Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf Wizzze » 13. jun 2018, 21:16

Kan I også huske at der i starten var en specialbus for de togpassagerer som ikke turde køre med toget gennem tunnellen ?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf Alphilia » 13. jun 2018, 21:17

Ork ja. Vi boede i Jylland og havde familie på Sjælland så vi sejlede en del med storebæltsfærgerne - både med bil og tog.
Kan også huske første gang jeg kørte over broen
*mimre*
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf dgd2007 » 13. jun 2018, 21:23

FormerlyKnownAs skrev:Ja da. Husker levende damen med den nasale stemme “To hotdog værsgo’”
[...]

Jeg fik kvalmealergi mod røde pølser på den færge. Det varede et helt års tid, tror jeg nok. :D
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf Krølle » 13. jun 2018, 21:30

Jeg tog i dag Molslinjens fancy færge t/r Odden/Århus. Følte mig tudsegammel da jeg måtte forklare “færger i gamle dage” for ung kollega.

Ja, kaffen var lortet;ja, jeg var kun fem år yngre end dig, da broen kom, og ja, det tog en krig. Hun så behørigt skræmt ud! :-D
2
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf Fynbo » 13. jun 2018, 21:46

Ja, både bil -og togfærgerne.
Jeg havde familie i København, så jeg rejste derover min. én gang om året med mine forældre og søstre.
Da min storesøster og jeg nåede en vis alder, rejste vi selv med toget over til vores oldemor (bosiddende på Vesterbro) på en uges ferie hver sommer.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf Artem » 13. jun 2018, 21:47

Wizzze skrev:Kan I også huske at der i starten var en specialbus for de togpassagerer som ikke turde køre med toget gennem tunnellen ?

Nej?

Sendte de den bus med færgen ?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf hotlips » 13. jun 2018, 21:48

Jeg boede på Fyn fra 96 til 2003 så jeg fulgte med i byggeriet fra færgen hver måned når jeg besøgte familien i København.

Bortset fra at man kunne knalde i toget når alle folk rendte op fra vogndækket så hadede jeg de færger, stanken af olien hænger mig stadig i næsen og jeg har altid været glad for broen.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf Wizzze » 13. jun 2018, 21:50

Artem skrev:
Wizzze skrev:Kan I også huske at der i starten var en specialbus for de togpassagerer som ikke turde køre med toget gennem tunnellen ?

Nej?

Sendte de den bus med færgen ?


Jep i starten med færgen og senere kørte den over broen, det var også den måde cykelister kom over på, ind i bussen og cyklen bagpå.
http://livsstil.tv2.dk/2017-06-01-for-2 ... storebaelt

https://www.fyens.dk/nyborg/Turistchef- ... kel/254883
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf paint » 13. jun 2018, 21:53

Wizzze skrev:Kan I også huske at der i starten var en specialbus for de togpassagerer som ikke turde køre med toget gennem tunnellen ?


På et tidspunkt i starten, var der også særlige togstewardesser med toget, som dem der blev nervøse nede i tunellen kunne henvende sig til.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf Wizzze » 13. jun 2018, 21:56

paint skrev:
Wizzze skrev:Kan I også huske at der i starten var en specialbus for de togpassagerer som ikke turde køre med toget gennem tunnellen ?


På et tidspunkt i starten, var der også særlige togstewardesser med toget, som dem der blev nervøse nede i tunellen kunne henvende sig til.


Danskerne har det ikke godt med forandringer :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf Sophies-mor » 13. jun 2018, 22:06

Jep.
Meget.
MIN færge var M/F ROMSØ :lun:
Min far var overstyrmand ombord, min mand var maskinmester ombord, og jeg arbejdede selv i cafeteriet. Dvs. han blev først min mand længe efter færgerne var lagt op.

Jeg var med, da ROMSØ brændte og min far var overstyrmand samme vagt. Min vagt skulle være sluttet kl. 12, men jeg kom hjem kl. 22.30.
Det var også mig, der måtte ud og skælde et par passagerer ud, da de (når nu vi alligevel bare lå og lå, uden motorkraft) så ligeså godt kunne fejre "Peters" fødselsdag. I sig selv godt nok. Helt ok.
MEN, når man nu har brand ombord - og brandalarmen HAR lydt! - så sætter man sku ikke lys i en lagkage og tænder.
:rulle:

For at det ikke skal være løgn, så var min far også på arbejde, da kaptajnen i svajet fik smækket færgen op i Vestbroen. Så.... både min far, jeg og min mand har hver et par stykker beton fra Storebæltsbroen herhjemme fra det lille uheld. *host*

dgd2007 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Ja da. Husker levende damen med den nasale stemme “To hotdog værsgo’”
[...]

Jeg fik kvalmealergi mod røde pølser på den færge. Det varede et helt års tid, tror jeg nok. :D

Bortset fra, at jeg aldrig har lydt nasal medmindre, jeg har været syg, så var det et helvede, når vi havde røvtur (overbelægning og +3 timers ventetid i færgehavnene) og skulle stå og råbe ud til folk:
4 franske hotdogs.
2 dagens ret.
Osv. osv.

Hold nu op, hvor har jeg mange sjove oplevelser fra den færge.

En dag vi gik og ryddede af, kom en af mine mandlige kolleger med et barn i en autostol.
Vi lod service være service og gik ind til inspektøren.
Hun kaldte så ud:
"Dette er inspektøren med en servicemeddelelse:
Der er glemt en cirka 3-mdr gammel baby i cafeteriet, i sin autostol. Henvendelse kan rettes i cafeteriet.
Vi udleverer kun barnet til den/ de person(er) der kan beskrive barnets tøj og autostolens mærke.
Jeg gentager - en cirka 3-mdr gammel baby er glemt i cafeteriet og kan afhentes samme sted."
Så lod vi babyen stå hos inspektøren og gik ud og ryddede af, mens vi lå i havn.
Der gik.... 3 minutter - så stod forældrene (mener det var far) i cafeteriet, jeg viste ham ind til inspektøren, som holdt barn og stol uden for hans syns- og rækkevidde, og da han beskrev situationen, barnet og stolen, fik han babyen udleveret.
Det viste sig, at det var det klassiske stress-forældre-par, med x antal børn, vi skal alle sammen ned i bilen, Lucas! kom her, Lene, tag skoene på igen.-agtigt, og så havde de hver især formodet, at den anden havde barnet i autostolen.
:lol: :lol: Jeg griner KUN fordi det var så syret :lol: :lol:

Så har Morten Harket fra A-ha engang sagt hei da til mig, hvor jeg blev så befippet, at jeg nær havde smidt den tungt læssede bakke på gulvet.

Det var også dér, at - vi lå i havn og der var god tid, til passagererne kom ombord - min (ikke dengang) mand drillede mig og kildede mig, rendte ned ad en trappe, og jeg rendte efter. Men hvad vi ikke havde opdaget, var at en enkelt gående passager var på vej op ad trappen i modsatte side af færgen.
Så da jeg står og "truer" med at smide en kaffekande efter ham (tom og ganske lille) - for sjov, ikke i alvor - så står hun ovre i den anden side og ser sådan her ud:
:panik:
Jeg - skiftede lynhurtigt gear - Goddag, velkommen ombord. Beklager, min ven her, drillede mig lige, det er bare lidt kollegialt sjov og ballade. Vi åbner det lille cafeterie her om 5 minutter og ellers er der allerede åbent midtskibs.
:klap:

Det var i øvrigt også min far, der kaldte ud til passagererne, at Prinsesse Diana var afgået ved døden. Det mente kaptajnen var vigtigt nok til, at det skulle ud akut.

Og nogle, der blev taget på fersk gerning med :slem:
Kolleger, der smed bouillon i vandbadet og ikke i karret med pølser, som stod i vandbadet :stoned:
Startede kaffemaskinen med 30 liters brygning ad gangen, uden at komme bønner i filteret. Den var tynd!
8
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf paint » 13. jun 2018, 22:12

Wizzze skrev:
paint skrev:
Wizzze skrev:Kan I også huske at der i starten var en specialbus for de togpassagerer som ikke turde køre med toget gennem tunnellen ?


På et tidspunkt i starten, var der også særlige togstewardesser med toget, som dem der blev nervøse nede i tunellen kunne henvende sig til.


Danskerne har det ikke godt med forandringer :D


Nej! Sådan noget nymodens pjat at skulle køre afsted i et tog, nede under havbunden. Næh, sådan en fætter her. Det vidste man hvad var for noget ;)

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf Juki » 13. jun 2018, 22:15

Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har sejlet med en større færge, selvom jeg da har opholdt mig i både Jylland og på Sjælland gennem hele mit liv. Men jeg kan heller ikke huske hvordan jeg har rejst over landet i stedet :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf Maoam » 14. jun 2018, 06:08

Falstria skrev:Nah, har altid taget Spodsbjerg-Tårs. Gør det af og til stadigvæk selvom der er en bro nordpå.
Nu er der jo kommet motorvej til Svendborg.

Den første tur over storebælt jeg kan huske, foregik under storebælt, da jeg parkerede bilen (som jeg lige havde fået kørekort til) i Slagelse og tog toget til Odense.


Jeg synes det er vildt, at Svendborg motorvejen allerede er over 10 år gammel. Den blev færdig, da jeg kørte den for at komme til mit gymnasium. Den blev forsinket af en faunapassage til mus.

Jeg kan ikke huske storebæltsfærgerne, men ved jeg har sejlet med dem en eller to gange og huske en masse snak i medierne om den nye bro.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Kan du huske Storebæltsfærgerne?

Indlægaf Charly » 14. jun 2018, 07:10

Jeg bor i København, men alle mine bedsteforældre boede på Fyn, så jeg har sejlet den tur mange mange gange.
1

Tilbage til "Generelt"