Er mad dyrt i Norge?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Planten » 3. jul 2018, 07:06

Fru Sunshine skrev:
Planten skrev:
Fru Sunshine skrev:Og skillingsboller :savl:

Er de gærboller med en klat creme på som spandauer?

Nej, det er gærbollerne med kanel. De andre hedder vist solboller. I hvert fald i Bergen.

Så hedder de der med creme skoleboller :love:
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jul 2018, 07:30

Planten skrev:
Fru Sunshine skrev:
Planten skrev:
Fru Sunshine skrev:Og skillingsboller :savl:

Er de gærboller med en klat creme på som spandauer?

Nej, det er gærbollerne med kanel. De andre hedder vist solboller. I hvert fald i Bergen.

Så hedder de der med creme skoleboller :love:

Min mand kalder dem med creme for solboller. Og der ligger en bager på Bryggen i Bergen, der laver de bedste, jeg nogensinde har fået :savl:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf paint » 3. jul 2018, 07:38

Mani skrev:Det er dyrt. Norge er et stort land, hvor fødevarerne skal transporteres langt rundt til forholdvis små byer.
El derimod...


Den primære årsag til at alt er dyrere i Norge - i hvert fald importerede varer er, at Norge opretholder en fantastisk høj importtold, for at beskytte deres eget marked (egne produkter).
Nu er Norge ikke med i EU, men man har alligevel være efter Norge i flere ombæringer, fordi Norge som en slags 'partner-medlem' (ikke rigtigt medlem, men med visse handelsaftaler) 'straffer' import af udenlandske varer med, som nævnt, en toldmur. Til gengæld nyder de samtidigt godt af deres handelsaftaler med EU mht til eksport af egne varer bl.a olie. Det er der flere i EU, som er stærkt utilfredse med.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Wizzze » 3. jul 2018, 10:20

paint skrev:
Mani skrev:Det er dyrt. Norge er et stort land, hvor fødevarerne skal transporteres langt rundt til forholdvis små byer.
El derimod...


Den primære årsag til at alt er dyrere i Norge - i hvert fald importerede varer er, at Norge opretholder en fantastisk høj importtold, for at beskytte deres eget marked (egne produkter).
Nu er Norge ikke med i EU, men man har alligevel være efter Norge i flere ombæringer, fordi Norge som en slags 'partner-medlem' (ikke rigtigt medlem, men med visse handelsaftaler) 'straffer' import af udenlandske varer med, som nævnt, en toldmur. Til gengæld nyder de samtidigt godt af deres handelsaftaler med EU mht til eksport af egne varer bl.a olie. Det er der flere i EU, som er stærkt utilfredse med.


Norge er det eneste europæiske land, der har oplevet hungersnød i flere omgange, herunder i moderne tid. Den sidste tid af besættelsen og årene lige efter krigen, kunne Norge ikke brødføde sig selv, og levede på hjælp fra Sverige og Danmark og lidt fra de allierede. Det ændrede mentaliteten hos Nordmændene, og selvforsyning også selvom det kostede mere, blev et mantra.
Nu er Norge jo fra naturens side ikke det mest egnede landbrugsland, så den eneste måde at sikre selvforsyning er at støtte bønderne med subsidier og minimumspriser, og beskytte dem mod konkurrence. Så ja høje toldmure, eller krav til produkter. Skal Danish Crown f.eks. sælge forarbejdede produkter til Norge, så skal de først importere norsk kød til DK. Forarbejde dette kød og så sende det tilbage til Norge, ellers kommer der vild told på, og nogle produkter må slet ikke importeres, hvis kødet ikke er af norsk oprindelse.
Man kan argumentere for at de trusler og vilkår, som engang var årsag til madmangel i Norge, ikke længere eksisterer, og at Norge derfor godt kunne åbne op. Men en sådan åbning vil på ret kort tid føre til at hovedparten af norsk landbrug vil gå under i konkurrencen med de super effektive europæiske landmænd, det er bl.a. en af de store faktorer der har medvirket til at afstemningerne om EU altid er endt med et Nej.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf paint » 3. jul 2018, 10:44

Wizzze skrev:
paint skrev:
Mani skrev:Det er dyrt. Norge er et stort land, hvor fødevarerne skal transporteres langt rundt til forholdvis små byer.
El derimod...


Den primære årsag til at alt er dyrere i Norge - i hvert fald importerede varer er, at Norge opretholder en fantastisk høj importtold, for at beskytte deres eget marked (egne produkter).
Nu er Norge ikke med i EU, men man har alligevel være efter Norge i flere ombæringer, fordi Norge som en slags 'partner-medlem' (ikke rigtigt medlem, men med visse handelsaftaler) 'straffer' import af udenlandske varer med, som nævnt, en toldmur. Til gengæld nyder de samtidigt godt af deres handelsaftaler med EU mht til eksport af egne varer bl.a olie. Det er der flere i EU, som er stærkt utilfredse med.


Norge er det eneste europæiske land, der har oplevet hungersnød i flere omgange, herunder i moderne tid. Den sidste tid af besættelsen og årene lige efter krigen, kunne Norge ikke brødføde sig selv, og levede på hjælp fra Sverige og Danmark og lidt fra de allierede. Det ændrede mentaliteten hos Nordmændene, og selvforsyning også selvom det kostede mere, blev et mantra.
Nu er Norge jo fra naturens side ikke det mest egnede landbrugsland, så den eneste måde at sikre selvforsyning er at støtte bønderne med subsidier og minimumspriser, og beskytte dem mod konkurrence. Så ja høje toldmure, eller krav til produkter. Skal Danish Crown f.eks. sælge forarbejdede produkter til Norge, så skal de først importere norsk kød til DK. Forarbejde dette kød og så sende det tilbage til Norge, ellers kommer der vild told på, og nogle produkter må slet ikke importeres, hvis kødet ikke er af norsk oprindelse.
Man kan argumentere for at de trusler og vilkår, som engang var årsag til madmangel i Norge, ikke længere eksisterer, og at Norge derfor godt kunne åbne op. Men en sådan åbning vil på ret kort tid føre til at hovedparten af norsk landbrug vil gå under i konkurrencen med de super effektive europæiske landmænd, det er bl.a. en af de store faktorer der har medvirket til at afstemningerne om EU altid er endt med et Nej.


Det er protektionisme. Det er hvad det er. Og det er ikke engang noget der gavner de norske forbrugere, tværtimod skal de betale langt mere for de samme varer end man skal i andre lande. Jeg har svært ved at se, hvorfor man skal støtte et 'landbrug' som aldrig ville kunne løbe rundt af sig selv.
Norge er ikke noget landbrugsland. Til gengæld har de en masse olie, de kan glæde sig over.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Wizzze » 3. jul 2018, 11:16

paint skrev:
Wizzze skrev:
paint skrev:
Mani skrev:Det er dyrt. Norge er et stort land, hvor fødevarerne skal transporteres langt rundt til forholdvis små byer.
El derimod...


Den primære årsag til at alt er dyrere i Norge - i hvert fald importerede varer er, at Norge opretholder en fantastisk høj importtold, for at beskytte deres eget marked (egne produkter).
Nu er Norge ikke med i EU, men man har alligevel være efter Norge i flere ombæringer, fordi Norge som en slags 'partner-medlem' (ikke rigtigt medlem, men med visse handelsaftaler) 'straffer' import af udenlandske varer med, som nævnt, en toldmur. Til gengæld nyder de samtidigt godt af deres handelsaftaler med EU mht til eksport af egne varer bl.a olie. Det er der flere i EU, som er stærkt utilfredse med.


Norge er det eneste europæiske land, der har oplevet hungersnød i flere omgange, herunder i moderne tid. Den sidste tid af besættelsen og årene lige efter krigen, kunne Norge ikke brødføde sig selv, og levede på hjælp fra Sverige og Danmark og lidt fra de allierede. Det ændrede mentaliteten hos Nordmændene, og selvforsyning også selvom det kostede mere, blev et mantra.
Nu er Norge jo fra naturens side ikke det mest egnede landbrugsland, så den eneste måde at sikre selvforsyning er at støtte bønderne med subsidier og minimumspriser, og beskytte dem mod konkurrence. Så ja høje toldmure, eller krav til produkter. Skal Danish Crown f.eks. sælge forarbejdede produkter til Norge, så skal de først importere norsk kød til DK. Forarbejde dette kød og så sende det tilbage til Norge, ellers kommer der vild told på, og nogle produkter må slet ikke importeres, hvis kødet ikke er af norsk oprindelse.
Man kan argumentere for at de trusler og vilkår, som engang var årsag til madmangel i Norge, ikke længere eksisterer, og at Norge derfor godt kunne åbne op. Men en sådan åbning vil på ret kort tid føre til at hovedparten af norsk landbrug vil gå under i konkurrencen med de super effektive europæiske landmænd, det er bl.a. en af de store faktorer der har medvirket til at afstemningerne om EU altid er endt med et Nej.


Det er protektionisme. Det er hvad det er. Og det er ikke engang noget der gavner de norske forbrugere, tværtimod skal de betale langt mere for de samme varer end man skal i andre lande. Jeg har svært ved at se, hvorfor man skal støtte et 'landbrug' som aldrig ville kunne løbe rundt af sig selv.
Norge er ikke noget landbrugsland. Til gengæld har de en masse olie, de kan glæde sig over.


Nu er protektionisme jo ved at være "IN" igen ;) Så Norge er bare med på moden, du ved, hvis man bare venter længe nok, så bliver alt moderne igen :-D

Vi er ikke uenige, men vi har heller ikke haft hungersnød inde på livet, i den situation er dyr mad trods alt bedre end ingen mad. Næste alle norske familier har historier om da morfar måtte finde skiene frem og søge efter mos eller bark på fjeldet, som man kunne koge og spise, eller da man kun spiste hver anden dag osv. osv. Ligesom DK har Norge en store efterkrigsgeneration som stadig kan huske disse år, men efterhånden som den generation forsvinder og familiehistorierne bliver glemt, så vil det også blive svært ved at holde fast i protektionismen og de høje priser. Også fordi Norge har en lang grænse med Sverige, og ligesom vi kender det med danskernes køb i Tyskland, så kender nordmændene det med at handle i Sverige https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig ... rryhandler
Over tid kan Norge ikke leve med at flere og flere køber deres varer i Sverige, eller på en færgetur til Danmark, så når tallet stiger til 7 af 10 eller 8 af 10, så må Norge handle, og det kan de så enten gøre ved at bygge mere og mere grænsekontrol og varebegrænsninger op, eller de kan nedsætte egne afgifter. Jeg ser ikke en folkelig valgt regering gøre det første, så det ender med det sidste.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Kattefjæs » 3. jul 2018, 11:23

Planten skrev:Så hedder de der med creme skoleboller :love:


Aaah, skoleboller.... Dem laver min mor :lol: Fra hendes barndom er det boller med kardemomme i dejen og vanillecreme indeni, og saa med hvid glasur og kokos paa toppen. Jeg vil have!!!! :love: :love: :love: :love:
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. jul 2018, 11:45

Kattefjæs skrev:
Planten skrev:Så hedder de der med creme skoleboller :love:


Aaah, skoleboller.... Dem laver min mor :lol: Fra hendes barndom er det boller med kardemomme i dejen og vanillecreme indeni, og saa med hvid glasur og kokos paa toppen. Jeg vil have!!!! :love: :love: :love: :love:


tarveligt, nu er jeg nødt til at bage :lol: Og forkæle mine norske mor ;)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Planten » 3. jul 2018, 11:52

Madam Pomfrey skrev:
Kattefjæs skrev:
Planten skrev:Så hedder de der med creme skoleboller :love:


Aaah, skoleboller.... Dem laver min mor :lol: Fra hendes barndom er det boller med kardemomme i dejen og vanillecreme indeni, og saa med hvid glasur og kokos paa toppen. Jeg vil have!!!! :love: :love: :love: :love:


tarveligt, nu er jeg nødt til at bage :lol: Og forkæle mine norske mor ;)

Og debatten! :love:
2
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. jul 2018, 12:18

Planten skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Kattefjæs skrev:
Planten skrev:Så hedder de der med creme skoleboller :love:


Aaah, skoleboller.... Dem laver min mor :lol: Fra hendes barndom er det boller med kardemomme i dejen og vanillecreme indeni, og saa med hvid glasur og kokos paa toppen. Jeg vil have!!!! :love: :love: :love: :love:


tarveligt, nu er jeg nødt til at bage :lol: Og forkæle mine norske mor ;)

Og debatten! :love:


Du kommer bare forbi :D
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. jul 2018, 12:27

og til trådens emne...

jeg har norsk familie, og snakken faldt på fødevarer priser i dk vs. Norge.
Min mors kusine, også mor til 4, synes det er vildt billigt at handle i DK, og det er også grunden til at de nærmest årligt holder sommerferie i Dk.
Børnene får lov til at drikke alt det mælk de vil :lol:

Derfor faldt snakken også, for 2 år siden, på hvor meget vi i hver familie brugte på mad hver måned, når vi nu var 2 lige store familier, med drenge i vokse-alderen. Hvor min husholdning lå på ca. 6-7000 danske kroner, brugte de på det tidspunkt hvad vi omregnede til at være ca. 10.000 dkr.
Og det var på sådan en helt almindelig børnehusholdning, med spaghetti-kødsovs, grød, brød en dag i ugen, pizza, gryderetter m.m. - grundlæggende meget lig min familie, hvor vi dog nok fik lidt mere godt kød, mere varieret grønt og salat.

De syntes jo sjovt nok også det at købe en pizza på pizzeria var helt vildt billigt, og turen på McD.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Generelt"