Store børn i indkøbsvogne

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
hyben
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf hyben » 2. dec 2018, 08:23

Når jeg handler, ser jeg tit børn, der står op, sidder eller ligger i selve indkøbsvognen. Altså børn, der er for store til at sidde i sædet til børn, men som forældrene alligevel synes skal op i vognen.

Det har jeg en udfordring med på flere måder. Hygiejnemæssigt finder jeg det uhensigstmæssigt, at de står, sidder, ligger i vognen med sko på. Der kan være mange ting under sådan en sko - fx hundelort, mudder, almindelig jord og jeg har ikke lyst til at min ruccolasalat skal i kontakt med bagsiden af deres sko. Almindelig pli-agtigt synes jeg at forældrene bør respektere, at når barnet ikke mere kan være i sædet til børn, så må de selv drive sig fremad i butikken på egne ben.

Jeg siger ikke noget til forældrene, men irriteres hver gang. Måske kan nogen give mig nyt syn på sagen, som kan gøre at min irritation mindskes eller forsvinder.

Så ud med sproget - lader du dit barn stå, sidde eller ligge i indkøbsvognen og hvorfor?
10
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf Mocca » 2. dec 2018, 08:32

Lige der er jeg fuldstændig lige så sur, snerpet, fordømmende og sart, som du er :D

Også selvom jeg godt ved, at indkøbsvogne og -kurve er uhumske bakteriebomber, uanset om der er børnefodtøj i dem eller ej. Og jeg er normalt hverken sart eller bakterieforskrækket.
0
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf bluetof1 » 2. dec 2018, 08:43

Når jeg har dem alle fire med ud at handle, så er min yngste søn i indkøbsvognen selvom han ikke kan være i barnesædet mere. Det er hver gang uden undtagelse. Han stikker af, kommer ikke når jeg kalder, piller i alting og er helt generelt ikke rigtig til at have med i byen.
Jeg kan sagtens se det fra et hygiejnesynspunkt og egentlig synes jeg heller ikke så store børn (han er 5) skal være i indkøbsvognen. Derfor handler jeg som regel også uden børn, hvilket jeg heldigvis oftest har mulighed for. Jeg sørger dog for at han ikke sidder i vognen med store vinterstøvler eller andre sko, der f.eks. har været i børnehaven eller af andre årsager er meget beskidte.
Der skal nok være nogen, der har haft noget at sige til det en gang eller to, men jeg må indrømme at jeg er tilbøjelig til at ignorere den slags. Andre kender ikke min dreng og ved ikke hvilke udfordringer han har, der gør at det er nødvendigt at gøre det på den måde.
Og nej, det er ikke en mulighed med en klapvogn. Min charmerende eks snuppede min klapvogn da vi blev skilt og økonomien har ikke lige været til at købe en ny, der også kan være i vores bil, der er marginalt større end en ølkasse.
12
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf HappyPaww » 2. dec 2018, 08:56

Jeg vasker min salat inden jeg spiser den, så kan ærligt talt ikke se problemet.

Hvis nogen påtalte at min 5-årige dreng, som har udviklingsmæssige udfordringer, ikke måtte sidde i vognen, hvis han har for svært ved at klare indkøbsturen (og nogle gange kan man jo altså ikke lade dem være hjemme), ville de få mere eller mindre pæn besked på at passe sig selv.
Er hans sko meget beskidte, tager vi dem i øvrigt af - men det er altså ikke en steril vogn overhovedet. Der kan være alt fra lækket kødsaft, plantejord og forkølede hænder der har rørt ved vognen, så du og din salat dør næppe af et par børnefødder :rulle:
23
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf Chichu » 2. dec 2018, 09:00

HappyPaww skrev:Jeg vasker min salat inden jeg spiser den, så kan ærligt talt ikke se problemet.

Hvis nogen påtalte at min 5-årige dreng, som har udviklingsmæssige udfordringer, ikke måtte sidde i vognen, hvis han har for svært ved at klare indkøbsturen (og nogle gange kan man jo altså ikke lade dem være hjemme), ville de få mere eller mindre pæn besked på at passe sig selv.
Er hans sko meget beskidte, tager vi dem i øvrigt af - men det er altså ikke en steril vogn overhovedet. Der kan være alt fra lækket kødsaft, plantejord og forkølede hænder der har rørt ved vognen, så du og din salat dør næppe af et par børnefødder :rulle:


Kan sagtens se det fra dit perspektiv og det generer ikke mig personligt. Problemet er at mange steder er begyndt at skrive, at man ikke må have børn i vognene. Det er forbudt. Det står fx meget stort og tydeligt i min Bilka.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf landsbytossen » 2. dec 2018, 09:03

Nogle gange kunne jeg ønske, man kom bedsteforældre i indkøbsvognen, så deres langsomme bevægelser ikke sinkede os andre, som bare gerne vil hurtigt gennem butikken.

Men ellers er jeg enig i, det er uhygiejnisk. At indkøbsvogne og kurve ofte er beskidte betyder ikke, at det er ok til tilføre flere og andre bakterier.
4
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf AgentPixie » 2. dec 2018, 09:03

Tror mange forældre gør det for at skåne dem selv og de andre handlende, for de små terrorister.
12
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. dec 2018, 09:07

Ja, jeg har ladet, og lader til tider stadig mine børn sidde i indkøbsvognen.
Jeg har sandt at sige virkelig aldrig spekuleret over det ud fra et hygiejne mæssigt perspektiv - men tænker at det næppe gør nogen kæmpestor forskel i helheds billedet. Vognene står udendøres i vejr og vind, og vognene bliver vitterlig brugt til lidt af hvert på daglig basis.

Hvorfor jeg gør det - for at gøre det at handle til en god oplevelse for både barn, mig selv og alle andre kunder i butikken.
Ingen har glæde af et træt og/eller umuligt barn, der ikke rigtigt kan være i det "at skulle handle" men det samtidig er noget der bare skal gøres.
Så vælger jeg den gyldne mellemvej, så opgaven kan udføres uden større og mærkbare kriser og større konflikter.

Jeg kan sagtens mærke på mit barn om han kan være i det eller ej, og selvom han er 8 år nu, så er der altså stadig dage hvor han ryger op i vognen, fordi han har brug for det, og det har jeg såmænd ikke tænkt mig at lave om på.
17
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf Sangius » 2. dec 2018, 09:10

Kunne jeg godt finde på. Kan ikke se problemet. Folk har for få problemer i deres liv, når det pludselig er noget man kan gå op i.
21
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf LaScrooge » 2. dec 2018, 09:12

Jeg tror dette er er et af de tilfælde, hvor man ikke kan løbe fra at kritikken af praksissen er velbegrundet, men at det hensyn nogle gange af nød tilsidesættes til fordel for andre - fx overhovedet at kunne købe ind.
10
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf HappyPaww » 2. dec 2018, 09:12

Chichu skrev:
HappyPaww skrev:Jeg vasker min salat inden jeg spiser den, så kan ærligt talt ikke se problemet.

Hvis nogen påtalte at min 5-årige dreng, som har udviklingsmæssige udfordringer, ikke måtte sidde i vognen, hvis han har for svært ved at klare indkøbsturen (og nogle gange kan man jo altså ikke lade dem være hjemme), ville de få mere eller mindre pæn besked på at passe sig selv.
Er hans sko meget beskidte, tager vi dem i øvrigt af - men det er altså ikke en steril vogn overhovedet. Der kan være alt fra lækket kødsaft, plantejord og forkølede hænder der har rørt ved vognen, så du og din salat dør næppe af et par børnefødder :rulle:


Kan sagtens se det fra dit perspektiv og det generer ikke mig personligt. Problemet er at mange steder er begyndt at skrive, at man ikke må have børn i vognene. Det er forbudt. Det står fx meget stort og tydeligt i min Bilka.

Så må butikspersonalet påtale det, hvis de finder det nødvendigt - men du som kunde skal blande dig helt udenom, hvad jeg gør.
11
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf Fynerfin82 » 2. dec 2018, 10:13

Jeg har aldrig tænkt over at det kunne irritere nogen. Jeg har omvendt tænkt masser af gange, om folk ikke kunne putte deres unger op i vognen i stedet for at lade dem styrte rundt i butikken.

Jeg gør det selv, når barnet er for træt til at gå rundt. Min den yngste er knap 4 år og har været for stor til at sidde i sædet siden han var Ca 2,5 år. Og har endnu aldrig set et skilt, som forbyder børn i vognen. Skulle jeg støde på det, ville jeg selvfølgelig respektere det, men også fravælge butikken fremadrettet.
11
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf Tobywan » 2. dec 2018, 10:19

Det er jeg godt nok meget ligeglad med. Tvivler på at børn gør nogen som helst forskel i den sammenhæng i forhold til hygiejne.
6
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf LadyFox » 2. dec 2018, 10:22

Jeg er fuldstændig ligeglad, jeg handler heller ikke i Bilka hvor der skulle være skilte om at man ikke må det.
Jeg tænker dels at vognene i det hele taget er ret klamme, jeg forstiller mig også at mine vares vej fra produktion til supermarked udsætter dem for nogen snavs. Og derudover er mine vare pakket ind.
3
...
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Store børn i indkøbsvogne

Indlægaf Misantropen » 2. dec 2018, 10:23

Jeg bliver mest provokeret/irriteret over det hvis det tydeligt frabedes af butikken, og nogen så synes der skal tages specielle hensyn til dem eller de regler ikke gælder dem.

Men det er et generelt irritationsmoment og skyldes ikke børn og deres forældre i sig selv.
4

Tilbage til "Generelt"