Hvad er din IQ?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Delfin » 8. okt 2018, 20:50

lulu-p skrev:Jeg tror den gennemsnitlige IQ på debatten er fuldstændig normal. Jeg tænker ikke at niveauet på debatten er specielt meget højere end andre steder, hvor folk mødes.

Til gengæld er jeg helt sikker på at debattens kvinder har længere ben end gennemsnittet. Og jeg ved med sikkerhed at jeg har højere kindben end gennemsnittet. De er dog ikke testet.

Jeg har i forbindelse med job fået testet min IQ professionelt. Jeg kender den udmærket.


Du har så fået testet på job, men jeg har faktisk undret mig over, at så mange herinde kender sin IQ. Det er jo ikke noget, man bare sådan tjekker rutinemæssigt, så hvor og i hvilken sammenhæng bliver I testet?
Selv lavede jeg bare hurtigt Mensa for-sjov testen, men den kan man jo ikke uden videre tage for gode varer, og det gælder også andre tests på nettet.


Jeg tror også vi er ret normale herinde.
0
14 11 14
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23118

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Aragorn » 8. okt 2018, 21:04

lulu-p skrev:Jeg tror den gennemsnitlige IQ på debatten er fuldstændig normal. Jeg tænker ikke at niveauet på debatten er specielt meget højere end andre steder, hvor folk mødes.

Til gengæld er jeg helt sikker på at debattens kvinder har længere ben end gennemsnittet. Og jeg ved med sikkerhed at jeg har højere kindben end gennemsnittet. De er dog ikke testet.

Jeg har i forbindelse med job fået testet min IQ professionelt. Jeg kender den udmærket.


Så altså, at debatten fungerer som et filter er udelukket i dine øjne? Her er lige så mange ordblinde som alle andre steder? Er her lige så mange mennesker her, der holder af sport og aldrig læser akademiske udgivelser, omvendt? Samme lixtal her som på en gruppe på Facebook der har lumre vittigheder som formål?

Jeg anser det personligt for naturligt og som en selvfølge at de mennesker der frekventerer debatten læser mere end gennemsnittet, og at de dermed har en større paratviden end de fleste. Jeg antager at det skrevne medie skræmmer stærkt ordblinde, der akkurat kan hakke sig gennem en pixibog langt væk. Jeg går også ud fra at her er en del flere akademisk uddannede end der er mekanikere og smede. Det giver sig selv hvis man tænker over det.

Det sidste har intet at gøre med at nogen er bedre end andre - men en mekaniker kan ofte lide at se frugten af sit arbejde, og at lave noget håndgribeligt, mens andre mennesker kan lide at diskutere den abstrakte idé. Disse to former for tankegang er i modsætning til hinanden. Abstrakt tænkning er en simulering af udfaldet af en given handling uden at skulle udføre den. Det er meget lidt tilfredsstillende, hvis man er typen der kan lide at se noget ske.

Hvad angår normalfordeling, så er problemet med sådan én, at den beskriver sig selv, ligesom et ur ikke måler tid, men måler sig selv mod andre ure: Hvis man beskriver IQ og måler en IQ til 160, så er den normal fordi den overhovedet kan plottes ind på en normalfordelingskurve til at starte med.

Igen - jeg kender ikke min egen IQ og den er sikkert lavere end jeg tror og håber. Men jeg kan konstatere at jeg kan visse ting, andre ikke kan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dunning ... ger_effect
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf lulu-p » 10. okt 2018, 07:03

Aragorn skrev:
lulu-p skrev:Jeg tror den gennemsnitlige IQ på debatten er fuldstændig normal. Jeg tænker ikke at niveauet på debatten er specielt meget højere end andre steder, hvor folk mødes.

Til gengæld er jeg helt sikker på at debattens kvinder har længere ben end gennemsnittet. Og jeg ved med sikkerhed at jeg har højere kindben end gennemsnittet. De er dog ikke testet.

Jeg har i forbindelse med job fået testet min IQ professionelt. Jeg kender den udmærket.


Så altså, at debatten fungerer som et filter er udelukket i dine øjne? Her er lige så mange ordblinde som alle andre steder? Er her lige så mange mennesker her, der holder af sport og aldrig læser akademiske udgivelser, omvendt? Samme lixtal her som på en gruppe på Facebook der har lumre vittigheder som formål?



Nææ. Det udelukker jeg ikke. Jeg tror bare ikke den filtrerer på IQ.

Men vi kan da godt bilde os selv ind, at det er tegn på høj IQ at skrive på en debat. Hvis vi har behov for det. Jeg har bare ikke behov for det..og kan ærlig talt ikke se koblingen (og jeg har læst hele dit indlæg). Jeg køber den bare ikke.
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf twinkle » 10. okt 2018, 07:26

Jeg aner ikke hvad min IQ er, den er nok ret gennemsnitlig. Jeg ved heller ikke helt, hvad jeg skulle få ud af at kende min IQ :gruble:
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23118

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Aragorn » 10. okt 2018, 13:26

twinkle skrev:Jeg aner ikke hvad min IQ er, den er nok ret gennemsnitlig. Jeg ved heller ikke helt, hvad jeg skulle få ud af at kende min IQ :gruble:


Absolut intet. Du kan ikke ændre den.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Viskelæder » 10. okt 2018, 16:51

Ordblindhed har intet med IQ at gøre.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Sangius » 10. okt 2018, 16:58

Viskelæder skrev:Ordblindhed har intet med IQ at gøre.


Men er der sammenhæng mellem dårlige boglige/skriftlige evner og en lavere IQ?

Jeg er helt med på at det ikke gælder alle, absolut ikke. Men ofte er dem jeg anser som i den lidt lave ende af intelligensniveauet heller ikke gode boglige.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Viskelæder » 10. okt 2018, 17:02

Sangius skrev:
Viskelæder skrev:Ordblindhed har intet med IQ at gøre.


Men er der sammenhæng mellem dårlige boglige/skriftlige evner og en lavere IQ?

Jeg er helt med på at det ikke gælder alle, absolut ikke. Men ofte er dem jeg anser som i den lidt lave ende af intelligensniveauet heller ikke gode boglige.


IQ består af flere del-IQer, og en af dem er den verbale, og den kan jo selvfølgelig og vil nok være lavere, måske endda meget lavere, pga. ordblindhed. Men det vil ofte betyde, at de andre, fordi personen har måtte kompensere, er højere, og på den måde udlignes det.

En lige så stor del af den måde, vi måler IQ på, handler om hukommelse, vores hastighed når vi udløser opgaver, den måde vi opfatter mønstre mv. på.

Jeg har for nyligt testet en, der netop havde lav boglig (verbal) intelligens, men så var hendes forarbejdsningshastighed og perceptionelle ræssonering til gengæld skarp, så det medførte, at hun sammenlagt havde en IQ indenfor det fuldstændig normale område. Sådan er det ofte, men selvfølgelig ikke altid.
2
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23118

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Aragorn » 10. okt 2018, 17:39

Viskelæder skrev:Ordblindhed har intet med IQ at gøre.



Nej, det tror jeg de fleste mennesker der har blot en smule viden om ordblindhed har fået fastslået med meget store søm. Men sagen er, at hvis man kæmper med at komme gennem noget, så vil man ofte ikke gøre det hvis man kan undgå det. Jeg ved ikke om du henvender dig direkte til mig, men eftersom det var min (åbenbart meget kontroversielle) påstand om at ordblinde mennesker næppe gider sidde og læse side op og ned på et debatforum på internettet, så tager jeg dit indlæg som om du henvender dig til mig.

Altså, igen, min pointe er, at hvis man har svært ved at læse, så finder jeg det usandsynligt at man har en side som debatten, der kun består af tekst, som en af de sider man dagligt frekventerer. Her sidder mennesker der er meget dygtige til at skrive, og som bruger lang tid på at forfatte indlæg, og de indlæg kan være så komplicerede at læse at det kan være svært at uddrage meningen, hvis man er stærkt ordblind. Jeg ved ikke om det er fuldstændigt fejlagtigt beskrevet? Jeg synes selv, det er ret repræsentativt, med mindre du udvælger een enkelt tråd til at lave statistik over debatten, og den tråd er 'tæl med billeder'-tråden.

Jeg lægger mærke til enkelte debattører der har lidt problemer med nutids-r, t eller s i eksempelvis ordet diskussion - sådan nogle ting. Selv sætter jeg komma hvor det passer mig, for jeg kan absolut ikke huske nogen regler for kommatering. Men det er godt nok også det værste jeg ser her. Hvilket er det rene vand i forhold til hvad jeg ser i den virkelige verden, når jeg støder ind i et notat eller mail fra en ordblind hvor jeg kan være nødt til at gætte på, hvad der er blevet skrevet.

Artem har skrevet direkte at han er en smule ordblind, en anden har også skrevet det, jeg husker ikke vedkommendes nick, det er også underordnet for dette er ikke om disse personer. Artem er så vidt jeg ved bygningskonstruktør, og den anden var ingeniør så naturligvis hænger det ikke sammen med IQ, selv om jeg dog har set lidt modstridende undersøgelser hvad angik voksne med læsevanskeligheder.

Jeg har blot set mennesker der staver og læser så elendigt, at de ikke kan uddrage meningen af hvad jeg selv anser for en meget simpel tekst, og du skal ikke bilde mig ind at de mennesker med den udfordring kommer herind og kæmper for at forstå et langt indlæg. Det kræver for meget arbejde og tid, og de kan ikke uddrage meningen alligevel, så de giver - meget forståeligt - fortabt. Jeg begiver mig heller ikke ud i at løbe en lang tur, for det kan jeg bare ikke. Sådan har vi alle begrænsninger.

Jeg kan ikke forstå at mit budskab om, at debatten tiltrækker folk med samme interesser og temperament er så forrykt i manges øjne. En gruppe på Facebook for folk med interesse for at strikke gør det samme, og på Dansk Folkepartis landsmøde sidder der gud-hjælpe-mig heller ikke mange fra Radikale Venstre der deltager. Hvorfor skulle debatten dog være anderledes?

Hvorfor skulle debatten dog ikke filtrere mennesker ud fra interesserer og forøvrigt også talent for at spille det spil, som indrammer debatten - det foregår på tekst, og det går ud på sagligt at fremføre argumenter (som man har læst/hørt andre steder) på en sammenhængende måde, som folk kan forstå. Debatten vil først og fremmest huse folk der kan lide ord, tekst og den abstrakte diskussion, modstanden fra de andre og at fremføre det bedste argument de overhovedet evner, i en komplet ligegyldig diskussion der kun er spild af tid. Hvad med dgd, der kan tale olddansk og latin og oldgræsk? Er det et tilfælde han er netop et sted som her?

Det er en debat. Folk med interesse for at debattere (på skrift) kommer her. Og hvis du er kommet for at se fodbold, så er du gået forkert.

Og jeg er simpelthen så træt af at det folk læser når jeg skriver om dette emne er:

Aragorn skrev:
Ordblinde er dumme. Mennesker med en IQ på 90 er værdiløse og burde brændes. Jeg hader mennesker med en IQ under 130. Og jeg er selv pisse klog. Jeg sidder bag skærmen og sparker og slår på mennesker der har det svært med noget som jeg har let ved, og det giver mig en sadistisk nydelse. Jeg ringeagtiger mennesker der bestrider et job i kasselinien i Bilka. Jeg tror ikke mennesker med en IQ under 130 kan leve et meningsfyldt liv eller være noget godt for nogen.


Jeg har en ven, der er på førtidspension. Skizofreni. Stemmer hører han dagligt. Han lider meget af angst. Han har det aldrig rigtigt godt. Hans koncentration er påvirket, så han har svært ved at læse særligt meget ad gangen. Hans IQ er lavere end min.

Men han er en afsindigt dygtig guitarist. Hvis jeg siger: Kan du ikke spille treklange over de første 8 takter over 3 oktaver, og over de næste 4 takter spille D lydisk og de sidste 4 spille E mixolydisk, så kan han gøre det, over hele guitarens hals.

Men derudover, så er han fucking klog. Hvilket er forskelligt fra begavet, det er noget helt andet. Han ved hvordan andre har det. Han er ærlig og lyver aldrig. Han tager hensyn, og kan regne ud at andre mennesker måske lige nu ikke skal presses mere. Og ikke nok med det, han har taget frivilligt arbejde.

Denne her mand, der har det så elendigt, har opsøgt frivilligt arbejde, fordi han gerne vil hjælpe mennesker der har det dårligere end han selv har det.

Hvis ikke det er et menneske med værdi, så ved jeg ikke hvem der har det, så lad være med at udlægge mig som ond, kold og kynisk over for mennesker mindre heldige end jeg selv er.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Viskelæder » 10. okt 2018, 18:40

Aragorn skrev:
Hvis ikke det er et menneske med værdi, så ved jeg ikke hvem der har det, så lad være med at udlægge mig som ond, kold og kynisk over for mennesker mindre heldige end jeg selv er.



Du skriver dette indlæg til mig. Hvor i alverden har jeg omtalt dig sådan?
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Viskelæder » 10. okt 2018, 18:51

Confucius skrev:
Viskelæder skrev:
IQ består af flere del-IQer, og en af dem er den verbale...

Jeg har for nyligt testet en, der netop havde lav boglig (verbal) intelligens, men så var hendes forarbejdsningshastighed og perceptionelle ræssonering til gengæld skarp, så det medførte, at hun sammenlagt havde en IQ indenfor det fuldstændig normale område. Sådan er det ofte, men selvfølgelig ikke altid.


IQ består ikke af flere del IQ'er, men af én IQ - g-faktoren. Det du beskriver, er egenskaber og færdigheder. Ikke IQ.

G-faktoren er ligesom en teltpæl. Færdigheder og egenskaber er teltdugen. Jo højere teltpælen er, jo højere op kommer teltdugen. Ikke kun ved selve teltpælen, men også ved resten af teltet, gående mod nul. Hos hende du beskriver, ligger "boglig (verbal intelligens" langt fra teltpælen, mens det andet ligger tættere på.


Nej. IQ, som vi måler det i Danmark, består af flere områder, hvoraf én af dem er den verbale. De forskellige dele/områder lagt sammen giver så den samlede IQ.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Viskelæder » 11. okt 2018, 15:11

Confucius skrev:
Viskelæder skrev:
Confucius skrev:
Viskelæder skrev:
IQ består af flere del-IQer, og en af dem er den verbale...

Jeg har for nyligt testet en, der netop havde lav boglig (verbal) intelligens, men så var hendes forarbejdsningshastighed og perceptionelle ræssonering til gengæld skarp, så det medførte, at hun sammenlagt havde en IQ indenfor det fuldstændig normale område. Sådan er det ofte, men selvfølgelig ikke altid.


IQ består ikke af flere del IQ'er, men af én IQ - g-faktoren. Det du beskriver, er egenskaber og færdigheder. Ikke IQ.

G-faktoren er ligesom en teltpæl. Færdigheder og egenskaber er teltdugen. Jo højere teltpælen er, jo højere op kommer teltdugen. Ikke kun ved selve teltpælen, men også ved resten af teltet, gående mod nul. Hos hende du beskriver, ligger "boglig (verbal intelligens" langt fra teltpælen, mens det andet ligger tættere på.


Nej. IQ, som vi måler det i Danmark, består af flere områder, hvoraf én af dem er den verbale. De forskellige dele/områder lagt sammen giver så den samlede IQ.


Hvem er "vi"? Du kan udarbejde IQ-test på flere måder - fx ved brug af matematik, logik, ræsonnement, osv., men det ændrer ikke på at det er egenskaber og færdigheder. Og det ændrer heller ikke på at IQ består af G-faktoren, hvilket intelligensforskere også bruger - både i Danmark og i resten af verden.

Det giver heller ikke mening at sige at "de forskellige dele giver den samlede IQ". For så vil du få målt din IQ til at være markant under gennemsnittet, hvis der er områder, du ikke måler.


Vi, os, der tester IQ i Danmark. Så kan du godt teste den på flere måder, men den, der gælder i DK, er WAIS, og der tester man IQ som en sum af forskellige dele, som jeg vælger at kalde flere små del-IQ'er. Når vi så giver tilbagemelding til personen, så taler vi om den samlede IQ, og så taler vi om, hvordan de præsterer indenfor de forskellige områder.

Det er sådan, det forholder sig, uanset hvad du mener.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Viskelæder » 11. okt 2018, 17:09

Confucius skrev:
Viskelæder skrev:Vi, os, der tester IQ i Danmark. Så kan du godt teste den på flere måder, men den, der gælder i DK, er WAIS, og der tester man IQ som en sum af forskellige dele, som jeg vælger at kalde flere små del-IQ'er. Når vi så giver tilbagemelding til personen, så taler vi om den samlede IQ, og så taler vi om, hvordan de præsterer indenfor de forskellige områder.

Det er sådan, det forholder sig, uanset hvad du mener.


Det er fuldstændigt sort, det du skriver.

For det første får du det til at lyde som om at "os" der tester i Danmark er én homogen gruppe, som har monopol på at teste folk. Der er ikke noget "os" eller "vi". Der er et hav af mennesker, der udfører test.

For det andet er WAIS ikke "den man tester med i Danmark". Igen - der findes et stort antal test som anvendes. Og hvis man endelig vil bruge WAIS, så bruger man ikke WAIS, men minimum WAIS-IV. Jeg kender ingen som stadig bruger WAIS - overhovedet.

For det tredje glemte du lige at forholde dig til mit spørgsmål: Hvis éns IQ er det samlede resultat af flere "del-IQ'er", så må man jo score markant lavere i en test, som ikke måler alle del-IQ'erne - især hvis der nu kun måles på én IQ, fx logik. Men det gør man jo ikke. Hvordan vil du forklare det?



Selvfølgelig mener jeg WAIS-IV, det giver da sig selv, hvis man ved bare lidt om IQ-tests.

Jo, WAIS (IV!) er den, man tester med, hvis du vil have en valid test, som kan bruges til noget rigtigt, fx i forhold til beskæftigelse, kommunale instanser mv..
Jeg glemte ikke at forholde mig til dit spørgsmål. Jeg forholder mig ikke til det, fordi det er tåbeligt. Hvis de del-IQer, som er nødvendige at teste for at finde IQ, ikke testes, så har man ikke IQ-testet. Du kan ikke teste IQ ud fra kun ét parameter, hvilket jeg nu har skrevet omkring 7 gange.

Nu skal du være velkommen til at diskutere videre med dig selv. Jeg er sikker på, at fakta vil ændre sig, hvis du råber højt nok.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf TomKah » 11. okt 2018, 19:45

Jeg ved godt der er rigtig mange der forsker i IQ, og har en masse viden om det. Også sådan overordnet forstår jeg også godt at det kan bruges til at sige noget om menneskers potentiale - men for det enkelte menneske er jeg ikke sådan helt vildt sikker på at jeg tror det siger så meget.
Jeg kender ikke WAIS testen til voksne, men tænker at den må minde en del om den til børn. Arbejdshukommelse testen giver jeg ikke ret meget for - min søn fattede ikke hvad han skulle bruge det til. Han scorede jævnt i den test (110). Til gengæld har han en fænomenal "rigtig" hukommelse, som gør ham lynende skarp. Hans verbale forståelse var 146. Det hænger fint sammen ift det jeg så hos psykologen at hans score var som den var, men den psykolog vi var hos pointerede i hvert fald overfor os at arbejdshukommelse og forarbejdningshastighed ligeså meget viser at man er totalt understimuleret end reel IQ.
Når man skal søge ind på Atheneskolen er det også kun det generelle færdighedsindeks de kigger på. Min søn har feks en samlet IQ som er normal, men et generelt færdighedsindeks som er højt.
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6582

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Sophaya » 12. okt 2018, 06:17

Confucius skrev:
Viskelæder skrev:Selvfølgelig mener jeg WAIS-IV, det giver da sig selv, hvis man ved bare lidt om IQ-tests.


En hel del ting i dit indlæg afslører, at du ikke gør.


Det er nærmere dig, der udstiller din uvidenhed her. Og på en ret ubehagelig måde.
WAIS(IV!) er den test vi bliver undervist i som tidens “best practice” på psykologistudiet. Det er også den, samtlige af de psykologer jeg kender i psykiatrien bruger. Jeg har kun hørt om brugen af andre ifht børn eller inden for et specialområde (WISC, Bayley osv).
Senest rettet af Sophaya 12. okt 2018, 06:22, rettet i alt 1 gang.
4
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x

Tilbage til "Generelt"