Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf bluetof1 » 16. feb 2019, 09:08

JoyNips skrev:
Chatsy skrev:
dgd2007 skrev:[...]
Så frem for bare at sige at de pågældende er typen til at blive mobbet, er det da mere konstruktivt at prøve også at styrke deres "skjold" mod det, så de også kan blive immune. Hvis man kun siger til would-be mobberne at det kan de ikke være bekendt, så er potentielle ofre jo totalt afhængige af at de andre får dårlig samvittighed. Men hvis de selv forstår naturlovene omkring mobning - at hvis mobberne får den ønskede reaktion, bliver de ved - så står de da meget stærkere end hvis de bare skal håbe på en pludselig indtræden af samvittighed fra potentielle plageånder.[...]


Mja-eh altså, jeg vil give dig ret i, at mobberne kan finde incitament i at fortsætte, når de kan fremprovokere en reaktion, som for dem er enormt underholdende. Men mobning er bare mere end en flok børn, der finder sig en prygelknabe, de får sig noget underholdning ud af. Mobning er ikke engang nødvendigvis et spørgsmål om at fremprovokere en reaktion, men også for mobberen at etablere sin plads i hierarkiet - og i forlængelse af det, mobbeofferets plads allernederst i hierarkiet. Klassen kan danne et fællesskab med grundlag i den hakkeorden, der er i at være efter mobbeofferet og kan derved lige så meget handle om, hvor dysfunktionel klassen er og hvor usikre børnene er, fordi den eneste eller mest udprægede måde de kan sikre sig at have det godt i klassen er at sørge for, der er andre, som har det elendigt. Det er derfor mobbekampagner fokuserer mere på at vise hinanden respekt og sige fra, hvis ens grænser er overskredet; Dvs. også give sig selv respekt.

Det er derfor enormt malplaceret at appellere til, at mobbeofferet skal styrke sit 'skjold'. Det er en hel gruppedynamik, der skal arbejdes med for ellers, hvis mobbeofferet bliver såkaldt immun, jamen så rykker de jo bare videre til næste offer. Så er problemet der jo stadig.


Præcis! Og reaktionen er jo andet end blot den ydre reaktion. Grunden til at nogen reagerer og andre ikke gør handler jo om selvværd og selvtillid. Så det er sgu for letkøbt at sige at man bare skal verfe det af og være ligeglad. Det er jo netop fordi det rammer hvor det gør ondt, at nogen reagerer og det er ikke selve det at reagere, man skal adressere. Det ville være ren symptombehandling.

Og så er al mobning jo altså ikke drilleri eller ondskabsfuldheder. Hvad med den mobning der består i at man ignoreres og holdes udenfor? Hvilken reaktion på dét er det lige, der skal gøre at mobningen går videre til et andet offer?


"Du skal bare gå hen og være med alligevel :) "
Citat: tåbelig lærer jeg havde på et eller andet tidspunkt i indskolingen.

Jeg er helt enig i det du skriver. Mobning er udtryk for en syg kultur og ved at forsøge at ignorere sig ud af det, så opnår man kun at problemet enten flytter sig eller giver endnu dybere sår hos den mobbede.
Der er da ingen mennesker, der skal ignorere at de bliver bedt om at hoppe ud fra et højt sted, får deres ting ødelagt eller bliver slået :forvirret: Det er da helt gak. Det kan da kun være magtesløse voksne, der lukker den slags ud. Eller voksne, der ingen erfaring har med hvad mobning kan gøre ved et menneske.
4
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf fisken80 » 16. feb 2019, 09:10

Fru Sunshine skrev:
dgd2007 skrev:
bluetof1 skrev:dgd, normalt synes jeg egentlig du har nogle rimelige pointer, men her er du simpelthen så langt off the reservation, at jeg er målløs.
[...]

Okay, men det ville jo heller ikke være en debat hvis alle altid var enige om alt.
Jeg kan godt se at nogle har taget det som en personlig fornærmelse at komme ind på om det har betydning hvordan et potentielt mobbeoffer reagerer ... sådan lidt "Jeg blev mobbet i skolen. Siger du nu at det var min egen skyld!?"

Det var selvfølgelig ikke det der var hensigten. Men jeg synes nu ikke det er vanvittigt at tage med hvis man vil køre antimobningskampagner. Faktum er jo at hvis man tænker tilbage på en der blev mobbet (en selv eller en anden), og så prøver at forestille sig det samme forsøgt mod nogle af de andre personer i klassen, vil man sikkert komme frem til at "med ham og hende ville det ikke kunne lade sig gøre, men med ham eller hende der måske."

Der er jo nogle der nærmest er immune over for det, og andre der næsten automatisk tiltrækker den del af en would-be mobbers reptilhjerne som har øje for hvem der ville være sårbare og modtagelige for det. Hvis man har erfaring som lærer kan man sikkert endda udpege mange af dem fra dag 1 i børnehaveklassen.

Så frem for bare at sige at de pågældende er typen til at blive mobbet, er det da mere konstruktivt at prøve også at styrke deres "skjold" mod det, så de også kan blive immune. Hvis man kun siger til would-be mobberne at det kan de ikke være bekendt, så er potentielle ofre jo totalt afhængige af at de andre får dårlig samvittighed. Men hvis de selv forstår naturlovene omkring mobning - at hvis mobberne får den ønskede reaktion, bliver de ved - så står de da meget stærkere end hvis de bare skal håbe på en pludselig indtræden af samvittighed fra potentielle plageånder.

Hvordan man så gør, skal jeg ikke kunne sige. Jeg har ikke arbejdet med det. Jeg undrede mig bare over hvis det ikke var en del at skolernes arbejde med sagen. For som sagt, ham i vores klasse som blev drillet med at være tyk, var det jo knap nok - og ikke engang den tykkeste i klassen. Det var udelukkende hans reaktion der gjorde at det stod på i lang tid. Hvorimod som nævnt min datters manglende reaktion på første forsøg gjorde (efter hendes egen analyse) at hun ike var interessant som mobbing target.

Det er klart det skal være lidt dybere end bare at lade som om man er ligeglad, hvis alle kan se at man har luyst til at løbe hjem og græde under puden. Så virker det selvfølgelig ikke. Men jeg synes det ville være mærkeligt helt at ignorere den dimension.

Rent ud sagt: Du aner ikke, hvad du taler om.


Nej, det gør han tydeligvist ikke. Men det værste er da, at dgd ikke engang forsøger at blive klogere ved at læse indlæggene om fænomenet, men blot bliver ved med at fremture. Og sorry dgd, men jeg synes seriøst det er skræmmende, at du har den holdning, for du er helt sikkert ikke alene, og det gør det bare endnu sværere at komme mobning til livs, at man mødes med den slags forstokkede holdninger.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf dgd2007 » 16. feb 2019, 14:26

Jeg synes I bliver lidt grove i mælet! :)
Men altså hvis I virkelig mener at skolen ikke må give de almindelige "civile" elever noget redskaber til at forsvare sig eller undgå mobning mod sig, så tager jeg gerne evt. diskussionen i en anden tråd. Denne her var jo til at komme med anekdoter om sine egne lærere. (Sidediskussionen her startede faktisk også bare med at jeg nævnte at lærerne i min skoletid faktisk førte an i mobning ... fx ved at få hele klassen til at grine af en bestemt elev.)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf dgd2007 » 16. feb 2019, 16:02

Ingen tvivl om at der var mere disciplin i begyndelsen af 60'erne - før verden gik af lave i 70'erne.
Men når man så til gengæld fik en vikar der ikke mestrede at holde styr på forsamlingen, så blev vedkommende godt nok også skydeskive for alt det man ikke turde i de andre læreres timer.
Jeg husker med stor medlidenhed en stakkel som fortvivlet råbte "schluss" og fløjtede i en togfløjte i håb om at få ro. Vi fik ikke ret stort fagligt udbytte i hans timer. :genert:
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf fisken80 » 16. feb 2019, 18:19

dgd2007 skrev:Jeg synes I bliver lidt grove i mælet! :)
Men altså hvis I virkelig mener at skolen ikke må give de almindelige "civile" elever noget redskaber til at forsvare sig eller undgå mobning mod sig, så tager jeg gerne evt. diskussionen i en anden tråd. Denne her var jo til at komme med anekdoter om sine egne lærere. (Sidediskussionen her startede faktisk også bare med at jeg nævnte at lærerne i min skoletid faktisk førte an i mobning ... fx ved at få hele klassen til at grine af en bestemt elev.)


Men for pokker, pointen, som du STADIG ikke har forstået, er jo, at du ikke KAN give eleverne redskaber til at forsvare sig med, for det virker ikke.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf Purple Haze » 17. feb 2019, 10:01

fisken80 skrev:
dgd2007 skrev:Jeg synes I bliver lidt grove i mælet! :)
Men altså hvis I virkelig mener at skolen ikke må give de almindelige "civile" elever noget redskaber til at forsvare sig eller undgå mobning mod sig, så tager jeg gerne evt. diskussionen i en anden tråd. Denne her var jo til at komme med anekdoter om sine egne lærere. (Sidediskussionen her startede faktisk også bare med at jeg nævnte at lærerne i min skoletid faktisk førte an i mobning ... fx ved at få hele klassen til at grine af en bestemt elev.)


Men for pokker, pointen, som du STADIG ikke har forstået, er jo, at du ikke KAN give eleverne redskaber til at forsvare sig med, for det virker ikke.


Det er vist ikke kun Dgd der ikke vil forstå her.
Synes da hans indledende forslag om at børn vil have godt af at få nogle redskaber de kan bruge, hvis de bliver mobbet er super godt. Og undre mig også over at de ikke får det, hvis det passer.

Jeg ved ikke hvad de redskaber kan være.
Tænker det kan være ting som at fortælle det til en voksen så det kan blive stoppet. Finde en fortrolig men kan tale med. At det er godt at sige at det ikke er i orden, men at det ikke er OK at slå.
Men det kommer jo altsammen an på hvad der sker og hvor gamle børnene er.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf MrMister » 17. feb 2019, 10:22

Når man læser denne tråd, bliver man ret taknemmelig og stolt af, at have været med omkring ledelsen af en privatskole, hvor mobning var ikke-eksisterende. Hvorfor? Fordi mobberen og dennes forældre fik 2 chancer - 1 reprimande + 1 sidste advarsel - før mobberen blev smidt ud af skolen. For det er altid skolens opgave at beskytte offeret; aldrig gerningspersonen.

Holdningen om at “børn er børn”, “h*n er selv ude om det” osv fik ALTID svar som: “Så vælger I hermed at udtræde af skolens fælleskab og finde et andet skoletilbud.”

I min egen skoletid fandtes der også mobning. Det kunne være helt vilkårligt. Jeg blev eksempelvis aldrig mobbet. Jeg løste det altid fysisk (ja, drenge kan være primitive). Andre gange har jeg selv mobbet uden at vide, hvad der skete. Eks har jeg engang fået en mindre elev til at tisse i bukserne, fordi vi drillede med at kilde. Tror vi var mere flove bagefter end ham.

Værste eksempel på mobning var nogle større drenge, der gik efter en mindre elev (vi var ca 12 år), hvor de - i shit you not - forsøgte at fange ham for at proppe en kost op i røven på ham. Husker stadig hans desperation, da vi andre kom ham til undsætning (ved at råbe på hjælp) mens han var holdt fast (tror nok hans genstridige bælte den dag i dag er rammet ind. De slap med en påtale...
2
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf MrMister » 17. feb 2019, 10:26

Purple Haze skrev:
fisken80 skrev:
dgd2007 skrev:Jeg synes I bliver lidt grove i mælet! :)
Men altså hvis I virkelig mener at skolen ikke må give de almindelige "civile" elever noget redskaber til at forsvare sig eller undgå mobning mod sig, så tager jeg gerne evt. diskussionen i en anden tråd. Denne her var jo til at komme med anekdoter om sine egne lærere. (Sidediskussionen her startede faktisk også bare med at jeg nævnte at lærerne i min skoletid faktisk førte an i mobning ... fx ved at få hele klassen til at grine af en bestemt elev.)


Men for pokker, pointen, som du STADIG ikke har forstået, er jo, at du ikke KAN give eleverne redskaber til at forsvare sig med, for det virker ikke.


Det er vist ikke kun Dgd der ikke vil forstå her.
Synes da hans indledende forslag om at børn vil have godt af at få nogle redskaber de kan bruge, hvis de bliver mobbet er super godt. Og undre mig også over at de ikke får det, hvis det passer.

Jeg ved ikke hvad de redskaber kan være.
Tænker det kan være ting som at fortælle det til en voksen så det kan blive stoppet. Finde en fortrolig men kan tale med. At det er godt at sige at det ikke er i orden, men at det ikke er OK at slå.
Men det kommer jo altsammen an på hvad der sker og hvor gamle børnene er.


Ift at slå: Det må man selvfølglig ikke. Og dog: det virker. Jeg havde en klassekammerat, hvis far døde. Han blev mobbet brutalt lige indtil den dag, hvor han hamrede en metalskovls flade side i hovedet på en af dem. De holdt pæn stor afstand resten af hans skoletid...
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf Purple Haze » 17. feb 2019, 10:29

MrMister skrev:
Purple Haze skrev:
fisken80 skrev:
dgd2007 skrev:Jeg synes I bliver lidt grove i mælet! :)
Men altså hvis I virkelig mener at skolen ikke må give de almindelige "civile" elever noget redskaber til at forsvare sig eller undgå mobning mod sig, så tager jeg gerne evt. diskussionen i en anden tråd. Denne her var jo til at komme med anekdoter om sine egne lærere. (Sidediskussionen her startede faktisk også bare med at jeg nævnte at lærerne i min skoletid faktisk førte an i mobning ... fx ved at få hele klassen til at grine af en bestemt elev.)


Men for pokker, pointen, som du STADIG ikke har forstået, er jo, at du ikke KAN give eleverne redskaber til at forsvare sig med, for det virker ikke.


Det er vist ikke kun Dgd der ikke vil forstå her.
Synes da hans indledende forslag om at børn vil have godt af at få nogle redskaber de kan bruge, hvis de bliver mobbet er super godt. Og undre mig også over at de ikke får det, hvis det passer.

Jeg ved ikke hvad de redskaber kan være.
Tænker det kan være ting som at fortælle det til en voksen så det kan blive stoppet. Finde en fortrolig men kan tale med. At det er godt at sige at det ikke er i orden, men at det ikke er OK at slå.
Men det kommer jo altsammen an på hvad der sker og hvor gamle børnene er.


Ift at slå: Det må man selvfølglig ikke. Og dog: det virker. Jeg havde en klassekammerat, hvis far døde. Han blev mobbet brutalt lige indtil den dag, hvor han hamrede en metalskovls flade side i hovedet på en af dem. De holdt pæn stor afstand resten af hans skoletid...


Jow, men det er jo ikke ligefrem noget man kan eller bør opfordre børn til.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf MrMister » 17. feb 2019, 10:34

Purple Haze skrev:
MrMister skrev:
Purple Haze skrev:
fisken80 skrev:
dgd2007 skrev:Jeg synes I bliver lidt grove i mælet! :)
Men altså hvis I virkelig mener at skolen ikke må give de almindelige "civile" elever noget redskaber til at forsvare sig eller undgå mobning mod sig, så tager jeg gerne evt. diskussionen i en anden tråd. Denne her var jo til at komme med anekdoter om sine egne lærere. (Sidediskussionen her startede faktisk også bare med at jeg nævnte at lærerne i min skoletid faktisk førte an i mobning ... fx ved at få hele klassen til at grine af en bestemt elev.)


Men for pokker, pointen, som du STADIG ikke har forstået, er jo, at du ikke KAN give eleverne redskaber til at forsvare sig med, for det virker ikke.


Det er vist ikke kun Dgd der ikke vil forstå her.
Synes da hans indledende forslag om at børn vil have godt af at få nogle redskaber de kan bruge, hvis de bliver mobbet er super godt. Og undre mig også over at de ikke får det, hvis det passer.

Jeg ved ikke hvad de redskaber kan være.
Tænker det kan være ting som at fortælle det til en voksen så det kan blive stoppet. Finde en fortrolig men kan tale med. At det er godt at sige at det ikke er i orden, men at det ikke er OK at slå.
Men det kommer jo altsammen an på hvad der sker og hvor gamle børnene er.


Ift at slå: Det må man selvfølglig ikke. Og dog: det virker. Jeg havde en klassekammerat, hvis far døde. Han blev mobbet brutalt lige indtil den dag, hvor han hamrede en metalskovls flade side i hovedet på en af dem. De holdt pæn stor afstand resten af hans skoletid...


Jow, men det er jo ikke ligefrem noget man kan eller bør opfordre børn til.


Jeg er helt med på det kategoriske imperativ osv, men er lidt ambivalent omkring det. For hvad ville der ske, hvis alle mobbeofre slog igen; fysisk eller psykisk?

Juridisk tror jeg de ville gå fri. Moralsk synes jeg den er mere ... so-so. For hvor længe skal man vende den anden kind til? Og når det er tilrådeligt at forsvare sig, hvis man lider fysisk overlast, hvorfor så ikke ved psykisk overlast?

Altså udover risikoen for at man bare starter en mellemøstlig-gengældelses-krig
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf fisken80 » 17. feb 2019, 10:34

Purple Haze skrev:
fisken80 skrev:
dgd2007 skrev:Jeg synes I bliver lidt grove i mælet! :)
Men altså hvis I virkelig mener at skolen ikke må give de almindelige "civile" elever noget redskaber til at forsvare sig eller undgå mobning mod sig, så tager jeg gerne evt. diskussionen i en anden tråd. Denne her var jo til at komme med anekdoter om sine egne lærere. (Sidediskussionen her startede faktisk også bare med at jeg nævnte at lærerne i min skoletid faktisk førte an i mobning ... fx ved at få hele klassen til at grine af en bestemt elev.)


Men for pokker, pointen, som du STADIG ikke har forstået, er jo, at du ikke KAN give eleverne redskaber til at forsvare sig med, for det virker ikke.


Det er vist ikke kun Dgd der ikke vil forstå her.
Synes da hans indledende forslag om at børn vil have godt af at få nogle redskaber de kan bruge, hvis de bliver mobbet er super godt. Og undre mig også over at de ikke får det, hvis det passer.

Jeg ved ikke hvad de redskaber kan være.
Tænker det kan være ting som at fortælle det til en voksen så det kan blive stoppet. Finde en fortrolig men kan tale med. At det er godt at sige at det ikke er i orden, men at det ikke er OK at slå.
Men det kommer jo altsammen an på hvad der sker og hvor gamle børnene er.


Men det er jo så heller ikke de ting dgd er inde på. Han snakker om robusthed som en ting, der kan forhindre mobning, og det er og bliver noget værre ævl.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf vibbsen » 17. feb 2019, 15:50

Jeg havde fra 1.-9.klasse den mest sadistiske møjko af en gymnastik-lærerinde...Hvis man var håndbold pige eller god til atletik. Så var man inde. Hvis ikke så var man ude....

Jeg var ingen af delene. Og dermed ude. Sammen med et par stykker mere.

Heldigvis så fik vi da skovlen under hende i den sidste ende. I 8 og 9. klasse havde vi enten mens, hovedpine eller kvalme, eller også så sad vi inde i redskabsrummet og nægtede at deltage...Hvis hun "tvang" os ved at bruge den mandlige idrætslærer (han var ret cool) til at lokke os til at deltage, så endte det stort set altid med at vi ryddede en 6-7 aktiviteter frem. Gik ind i redskabsrummet. Og lod som om vi intet kendte til det rod vi havde efterladt.....Der var også dengang hvor vi fik lov til at løbe en tur (så var hun da fri for os så længe) og vi kom tilbage 25 minutter efter timen var slut. Fordi vi glemte tiden da vi sad og røg smøger hos en af de andre.....Hun havde selvfølgelig tilbageholdt de andre, som var PISSESURE, i et forsøg på at ramme os den vej. Men vi grinede bare, tog vores ting og skred. Vi gad ikke engang kommenterer på hende "Det er sidste gang I får lov til at løbe"...

Jeg sværger, hun var mest lykkelig når vi var syge, for så slap hun for vores sure fjæs :lol:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf Stitch » 19. feb 2019, 10:51

dgd2007 skrev:
fisken80 skrev:Men det er bare ikke rigtigt. Jeg brugte hele min barndom på at ignorere mobning, hvilket udelukkende medførte, at det fortsatte og fortsatte og fortsatte.
Som cirkus siger er mobning ekstremt komplekst. Du reducerer det til en simpel ting, det kan man bare ikke.

Undskyld mig, men det er da dig der hele tiden slår ned på en enkelt ting - først ordet "undrer" og nu at jeg nævnte som eksempel at min datter havde ignoreret sit første øgenavn. Jeg har ikke sagt at det altid er det man skal gøre!

Men jeg er sikker på der har været noget i dine reaktioner som har gjort dig tillokkende at mobbe. Der skal jo to til også den slags tango. Og det synes jeg også skolen burde have med i deres kampagner (hvis de ikke allerede har det - jeg kender ikke nogen på nærmere hold som går i folkeskolen lige i øjeblikket).


Men det er da victimblaming, så det batter. Man skal da netop sætte ind overfor dem, der gør noget forkert og ikke dem som er ofre for situationen. Uanset hvad denne måtte være.

Ligesom vi skal lære at man ikke må stjæle, og ikke sådan bliver du ikke bestjålet. Og du må ikke voldtage, og ikke sådan bliver du ikke voldtaget.

Selvfølgelig er det en god ide at give folk redskaber til ikke at være ofre, men hovedindsatsen skal da være mod de skyldige.
3
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Insp: Hvad har du haft af uduelige og urimelige undervisere?

Indlægaf Buller » 19. feb 2019, 11:41

Stitch skrev:
dgd2007 skrev:
fisken80 skrev:Men det er bare ikke rigtigt. Jeg brugte hele min barndom på at ignorere mobning, hvilket udelukkende medførte, at det fortsatte og fortsatte og fortsatte.
Som cirkus siger er mobning ekstremt komplekst. Du reducerer det til en simpel ting, det kan man bare ikke.

Undskyld mig, men det er da dig der hele tiden slår ned på en enkelt ting - først ordet "undrer" og nu at jeg nævnte som eksempel at min datter havde ignoreret sit første øgenavn. Jeg har ikke sagt at det altid er det man skal gøre!

Men jeg er sikker på der har været noget i dine reaktioner som har gjort dig tillokkende at mobbe. Der skal jo to til også den slags tango. Og det synes jeg også skolen burde have med i deres kampagner (hvis de ikke allerede har det - jeg kender ikke nogen på nærmere hold som går i folkeskolen lige i øjeblikket).


Men det er da victimblaming, så det batter. Man skal da netop sætte ind overfor dem, der gør noget forkert og ikke dem som er ofre for situationen. Uanset hvad denne måtte være.

Ligesom vi skal lære at man ikke må stjæle, og ikke sådan bliver du ikke bestjålet. Og du må ikke voldtage, og ikke sådan bliver du ikke voldtaget.

Selvfølgelig er det en god ide at give folk redskaber til ikke at være ofre, men hovedindsatsen skal da være mod de skyldige.


Og dem der kigger på.
Hvis man bare kunne få alle dem der kigger på til at holde op med bare at se på og rent faktisk gribe ind /sige fra. Så begynder man virkelig at rykke noget.
3

Tilbage til "Generelt"