Klientlegitimation - advokat/bank

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Tumling
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. jul 2018, 12:56
Kort karma: 1

Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf Tumling » 5. aug 2018, 17:47

Spørgsmålet har måske ikke ramt rette forum, men håber nogle kan hjælpe med et svar. :)

Jeg har brug for at få kigget på en sag hos en advokat, og jeg er ikke klient der i forvejen.

Nu har jeg hørt, at de jo nok vil have noget klientlegitimation, dvs. fx sygesikringsbevis og kørekort eller pas.

Men jeg har ikke kørekort, og mit pas er udløbet for en del år siden uden jeg har fået det fornyet. :mellow:

Er der nogen der ved, om ikke sådan en advokat (undtagelsesvist) kan bruge noget andet som legitimation, f.eks. min årsopgørelse, som jo vist nok kan bruges ved det offentlige eller f.eks. i banker som legitimation?

Jeg kan umiddelbart ikke nå at få lavet nyt pas, da det skal gå lidt hurtigt. Dog har jeg mit gamle udløbne pas.

Håber nogle kan hjælpe med svar, jeg kontakter den advokat, jeg har planer om at benytte i morgen. :)
0
Tumling
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. jul 2018, 12:56
Kort karma: 1

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf Tumling » 5. aug 2018, 17:58

Nej, jeg har desværre ikke min dåbsattest, den er vist blevet væk for mange år siden. Jeg har bestilt en ny digitalt, men der kan gå fem hverdage før den kommer, og umiddelbart skal jeg have kigget på det her hurtigere end det.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf Flora » 5. aug 2018, 18:06

Jeg ved ikke, hvad der kræves, men jeg ville høre dem, om ikke det udløbne pas kunne bruges. Evt. sammen med dit sygesikringsbevis. Selvom passet er udløbet, viser det jo stadig, hvem du er. De skal vel bare bruge noget med billede og CPR-nummer, tænker jeg. Medmindre passet er så gammelt, så billedet ikke ligner dig selvfølgelig.
0
Tumling
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. jul 2018, 12:56
Kort karma: 1

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf Tumling » 5. aug 2018, 18:10

Tak for svar.

Billedet på mit pas er ret gammelt, men jeg synes da godt man kan se, det er mig.

Jeg har dog lige været heldig at finde min dåbsattest ved min fars papirer, selvom han hårdnakket påstod han ikke havde den.

Så forhåbentlig går det med de ting. :)
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36801

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf Daine » 5. aug 2018, 18:22

Du kan ikke nå bruge det i denne situation, men hvis du ikke har planer om at få lavet et pas foreløbigt, så kan du få lavet et billedid hos din kommune. Det er ikke ret dyrt, og det skulle kunne bruges de steder hvor man ellers ville skulle bruge billedlegimation. Bare en ide fremadrettet :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Tumling
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. jul 2018, 12:56
Kort karma: 1

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf Tumling » 5. aug 2018, 18:31

Jeg havde tænkt mig at få lavet et pas, da det nok er meget smart at have, når nu jeg ikke har kørekort, men ja kunne nok være en idé at få lavet det billedid også.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf IrmaPigen » 6. aug 2018, 05:11

Confucius skrev:
Tumling skrev:Spørgsmålet har måske ikke ramt rette forum, men håber nogle kan hjælpe med et svar. :)

Jeg har brug for at få kigget på en sag hos en advokat, og jeg er ikke klient der i forvejen.

Nu har jeg hørt, at de jo nok vil have noget klientlegitimation, dvs. fx sygesikringsbevis og kørekort eller pas.

Men jeg har ikke kørekort, og mit pas er udløbet for en del år siden uden jeg har fået det fornyet. :mellow:

Er der nogen der ved, om ikke sådan en advokat (undtagelsesvist) kan bruge noget andet som legitimation, f.eks. min årsopgørelse, som jo vist nok kan bruges ved det offentlige eller f.eks. i banker som legitimation?

Jeg kan umiddelbart ikke nå at få lavet nyt pas, da det skal gå lidt hurtigt. Dog har jeg mit gamle udløbne pas.

Håber nogle kan hjælpe med svar, jeg kontakter den advokat, jeg har planer om at benytte i morgen. :)


Det er hvidvasklovens § 11, stk. 1, nr. 1, litra a der kræver det. Og der står bare at de skal indhente dit navn og cpr.nr.. Så skal advokaten selv kontrollere om det er rigtigt. I princippet behøver du hverken pas eller kørekort. Et sundhedsbevis er nok.


Men advokaten har jo brug for yderligere et dokument for at kontrollere identitetsopkysningerne.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf Stitch » 6. aug 2018, 05:48

Jeg fik min fødselsattest i en tilfældig kirke, jeg kom forbi. De kan printe den på hvilket som helst kirkekontor på få minutter.
Jeg skulle bruge den, da jeg havde fået stjålet min taske med al legitimation.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf Stitch » 6. aug 2018, 05:48

Du kan også printe din årsopgørelse fra Skat.dk. Det fungerer også som legitimation.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf IrmaPigen » 6. aug 2018, 09:37

Confucius skrev:
IrmaPigen skrev:
Confucius skrev:
Det er hvidvasklovens § 11, stk. 1, nr. 1, litra a der kræver det. Og der står bare at de skal indhente dit navn og cpr.nr.. Så skal advokaten selv kontrollere om det er rigtigt. I princippet behøver du hverken pas eller kørekort. Et sundhedsbevis er nok.


Men advokaten har jo brug for yderligere et dokument for at kontrollere identitetsopkysningerne.


Nej, ikke ifølge loven eller Advokatrådet.


Fra Advokatrådet:

    8.2.3 Kontrol af id-oplysninger (§ 11, stk. 1, nr. 2)
    Advokaten skal kontrollere klientens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde. Det gælder både fysiske og juridiske personer.

    Det betyder, at der ikke skal stilles krav om fremvisning af legitimationskort i form af pas, kørekort eller lignende. Ny teknologi åbner mulighed for, at en klients identitet kan kontrolleres på andre måder, eksempelvis ved elektroniske signaturer. Der kan anvendes en lang række kilder til kontrol af id-oplysninger, og de behøver ikke være offentlige. Det kan eksempelvis være private udbydere af sådanne oplysninger, digitale signaturer og NEM-id.

    Det er den konkrete situation, der afgør, hvor meget dokumentation, data eller oplysninger, der skal til for, at klientens identitetsoplysninger er tilstrækkeligt kontrolleret. Der må således stilles forskellige krav afhængig af, om klienten møder fysisk frem eller ej.


Ja, og hvis advokaten ikke lige kan håndtere en nem ID, så er det anden form for (skriftlig) dokumentation.

Derudover vil det altid være advokaten som i tilfælde af et tilsyn skal kunne dokumentere, at de har opfyldt de forpligtelser de pålægges iht loven, herunder at de har gennemført en behørig kundekenskabsprocedure (se også elastikken i sidste afsnit)
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf IrmaPigen » 6. aug 2018, 10:15

Confucius skrev:
IrmaPigen skrev:
Confucius skrev:
IrmaPigen skrev:
Confucius skrev:
Det er hvidvasklovens § 11, stk. 1, nr. 1, litra a der kræver det. Og der står bare at de skal indhente dit navn og cpr.nr.. Så skal advokaten selv kontrollere om det er rigtigt. I princippet behøver du hverken pas eller kørekort. Et sundhedsbevis er nok.


Men advokaten har jo brug for yderligere et dokument for at kontrollere identitetsopkysningerne.


Nej, ikke ifølge loven eller Advokatrådet.


Fra Advokatrådet:

    8.2.3 Kontrol af id-oplysninger (§ 11, stk. 1, nr. 2)
    Advokaten skal kontrollere klientens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde. Det gælder både fysiske og juridiske personer.

    Det betyder, at der ikke skal stilles krav om fremvisning af legitimationskort i form af pas, kørekort eller lignende. Ny teknologi åbner mulighed for, at en klients identitet kan kontrolleres på andre måder, eksempelvis ved elektroniske signaturer. Der kan anvendes en lang række kilder til kontrol af id-oplysninger, og de behøver ikke være offentlige. Det kan eksempelvis være private udbydere af sådanne oplysninger, digitale signaturer og NEM-id.

    Det er den konkrete situation, der afgør, hvor meget dokumentation, data eller oplysninger, der skal til for, at klientens identitetsoplysninger er tilstrækkeligt kontrolleret. Der må således stilles forskellige krav afhængig af, om klienten møder fysisk frem eller ej.


Ja, og hvis advokaten ikke lige kan håndtere en nem ID, så er det anden form for (skriftlig) dokumentation.

Derudover vil det altid være advokaten som i tilfælde af et tilsyn skal kunne dokumentere, at de har opfyldt de forpligtelser de pålægges iht loven, herunder at de har gennemført en behørig kundekenskabsprocedure (se også elastikken i sidste afsnit)


Det betyder ikke at "advokaten har brug for yderligere et dokument for at kontrollere identitetsoplysningerne". Et sundhedsbevis og et opslag i CPR, samt en kopi af begge dele i 5 år efter kundeforholdet er ophørt, er nok.


Ja, men der er altså ingen der gider betale for et opslag i Cpr registreret. Derfor beder man klienten om selv at frembringe den fornødne dokumentation.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf IrmaPigen » 6. aug 2018, 10:35

Confucius skrev:
IrmaPigen skrev:Ja, men der er altså ingen der gider betale for et opslag i Cpr registreret. Derfor beder man klienten om selv at frembringe den fornødne dokumentation.


Og som det fremgår af loven ER navn og cpr.nr. den fornødne dokumentation. Man behøver ikke andre dokumenter. Det er advokatens hovedpine at kontrollere det. Ikke klientens hovedpine.


Nej, navn og Cpr er identitetsoplysninger. Næste step i kundekenskabsproceduren er at disse identitetsoplysninger skal kontrolleres. Det gøres pt typisk ved at bede om yderligere en form for skriftlig dokumentation. Det er ikke gratis at få foretaget opslag i Cpr registreret og derfor er den praktiske virkelighed altså typisk sådan, at man beder klienten eller kunden om at stille med den fornødne dokumentation. Såfremt en advokatvirksomhed skulle bruge både en ansats tid og bruge penge på at foretage opslag, ville denne udgift blot ryge videre til klienten.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Klientlegitimation - advokat/bank

Indlægaf IrmaPigen » 6. aug 2018, 11:31

Confucius skrev:
IrmaPigen skrev:
Confucius skrev:
IrmaPigen skrev:Ja, men der er altså ingen der gider betale for et opslag i Cpr registreret. Derfor beder man klienten om selv at frembringe den fornødne dokumentation.


Og som det fremgår af loven ER navn og cpr.nr. den fornødne dokumentation. Man behøver ikke andre dokumenter. Det er advokatens hovedpine at kontrollere det. Ikke klientens hovedpine.


Nej, navn og Cpr er identitetsoplysninger. Næste step i kundekenskabsproceduren er at disse identitetsoplysninger skal kontrolleres. Det gøres pt typisk ved at bede om yderligere en form for skriftlig dokumentation. Det er ikke gratis at få foretaget opslag i Cpr registreret og derfor er den praktiske virkelighed altså typisk sådan, at man beder klienten eller kunden om at stille med den fornødne dokumentation. Såfremt en advokatvirksomhed skulle bruge både en ansats tid og bruge penge på at foretage opslag, ville denne udgift blot ryge videre til klienten.


Ja, navn og cpr er identitetsoplysninger, og det er dét som tråden handler om og som TS spørger ind til:

"Men jeg har ikke kørekort, og mit pas er udløbet for en del år siden uden jeg har fået det fornyet. Er der nogen der ved, om ikke sådan en advokat (undtagelsesvist) kan bruge noget andet som legitimation."

Hertil er det klare svar: "Ja, en advokat kan sagtens bruge andre ting end kørekort og pas - og ekstra dokumenter - og det er ikke kun undtagelsesvist."

At du så måske kender nogle advokater, der af egen drift forlanger mere dokumentation end lovens krav, ændrer ikke på hvad det faktuelle svar er. Opslag i cpr koster 450 kroner i månedsabonnement og derudover 8 øre per opslag. Udover at det er pænt hurtigt tjent hjem, så kan de trække det fra i skat, hvis de vil.


Okay, jeg tror ikke du vil forstå. Forpligtelserne iht til lovgivningen går videre end at hente identitetsoolysninger.
0

Tilbage til "Generelt"