Galoldriel skrev:Santa skrev:Galoldriel skrev:Santa skrev:Det ugentlige møde er i dag ekstra langt, så jeg kommer sent hjem. Og indholdet på mødet er netop den mest latterlige, ligegyldige del af mit arbejde. Noget “udvikling og idegenerering” som er total topdownstyret og som er sygt mærkeligt at bruge så mange menneskers arbejdstid på, når mange af vores elever mistrives i sto grad, og vores arbejdsmiljø er råddent.
Så jeg ved allerede at jeg virkelig kommer til at kæmpe med min irritation og min ansigtsmimik. Hvis det går godt, kan jeg måske holde mig til resting bitchface og en 2-4 rullen-med-øjne.
På min tidligere arbejdsplads kom der også jævnligt en masse skrammelprojekter fra forvaltningen, fordi man jo skulle være med på beatet i forhold til innovation, etc. Det kunne såmænd også være spændende nok, men når man i forvejen har svært ved at finde tid til det absolut mest essentielle i forhold til elevers (mis)trivsel og forberedelse i det hele taget, så er det spild af folks tid.
Lige præcis!
Og nu - på den anden af mødet - kan jeg sige at det 100% var spild af tid.
Frusterende så meget tid der spildes i folkeskolen, fordi lærerne ikke selv får lov til forvalte den.
Helt vanvittigt.
Det værste er, at de her forvaltningsmennesker typisk mangler en helt fundamental forståelse for lærernes (og ofte også skoleledernes) arbejdsgange, og jeg har aldrig hørt nogen spørge om, hvorvidt vi overhovedet havde tid til at implementere alle deres påfund. Det var bare en omgang "nu skal I gøre det her, og hvis I stiller for mange kritiske spørgsmål, stempler vi jer som rigide og gammeldags" (ikke at der var nogen, der gad tage sig af, hvad en tilfældig forvaltningstype tænkte om os).
Man får den tanke, at de her konsulenter mest af alt finder på projekter for at legitimere deres egne stillinger, så det ser ud, som om de rent faktisk tilfører noget af værdi. Og i virkeligheden er de en sten i skoen, som mange på min gamle skole - inklusiv ledelsen - var pissetrætte af, for nu at sige det rent ud.
Det fremhævede anser jeg for helt sandsynligt, hvad enten de selv er klar over det eller ej.
Men nu er det her, som vi i min kommune udsættes for, født og alene besluttet i byrådet uden at inddrage lærere på noget tidspunkt. Dem, der så skal drive projektet fremad, er kolleger, som er ‘uddannede’ af en konsulent ansat i kommunen.
Så det er (desværre!) et par af vores egne, som står for det i hverdagen. Og de penge er sgu nemt tjent! Dagens program ville have taget mig ca 30 mins forberedelse at koge sammen, og intet af det var innovativt eller kommer til at gøre nogensomhelst forskel.
Men de fremstår da produktive og engagerede overfor chefen.
Ren Kejserens nye klæder.
Anyway, jeg har råbt højt om det så mange gange og så mange steder, men altid kun for døve øren, så jeg er blevet ligeglad.
Jeg leger med, indkasserer min løn og ude i klasserne gør jeg det, jeg synes er vigtigt. Basta.