Vil have pas!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Orale123
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. jul 2018, 07:13
Kort karma: 1
Likede indlæg: 2

Vil have pas!

Indlægaf Orale123 » 23. jul 2018, 07:40

Hej derude.
Jeg kom til Danmark som 2årig, og har fået permanentopholds tilladelse tilbage i sin tid.
Jeg vil gerne have et pas, så jeg kan komme ud og opleve verden lidt. Jeg har prøvet søge om rejsepas men jeg blev benægtet det, da jeg skulle vise dokumentation fra mit eget hjem land, at de ikke vil give mig det. Altså et pas. Problemet er bare at Da vi kom til Danmark, der blev der oplyst at jeg var bleven født i Serbien, hvor mine forældre også stammer fra. Dog er jeg personligt født i Polen og de har min dåbsattest osv (Danmark ved ikke jeg er født i Polen som sådan)
Jeg frygter for komme i vanskeligheder og at min familie/slægtninge gør det, hvis jeg prøver og få et rejsepas gennem Polen? Ville jo automatisk blive afvist af Serbien da jeg jo ikk er født der.
Hvad gør man lige i denne situation? Skal man bare komme clean ud med det hele nede på borgerservice? Eller måske søge juridisk vedlejning? :gruble:
Håber på i forstår det jeg skriver, samt at der er råd og hente her :)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Vil have pas!

Indlægaf Rapfisk » 23. jul 2018, 07:51

Jeg ville umiddelbart tage fat i ambassaden for det land, hvor du har statsborgerskab, da det er det land, der skal udstede et pas til dig. Jeg gætter på, at det er Serbien? Dansk pas kan du kun få, hvis du er dansk statsborger, eller, som du har fået at vide, hvis du fra Serbien kan få dokumentation for, at de ikke vil udstede et pas til dig.
0
Livslinjen: 70 201 201
Orale123
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. jul 2018, 07:13
Kort karma: 1
Likede indlæg: 2

Re: Vil have pas!

Indlægaf Orale123 » 23. jul 2018, 08:07

jeg er jo født i Polen så går udfra at jeg er statsborger der? Det min morfar der lavede rav i den, i det han frygtede for vi ikke ville få opholdstilladelse i Danmark. Så der blev oplyst vi alle kom direkte fra Serbien, hvor egentlig min familie kom en uge efter ham fra Polen af. Dog er begge forældre og resten af familie fra Serbien. Men min generation (fætter/kusiner blev hovedet svageligt født i Polen. Han oplyste jeg var født i Serbien men er fra Polen :/
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Vil have pas!

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. jul 2018, 08:13

Jeg er enig med Rapfisk og vil tilføje, at du i fremtiden skal prioritere at søge om dansk statsborgerskab og få alt det på plads.
Jeg kender mange unge mennesker med indvandrer- eller flygtningebaggrund, og de fortæller, at det gør mange administrative ting lettere at have statsborgerskab i det land, man bor og har sin hverdag i, og at det også kan føles tryggere at rejse ud i verden som borger i en stat med styr på administration og rettigheder.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Vil have pas!

Indlægaf Rapfisk » 23. jul 2018, 08:16

Orale123 skrev:jeg er jo født i Polen så går udfra at jeg er statsborger der? Det min morfar der lavede rav i den, i det han frygtede for vi ikke ville få opholdstilladelse i Danmark. Så der blev oplyst vi alle kom direkte fra Serbien, hvor egentlig min familie kom en uge efter ham fra Polen af. Dog er begge forældre og resten af familie fra Serbien. Men min generation (fætter/kusiner blev hovedet svageligt født i Polen. Han oplyste jeg var født i Serbien men er fra Polen :/

Jeg tvivler på, at Polen er ét af de lande, der giver statsborgerskab til enhver, der er født der. Det gør USA fx, men det er undtagelsen. Normalt følger et barns statsborgerskab forældrenes.

Har du en fødselsattest, dåbsattest eller noget lignende?
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Vil have pas!

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. jul 2018, 08:21

Orale123 skrev:jeg er jo født i Polen så går udfra at jeg er statsborger der? Det min morfar der lavede rav i den, i det han frygtede for vi ikke ville få opholdstilladelse i Danmark. Så der blev oplyst vi alle kom direkte fra Serbien, hvor egentlig min familie kom en uge efter ham fra Polen af. Dog er begge forældre og resten af familie fra Serbien. Men min generation (fætter/kusiner blev hovedet svageligt født i Polen. Han oplyste jeg var født i Serbien men er fra Polen :/


Uden at kende til de specifikke regler for Polen, så vil jeg umiddelbart tro, at du er serbisk statsborger, da statsborgerskab plejer at følge forældrenes tilknytning og ikke barnets fødeland. Jeg kender fx. en dreng, der blev født i England, mens hans forældre arbejdede der, men som er dansk statsborger, fordi mor og far også er det.

Det lyder, som om jeres ankomst til Danmark var noget kaotisk, hvilket den ofte kan være, når man flygter fra krig (som jeg forestiller mig, at I gjorde dengang), og at alle er lidt uvisse på, hvad der egentlig blev sagt og gjort, og på den baggrund kunne det måske godt være en ide at få en advokat med speciale i området til at se det hele igennem og undersøge, hvor du står i forhold til pas og statsborgerskab.
2
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Vil have pas!

Indlægaf Bergen » 23. jul 2018, 09:26

Find ud af hvad statsborgerskab, du har.
Det må borgerservice kunne hjælpe dig med og det er givetvis det, som dine forældre har.
Dernæst kontakt det lands ambassade for vejledning.

Og så må du jo overveje om du evt vil søge dansk statsborgerskab. I dag burde du kunne have to.
1
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Vil have pas!

Indlægaf Bergen » 23. jul 2018, 09:36

http://www.mswia.gov.pl/en/document/way ... nship.html

Du kan læse om polsk statsborgerskab her.

Mit bud er, at du intet formelt har med Polen andet end det er der, at du er født.
1
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Vil have pas!

Indlægaf Bergen » 23. jul 2018, 09:41

2
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Vil have pas!

Indlægaf Bergen » 23. jul 2018, 09:45

I øvrigt har Polen ikke en dåbsattest på dig med mindre du er døbt i Polen før ankomst til Danmark. De har formentlig registering af din fødsel, men næppe digitalt.
0
Orale123
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. jul 2018, 07:13
Kort karma: 1
Likede indlæg: 2

Re: Vil have pas!

Indlægaf Orale123 » 23. jul 2018, 11:01

Tusind tak for svarene alle sammen! Det har squ gjort mig lidt klogere på det her emne. Samt føler selv at jeg kan åbne mig lidt mere op når det kommer til myndighederne når det kommer til min historie, og søgning af pas. Men jeg vil trods alt gennem testen for at blive danskstatsborger. føler bare det var nemmere og få sig et fremmedpas hurtigt så jeg i det mindste kan tage ud og rejse. Jeg er 24 og hele mit liv har jeg været i dk. Elsker Danmark og vi har fået et dejligt liv heroppe :) men verden kalder og har bare følt mig stuck på en måde hehe :)
Tusind tak alle sammen igen!
2
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Vil have pas!

Indlægaf Bergen » 23. jul 2018, 11:23

Du får kun et fremmedpas (muligvis konventionspas udstedes til udlændinge, der er anerkendt som flygtninge i henhold til flygtningekonventionen af 28. juli 1951), hvis det land, hvor du er statsborger nægter at udstede pas til dig. Det er som udgangspunkt et nationalitetspas, som du skal have formentlig gennem den serbiske ambassade.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Vil have pas!

Indlægaf paint » 23. jul 2018, 12:38

På et tidspunkt (krigen på Balkan) fik folk fra Kroatien og Serbien, nærmest automatisk opholdstilladelse i Danmark. Hvis der er 'rod' i hvor I egentlig kom fra - f.eks fra Polen (hvor der ikke var krig) og ikke fra Serbien og din morfar har oplyst noget der ikke er korrekt, kan der godt opstå problemer hvis udlændingeservice, begynder at grave i det.
I dét tilfælde, ville det måske være smart at træde lidt varsomt og holde sig til den historie som blev fortalt da I ankom til landet. Det er muligt at det ikke betyder noget at nogle af jer kom fra Polen (og ikke Serbien). Men det er også muligt at det gør.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok søge dansk statsborgerskab på basis at den forklaring, der blev afgivet da I kom til landet.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Vil have pas!

Indlægaf IrmaPigen » 23. jul 2018, 12:53

paint skrev:På et tidspunkt (krigen på Balkan) fik folk fra Kroatien og Serbien, nærmest automatisk opholdstilladelse i Danmark. Hvis der er 'rod' i hvor I egentlig kom fra - f.eks fra Polen (hvor der ikke var krig) og ikke fra Serbien og din morfar har oplyst noget der ikke er korrekt, kan der godt opstå problemer hvis udlændingeservice, begynder at grave i det.
I dét tilfælde, ville det måske være smart at træde lidt varsomt og holde sig til den historie som blev fortalt da I ankom til landet. Det er muligt at det ikke betyder noget at nogle af jer kom fra Polen (og ikke Serbien). Men det er også muligt at det gør.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok søge dansk statsborgerskab på basis at den forklaring, der blev afgivet da I kom til landet.


TS' forældre stammer fra Serbien, men TS er født i Polen, sådan som jeg forstår det.

Nu ved jeg ikke hvorfor og hvilken tilknytning TS' forældre har haft til Polen på det tidspunkt. Men man kunne måske forestille sig, at det ikke nødvendigvis gør TS til polsk statsborger?

Hvad statsborger er du TS, ved du det?
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Vil have pas!

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. jul 2018, 13:29

paint skrev:På et tidspunkt (krigen på Balkan) fik folk fra Kroatien og Serbien, nærmest automatisk opholdstilladelse i Danmark. Hvis der er 'rod' i hvor I egentlig kom fra - f.eks fra Polen (hvor der ikke var krig) og ikke fra Serbien og din morfar har oplyst noget der ikke er korrekt, kan der godt opstå problemer hvis udlændingeservice, begynder at grave i det.
I dét tilfælde, ville det måske være smart at træde lidt varsomt og holde sig til den historie som blev fortalt da I ankom til landet. Det er muligt at det ikke betyder noget at nogle af jer kom fra Polen (og ikke Serbien). Men det er også muligt at det gør.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok søge dansk statsborgerskab på basis at den forklaring, der blev afgivet da I kom til landet.


Som jeg læser det, kom familien fra Serbien, men nogle via Polen ("Dog er begge forældre og resten af familie fra Serbien"). Man kunne fx. forestille sig, at nogle familiemedlemmer har haft midlertidigt arbejde i Polen, da krigen brød ud.
Jeg ville passe på med at holde mig til en upræcis, evt. ukorrekt, historie, som, lader det til, også er uklar internt i familien. Jeg tror, at det kan være forbundet med risiko på den måde at spekulere i "at snøre" de danske myndigheder, især hvis man ikke har styr på, hvad der evt. foreligger af dokumenter vedrørende ens sag og afstamning. Et bedre råd er at starte med at opsøge uafhængig juridisk rådgivning og få overblik over sagen. Herunder mulige konsekvenser af 22 år gamle ukorrekte oplysninger.
1

Tilbage til "Generelt"