Antivaxxer --> anti K vitamin

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf ExCoastal » 15. jun 2018, 06:03

Antivaxxerne har også kastet sig over, at nyfødte får en indsprøjtning med K vitamin, fordi de ellers kan få svært ved at få blodet til at koagulere. Det er noget, som man har gjort de sidste 40-50 år, og jeg har aldrig hørt om voldsomme bivirkninger.

Specielt denne artikel har skabt røre:

https://www.thehealthyhomeeconomist.com ... in-k-shot/

Nej, det er ikke en ny nyhed, men mange hospitaler melder om nyfødte, der bliver indlagt med blødninger i hjernen, nogle gange med forfærdelige konsekvenser. Hvad tænker den slags mennesker?
Senest rettet af ExCoastal 15. jun 2018, 06:08, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf ExCoastal » 15. jun 2018, 06:06

Måtte lige hoppe over på telefonen for at vedhæfte denne hjerteskærende Facebook opdatering.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Sangius » 15. jun 2018, 06:21

Det er så ærgerligt at man ikke undersøger alt hvad der er at undersøge.

Jeg ser personligt flere huller i den artikel der.

Før det første er det sandt, at man producerer k-vitamin i tyktarmen - og at amning hjælper med at opretholde den normalflora som er ansvarlig for dette.
Men denne k-vitamin kan man ikke optage, da optagelsen sker i tyndtarmen. Så det hjælper altså ikke en dyt hverken fra eller til, at snakke om at fremme den "naturlige k-vitamin produktion", det skal tilføjes.

Ydermere snakker hun om at k-vitamin injektioner er holdt sammen med en senere udvikling af leukæmi i et studie - hvilket er sandt. Hun nævner så ikke at to meget større uafhængige studier fra henholdvis USA og Sverige ikke har kunne finde denne sammenhæng. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at sammenhængen er der - men er den det, er risikoen for den alvorlige bivirkning meget mindre, end risikoen for en blødning hos barnet.

Selvfølgelig er der nogle børn der reagerer på sprøjten. ALT medicin, vitaminer som kemoterapi kan være farligt - og ja, i ekstreme tilfælde ligefrem dødeligt.

Men den risiko der er ved behandlingen må man opveje med den risiko der er ved sygdommen.

Det er jo MFR vaccinen om igen. Folk fabler om aluminium allergi - en sjælden og meget generende bivirkning - men prøv nu at se, hvordan det ville se ud med "bivirkningerne" hvis vi alle skulle mæslinger igennem.

Mener dødeligheden var ca 200 om året før vaccinen?

Bigger picture people.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Hunkat » 15. jun 2018, 06:30

Det er en frygtelig hård måde at lære det på :( Stakkels barn, hvis det da overlever ret mange år.

Jeg læste for nylig en artikel om at folk er statistiske analfabeter, og jeg tror der er noget om snakken. "Risikoen steg med 100%!" Jo jo, men hvis risikoen var 1 ud af 1 mio og nu er 1 ud af 500.000 så kan vi måske blive enige om at slå koldt vand i blodet?

Jeg ved godt det er nemt at skyde skylden på medierne men de er bare medvirkende. For det første laver de overstående nummer, for at sælge eller ud af uvidenhed. Men de videregiver også anekdoter og anekdoter lagre sig bare utrolig stærkt hos mennesker. Så når BT har en artikel om at Sussi fra Sønderborg blev helbredt for kræft ved at spise hindbær, så er det med til at erodere det fundament af viden som ikke kan eller skal baseres på anekdoter.

Og det samme for alle de der skumle sider på nettet hvor enhver helbredsidiot kan komme med sin "personlige" historie og lade som om det er fakta.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Modesty Blame » 15. jun 2018, 06:32

Nåmen, jeg vidste ikke, at nyfødte får en sprøjte med k-vitamin. Vil det sige, at babyer er født med en fejl, der gør, at deres blod ikke koagulerer? Er det en af årsagerne til, at der var langt højere dødelighed blandt spædbørn førhen?
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Hunkat » 15. jun 2018, 06:36

Modesty Blame skrev:Nåmen, jeg vidste ikke, at nyfødte får en sprøjte med k-vitamin. Vil det sige, at babyer er født med en fejl, der gør, at deres blod ikke koagulerer? Er det en af årsagerne til, at der var langt højere dødelighed blandt spædbørn førhen?


Det er ikke en fejl, per se. Babyers tarm er steril ved fødslen så de har kun det vitamin/mineraler som de har fået gennem moderkagen (derfor gravide tager ekstra vitaminer). Det kommer i løbet af et stykke tid men hvis man er født med lavt K-vitamin, f.eks. for tidligt fødte, så stiger risikoen.
Så ja, babyer døde helt sikkert af K-vitaminmangel i gamle dage, uden at man vidste det var det. Men generelt var det ret farligt at være baby for bare 100 år siden.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Modesty Blame » 15. jun 2018, 06:41

Hunkat skrev:Det er en frygtelig hård måde at lære det på :( Stakkels barn, hvis det da overlever ret mange år.

Jeg læste for nylig en artikel om at folk er statistiske analfabeter, og jeg tror der er noget om snakken. "Risikoen steg med 100%!" Jo jo, men hvis risikoen var 1 ud af 1 mio og nu er 1 ud af 500.000 så kan vi måske blive enige om at slå koldt vand i blodet?

Jeg ved godt det er nemt at skyde skylden på medierne men de er bare medvirkende. For det første laver de overstående nummer, for at sælge eller ud af uvidenhed. Men de videregiver også anekdoter og anekdoter lagre sig bare utrolig stærkt hos mennesker. Så når BT har en artikel om at Sussi fra Sønderborg blev helbredt for kræft ved at spise hindbær, så er det med til at erodere det fundament af viden som ikke kan eller skal baseres på anekdoter.

Og det samme for alle de der skumle sider på nettet hvor enhver helbredsidiot kan komme med sin "personlige" historie og lade som om det er fakta.

Jeg så kontant i går. Manden forelagde chefen for færdselsstyrelsen en statistik - han sagde; 80 procent af de syn, som er faldet for kontrollen i andet halvår af 2017, var trafikfarlige fejl. Ham chefen måtte lige synke engang, for det lyder jo voldsomt, ikke?
Der er 2500 kontrolsyn om året. Af dem er 10 % ikke i orden. Dvs. 250. Hvis vi går ud fra, at de er ligeligt fordelt på et år, så taler vi altså om 125 syn, der ikke er gået gennem kontrollen. Af dem er de så omkring 100, der omtales. Når nu Kontantværten drejer statistikken så voldsomt, så tænker jeg, at det er fordi første halvår af 2017 ikke understøtter hans argument.

Det har ikke så meget med emnet at gøre, men en del med måden journalister fremstiller statistikker på. Jeg finder det ret usselt. Det burde være muligt at fremstille den her historie med mindre forvanskning af data.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Hunkat » 15. jun 2018, 06:46

Modesty Blame skrev:
Hunkat skrev:Det er en frygtelig hård måde at lære det på :( Stakkels barn, hvis det da overlever ret mange år.

Jeg læste for nylig en artikel om at folk er statistiske analfabeter, og jeg tror der er noget om snakken. "Risikoen steg med 100%!" Jo jo, men hvis risikoen var 1 ud af 1 mio og nu er 1 ud af 500.000 så kan vi måske blive enige om at slå koldt vand i blodet?

Jeg ved godt det er nemt at skyde skylden på medierne men de er bare medvirkende. For det første laver de overstående nummer, for at sælge eller ud af uvidenhed. Men de videregiver også anekdoter og anekdoter lagre sig bare utrolig stærkt hos mennesker. Så når BT har en artikel om at Sussi fra Sønderborg blev helbredt for kræft ved at spise hindbær, så er det med til at erodere det fundament af viden som ikke kan eller skal baseres på anekdoter.

Og det samme for alle de der skumle sider på nettet hvor enhver helbredsidiot kan komme med sin "personlige" historie og lade som om det er fakta.

Jeg så kontant i går. Manden forelagde chefen for færdselsstyrelsen en statistik - han sagde; 80 procent af de syn, som er faldet for kontrollen i andet halvår af 2017, var trafikfarlige fejl. Ham chefen måtte lige synke engang, for det lyder jo voldsomt, ikke?
Der er 2500 kontrolsyn om året. Af dem er 10 % ikke i orden. Dvs. 250. Hvis vi går ud fra, at de er ligeligt fordelt på et år, så taler vi altså om 125 syn, der ikke er gået gennem kontrollen. Af dem er de så omkring 100, der omtales. Når nu Kontantværten drejer statistikken så voldsomt, så tænker jeg, at det er fordi første halvår af 2017 ikke understøtter hans argument.

Det har ikke så meget med emnet at gøre, men en del med måden journalister fremstiller statistikker på. Jeg finder det ret usselt. Det burde være muligt at fremstille den her historie med mindre forvanskning af data.


Artikel brugte et eksempel fra England hvor 3. gen. p-piller blev udråbt til farlige fordi risikoen for en blodprop skulle opskrives med 200%... fra 1 ud af 300.000 til 1 ud af 100.000 (som jeg husker det, jeg kan ikke lige finde den igen nu). Det er måske... 100 personer om året i England. Men kvinder smed rask væk deres p-piller ud og de endte med en kæmpe stigning i uønskede graviditeter og aborter.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Sangius » 15. jun 2018, 06:48

Modesty Blame skrev:Nåmen, jeg vidste ikke, at nyfødte får en sprøjte med k-vitamin. Vil det sige, at babyer er født med en fejl, der gør, at deres blod ikke koagulerer? Er det en af årsagerne til, at der var langt højere dødelighed blandt spædbørn førhen?


Det er ikke en fejl, som sådan. K-vitamin oplagres i leveren og findes kun i meget små mængder i blodbanen hos moderen. Derfor er det også meget små mængder som passerer moderkagen og oplagres i barnets lever.

Derfor begynder oplagringen af k-vitamin først rigtig efter fødslen.

Siden der er meget lidt k-vitamin i blodbanen, er der også meget lidt k-vitamin i modermælken. Så det er faktisk som oftest brysternærede børn, som får problemer med mangel på k-vitamin.
Det er mere sjældent for flaskebørn, da der er k-vitamin i erstatningsmælken.

Det virker måske usmart fra evolutionens side - men folk glemmer tit, at evolutionen er bedøvende ligeglad med, at der ryger nogen i svinget hist og pist. Hvis nok individer overlever til at føre generne videre, så føres generne videre. Evolution fungerer ikke sådan at den leder efter den absolut bedste metode - metoden skal bare være god nok.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf ExCoastal » 15. jun 2018, 07:09

Modesty Blame skrev:Nåmen, jeg vidste ikke, at nyfødte får en sprøjte med k-vitamin. Vil det sige, at babyer er født med en fejl, der gør, at deres blod ikke koagulerer? Er det en af årsagerne til, at der var langt højere dødelighed blandt spædbørn førhen?


Jeg har det på samme måde, jeg tror ikke, at vi overhovedet blev spurgt, det blev bare gjort. Det er en hurtig sprøjte i låret. det var været standard i rigtigt mange år.

Det som jeg ikke kan forstå, er at hvorfor bliver alt det, som lægevidenskaben har fundet ud af lige pludselig en konspirationsterori. Jeg er født i 60erne og har haft alle børnesygdommene, specielt mæslinger var slemt. Min yngste søster mistede hørelsen på det ene øre efter en børnesygdom.
0
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Straniera » 15. jun 2018, 08:04

Jeg har mødt et par stykker, som ikke gav deres baby k-vitamin som indsprøjtning i Danmark. I stedet fik babyen det oralt. De snakkede noget om, at vejledningen hos jordemoderen/fødegangen havde været meget ringe. Derfor havde de selv undersøgt sagen og var kommet frem til, at det var overflødigt for dem. De nævnte også, at der i USA er tilsat noget ekstra i deres k-indsprøjtning, som gør det ekstra "giftigt" :gruble:
0
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Straniera » 15. jun 2018, 08:09

Hunkat skrev:
Modesty Blame skrev:Nåmen, jeg vidste ikke, at nyfødte får en sprøjte med k-vitamin. Vil det sige, at babyer er født med en fejl, der gør, at deres blod ikke koagulerer? Er det en af årsagerne til, at der var langt højere dødelighed blandt spædbørn førhen?


Det er ikke en fejl, per se. Babyers tarm er steril ved fødslen så de har kun det vitamin/mineraler som de har fået gennem moderkagen (derfor gravide tager ekstra vitaminer). Det kommer i løbet af et stykke tid men hvis man er født med lavt K-vitamin, f.eks. for tidligt fødte, så stiger risikoen.
Så ja, babyer døde helt sikkert af K-vitaminmangel i gamle dage, uden at man vidste det var det. Men generelt var det ret farligt at være baby for bare 100 år siden.



Men hvorfor skal ALLE babyer have k-vitamin? Burde det ikke være en vurderingssag, så man netop giver det efter behov til f.eks. for tidligt fødte?

Og er der bivirkninger ved det, eller er det "bare" ligesom hvis vi andre tager for meget af et vitamin, at kroppen udskiller det?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Sangius » 15. jun 2018, 08:13

Straniera skrev:
Hunkat skrev:
Modesty Blame skrev:Nåmen, jeg vidste ikke, at nyfødte får en sprøjte med k-vitamin. Vil det sige, at babyer er født med en fejl, der gør, at deres blod ikke koagulerer? Er det en af årsagerne til, at der var langt højere dødelighed blandt spædbørn førhen?


Det er ikke en fejl, per se. Babyers tarm er steril ved fødslen så de har kun det vitamin/mineraler som de har fået gennem moderkagen (derfor gravide tager ekstra vitaminer). Det kommer i løbet af et stykke tid men hvis man er født med lavt K-vitamin, f.eks. for tidligt fødte, så stiger risikoen.
Så ja, babyer døde helt sikkert af K-vitaminmangel i gamle dage, uden at man vidste det var det. Men generelt var det ret farligt at være baby for bare 100 år siden.



Men hvorfor skal ALLE babyer have k-vitamin? Burde det ikke være en vurderingssag, så man netop giver det efter behov til f.eks. for tidligt fødte?

Og er der bivirkninger ved det, eller er det "bare" ligesom hvis vi andre tager for meget af et vitamin, at kroppen udskiller det?


Alle babyer har meget lavt niveau af k-vitamin. Præmature har blot endnu lavere.

Så alle babyer er i risiko for blødning, og derfor giver man det. :)

Bivirkninger er ret sjældne. Der kan forekomme hæmolyse (ødelæggelse af røde blodlegemer), som medfører gulsot og blodmangel.
Der kan altid forekomme et anafylaktisk chok.
Ellers er det mest lokale hudirritationer og blødninger i muskulaturen ved injektionsstedet.
Senest rettet af Sangius 15. jun 2018, 08:17, rettet i alt 1 gang.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Sof » 15. jun 2018, 08:14

Da jeg fødte sagde de ca. “Så giver vi lige baby et skud vitamin, det er for blabla, er det ok?” og ingen af os tænkte over at det var noget vi skulle forholde os til. Kan simpelthen ikke huske om jeg vidste at de fik et stik lige efter fødsel, inden jeg fødte.

Det her er en af dem hvor jeg selv tænker det er fint, en ting mindre man kan bekymre sig om. Der er sååååå mange ting omkring graviditet, fødsel, babyer og småbørn som man skal forholde sig til, tage stilling til eller tænke over om man vil gå op i. Jeg ville gå ned hvis jeg var ligesom de fleste antivaxere og andre super-nature-typer, det virker simpelthen som om at de søger ekstra bekymringer og ting at tænke på. En dag i deres hovede ville gøre mig sindssyg, er jeg sikker på.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Antivaxxer --> anti K vitamin

Indlægaf Hunkat » 15. jun 2018, 08:21

Så længe man har folk som hende her, vil det nok altid være lidt op af bakke..
Had a lady who measured her baby's temperature by pre-heating the oven and putting one hand in front of it while the other hand was on the baby's forehead. She told the nurse her baby's fever was about 250 degrees.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Generelt"