afstemt efter hvor mange mennesker vi er. Det er så ikke fordi vi dagligt spiser 2 retters menu, får gaver og konfekt, men jeg synes nu også godt på trods af klimatider at det er okay at gøre lidt mere ud af højtider end hverdag.

Hos os der giver vi jo som nævnt kun en gave hver, vi har ikke et standard juletræ, vi spiser normalt kun and da vi ikke er nok til at det giver mening med at have forskellige typer af steg. Der er også en del år siden der sidst er blevet købt noget nyt julepynt, det sædvanlige fejler jo intet. Vi spiller heller ikke pakkespil eller har nogle andre traditioner end velgørenhedsbanko i løbet af december.
Vi fejrer i øvrigt heller ikke andre højtider end fødselsdage (som ofte bare er en almindelig middag og lidt gaver) og så noget nytår hver for sig i løbet af året.

Jeg synes som sagt godt højtider må adskille sig lidt fra hverdag, men altså, hvordan vi fejre højtiderne er jo meget individuelt - og derfor er niveauet det jo også.
3
...
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf landsbytossen » 24. nov 2019, 15:37

SurSødSovs skrev:
landsbytossen skrev:Portionsanretning hindrer da ingen i at æde, når de egentlig allerede har spist for meget, kun for at vinde en mandelgave.


Har du det altid sådan med dessert eller er det kun juleaften?

Folk må spise al det dessert de ønsker. Uden mandelgave stopper de, når de er mæt eller mister lysten til mere. Der er ingen grund til at lokke med en mandelgave for at alt skal spises.

Og lige med portionsanretning, som en anden debattør kom ind på, fjerner man muligheden for at tage en meget lille portion.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf landsbytossen » 24. nov 2019, 15:40

fisken80 skrev:
landsbytossen skrev:
milisa skrev:
landsbytossen skrev:Total overflødig.

Jeg spiser ikke risalamande


Det gør jeg heller ikke. Og efter min far døde, er der kun to i familien, der spiser ris a l'amande. Så i år ryger mandlen i en gang chokolademousse!!

Mandelgaven er i min verden ikke afhængig af ris a l'amande.

Er mandelgaven overflødig? Tjo. Det er anden vel også. Og flæskestegen. Og de brune kartofler. Man kan jo nøjes med almindelige kogte kartofler. Og saucen kan laves på bouillon, så som sagt ingen and nødvendig. Gaver? Nøh. Vi køber, hvad vi har brug for. Vi kunne jo bare købe en pose matadormix, spise rester fra i går, og synge sange fra nettet - fra hver vores pc/tlf naturligvis, så vi ikke bruger unødige ressourcer på print...

Eeeeeeeller, man kunne overveje om alt i denne verden skal gøres op i et eller andet regnskab. Traditioner og hygge kan ikke sådan sættes på formel. Så faktisk giver diskussionen om overflødighed slet ikke mening i min verden. Det handler om traditioner og lyst. Hvis man ikke har lyst til mandelgaven, skal den selvfølgelig ikke tvinges ned over en. Men det har intet at gøre med, hvad der er overflødigt eller ej.

Til forskel for det andet mad du nævner, så får jagten på mandelen nogle til at æde mere end de ellers ville have gjort.


Du fejrer vist ikke jul med en typisk dansker... flertallet af danskere æder mere end de ellers ville have gjort juleaften og til samtlige arrangementer der har med jul at gøre.

Og derfor skal man presse dem til at æde endnu mere, eller hva´ ?
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf LadyFox » 24. nov 2019, 15:43

Hvis man som voksen ligefrem føler sig presset til at spise mere end man har lyst til fordi der er en præmie på spil til et par 100 kroner så burde man måske kigge ind ad.

Jeg spiser dog selv mere risalamande end jeg burde, men det ville jeg også gøre uden mandlen, fordi jeg ææælsker risalamande.
7
...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf Fru Sunshine » 24. nov 2019, 15:46

landsbytossen skrev:
SurSødSovs skrev:
landsbytossen skrev:Portionsanretning hindrer da ingen i at æde, når de egentlig allerede har spist for meget, kun for at vinde en mandelgave.


Har du det altid sådan med dessert eller er det kun juleaften?

Folk må spise al det dessert de ønsker. Uden mandelgave stopper de, når de er mæt eller mister lysten til mere. Der er ingen grund til at lokke med en mandelgave for at alt skal spises.

Og lige med portionsanretning, som en anden debattør kom ind på, fjerner man muligheden for at tage en meget lille portion.

Der er vel ingen, der kræver, at man skal spise op.
Her må man i hvert fald gerne levne.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf Spjaerten » 24. nov 2019, 15:51

Det er vane hos mig og min familie at der er 2 skåle ris ala mande. Så portionen med mandlen er afstemt en lille portion til hver og skål 2 er til mere sult / senere.
Så ingen overæder ris ala mande.
Vi har forøvrigt vist aflyst mandelgaven i år, fordi vi aldrig kan finde på noget. Men der kommer stadig en skål på bordet
1
Tryk på * :slem:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf fisken80 » 24. nov 2019, 16:56

landsbytossen skrev:
fisken80 skrev:
landsbytossen skrev:
milisa skrev:
landsbytossen skrev:Total overflødig.

Jeg spiser ikke risalamande


Det gør jeg heller ikke. Og efter min far døde, er der kun to i familien, der spiser ris a l'amande. Så i år ryger mandlen i en gang chokolademousse!!

Mandelgaven er i min verden ikke afhængig af ris a l'amande.

Er mandelgaven overflødig? Tjo. Det er anden vel også. Og flæskestegen. Og de brune kartofler. Man kan jo nøjes med almindelige kogte kartofler. Og saucen kan laves på bouillon, så som sagt ingen and nødvendig. Gaver? Nøh. Vi køber, hvad vi har brug for. Vi kunne jo bare købe en pose matadormix, spise rester fra i går, og synge sange fra nettet - fra hver vores pc/tlf naturligvis, så vi ikke bruger unødige ressourcer på print...

Eeeeeeeller, man kunne overveje om alt i denne verden skal gøres op i et eller andet regnskab. Traditioner og hygge kan ikke sådan sættes på formel. Så faktisk giver diskussionen om overflødighed slet ikke mening i min verden. Det handler om traditioner og lyst. Hvis man ikke har lyst til mandelgaven, skal den selvfølgelig ikke tvinges ned over en. Men det har intet at gøre med, hvad der er overflødigt eller ej.

Til forskel for det andet mad du nævner, så får jagten på mandelen nogle til at æde mere end de ellers ville have gjort.


Du fejrer vist ikke jul med en typisk dansker... flertallet af danskere æder mere end de ellers ville have gjort juleaften og til samtlige arrangementer der har med jul at gøre.

Og derfor skal man presse dem til at æde endnu mere, eller hva´ ?


Hvor mange voksne mennesker æder så meget mere fordi der er en gave på spil? Ingen jeg kender i hvert fald. Jeg har gjort det én gang... da jeg var 12. Mine niecer på 5 og 8 gør det ikke engang.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3219

Re: Er mandelgaven overflødig?

Indlægaf klumphen » 24. nov 2019, 17:56

Jeg er ikke det helt store konkurrencemenneske, så for min skyld behøver der ikke være en mandelgave.
0

Tilbage til "Generelt"