Vil have pas!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9669

Re: Vil have pas!

Indlægaf Tanten » 23. jul 2018, 13:40

Du kan spørge, om du har dansk statsborgerskab her: http://uim.dk/kontakt

Skulle du IKKE være dansk statsborger, kan du søge om pas her: https://www.borger.dk/Handlingsside?sel ... 6201dca537
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Vil have pas!

Indlægaf MOGA » 23. jul 2018, 13:47

Som jeg forstår det er TS bange for ikke at kunne få statsborgerskab, da han rent faktisk er født i et ikke-krigshærget land (Polen), hvor han boede de første to år af sit liv, hvorefter familien rejste - ikke flygtede - til Danmark under dække af at være flygtninge, hvilket betyder, at der reelt er givet opholdstilladelse på falsk grundlag.

TS, af frygt for repressalierne, hvis historien blev afsløret, ville jeg nok bare søge om serbisk pas og så bruge det ved rejser.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43969

Re: Vil have pas!

Indlægaf paint » 23. jul 2018, 14:46

DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:På et tidspunkt (krigen på Balkan) fik folk fra Kroatien og Serbien, nærmest automatisk opholdstilladelse i Danmark. Hvis der er 'rod' i hvor I egentlig kom fra - f.eks fra Polen (hvor der ikke var krig) og ikke fra Serbien og din morfar har oplyst noget der ikke er korrekt, kan der godt opstå problemer hvis udlændingeservice, begynder at grave i det.
I dét tilfælde, ville det måske være smart at træde lidt varsomt og holde sig til den historie som blev fortalt da I ankom til landet. Det er muligt at det ikke betyder noget at nogle af jer kom fra Polen (og ikke Serbien). Men det er også muligt at det gør.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok søge dansk statsborgerskab på basis at den forklaring, der blev afgivet da I kom til landet.


Som jeg læser det, kom familien fra Serbien, men nogle via Polen ("Dog er begge forældre og resten af familie fra Serbien"). Man kunne fx. forestille sig, at nogle familiemedlemmer har haft midlertidigt arbejde i Polen, da krigen brød ud.
Jeg ville passe på med at holde mig til en upræcis, evt. ukorrekt, historie, som, lader det til, også er uklar internt i familien. Jeg tror, at det kan være forbundet med risiko på den måde at spekulere i "at snøre" de danske myndigheder, især hvis man ikke har styr på, hvad der evt. foreligger af dokumenter vedrørende ens sag og afstamning. Et bedre råd er at starte med at opsøge uafhængig juridisk rådgivning og få overblik over sagen. Herunder mulige konsekvenser af 22 år gamle ukorrekte oplysninger.


Det ville nok være en god ide, med noget uafhængig rådgivning. Jeg tænkte selv tanken, men kunne umiddelbart ikke huske om der eksisterer en slags organisation, hvor man kan søge råd og vejledning omkring disse spørgsmål. Det mener jeg faktisk at der gør. Men den dukkede ikke op i en hurtig søgning.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Vil have pas!

Indlægaf Vixen » 23. jul 2018, 15:09

MOGA skrev:Som jeg forstår det er TS bange for ikke at kunne få statsborgerskab, da han rent faktisk er født i et ikke-krigshærget land (Polen), hvor han boede de første to år af sit liv, hvorefter familien rejste - ikke flygtede - til Danmark under dække af at være flygtninge, hvilket betyder, at der reelt er givet opholdstilladelse på falsk grundlag.

TS, af frygt for repressalierne, hvis historien blev afsløret, ville jeg nok bare søge om serbisk pas og så bruge det ved rejser.


De kan vel sådan set godt stadigvæk have været flygtninge fra Serbien/Jugoslavien, selvom de først søgte om asyl da de kom til Danmark (og altså ikke i Polen)? Om de er flygtninge eller ej vurderes jo først i det land, hvor der ansøges om asyl.

Men ja, det er jo svært at sige - gad vide, hvordan sådan en sag her egentlig bliver vurderet. Det kunne være interessant at få en opfølgning på.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Vil have pas!

Indlægaf MOGA » 23. jul 2018, 16:06

Vixen skrev:
MOGA skrev:Som jeg forstår det er TS bange for ikke at kunne få statsborgerskab, da han rent faktisk er født i et ikke-krigshærget land (Polen), hvor han boede de første to år af sit liv, hvorefter familien rejste - ikke flygtede - til Danmark under dække af at være flygtninge, hvilket betyder, at der reelt er givet opholdstilladelse på falsk grundlag.

TS, af frygt for repressalierne, hvis historien blev afsløret, ville jeg nok bare søge om serbisk pas og så bruge det ved rejser.


De kan vel sådan set godt stadigvæk have været flygtninge fra Serbien/Jugoslavien, selvom de først søgte om asyl da de kom til Danmark (og altså ikke i Polen)? Om de er flygtninge eller ej vurderes jo først i det land, hvor der ansøges om asyl.

Men ja, det er jo svært at sige - gad vide, hvordan sådan en sag her egentlig bliver vurderet. Det kunne være interessant at få en opfølgning på.


Måske? Jeg ved det ikke? Uanset hvad tænker jeg man skal have nogle vægtige argumenter for hvorfor man skal søge asyl i DK, når man har opholdt sig i hvert fald et par år i et sikkert land. Man skal vel kunne godtgøre hvorfor man ikke bare blev der?
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Vil have pas!

Indlægaf Vixen » 23. jul 2018, 17:58

MOGA skrev:
Vixen skrev:
MOGA skrev:Som jeg forstår det er TS bange for ikke at kunne få statsborgerskab, da han rent faktisk er født i et ikke-krigshærget land (Polen), hvor han boede de første to år af sit liv, hvorefter familien rejste - ikke flygtede - til Danmark under dække af at være flygtninge, hvilket betyder, at der reelt er givet opholdstilladelse på falsk grundlag.

TS, af frygt for repressalierne, hvis historien blev afsløret, ville jeg nok bare søge om serbisk pas og så bruge det ved rejser.


De kan vel sådan set godt stadigvæk have været flygtninge fra Serbien/Jugoslavien, selvom de først søgte om asyl da de kom til Danmark (og altså ikke i Polen)? Om de er flygtninge eller ej vurderes jo først i det land, hvor der ansøges om asyl.

Men ja, det er jo svært at sige - gad vide, hvordan sådan en sag her egentlig bliver vurderet. Det kunne være interessant at få en opfølgning på.


Måske? Jeg ved det ikke? Uanset hvad tænker jeg man skal have nogle vægtige argumenter for hvorfor man skal søge asyl i DK, når man har opholdt sig i hvert fald et par år i et sikkert land. Man skal vel kunne godtgøre hvorfor man ikke bare blev der?


Ja, det ville da give god mening i hvert fald.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?

Tilbage til "Generelt"