havetråd

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

havetråd

Indlægaf hotlips » 4. dec 2015, 17:33

nå,nu laver jeg en her,så må vi se om det kun er mig der går op i haven i denne tid.

jeg ville egentlig bare sige det her,men indlægget røg forkert og nu bliver det noget rod hvis jeg bare lægger den i sig noget til debatten.....:

Blomsterverden.dk der i forvejen er en af de billigste sider har 50% på deres tulipanløg men jeg ved ikke lige hvor jeg ellers skal skrive det,især de store fyldte sorter er der meget at spare på,normalprisen på papegøjetulipaner ligger på 50-80 kr,nogen steder koster de 100,men de Koster 20 kr derinde nu.

Jeg har bestilt for 300,jeg smider normalt aldrig penge ud til fjas men hos Bakker havde de samme kostet 1200.

...og nu kan jeg dårligt vente,jeg får både stribede og nogen fyldte,nogen frynsede,nogen flerfarvede kæmpetulipaner, nogen med mange blomster på hver stilk.

jeg tror måske jeg vil lade mig inspire af mine indiske havevenner,de har hvad vi vil kalde en meget holistisk tilgang til planter og blomster,kaktusser regnes for dårlige for helbredet,blomster regnes for sunde,sådan helt reelt nærmest som vi tænker på kosttilskud eller lykkepiller,og de har også regler for hvilke farver man planter ved døren,hvor man sidder,hvor man er aktiv osv,det tror jeg jeg vil prøve at ha i tankerne når jeg skal vælge pladser til de her nye vidundere jeg får med posten snart.

---------

med dem der kommer nu kommer vi op på ca 1000 nye løg der er lagt her i efteråret,jeg har mest brugt tid og penge på at få en masse spiseligt i haven så det har haltet noget med blomster,men nu skulle vi gerne være mere med,og der er også lavet plads og købt ind så vi har nogen vi kan plukke løs af.

jeg går stadig i haven mindst hver anden dag,idag har jeg været rundt og dække løg der havde stukket næsen for langt op med jord,den varme vinter vi har og de store mængder blade der bliver omsat og klasker sammen får nogen steder tingene til at komme lidt for langt op,der er lavet meget om her i efteråret og vores jord er tung lerjord som lukker løg og frø inde hvis de ligger for dybt og så rådner de væk,så jeg dækker kun med blade og så lidt jord som muligt og så må jeg altid dække mere efterhånden.

naboens kat og fuglene graver også nogen op næsten hver dag,det ene plukkebed er lige under foderhusene så der sidder fuglene og skraber efter det der falder ned,små banditter,vi har vores egen lille gråspurveflok og vi er meget glade for dem,men det der håber jeg snart de holder op med,der er mange af de små løgtyper lige der,var det bare store løg kunne de ikke grave dem fri og skubbe dem rundt hele tiden.

jeg kan se i vores rækkehuskvarter at der ikke er andre her der kommer ud nu,kun for at sætte julelys op,til gengæld er der mange der stopper og spørger hvad jeg laver ude på denne tid af året,hvis man trænger til at lære sine naboer at kende må det vist være vejen frem.

går der andre og planlægger indendørs eller hvordan?
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1249
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25706

Re: havetråd

Indlægaf Delfin » 4. dec 2015, 20:33

Min have er så lille, at der ikke er plads til de store ny-anskaffelser længere, men jeg har flyttet et par buske og suppleret med erantis og vintergæk løg her i efteråret. Der har aldrig været så mange, og jeg elsker, når de dukker op i foråret.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: havetråd

Indlægaf hotlips » 5. dec 2015, 13:20

Det er også nogen af de bedste af alle,helt fantastisk at sådan nogle små undseelige gnallinger kan gøre en så glad.jeg har gravet så meget op iår at jeg ikke aner hvor mange vi får af dem,hele den ene side af haven plejer at være et erantistæppe fra februar,jeg har reddet så mange som muligt men de der små løg er jo ikke til at finde bare man har rodet lidt i jorden,jeg håber jeg ikke har myrdet dem alle sammen,det vil jeg være ked af.

jeg tænker startindlægget bør være mere om generelt,det er jo ikke meningen tråden skal handle om mig,men jeg er ikke så vant til at starte den slags tråde,så ideer modtages meget gerne.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: havetråd

Indlægaf Krølle » 7. dec 2015, 11:50

Jeg kommer tilbage og stiller en mio spørgsmål, når vi lige om lidt får have - frygt ej stilhed i tråden, jeg har ikke boet i hus i over 20 år og lover at drive jer til vanvid, inden sommeren kommer :D :blush:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14721
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19072

Re: havetråd

Indlægaf Flora » 13. jan 2016, 16:29

Nu har jeg ikke en have, men tænker de havekyndige måske kan svare på mit spørgsmål alligevel :)

Jeg købte nogle hyacinter til vindueskarmen i december, som nu er afblomstret. Hvis jeg planter dem ud i altankassen (engang når jorden er tøet op..), tror I så de blomstrer igen til foråret?
0

Tilbage til "Generelt"