Er mad dyrt i Norge?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Planten » 2. jul 2018, 05:37

Buller skrev:
Fru Sunshine skrev:
Buller skrev:
Fru Sunshine skrev:
Mistermor skrev:Min nevø, som er kok, har været til samtale i Norge, fordi han syntes, det kunne være sjovt at prøve noget nyt. Han skulle "være med" 4 dage for at se, om det var noget for ham. Han tog hjem efter 2 dage, fordi nærmest intet blev lavet fra bunden, der var næsten kun frosne grøntsager, og dem skulle de endda spare på, og friske grøntsager blev brugt i så latterlige små mængder, at vi tror, det er løgn.
Det til trods var priserne på de, de lavede, slet ikke tilsvarende vores opfattelse af kvaliteten.

Det var så et enkelt sted i Norge. Det er ikke repræsentativt for resten af landet.


Vi spiste på en af de fine fjeldstationer (ikke en af dem der ligger helt isoleret og skal have ting fløjet ud, der er god vej hele vejen) deres bedste 3-retters. Alle nordmændene var ved at falde i svime, og vi sad og tænkte at vi faktisk lavede og spiste bedre mad til hverdag derhjemme. Oh ja, det var ca. frysegrønt og bearnaise fra spand. Så god mad er de næppe vant med.

Det var så første gang jeg så 10 gajol-shot solgt for 1000 nkr.... vin var 600nkr+ og øl startede ved 100nkr..

Alligevel drak mange sig fulde, det var helt vildt. Tænk at bruge så mange penge på så lidt.

Og det var to steder.
De findes da også i hobetal herhjemme, og jeg kan da sige, at ingen i min norske svigerfamilie ville være specielt imponeret - hverken her eller der.

Ej, det er bare så dumt det der "jeg har fået noget dårligt mad et sted, så ALT er bare ringe.".
Hvis det er kriteriet, kan de ikke lave mad i Klampenborg :stoned:

P.S. Det er heller ikke alle nordmænd, der altid triller rundt i hegnet, bare fordi de kan.


Men dem der syntes maden var fantastisk kom fra Bergen, Oslo og flere andre steder fra. Så medmindre du mener at de spiste ude for første gang i deres liv, så tyder det på at man kan få ret ringe og dyr mad serveret rimelig mange steder i landet. Havde man bare spist på en enkelt god restaurant havde man aldrig overvejet at kalde det vi fik godt. Det var under cafeteria standard i DK.

Nu har jeg boet i det allernordligste Norge, der hvor man ikke kan komme nordligere, andet end hvis man tager til Nordkapp. Vi havde nogle vildt gode restauranter med det møreste, lækre kød. Sovs lavet fra bunden, lækre sprøde grøntsager. Pizzaerne på vores pizzasteder blev lavet fra bunden og man kunne vælge fyld, som man ville.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Buller » 2. jul 2018, 05:49

fint nok at i nævner Nordnorge som et godt sted at spise, men nu KAN i jo ikke dømme et helt land bare på et par enkelte oplevelser i en ende af landet vel ;)

Nogle af os spiser andre steder i landet også.

Og ærligt, jeg syntes ikke maden deroppe af var noget at råbe hurra for heller. Vi har været turen op til Nordkap og hjem igen. Men smag og behag, jeg tror de fleste danskere ville blive skuffede over maden i Norge. Ligesom de nordmænd jeg møder i Danmark synes maden er bedre her.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Buller » 2. jul 2018, 05:52

Fru Sunshine skrev:
Buller skrev:
Fru Sunshine skrev:
Buller skrev:
Fru Sunshine skrev:
Mistermor skrev:Min nevø, som er kok, har været til samtale i Norge, fordi han syntes, det kunne være sjovt at prøve noget nyt. Han skulle "være med" 4 dage for at se, om det var noget for ham. Han tog hjem efter 2 dage, fordi nærmest intet blev lavet fra bunden, der var næsten kun frosne grøntsager, og dem skulle de endda spare på, og friske grøntsager blev brugt i så latterlige små mængder, at vi tror, det er løgn.
Det til trods var priserne på de, de lavede, slet ikke tilsvarende vores opfattelse af kvaliteten.

Det var så et enkelt sted i Norge. Det er ikke repræsentativt for resten af landet.


Vi spiste på en af de fine fjeldstationer (ikke en af dem der ligger helt isoleret og skal have ting fløjet ud, der er god vej hele vejen) deres bedste 3-retters. Alle nordmændene var ved at falde i svime, og vi sad og tænkte at vi faktisk lavede og spiste bedre mad til hverdag derhjemme. Oh ja, det var ca. frysegrønt og bearnaise fra spand. Så god mad er de næppe vant med.

Det var så første gang jeg så 10 gajol-shot solgt for 1000 nkr.... vin var 600nkr+ og øl startede ved 100nkr..

Alligevel drak mange sig fulde, det var helt vildt. Tænk at bruge så mange penge på så lidt.

Og det var to steder.
De findes da også i hobetal herhjemme, og jeg kan da sige, at ingen i min norske svigerfamilie ville være specielt imponeret - hverken her eller der.

Ej, det er bare så dumt det der "jeg har fået noget dårligt mad et sted, så ALT er bare ringe.".
Hvis det er kriteriet, kan de ikke lave mad i Klampenborg :stoned:

P.S. Det er heller ikke alle nordmænd, der altid triller rundt i hegnet, bare fordi de kan.


Men dem der syntes maden var fantastisk kom fra Bergen, Oslo og flere andre steder fra. Så medmindre du mener at de spiste ude for første gang i deres liv, så tyder det på at man kan få ret ringe og dyr mad serveret rimelig mange steder i landet. Havde man bare spist på en enkelt god restaurant havde man aldrig overvejet at kalde det vi fik godt. Det var under cafeteria standard i DK.

Jeg mener ingenting, ud over at du simpelthen ikke kan dømme et helt folk og en hel madkultur på den måde ud fra en enkelt oplevelse.

Og fjeldstationer er nok ikke lige det rette sted at vurdere standarden på landsplan ud fra.


Fjeldstationer af den størrelse plejer at have nogle af de finere køkkener, I Sverige er de virkelig lækre. Og jeg dømte jo også mest på Nordmændenes reaktion på den mildest talt sølle mad der kom ud. Havde de også været skuffede havde det jo talt godt om deres vanlige mad, men det var de ikke...ergo må den mad de spiser normalt være det samme eller værre.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Fru Sunshine » 2. jul 2018, 10:09

Buller skrev:fint nok at i nævner Nordnorge som et godt sted at spise, men nu KAN i jo ikke dømme et helt land bare på et par enkelte oplevelser i en ende af landet vel ;)

Nogle af os spiser andre steder i landet også.

Og ærligt, jeg syntes ikke maden deroppe af var noget at råbe hurra for heller. Vi har været turen op til Nordkap og hjem igen. Men smag og behag, jeg tror de fleste danskere ville blive skuffede over maden i Norge. Ligesom de nordmænd jeg møder i Danmark synes maden er bedre her.

Jeg har aldrig været i Nordnorge, men de steder jeg har spist, har været glimrende restauranter med mad lavet fra bunden.
De nordmænd, jeg kender i Danmark, synes ikke maden er bedre her.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Sof » 2. jul 2018, 10:40

Jeg har været i Oslo, Trondheim, Tromsø, Bodø og Stavanger, alle steder flere eller mange gange med mit job, en uge-halvanden ad gangen og har altid fået rigtig god mad, det har ikke været færdigmad særlig mange steder, vil jeg vove at påstå, der hvor det har været, er vi ikke kommet igen.

Et af vores gode vennepar har en restaurant i Oslo, den kom med i Micheling guiden i år, som sådan en Michelin Plate restaurant, dvs den har godt med potentiale, der koster en menu 1600 NOK. Det er sgu ikke særlig mange penge, for den klasse af restauranter og så i et dyrt land.

Men det er da klart dyrere at gå ned i supermarkedet og købe ting, synes bare hurtigt man kommer sig over det, SÅ galt synes jeg ikke det er. Når mine norske kollegaer er i DK, så synes jeg ikke de kommenterer på maden, hverken meget positivt eller negativt, de har meget den samme mening om et givent spisested, som vi andre har. De kommenterer til gengæld på de billige øl når vi er i byen :-D der er så også en væsentlig prisforskel. Men det er ikke sådan at de vælter stive rundt, måske nogle af de unge gutter gør, når arbejdet er slut. Det gør de sikkert også hjemme i Norge, kan jeg forestille mig. De tjener i øvrigt lige over en halv gang mere i timeløn, end vores danske timelønnede, hvis man rent kigger på det.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Fru Sunshine » 2. jul 2018, 11:43

Mistermor skrev:
Fru Sunshine skrev:
Mistermor skrev:Min nevø, som er kok, har været til samtale i Norge, fordi han syntes, det kunne være sjovt at prøve noget nyt. Han skulle "være med" 4 dage for at se, om det var noget for ham. Han tog hjem efter 2 dage, fordi nærmest intet blev lavet fra bunden, der var næsten kun frosne grøntsager, og dem skulle de endda spare på, og friske grøntsager blev brugt i så latterlige små mængder, at vi tror, det er løgn.
Det til trods var priserne på de, de lavede, slet ikke tilsvarende vores opfattelse af kvaliteten.

Det var så et enkelt sted i Norge. Det er ikke repræsentativt for resten af landet.


Påstår jeg det nogen steder???

Han havde jo kigget på stedet på nettet; så det var ikke en burgerbar eller en cafe. Det var et sted, som han forventede lavede mad af en vis kvalitet, ellers havde han slet ikke søgt arbejde der. (Han er udlært steder, hvor de laver fancy mad med havtorn og den slags. ;) Lige nu er han på en kro med fortrinvis traditionelt dansk mad, hvor de laver a la carte og laver alt fra bunden)

Han oplevede, at kollegerne ikke satte spørgsmålstegn ved procedurerne; ergo kan det ikke have været helt unormalt.

Så jeg tillader mig at tolke det sådan, at prisen på råvarer, får nogle spisesteder til at vælge færdige produkter fremfor at lave dem selv, så de kan holde kuvertprisen nede i et leje, der passer til stedet. Og det tillader jeg mig altså, selvom din mand er norsk. :)

Du kan da tolke præcis som du vil. Det er heller ikke unormalt, at nogen synes, at standarden for buffeterne på Bakken generelt er god mad - heller ikke dem, der laver den.
Jeg synes så, at det meste er bras. Ud fra din metode vil det så betyde, som jeg skrev tidligere, at der ikke findes gode madsteder i Klampenborg.
Eller på Sjælland, hvis vi skal køre den helt ud.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Fru Sunshine » 2. jul 2018, 15:13

Mistermor skrev:
Fru Sunshine skrev:Du kan da tolke præcis som du vil. Det er heller ikke unormalt, at nogen synes, at standarden for buffeterne på Bakken generelt er god mad - heller ikke dem, der laver den.
Jeg synes så, at det meste er bras. Ud fra din metode vil det så betyde, som jeg skrev tidligere, at der ikke findes gode madsteder i Klampenborg.
Eller på Sjælland, hvis vi skal køre den helt ud.


Rent bortset fra, at det er DIG, der tolker noget, jeg aldrig har skrevet!

Jeg har ikke skrevet, at alle spisesteder gør sådan. Jeg har beskrevet en situation, som kan være med til at tegne et billede for TS. Mit indlæg er et blandt mange, og TS er nok selv i stand til at reflektere og tænke, at fordi min nevø har oplevet det, er det ikke sikkert, at det forekommer overalt.

Prøv lige at læs mine indlæg igen. For jeg har intet sted skrevet, at man får skodmad overalt i Norge.

Du er åbenbart meget følsom i forhold til Norges mad, det gør det bare ikke mere rimeligt, at du læser noget ind i mine indlæg, jeg aldrig har skrevet!

Jeg vil vældig gerne vide, hvad du bygger din teori om metode på. Hvor har jeg skrevet noget, der retfærdiggør dit indlæg? Hvis man altså læser, hvad jeg skriver og ikke bare hidser sig op.

:lol:
Du skriver direkte, at du vælger at tolke.

Og dine personlige angreb kan du spare dig. Egentlig synes jeg, du skulle læse dine egne indlæg igen, og så svare mig på, hvorfor du mener, de hører til i denne tråd, hvis ikke for at fortælle at nordmænd laver dårlig mad og ikke fra bunden.
Det giver ingen mening. :stoned:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Planten » 2. jul 2018, 16:02

Buller skrev:fint nok at i nævner Nordnorge som et godt sted at spise, men nu KAN i jo ikke dømme et helt land bare på et par enkelte oplevelser i en ende af landet vel ;)

Nogle af os spiser andre steder i landet også.

Og ærligt, jeg syntes ikke maden deroppe af var noget at råbe hurra for heller. Vi har været turen op til Nordkap og hjem igen. Men smag og behag, jeg tror de fleste danskere ville blive skuffede over maden i Norge. Ligesom de nordmænd jeg møder i Danmark synes maden er bedre her.

Haha, det kan der være noget om. Jeg ville bare lige komme med det input, når nu det blev skrevet, at pizzaerne næsten kun laver frysepizzaer.
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Alphilia » 2. jul 2018, 16:28

Jeg synes ikke det var så absurd meget dyrere i dagligdagen da jeg boede deroppe, men fandt selvfølgelig nok også en rytme med at finde gode ting til fornuftige priser.
Mejeriprodukter husker jeg som markant dyrere end herhjemme. Og selvfølgelig også at gå ud at spise.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jul 2018, 04:48

Mistermor skrev:
Fru Sunshine skrev::lol:
Du skriver direkte, at du vælger at tolke.

Og dine personlige angreb kan du spare dig. Egentlig synes jeg, du skulle læse dine egne indlæg igen, og så svare mig på, hvorfor du mener, de hører til i denne tråd, hvis ikke for at fortælle at nordmænd laver dårlig mad og ikke fra bunden.
Det giver ingen mening. :stoned:


Skal vi lige tage tingene i den rette rækkefølge;

Jeg beskriver et forløb min nevø har oplevet.

Du skriver, at det ikke er repræsentativt for hele landet.

Jeg skriver, at det har jeg heller ikke påstået.

Jeg skriver, at hans beskrivelse får mig til "at tolke det sådan, at prisen på råvarer, får nogle spisesteder til at vælge færdige produkter fremfor at lave dem selv, så de kan holde kuvertprisen nede i et leje, der passer til stedet."

Direkte citat; NOGLE steder.

Så kom igen. Vis mig, hvor jeg har generaliseret eller skåret hele Norges madkultur over en kam!

Mit indlæg er relevant, fordi madpriserne (altså råvarer) åbenbart er så høje, at NOGLE spisesteder vælger færdigvarer fremfor at lave maden fra bunden, - eksempelvis remoulade eller mayonnaise.

Måske skulle DU overveje, hvorfor du mener, du har særlig definitionsret i denne tråd, du er trods alt ikke trådstarter.

Måske skulle du bare droppe nedladenheden.
Og måske skulle du bare have skrevet, hvad du mener, for hvis det ovenstående har været formålet, har du skjult det grundigt.
Måske skulle jeg ikke have indladt mig på debatten.
Måske måske måske....

Og EOD herfra. :wave:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Annione » 3. jul 2018, 05:10

Min opfattelse med mad i Norge er, at nordmændene kan imponeres af ganske lidt. Jeg tænker at det også kan skyldes, at nordmænd gerne viser begejstring, måske fordi det generelt er et meget høfligt folkefærd.

Jeg har arbejdet sammen med kokke og andet køkkenpersonale, der på ingen måde kunne imponere mig med deres vidunder-mad. Helt som jeg har oplevet det med danske kokke og køkkenpersonale.

Min egen erfaring er, overordnet set, at danskerne laver bedre mad.
Men på kage-fronten :savl: Der kan vi ikke følge med. Wienerbrød kan de ikke lave, men med kager og desserter - da burde vi virkelig komme ind i kampen :-D
3
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Planten » 3. jul 2018, 05:11

Annione skrev:Min opfattelse med mad i Norge er, at nordmændene kan imponeres af ganske lidt. Jeg tænker at det også kan skyldes, at nordmænd gerne viser begejstring, måske fordi det generelt er et meget høfligt folkefærd.

Jeg har arbejdet sammen med kokke og andet køkkenpersonale, der på ingen måde kunne imponere mig med deres vidunder-mad. Helt som jeg har oplevet det med danske kokke og køkkenpersonale.

Min egen erfaring er, overordnet set, at danskerne laver bedre mad.
Men på kage-fronten :savl: Der kan vi ikke følge med. Wienerbrød kan de ikke lave, men med kager og desserter - da burde vi virkelig komme ind i kampen :-D

Åh ja! Savner min kagecafé!
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jul 2018, 05:14

Og skillingsboller :savl:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Planten » 3. jul 2018, 05:16

Fru Sunshine skrev:Og skillingsboller :savl:

Er de gærboller med en klat creme på som spandauer?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er mad dyrt i Norge?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jul 2018, 07:02

Planten skrev:
Fru Sunshine skrev:Og skillingsboller :savl:

Er de gærboller med en klat creme på som spandauer?

Nej, det er gærbollerne med kanel. De andre hedder vist solboller. I hvert fald i Bergen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Generelt"