Styrmand Karriereskifte

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Styrmand
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. nov 2018, 03:18
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Styrmand Karriereskifte

Indlægaf Styrmand » 4. nov 2018, 03:30

T
Senest rettet af Styrmand 26. nov 2018, 03:30, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16241
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1409
Likede indlæg: 30220

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf TinaW » 4. nov 2018, 05:43

De par stykker jeg kender, der har sejlet og er gået i land, har vist maskinmester uddannelse og ikke styrmand/skipper.
Min mand har sejlet i hvad, 25 år og som han siger, så er det næppe muligt at gå i land og finde et job, der giver det samme i løn, som det han har, da han jo ingen anden uddannelse har.
Så spørgsmålet er, om ikke der skal være råd til noget efteruddannelse, hvis ikke det skal være ufaglært arbejde, som der vist ikke er så meget af at få.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43972

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf paint » 4. nov 2018, 08:21

Man skal nok bo i København eller på Sjælland, i det mindste, hvis det skulle være en mulighed. Men i det linkede job, kan du da bruge din uddannelse.

https://karriere.forsvaret.dk/job/opsla ... diaId=4681
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Styrmand
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. nov 2018, 03:18
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf Styrmand » 4. nov 2018, 12:17

Mange tak for svar.
Nej det var ikke lige planen at man skulle have arbejde i land da man i sin tid tog uddannelse. Det er jo ikke sådan ligetil at få styrmandsjob i land, men nu er det sådan at 50 procent af et styrmandjob består af papirarbejde, 30 procent er planlægning og udførsel af sikkerheds og brancheck.
Har spekuleret på et eller andet kontorarbejde, der absolut ikke nødvendigvis skal have noget med skibsfart at gøre. Og det med lønnen er jeg udmærket klar over jeg ikke får det samme i posen i land som ombord.
Men ved ikke helt hvordan jeg skal komme i gang, er der måske nogen efteruddannelse?
0
Styrmand
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. nov 2018, 03:18
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf Styrmand » 4. nov 2018, 12:18

Kender i nogen coaching til karriereskift?
0
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1745
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6029

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf Ondemand » 4. nov 2018, 13:23

Styrmand skrev:Mange tak for svar.
Nej det var ikke lige planen at man skulle have arbejde i land da man i sin tid tog uddannelse. Det er jo ikke sådan ligetil at få styrmandsjob i land, men nu er det sådan at 50 procent af et styrmandjob består af papirarbejde, 30 procent er planlægning og udførsel af sikkerheds og brancheck.
Har spekuleret på et eller andet kontorarbejde, der absolut ikke nødvendigvis skal have noget med skibsfart at gøre. Og det med lønnen er jeg udmærket klar over jeg ikke får det samme i posen i land som ombord.
Men ved ikke helt hvordan jeg skal komme i gang, er der måske nogen efteruddannelse?


Jeg skiftede selv fra sø til land i 2007, men det er meget nemmere for en maskinmester. Der findes jo også superintendent stillinger der kan søges af navigatører. Prøv f.eks. at se på Faststream.com.
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Styrmand
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. nov 2018, 03:18
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf Styrmand » 5. nov 2018, 01:44

:fløjt: Danmark uddanner 100 styrmænd om året. Er der virkelig ingen der kender en styrmand/skibsfører, der er smuttet i land og fundet sig noget andet at lave?
0
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1745
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6029

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf Ondemand » 5. nov 2018, 04:40

Styrmand skrev::fløjt: Danmark uddanner 100 styrmænd om året. Er der virkelig ingen der kender en styrmand/skibsfører, der er smuttet i land og fundet sig noget andet at lave?


Jo, men det hjælper vel ikke ligefrem dig? Du virker lidt blank i forhold til hvad du kan/vil lave.
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf Sangius » 5. nov 2018, 06:00

Styrmand skrev::fløjt: Danmark uddanner 100 styrmænd om året. Er der virkelig ingen der kender en styrmand/skibsfører, der er smuttet i land og fundet sig noget andet at lave?


Jo, men tænker ikke det hjælper dig.

Min bror droppede sejleriet, købte en billig lille gård i udkantsdanmark, plantede en kæmpe permakultur have, gravede en brønd, og agter at leve af selvforsynende nu.

Så det var vel en ide :D

Har du ikke en fagforening du kan snakke med?
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9555
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26707

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf Santa » 5. nov 2018, 06:08

Styrmand skrev::fløjt: Danmark uddanner 100 styrmænd om året. Er der virkelig ingen der kender en styrmand/skibsfører, der er smuttet i land og fundet sig noget andet at lave?

De styrmænd/kaptajner som jeg har kendt, der gik i land, fik som regel job på små, lokale færgeruter, eller på Storebæltsfærgerne eller fik job som shippingagenter ude i verden.
Men det hjælper jo ikke dig, da de fleste af de job på færgerne er nedlagte og det ikke lader til (udfra din sparsomme beskrivelse) at du ønsker fortsat at arbejde med sejlads.

Din fagforening må da have et tilbud om karriererådgivning, det er jo ikke usædvanligt at søfolk ønsker at skifte spor?
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
godtnavn
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf godtnavn » 6. nov 2018, 16:32

Hvad med at søge arbejde på sådan nogle turbåde hvor man sejler ud med folk der vil fiske og den slags? Det er stadig på vandet men man kommer hjem hver aften :)
1
Styrmand
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. nov 2018, 03:18
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf Styrmand » 10. nov 2018, 05:56

Turbådskaptajn :) det var da en herlig idé.
Nej det er rigtigt at Jeg aner ikke hvad jeg vil. Jeg er bare sikker I at livet er for kort at være borte i så lang tid fra fruen og børnene. Hvis man kunne vælge om igen havde man valgt noget andet.
Fagforening har jeg ikke, men tænker at jeg må hellere kontakte et coachingfirma, der kan fortælle hvad en mand med mine kompetencer kan bruges til. :gisp:
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf Sof » 10. nov 2018, 06:28

Min far stoppede med at sejle for 15 år siden, han var skibsfører til sidst og ca. din alder.

Han fik sig et helt alm kontorjob og tog ved siden af nogle efteruddannelseskurser i handel, shipping og økonomi og har de sidste 10 års tid arbejdet sig op til lederstilling på indkøbsområde.

Om du kan bruge det til noget ved jeg ikke, men min far har så tit snakket om hvor meget han fortryder at han var så meget væk fra os alle og at det bedste skift han gjorde var at få et job i alm. kontortid :)
0
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Styrmand Karriereskifte

Indlægaf Petrix » 10. nov 2018, 14:51

Få lidt mere erfaring og bliv lods.
0
27102021

Tilbage til "Generelt"