Hvordan gik jeres juleaften?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf Sangius » 25. dec 2018, 10:58

lillebjoern skrev:Jeg troede ikke det kunne blive være end sidste år, men det blev den... har efterhånden besluttet mig for, at det blev sidste jul hos mine forældre. I hvert fald på den måde, hvor det kun er os fem (to forældre og os tre børn), og hvor min mor bliver så stresset at hun sidder og græder. Enten skal der være andre med, som kan stå for maden, eller også holder jeg den hos min kæreste. Jeg er ked af det er blevet sådan - husker kun gode juleaftener fra min barndom :(


Hvad bliver hun da så stresset over? :(
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf zembra1986 » 25. dec 2018, 11:07

Glimrende! Det var en skøn og gennemført stille og rolig hyggelig juleaften......lige som jeg ønskede :lun:

Anden blev dog igen i år lidt tør, men det gik.......jeg elsker and, uanset hvad. Men nogle der har gode råd til hvordan man får sådan en rap-and saftig? :gruble:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf Sangius » 25. dec 2018, 11:13

zembra1986 skrev:Glimrende! Det var en skøn og gennemført stille og rolig hyggelig juleaften......lige som jeg ønskede :lun:

Anden blev dog igen i år lidt tør, men det gik.......jeg elsker and, uanset hvad. Men nogle der har gode råd til hvordan man får sådan en rap-and saftig? :gruble:


Hvordan steger du den? Jeg giver den ca 4 timer ved 125 grader, stoppet fuld af groft skåret appelsiner og timiankviste. Den står så på en rist henover et fad med 1 liter vand + en halv liter appelsinsaft.

Den blev i hvert fald ikke tør :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf Jedi » 25. dec 2018, 11:13

Var syg men stod da alligevel for maden med and und alles. Og det blev rigtigt godt. En stille og rolig aften uden det store pallaver.

Måske et lidt underligt spørgsmål: skåler I juleaften? Altså sådan udover når I lige går i gang med maden. Grunden til jeg spørger er, at I min familie insisterer specielt min mor på at man skal skåle hele tiden gennem måltidet på den der formelle måde, hvor man holder en lille pause, løfter glasset og kigger rundt. Og det giver lidt forvirring, fordi min mor typisk gør det, når min far lige har fyldt munden med en masse mad :-D
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf Jedi » 25. dec 2018, 11:16

zembra1986 skrev:Glimrende! Det var en skøn og gennemført stille og rolig hyggelig juleaften......lige som jeg ønskede :lun:

Anden blev dog igen i år lidt tør, men det gik.......jeg elsker and, uanset hvad. Men nogle der har gode råd til hvordan man får sådan en rap-and saftig? :gruble:



Jeg brugte svedsker og æbler i anden, og over en bradepande med vand, indmad, pastinakker og løg. Gav den 2 timer og et kvarter ved 150 grader (den vejede 2,7 kg uden indmad), lod den hvile i tre kvarter, klippede den op og gav den et kort tur under grillen. Den blev saftig med sprødt skind.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf Hunkat » 25. dec 2018, 11:19

Det gik overraksende fint selvom det godt nok tager lang tid at dele gaver ud med en 2½ år til uddeler. Altså, han var flink nok til at tage gaverne når han blev bedt om det men det er bare ikke samme tempo som voksne.
Ellers gik det fint, god mad, lidt vin, dejlige gaver.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf zembra1986 » 25. dec 2018, 11:19

Sangius skrev:
zembra1986 skrev:Glimrende! Det var en skøn og gennemført stille og rolig hyggelig juleaften......lige som jeg ønskede :lun:

Anden blev dog igen i år lidt tør, men det gik.......jeg elsker and, uanset hvad. Men nogle der har gode råd til hvordan man får sådan en rap-and saftig? :gruble:


Hvordan steger du den? Jeg giver den ca 4 timer ved 125 grader, stoppet fuld af groft skåret appelsiner og timiankviste. Den står så på en rist henover et fad med 1 liter vand + en halv liter appelsinsaft.

Den blev i hvert fald ikke tør :)


Det var min mor der steger den, og ved ikke præcis hvordan hun gjorde :genert: Ved hun kom vand ved og at den var proppet med svesker og æbler.......og tror også hun langtidstegte den.

Men vil gemme din fremgangmåde til næste år :gogo:
0
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf Mila_H » 25. dec 2018, 11:58

lillebjoern skrev:Jeg troede ikke det kunne blive være end sidste år, men det blev den... har efterhånden besluttet mig for, at det blev sidste jul hos mine forældre. I hvert fald på den måde, hvor det kun er os fem (to forældre og os tre børn), og hvor min mor bliver så stresset at hun sidder og græder. Enten skal der være andre med, som kan stå for maden, eller også holder jeg den hos min kæreste. Jeg er ked af det er blevet sådan - husker kun gode juleaftener fra min barndom :(


Øv, øv. Kan I ikke uddelegere ansvaret om maden, så det ikke kun er din mor, der står for det hele? (sådan lyder det i hvert fald).

Min jul var helt fin.
Min søn er 1 år, og allerede inden aftensmaden var han ved at være træt. Jeg havde haft travlt det meste af dagen og havde ikke haft mulighed for at tage en lur med ham (når han først er overtræt og et fremmed sted, så er det bedste måde at få lidt søvn i ham).
Midt i min aftensmad (de andre havde spist, men skulle jo heller ikke sørge for min søn, som jeg skulle), måtte vi gå rundt om juletræet, og afslutte med lidt gaver til min dreng. Han blev dog hurtigt alt for træt, og han blev skrigende lagt i seng. Kl 20 sov han (og vågnede først halv ti i formiddag.)

Resten af aftenen gik roligt og som normalt.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf Sof » 25. dec 2018, 12:37

I min kærestes familie skåler de hele tiden, også hvis det bare er en alm. omgang aftensmad på en hverdagsaften. Og alle gangene er den slags med en pause, hvor der er en der starter med at løfte glasset og så kommer der flere og flere glas op, indtil den sidste får tygget af munden og løftet sit. Det er uanset om det er øl, vand eller vin i glassene. Man klinker glas med dem man lige sidder nærmest, der er dog nogle medlemmer af familien der har et lidt andet forhold til “nærmest” end andre har og det bliver tit halvforvirret.

Jeg synes det er irriterende formelt. Det virker hurtigt så påtaget.
5
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf Æble » 25. dec 2018, 13:05

Vores aften gik så godt :lun:

Facetimede med den store som er ude og rejse med sin far. De holdt ikke jul, men havde en dejlig dag. Så skønt at tale med ham :lun:

Vi startede med portvin, kaffe, konfekt, småkager og Disney.

Min far og jeg lavede maden. Det hele blev så lækkert. Det eneste ved maden jeg ville lave om var at det gik lidt for hurtigt. Min far rejste sig for at fylde mad op inden alle var færdige med første runde så det blev lidt forhastet synes jeg.

Vi dansede om træet og sang. Den lille kunne ikke finde id af om hun kunne lide det eller ej. Hun har dog besluttet sig nu og her til morgen har vi danset om træet flere gange :lol:

Min store datter var hel julekuldret og sød. Hun havde lavet så fine gaver til alle og kunne slet ikke vente med at vi pakkede dem ud :lun:

Halvvejs i gaverne spiste vi risalamande. Det var mig der havde lavet den og den blev vildt god hvis jeg selv skal sige det. Min mors er begyndt at blive lidt tør, så fint hvis jeg overtager teten nu :blush:

Min mor sagde flere gange at det var dejligt at vi stod for det meste. De er ved at blive lidt gamle og det er et stort arbejde for dem at holde jul. For mig er det fint og fair at vi begynder at overtage, men også lidt trist tegn på at mine forældre bliver gamle.

Gik i seng kl halv et. Og den lille sov mirakuløst til kl 8 hvor jeg stod op og lavede morgenmad til os alle. Efter morgenmaden tog mine forældre hjem.

Vi har set fars fede juleferie med dyner i sofaen og spist rester af julemad og slik :lun:

Jeg savnede min søn og min søster, men ellers var det meget tæt på at være en perfekt juleaften :love:
6
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf Jedi » 25. dec 2018, 13:10

No1 skrev:
Jedi skrev:Var syg men stod da alligevel for maden med and und alles. Og det blev rigtigt godt. En stille og rolig aften uden det store pallaver.

Måske et lidt underligt spørgsmål: skåler I juleaften? Altså sådan udover når I lige går i gang med maden. Grunden til jeg spørger er, at I min familie insisterer specielt min mor på at man skal skåle hele tiden gennem måltidet på den der formelle måde, hvor man holder en lille pause, løfter glasset og kigger rundt. Og det giver lidt forvirring, fordi min mor typisk gør det, når min far lige har fyldt munden med en masse mad :-D


Vi skålede en del, men vi elsker også en god rødvin til god mad. :lol:


Jeg ved i virkeligheden nok ikke, hvad jeg selv synes? Altså, uanset om det er en leverpostejsmad, så synes jeg det er helt fint lige at byde velkommen, fedt I kunne komme, skål og så dig in. Og så er vi vel voksne nok til selv at vurdere, hvor tørstige vi er :fløjt:
Jeg synes, det bliver meget formelt og bryder lidt af flowet i samtalerne. Jeg kunne aldrig finde på at korrekse det eller noget, det virker bare sådan lidt uafslappet i min familie :-D
0
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf Finidut » 25. dec 2018, 13:20

Den gik så fint! Dejligt afslappende, uformelt og hyggeligt, ligesom jeg bedst kan lide det. Jeg holdt det hjemme hos mig sammen med min skønne bror og svigerinde. Vi fik lavet noget vildt lækkert mad (bortset fra kirsebærsaucen, som jeg stod for, der blev alt for sød, så vi endte med at måtte hente hindbærmarmeladen ude i køleskabet og bruge som sovs :genert:) og bare hygge, snak og grin. De blev så glade for deres gaver og det gjorde jeg også. Helt perfekt! :lun:
2
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf Selma156 » 25. dec 2018, 13:46

Det var en skøn aften. Startede med at tage i kirke med min far, som er en ting, han virkelig elsker, men sjældent kan få lokket min bror og jeg til. Jeg synes egentlig, det er meget hyggeligt at synge salmer, og selv om jeg ikke er troende, kan jeg godt lide stemningen - især i mindre, lokale kirker. Og så er det også bare hyggeligt på helt old school-vis at gå rundt blandt gamle kendinge og ønske glædelig jul til dem og familien efter julegudstjenesten.

Vi holdt jul ved min mor i år, som vi aldrig har gjort før - fordi det tidligere altid var hos min mormor og morfar, hvis ejendom er blevet solgt. Og min morfar sidder på plejehjem og er dement. Vi var dog oppe og ønske ham glædelig jul. Han sidder i kørestol og får kun sondemad.

Vi startede med en lille quiz, min mor havde lavet - og så var der ellers flæskesvær ad libitum (min far går IKKE ned på flæskesvær), mens maden blev lavet færdig. Sovsen var ikke helt on point, men det var nu et dejligt måltid, hvor jeg fik spist lidt for meget - men ikke alt for meget.

Efterfølgende sad vi længe og snakkede, drak rødvin og hyggede. Jeg er fan af, at mine forældre kan finde ud af at holde jul sammen, trods de blev skilt for snart 15 år siden. Min familie er så lille og skrøbelig efterhånden. Så spillede vi om pakker (vi havde to med hver, og jeg synes det er totalt ligegyldigt og fråds, men en meget sjov tradition). Efter en længere pause spiste vi risalamande, som min fars nabo altid laver. Jeg har ikke fået mandlen i 100 år, og det var som altid min far, der fik den. Han er så heldig med sådan noget. Min bror havde stået for mandelgaven, og han havde sgu købt en velgørenhedsgave med noget medicin til børn syd for Sahara + et par poser med chokolade. Jeg blev stolt af ham, han plejer tit at ryste på hovedet at sin bundidealistiske søster :D

Juletræsdans er obligatorisk, selv om vi er pissedårlige til salmerne og altid bare ender med at synge Rudolf. Og selvfølgelig danser vi på ægte prolle-manér rundt i hele huset til "Nu er det jul igen"!

Så var det gavetid, og der var klokken allerede 22. Vi fik alle enormt gode (og alt for mange) gaver. Jeg fik en del, jeg havde ønsket mig. Men jeg har det svært ved at få mange ting på én gang, og jeg kan bedre lide at give end at få gaver (jeg lyder så pissefrelst). Fik blandt andet en espressomaskine med mælkeskummer, krus, en håndbagagekuffert, ansigtscreme, en pude til flyrejser og nogle fine hjemmelavede ting af en veninde. Alle var glade for gaverne, og vi brød først selskabet op klokken 01 efter lidt hjemmelavet konfekt og kaffe med Baileys.

Dejlig, vellykket aften i en ellers af og til dysfunktionel skilsmissefamilie ;)
9
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf ajnaM » 25. dec 2018, 13:57

Den 6-årige kastede op om natten, så om morgenen var det noget med at se, om han kastede op igen. Juleaften hang i en tynd tråd, men da han hurtigt fik det bedre og ikke kastede op igen, endte vi med at ringe til dem, vi skulle holde jul med, og forklare situationen - og det var fint, at vi kom.

Så det gjorde vi, og det gik så fint! Alle var glade, alle havde det godt. Begge unger holdt den kørende til kl. 22, hvor vi kørte hjem, og de faldt i søvn i bilen på 3 sekunder.

...

Klip til i dag hvor lillebror kaster op, og både mig og kæresten har det dårligt. :tie: Håber ikke, vi har smittet hele familien!
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Hvordan gik jeres juleaften?

Indlægaf TinaW » 25. dec 2018, 14:50

Vores juleaften gik stille og roligt
Vi så Disney juleshow, det sidste afsnit af Theo og den magiske talisman og så spiste vi.
Både flæskesteg og and blev vellykked, det samme gjorde sovs og de brunede kartofler.
Så luftede vi hundene i fælleskab, hjem og spise risalamande og bagefter sang vi et par julesange inden gaverne blev pakket op.
Vi så en film og så var det sengetid.
Det eneste minus var, at vi kun var os tre. Jeg under min søn, at holde jul sammen med andre børn.
Heldigvis skal vi holde med min lillebror til næste år.
0

Tilbage til "Generelt"