Småsagsprocess

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Småsagsprocess

Indlægaf Hunkat » 7. dec 2015, 16:20

Er der nogen der har erfaring med småsagsprocessen ved byretten?

Jeg står og skal nok anlægge en småsag. Nogen vil måske huske at jeg flere gange har brokket mig over en tidligere ven som aldrig betalte hvad h*n skyldte, både til mig og en anden fælles ven.
Nu har vedkommende så skrevet en laaang besked om hvor svært livet er og kort sagt står der at de penge skal vi ikke regne med nogensinde at se igen. Imens flyder facebook over med festbilleder og nyt tøj og ferier.

Og helt ærligt, vi har været gode venner, vi har ventet tålmodigt og valgt at tro på at liiige om lidt, når der nu liiige kom et job, eller en endt uddannelse eller noget tredje. Vi har tilbudt fleksible ordninger, småbeløb af symbolsk størrelse og igen og igen er vi blevet lovet guld og grønne skove og intet er sket.

Så nu er det altså kommet hertil... byretten. Vil rigtig gerne bare have det kørt igennem så smertefrit som muligt, så al erfaring modtages med kyshånd.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Småsagsprocess

Indlægaf Firebird » 7. dec 2015, 16:26

Har du noget papir på at han/hun skylder dig de penge?
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Småsagsprocess

Indlægaf Hunkat » 7. dec 2015, 16:32

Firebird skrev:Har du noget papir på at han/hun skylder dig de penge?


Jeg har en indrømmelse på tekst (fra facebooksamtale) hvor vedkommende selv direkte skriver hvor meget h*n mener at skylde og selvom jeg nok personligt mener beløbet er højere så sluger jeg gerne det sidste for at få det ud af verden.

Selve gælden er opstået for lang tid siden og den har jeg ikke dokumentation på da meget har været igennem vennetjenester og mundtlige aftaler.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Småsagsprocess

Indlægaf Firebird » 7. dec 2015, 16:39

Du skal have opstillet et gældsbrev med dens underskrift på. Ellers bliver det meget svært.
Herefter går du til en advokat og forelægger gældsbrevet med krav om indfrielse.
Advokaten skriver til skyldner og truer med jordens undergang og det der er værre.
Skyldner er ligeglad, og gør ingenting.
Advokat berammer småsag ved byretten, hvor dokumentationen for gælden fremlægges.
Da jeg gjorde det, kostede det 10% af det skyldige beløb.
Hørring bliver berammet.
Du får en dom.
Procesomkostningerne bæres af skyldner.
Skyldner kan indberettes til det der i gamle dage hed Riebers.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Småsagsprocess

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. dec 2015, 16:43

Ved ikke om det er det samme.

Min mand blev snydt for 8000 kr på et QXL sag, og politianmeldte dette.
Han ('s forældre) var i retten, og der faldt dom på at min mand skulle have sit tilgodehavende tilbage.
Men da vedkommende der snød ham, ikke ejer en skid, er der ikke noget at gøre udlæg i.
Således er sagen aldrig løst, og min mand opgav efter 3 år! - 3 år med møder i byretten hver 4-6 måned.

Men det kunne lyde til at den bekendte du har, som har erkendt at skylde dig et givent beløb, har værdier at gøre udlæg i, og så følges den måske noget nemmere til dørs.
Jeg håber i hvert fald at i gør alvor ud af at køre denne sag, for princippernes skyld.
I er sikkert ikke de enste vedkommende har tager røven på.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Småsagsprocess

Indlægaf Hunkat » 7. dec 2015, 16:43

Hm, på domstol.dk står der at man bare skal sende det direkte til retten?

Er der virkelig nogle advokater som gider arbejde for en total løn på 1200 kr.? Nå, men så må jeg jo tage fat i advokatvagten og få dem til at hjælpe mig evt.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Småsagsprocess

Indlægaf Firebird » 7. dec 2015, 16:51

Naaaaah. Kr. 1200.- er sgu nok lige lovlig lidt. Mit krav var på kr. 8000,-. Alternativt kan du prøve retshjælpen.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Småsagsprocess

Indlægaf Krølle » 7. dec 2015, 23:13

Ring til Kbh.s retshjælp. De er døde og rare og kan guide dig lidt, så du nemmere selv kan køre kravet under småsagsordningen.
2
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7922

Re: Småsagsprocess

Indlægaf Nicolait » 7. dec 2015, 23:48

Krølle skrev:Ring til Kbh.s retshjælp. De er døde og rare og kan guide dig lidt, så du nemmere selv kan køre kravet under småsagsordningen.


Døde ligefrem? :lol:
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7922

Re: Småsagsprocess

Indlægaf Nicolait » 7. dec 2015, 23:52

Jeg ville starte med at køre den efter reglerne for den forenklerede incassoproces. Her udfylder man et betalingspåkrav, som samtidig også kan tjene som stævning.

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gael ... fault.aspx
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Småsagsprocess

Indlægaf Krølle » 8. dec 2015, 00:17

Søde, døde og rare - advokater ER ikke kendt for at være de store humørbomber :D
3

Tilbage til "Generelt"