Bruge færre penge sidst på måneden?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Bruge færre penge sidst på måneden?

Indlægaf dgd2007 » 3. mar 2019, 11:22

Hmm ... det har jeg egentlig aldrig tænkt på, men det kan da være man skulle omlægge sine frisør efter det :)
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Bruge færre penge sidst på måneden?

Indlægaf Allmost_Famous » 3. mar 2019, 11:37

Artem skrev:
Allmost_Famous skrev:Selvfølgelig er der masser af mennesker, der ikke har penge til frisørbesøg sidst på måneden. Nogle fordi de sløser med pengene, og ikke har fornuft til at se fremad - andre fordi de gør hvad de kan, men ikke vil bruge penge på nice-to-have-ting når der er lavvande i kassen. Og så sikkert også en masse andre grupper med forskellige årsager.

Personligt har jeg aldrig selv haft følelsen af at have flere penge først på måneden, end sidst. Jeg har så også nedprioriteret mig selv helt vildt dengang jeg var på hhv. kontanthjælp og SU. Men jeg har også lært hjemmefra (fra det ene af mine to hjem, i hvert fald), at ansvarlighed fordrer frihed. Og at det er dyrt at være fattig. Hvis man ikke har lært det hjemmefra, eller man har så hårdt et liv, at man ikke har overskud til at skabe sig et overblik, så har man heller ikke samme forudsætninger.

Jeg skal stadig vænne mig til, at jeg kan tillade mig langt mere nu, end jeg kunne som studerende. Jeg kan virkelig godt huske hvordan jeg gang på gang valgte at undvære alt muligt, i tilfælde af, at jeg pludselig skulle bruge min minimale buffer til noget vigtigere. Og hvordan taxakørsel til vagtlægen, apoteket, og hjem igen med sønnike, kunne give mig en klump i halsen, fordi det var der jo ikke råd til flere gange den måned.
Jeg tror, det er sundt at have prøvet at leve på en sten. Det virker i hvert fald temmelig arrogant og frastødende sådan helt virkelighedsfjernt at lave den der "guuud, findes der virkelig folk uden penge?". Det er ligesom de der røvbananer, der dømmer ikke-økokøbere fordi "det handler om prioritering". For nej, det gør det ikke. Ikke sådan rigtigt, vel? For hvis man ikke har så mange penge, så er det ikke reelt at skulle vælge imellem at blive mæt, eller købe øko.

Så må man sgu lige uddanne sig selv lidt. Man kunne jo starte med at google lidt om børn, der lever under fattigdomsgrænsen, og så lægge to og to sammen.

Og så har jeg ikke engang forholdt mig til det klamme ord, der åbenbart var så vigtigt for anekdoten....

/Rant off

Du får det til at lyde som om jeg er født med en guldske i munden. Hvilket jeg på ingen måde er. Kommer fra en arbejder familie, og spang selv rundt mellem uddannelser i mine unge år på SU og et par gange på kontanthjælp i mellem.
Men har altid været god til at leve på en sten, og spare lidt op selv om min "indtægt" har været meget lille. Så om det har været først eller sidst på måneden har virkelig aldrig gjort en forskel, og med frisør har jeg altid gået til frisør efter hvornår jeg synes det var ved at blive for langt og træls, uden at tænke på dato på kalenderen.

Jeg er skam godt klar over at andre prioritere anderledes, og nogle ikke har ret godt styr på deres økonomi. Jeg er bare overrasket over at det er et så stort antal at det mærkes kraftigt i sådan en frisør salon.

Jeg får det ikke til at lyde sådan. Det klarer du skal helt selv.

Hvis man helt oprigtigt er overrasket over, at mange mennesker ikke bruger penge på at gå til frisøren sidst på måneden, er man virkelighedsfjern. Hvis man bare godt lige vil gøre opmærksom på, at man selv har en god økonomi, er man bare lidt fesen i det.

Jeg hører selv med til den gruppe af mennesker, der mener, at hvis man ikke kan overleve på kontanthjælp (som jo er noget højere end SU), er det fordi man prioriterer forkert. Så jeg er ikke hellig. Jeg kan sagtens blive forarget over folks måder at bruge penge på. Men at spille uvidende og mystificeret over, at folk fravælger frisøren når der ikke er så mange penge at gøre med, er tpbeligt. Det er jo det eneste rigtige at gøre. Bevares, så kunne man da godt ønske sig for deres skyld, at de kunne få mere overblik over økonomien, men hverken du eller jeg ved hvad andre har at bøvle med.
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bruge færre penge sidst på måneden?

Indlægaf Slettet bruger » 3. mar 2019, 11:48

Man kan da godt både forstå at nogle mennesker ikke har mange penge og undre sig over den store forskel i kølængde. Hvis det f.eks. er 10-20% af mennesker der har en så stram økonomi, ville jeg ikke umiddelbart forvente en voldsom forskel hos frisøren.

Jeg har tænkt over lidt det samme i vinter- og efterårsferie. Det gør en virkelig stor forskel for trafik på motorvejen selv om det vel kun er max 20% der holder fri i f.eks. uge 7.
2
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Bruge færre penge sidst på måneden?

Indlægaf Allmost_Famous » 3. mar 2019, 11:49

No1 skrev:Altså, hvad der er åbenbart for nogen -kan vække undren hos andre. Det må da være nemt at forstå.

Men undren over, at folk nedprioriterer frisørbesøg når de ikke har ret mange penge? Sådan helt seriøst? Det HAR jeg faktisk svært ved at forstå.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Bruge færre penge sidst på måneden?

Indlægaf Allmost_Famous » 3. mar 2019, 12:06

Jeg tror, vi taler forbi hinanden. Du har helt ret i, at i teorien er det sådan. Det er også sådan, jeg lever. Men hvis man ikke har lært det, eller hvis man har nogle tunge ting at tumle med, kan man ikke nødvendigvis det.

Og ja, jeg finder det ignorant, hvis man i løbet af er helt liv, aldrig har overvejet det. Helt korrekt.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Bruge færre penge sidst på måneden?

Indlægaf Tux » 3. mar 2019, 13:39

Wow jeg synes godt nok TS får en hård medfart, og det endda hvis man fraregner betegnelsen af frisøren.

Jeg ved godt der findes mennesker, der ikke har nogen penge sidst på måneden. Men helt ærligt så virker det som om, at den økonomien faktisk har forbløffende lidt at sige i den sammenhæng. Man kan sagtens løbe tør for penge sidst på måneden, selv om man tjener pænt - hvis man bruger mere end man tjener.

Med fare for også at blive kaldt ignorant, og det der er værre, så forstår jeg virkelig heller ikke, hvordan man kan være ude af stand til at afpasse sit forbrug, så man ikke løber tør for penge i løbet af måneden. Og dermed kan lægge sin frisør tid præcis når det passer i kalenderen.

Grunden til jeg ikke forstår det, er nok fordi jeg er diametralt modsat. Hvis jeg ikke havde en opsparing, ville jeg nok leve af havregryn indtil der var opbygget en buffer..
5
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Bruge færre penge sidst på måneden?

Indlægaf Stars » 3. mar 2019, 14:41

Tux skrev:Med fare for også at blive kaldt ignorant, og det der er værre, så forstår jeg virkelig heller ikke, hvordan man kan være ude af stand til at afpasse sit forbrug, så man ikke løber tør for penge i løbet af måneden. Og dermed kan lægge sin frisør tid præcis når det passer i kalenderen.

Grunden til jeg ikke forstår det, er nok fordi jeg er diametralt modsat. Hvis jeg ikke havde en opsparing, ville jeg nok leve af havregryn indtil der var opbygget en buffer..

Jeg har også meget svært ved at forstå det - selvom jeg har levet med det til daglig (min ex er en af den slags: først på måneden er det culotte og flødekartofler, sidst på måneden pasta med ketchup). Men dels er det vel at nu har man levet ad skodmad en hel uge, nu er der penge til noget godt, det har man fortjent. Dels er det noget oppe i hjernen, en hormonubalance så vidt jeg husker, der fucker med evnen til at behovsudskyde.

Det jeg har svært ved ar forstå er, at man ikke prøver at arbejde med det. Min yngste datter har det på samme måde, men hun gider egentlig ikke være flad sidst på måneden, så lige nu er metoden, at hun overfører halvdelen af sin løn til mig, som hun så får tilbage i portioner hen iver måneden.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3217

Re: Bruge færre penge sidst på måneden?

Indlægaf klumphen » 9. mar 2019, 13:58

Nej, til gengæld bruger jeg mindre sæbe når bøtten er ved at være tom :D
1

Tilbage til "Generelt"