Upassendetråden - første udgave!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Joe » 1. nov 2016, 11:11

Oveditlevsen skrev:http://www.bt.dk/danmark/mettes-lille-datter-var-knust-boernehave-slagtede-kaelehanen-hr.-gok-og-serverede-

Ja, det er mig der er upassende, jeg grinte af artiklen...


Jeg er åbenbart en kold skiderik. Jeg er vokset op med at kæledyrene blev slagtet og spist. Altså fra Mettes datters alder.
Jeg synes det er rart at vide, at den gås man spiser til jul, er en gås der har haft et godt liv indtil da. Frem for supermarkedets kyllinger.
Men jeg forstår da godt det ikke er for alle - jeg nægtede også altid at være en del af slagtningerne. Der er jeg for sart.
4
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf kidkomb » 1. nov 2016, 11:23

Joe skrev:
Oveditlevsen skrev:http://www.bt.dk/danmark/mettes-lille-datter-var-knust-boernehave-slagtede-kaelehanen-hr.-gok-og-serverede-

Ja, det er mig der er upassende, jeg grinte af artiklen...


Jeg er åbenbart en kold skiderik. Jeg er vokset op med at kæledyrene blev slagtet og spist. Altså fra Mettes datters alder.
Jeg synes det er rart at vide, at den gås man spiser til jul, er en gås der har haft et godt liv indtil da. Frem for supermarkedets kyllinger.
Men jeg forstår da godt det ikke er for alle - jeg nægtede også altid at være en del af slagtningerne. Der er jeg for sart.

Jeg er med dig.
Jeg respekterer at flertallet er "imod" os og ikke kan sætte tænderne i et dyr de har givet/kaldt et navn og holdt af.
Jeg sætter helst kun tænderne i dyr, der har haft en godt liv og en human slagtning.
Den humane slagtning kan man i praksis næsten kun få, hvis man køber sit kød ved en landmand, der gør det selv og hvor man ved hvordan han gør, eller hvis man selv slagter.
-Jeg er selv for sart til at slagte, men skal ikke udelukke at jeg ville kunne lære det.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf kidkomb » 1. nov 2016, 11:25

Jeg har til gengæld virkelig store issues med zoologiske haver.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Oveditlevsen » 1. nov 2016, 11:26

cola skrev:
Som en anden så pænt skriver... mælkekartonen... eller sagt på en anden måde, det dukker bare op i supermarkedet når jeg skal bruge det :-) For hvordan kan man vide hvor mælken kommer fra når man end ikke har set en ko, tror de bare på hvad andre siger, uden at tænke over det ?

Nå ja, har en med kød. Der står oksekød på pakken, og alligevel ved folk ikke at kødet kommer fra en ko :-)

Overdrivelse fremmer forståelsen, men så galt står det nok ikke til.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Annione » 1. nov 2016, 11:26

kidkomb skrev:Jamen dog. Eller.. Det ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige til?
Jeg forsøger panisk at slippe ud af rummet, hvis nogen i min nærhed drikker Red Bull.
Sådan har vi det nok alle sammen med noget ;)


Jeg tror bare jeg prøver at forklare, hvordan din chef kan have det med dit vaskepulver.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf kidkomb » 1. nov 2016, 11:30

Annione skrev:
kidkomb skrev:Jamen dog. Eller.. Det ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige til?
Jeg forsøger panisk at slippe ud af rummet, hvis nogen i min nærhed drikker Red Bull.
Sådan har vi det nok alle sammen med noget ;)


Jeg tror bare jeg prøver at forklare, hvordan din chef kan have det med dit vaskepulver.

Jeg tænker bare at hun ikke havde begravet sin næse i min trøje så mange gange, hvis hun fik kvalme.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Annione » 1. nov 2016, 11:33

kidkomb skrev:Jeg tænker bare at hun ikke havde begravet sin næse i min trøje så mange gange, hvis hun fik kvalme.


Nej, det er selvfølgelig rigtigt. Jeg kan lugte Omo på flere meters afstand, så jeg kan som regel nå at gå min vej, før lugten kommer for tæt på.
1
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf cola » 1. nov 2016, 12:37

Oveditlevsen skrev:
cola skrev:
Som en anden så pænt skriver... mælkekartonen... eller sagt på en anden måde, det dukker bare op i supermarkedet når jeg skal bruge det :-) For hvordan kan man vide hvor mælken kommer fra når man end ikke har set en ko, tror de bare på hvad andre siger, uden at tænke over det ?

Nå ja, har en med kød. Der står oksekød på pakken, og alligevel ved folk ikke at kødet kommer fra en ko :-)

Overdrivelse fremmer forståelsen, men så galt står det nok ikke til.

Den med oksekød har jeg hørt... men resten er kun hvad jeg frygter :-)
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Aspargsen » 1. nov 2016, 13:54

kidkomb skrev:
Annione skrev:

Det er meget ufint at brokke sig på den måde og vrænge på næsen. Når det er sagt, så kan jeg ikke være i lokale med nogen, der bruger Omo. Jeg får styg kvalme af lugten - for mig lugter det værre end gylle, det er ikke noget jeg kan styre. :genert:

Jamen dog. Eller.. Det ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige til?
Jeg forsøger panisk at slippe ud af rummet, hvis nogen i min nærhed drikker Red Bull.
Sådan har vi det nok alle sammen med noget ;)


Så skal du være glad for af du ikke er min kollega :fløjt:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Lykke » 1. nov 2016, 14:32

Buffy skrev:Hvis man ikke bryder sig om den slags, skal man ikke have sit barn i min søsters (skov)børnehave, der er børnene med til at slagte kyllinger af egen avl hvert år og lige for tiden, går de og kigge til en død kanin i skoven for at lærer, hvad der sker når dyr dør. :slem:


Men der er vel forskel på hvordan man har/holder disse dyr? Er det med en forventning om at de skal spises, eller har man opfordret til at børnene har kælet en masse med kaninen, og derefter slagtet den?

Det døde dyr i skoven har børnene jo heller ikke et forhold til.

Jeg tænker bare at det er stor forskel.
1
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Buffy » 1. nov 2016, 15:19

Lykke skrev:
Buffy skrev:Hvis man ikke bryder sig om den slags, skal man ikke have sit barn i min søsters (skov)børnehave, der er børnene med til at slagte kyllinger af egen avl hvert år og lige for tiden, går de og kigge til en død kanin i skoven for at lærer, hvad der sker når dyr dør. :slem:


Men der er vel forskel på hvordan man har/holder disse dyr? Er det med en forventning om at de skal spises, eller har man opfordret til at børnene har kælet en masse med kaninen, og derefter slagtet den?

Det døde dyr i skoven har børnene jo heller ikke et forhold til.

Jeg tænker bare at det er stor forskel.


Nu tjekkede jeg lige op på historien, fordi jeg kom i tvivl om det var en kanin. Det var det ikke, det er to høns, der var døde en morgen og så kan man jo ikke spise dem. Men det er altså høns børnene er med til at fodre osv hver dag.

Det er en privat børnehave og vuggestue, der har rigtig meget om fra-jord-til-bord læring. De dyrker grøntsager, avler høns og kyllinger, har geder, besøger landbrug osv. Og jo man kan godt spise et dyr man har klappet, det smager altså lige godt. :)
2
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Lykke » 1. nov 2016, 15:30

Buffy skrev:
Lykke skrev:
Buffy skrev:Hvis man ikke bryder sig om den slags, skal man ikke have sit barn i min søsters (skov)børnehave, der er børnene med til at slagte kyllinger af egen avl hvert år og lige for tiden, går de og kigge til en død kanin i skoven for at lærer, hvad der sker når dyr dør. :slem:


Men der er vel forskel på hvordan man har/holder disse dyr? Er det med en forventning om at de skal spises, eller har man opfordret til at børnene har kælet en masse med kaninen, og derefter slagtet den?

Det døde dyr i skoven har børnene jo heller ikke et forhold til.

Jeg tænker bare at det er stor forskel.


Nu tjekkede jeg lige op på historien, fordi jeg kom i tvivl om det var en kanin. Det var det ikke, det er to høns, der var døde en morgen og så kan man jo ikke spise dem. Men det er altså høns børnene er med til at fodre osv hver dag.

Det er en privat børnehave og vuggestue, der har rigtig meget om fra-jord-til-bord læring. De dyrker grøntsager, avler høns og kyllinger, har geder, besøger landbrug osv. Og jo man kan godt spise et dyr man har klappet, det smager altså lige godt. :)


Ja, kaniner eller høns. Jeg tænker også godt man kan klappe dem, og så samtidig italesætte at det er mad de skal spise på et tidspunkt.

OT: jeg troede slet ikke man måtte slagte længere i institutioner.
0
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Buffy » 1. nov 2016, 15:43

Lykke skrev:
Ja, kaniner eller høns. Jeg tænker også godt man kan klappe dem, og så samtidig italesætte at det er mad de skal spise på et tidspunkt.

OT: jeg troede slet ikke man måtte slagte længere i institutioner.


Altså de lægger det på hjemmeside og facebook, så det er nok ikke ulovligt, måske er der en far, der slagter eller lignede der kommer og gør det. Det er jo lidt ude på landet med forældre, der er øko landmænd, dyrlæger osv, det har sikkert noget at sige :-D
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16247
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32462

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf icelady » 1. nov 2016, 15:50

Jeg synes moderens argumentation er for følelsesladet.

Jeg siger ikke, at børn med død og pine skal tvinges til at overvære en slagtning, eller sågar spise med, indeholdende det dyr, de har gået og kælet med, for der mener jeg helt klart, at de skal have muligheden for at sige fra.

Men omvendt skal forældre heller ikke stille sig fuldstændig på bagbenene: denne mor burde istedet lære sit barn, at andre udmærket kan slagte og spise et dyr, de har kælet med. Nuancer er som udgangspunkt en god ting at lære sine børn.
9
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf decibell » 1. nov 2016, 16:52

Ballademager skrev:Var på vej hjem på cykel, da jeg blev overhalet af en knallert med to unge fyre uden hjelm. Da de passerede mig fik jeg et ordentligt klask i røven, inden de ræsede videre, uden at jeg kunne nå at gøre noget. De var selvfølgelig over alle bjerge med det samme :cuss:

Var først bare paf, men da jeg kom hjem begyndte jeg at tudbrøle, mens jeg betroede min kæreste, at hvis VI får drenge, så må vi i hvert fald sørge for at opdrage dem ordentligt :stoned: Ved ikke helt hvorfor jeg reagerede så voldsomt, for så slemt er det jo heller ikke. Det var bare sÅ ydmygende at blive klappet i røven, når man ikke har nogen mulighed for at sige fra eller gøre noget. Havde mest lyst til at stikke idioten en lige højre :sur:

Uopdragne kujonagtige hormonbomber (det må man muligvis ikke kalde folks børn)... :rulle:


Tænk, jeg synes slet ikke, at du overreagerer. Hvad F.... bilder de sig ind? De kunne også have fået dig til at vælte, så det var ikke engang ufarligt. Hvad sagde din kæreste? :kram:

Jeg er ked af, at det er blevet sådan, at kvinder som dig skal føle, at de skal begrænse deres reaktion over for sådan et overgreb - og ja, det er et overgreb, for du har ikke selv bedt om, at de rørte dig, ja, slog dig - fordi der er så mange, der tilkendegiver, at "det er da ikke noget". Gu' er det så, det er grænseoverskridende, forkert, og slet ikke en "kompliment", som mange andre vil gøre sådan noget til.
14
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.

Tilbage til "Generelt"