Hvad skete der da du blev født?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22046

Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf dgd2007 » 22. jul 2018, 10:05

Jeg så en fransk film forleden - Dien Bien Phu - om franskmændenes endelig nederlag og opgivelsen af "Fransk Indokina" (= Laos, Cambodia & Vietnam) i foråret 1954.
Og det kunne jo ikke undgå at slå mig at: "Guuij, der var jeg jo lige blevet født!" :fløjt:

Jeg tror man tit har et "hul" mht. den periode fordi man dels selvfølgelig ikke kan huske noget om det selv, og de der 10-15 år senere virker det sjældent så relevant at det er noget der tales om som noget aktuelt, samtidig med at det ikke har nået at komme med i de historiebøger man bliver undervist efter i skolen.

Så hvad skete der omkring din fødsel?

Som sagt, for mit vedkommende, forår 1954: Frankrigs endelige nederlag i Vietnam.
Eisenhower (Rep.) havde været præsident i USA i et års tid, og McCarthyismen spøgte.
Khrusjtjov var så småt ved at sikre sig magten i Sovjetunionen efter Stalins død året før.
Mao havde regeret i lidt over 4 år.
Indien og Pakistan havde været selvstændige i 6½ år.
Afrika var stadig i høj grad europæiske kolonier.
Hans Hedtoft (S, som havde 41,3% af stemmerne) var statsminister i DK.

Hvis du ikke rigtig ved det, er har Wikipedia sider om hvert enkelt årstal - selv om jeg ved mange debattører er yngre end undertegnede, vil det sikkert overraske at verden så noget anderledes ud, bare for 20, 30 eller 40 år siden. :)
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. jul 2018, 11:06

bandet Metallica opstår - det er altså lidt vildt at tænke på de har spillet lige så længe som jeg har levet, og endda på baggrund af et initiativ fra Lars Ulrich :rock: Synes det er vildt at tænke på at de har spillet lige så længe jeg har levet, og at de stadig kører på i flot stil.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf LadyFox » 22. jul 2018, 11:09

- TV-serien Nana kom i fjernsynet.
- TV2 kom til.
- George H. W. Bush havde et rigtig godt valg.
- En lov, der giver kvinder mulighed for at gøre tjeneste i militære kampenheder.
- Den såkaldte 8888-opstand i Myanmar starter, hvor hundrede tusinde går på gaden med krav om demokrati over for militæret, der har styret landet siden 1962. I de følgende uger bliver ca. 3.000 dræbt.
- Under krigen mellem Irak og Iran blev den kurdiske landsby Halabja bombet med nervegas.
- Verdenssundhedsorganisationen WHO afholder Internatinale Aids-Dag, World AIDS Day første gang.
2
...
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf Pjeps » 22. jul 2018, 11:45

Den første Sound festival afholdes - det der idag kendes som roskilde festival.

Fristaden Christiania grundlægges.

Den første danske olie hentes op fra Nordsøen

Ray Tomlinson sender det første e-mail mellem to computere.

Peter Lundin bliver født :sur:

Forsanger for det amerikanske band The Doors, Jim Morrison, dør af en overdosis i Paris, Frankrig, efter deres sjette album L.A. Woman.
1
:ninja:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22046

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf dgd2007 » 22. jul 2018, 11:51

Pjeps skrev:[...]
Ray Tomlinson sender det første e-mail mellem to computere.
[...]

Og se nu bare hvad han er skyld i! :lol:
Ej, jeg vidste faktisk ikke at email var så gammelt - ud fra de andre ting må det jo være 1971.
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf Pjeps » 22. jul 2018, 11:55

dgd2007 skrev:
Pjeps skrev:[...]
Ray Tomlinson sender det første e-mail mellem to computere.
[...]

Og se nu bare hvad han er skyld i! :lol:
Ej, jeg vidste faktisk ikke at email var så gammelt - ud fra de andre ting må det jo være 1971.


Det kom faktisk også bag på mig, da edb undervisning i skolen var noget der opstod agtigt, mens jeg gik i de store klasser. Og jeg husker at min ex i engang i halvfemserne talte meget begejstret om internettet, og jeg kunne bestemt ikke se noget som helst fedt ved det, hvad kunne internettet dog, som jeg ikke kunne gøre ligeså hurtigt med Lademanns leksikon :lol:
2
:ninja:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf hotlips » 22. jul 2018, 12:16

Jeg er født 5 januar 1977, det er få uger før Carter blev indsat og dagen efter benådede militærnægtere fra Vietnamkrigen, dødsstraffen blev genindført i USA efter ikke at have været praktiseret i mange år.

Men i det store billede så er det jo ellers den europæiske terrorisme der fylder på den tid, hovedmændene i raf sad i fængsel men der var flykapringer og indpåsættelser fra sidst i 76 og så til det kulminerede i det tyske efterår i efteråret 77, det er altid det er arbejdsgivernrs formand hans schleyer blev myrdet man ser billeder af men jeg synes det burde nævnes som 5 dobbelt mord for de skød både hans chauffør og de 3 politimænd der var sat til at passe på ham da de tog ham.

Jeg har det meste af mit liv troet jeg havde drømt noget om et fly der styrede ned i ørkenen da jeg var meget lille men da jeg så var omkring 30 så jeg et program hvis de viste flyene som palæstinenserne sprængte i luften og så gik det op for mig at det var det jeg kunne huske, jeg må have set det i fjernsynet, det skete jo før jeg blev født men de har åbenbart vist det da jeg var lille, jeg har aller højst været 3 år.

Det fortsatte jo med terrorisme det meste af min barndom , jeg kan sagtens huske lockerbie, den græske yacht og der var en flykapring hvor de smed lig ud af døren og ned på landingsbanen, det var uhyggeligt.

Det er først som voksen jeg er begyndt at sætte mig ind i de begivenheder, det var ikke noget der fyldte hos os, min familie er konservative men har ikke rigtig haft noget ideologisk de gik op i.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf Anilara » 22. jul 2018, 12:20

Danmark vandt over Brasilien i fodbold på min fødselsdag.
'Nough said :afro:

(Og en mindre detalje med at der var en mur der faldt i Tyskland ikke længe efter - men hvem husker det).
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14725
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19078

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf Flora » 22. jul 2018, 13:03

Elvis døde.

Bombemanden fra Gladsaxe springer en telefonboks i luften i Søborg :panik:

Insulin kom til verden.

En 20,2 kg tung hummer fanges ved 'Nova Scotia :rock:

Jimmy Carter bliver præsident i USA.

Og en masse andet..
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf LadyFox » 22. jul 2018, 13:12

Anilara skrev:Danmark vandt over Brasilien i fodbold på min fødselsdag.
'Nough said :afro:

(Og en mindre detalje med at der var en mur der faldt i Tyskland ikke længe efter - men hvem husker det).

Og Ted Bundy blev henrettet :genert: Altså, ikke på din fødselsdag, tror jeg. Men det år.
0
...
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17196
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41861

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf LaMariposa » 22. jul 2018, 13:20

Det var en vild måned! Commodore 64 blev nemlig lanceret den måned, jeg blev født! :banan2: Derudover var der en syttenårig, sønderjysk gymnasieelev, der blev juniorverdensmester i Skak. Vi slog også kulderekord OG havde måneformørkelse i Danmark det år i januar.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17196
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41861

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf LaMariposa » 22. jul 2018, 13:21

Flora skrev:Elvis døde.

Bombemanden fra Gladsaxe springer en telefonboks i luften i Søborg :panik:

Insulin kom til verden.

En 20,2 kg tung hummer fanges ved 'Nova Scotia :rock:

Jimmy Carter bliver præsident i USA.

Og en masse andet..


Hold kæft, jeg læste hummer som hammer :lol: Tre gange... :genert:
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf hotlips » 22. jul 2018, 13:22

dgd2007 skrev:
Pjeps skrev:[...]
Ray Tomlinson sender det første e-mail mellem to computere.
[...]

Og se nu bare hvad han er skyld i! :lol:
Ej, jeg vidste faktisk ikke at email var så gammelt - ud fra de andre ting må det jo være 1971.


Min tidshorisont omkring computere er helt skæv i forhold til de fleste andres, jeg kan huske da min farfars første computer kom og de brugte hele dagen på at installere den, det var i julen 79 og de kunne ikke købes i almindelige forretninger, han var nr 9 der fik en pc privat og den kostede over 30.000, idag er den doneret til teknisk museum eller er det industri museet.?.. Det er ihvertfald en af de 2.

Jeg prøvede en mus første gang lige omkring 1990, han fik den fra min ene onkel der tog den med hjem fra USA, så sad vi der og tegnede i paint.

Jeg tror vores far fik sin første pc omkring 85, det var da der kom farver og vi havde fri adgang til at spille og printe og hvad vi ellers lavede men det var ikke noget der blev andet end for sjov, det fangede os overhovedet ikke, jeg er ikke sikker på hvornår vi fik net, vi havde det ihvertfald i 94.

Når jeg fortæller det til sådan nogle rigtige computerfreaks så er de nærmest forargede over at vi ikke gik op i det men det har jo haft den effekt at det aldrig rigtig blev det der mytiske fænomen det jo nærmest var for nogle der sidst i 80erne. Jeg kan huske jeg tog edb som valgfag i de store klasser, skulle bruge sådan nogle piccoline maskiner der skulle have 5 siders kommandoer for at starte op, de var forældede allerede der omkring 91 og jeg var vant til at man bare skulle tænde, så kom der en menu hvor man så kunne vælge spil eller hvad der var på den floppy disc man havde sat i, og når selv jeg har kunnet se det var så forældet at det var ubrugeligt så må det have været virkelig slemt.

Min farfar er 86 nu og han har stadig et ømt punkt for nye gadgets og han har en computer med 2 harddiske og 3 kæmpe skærme koblet sammen, han bruger det til at lægge slægtstavler ind.
1
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf Shmartiesh » 22. jul 2018, 13:23

På min fødselsdag bliver det skæve tårn i Pisa lukket for turister da hældningen er faretruende.
DSB indsætter det første IC3 tog.
Nelson Mandela bliver lukket ud af fængslet efter 27 år.
Brandkatastrofe på Scandinavian Star, hvor over 100 omkommer.
Fuglekrigen i kanøfleskoven udkommer. Lidt sjovt for jeg kan huske jeg har set den mange gange i min barndom, så troede den var lidt yngre.
Arla - tidligere MD - lancerer sin første kærgården og den bliver åbenbart politianmeldt da blandingen er ulovlig. Men danskerne elsker den alligevel :lol:
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22046

Re: Hvad skete der da du blev født?

Indlægaf dgd2007 » 22. jul 2018, 13:30

Flora skrev:[...]
Insulin kom til verden.
[...]

Guij, det troede jeg da, var meget ældre!
0

Tilbage til "Generelt"