Opløsning på billeder

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Opløsning på billeder

Indlægaf Mila_H » 11. jun 2018, 20:22

Jeg har googlet og spurgt alle, jeg kender.... Nu er jeg desperat, og måske kan nogen her hjælpe...

Hvorfor har billeder taget med mit systemkamera en meget lavere opløsning end billeder taget med min mobil?
Vi snakker 1616x1080 på systemkamera kontra 3456x4608 på billeder taget via min mobil.
Billederne fra systemkameraet ser meget flottere ud end dem via mobilen.

Problemet opstår, fordi jeg vil bestille en plakat ved firmaet Beeld, hvor man uploader og laver plakaten via en app.
Mit modtagne resultat var meget skuffende, og de siger, det er pga opløsningen... De skal være mindst 1000x1000.

Jeg ved intet om det her, men har nu brugt virkelig mange timer, og da det er ment til en gave, skal jeg snart have løst problemet. Jeg aner bare ikke hvordan.

Billederne fra mit kamera har jeg overført trådløst til mobilen. Jeg ved ikke, om det gør noget ved opløsningen.
Jeg vil gerne beskære en lille smule og har gjort det via appén SnapSeed..Så vidt jeg kan se, gør det opløsningen endnu lavere - hvilket jo ikke ligefrem hjælper. . ( Jeg har ikke Photoshop og ikke en computer, der kan køre det.) Det er i SnapSeed, jeg kan se opløsningen (aner ikke, hvor man ellers ser det).

Kan man indstille kameraet til at tage billeder i højere opløsning? Jeg har naturligvis læst i brugsanvisningen, men uden succes.

Er der nogen ide, til hvor jeg kan søge om hjælp?

Jeg har i dag taget nye, flotte billeder, men jeg tør ikke smide flere penge ud på fremkaldelse, når opløsningen ikke er større. Og jeg gider ikke bruge tid på at tage nogle for tredje gang, hvis jeg ikke kan bruge resultatet...

Det er et Sony a6000, hvis det gør nogen klogere...



Hjælp, hjælp
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Juki » 11. jun 2018, 20:43

Men når dine billeder er over 1000x1000 hvad er så firmaets begrundelse for at opløsningen er forkert?

Hvilken mobil har du? Jeg kender ikke hverken dit kamera eller app'en, men du bør kunne ændre opløsningen på billederne på mobilen i dens indstillinger. Der bør du også kunne redigere/beskære billederne.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Mila_H » 11. jun 2018, 20:59

De røg lige under, fordi jeg i en app havde beskåret en smule. Nu har jeg taget nogle nye i dag, men jeg er bange for at ende med samme resultat.
Jeg har en Huawei p9Lite... Og kan overhovedet ikke finde ud af det med oplæsning nogen steder - hverken på min computer eller på min mobil.


Og tak for svar, forresten
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf DenBruneMunk » 11. jun 2018, 21:01

Det er nok DPI , som gør forskellen i dine tal.

Prøv denne, https://www.pixelcalculator.com/
og brug tal i midten, og smid dine opløsninger ind, så sæt DPI til 72/150/300/600 dpi, så kan du se størrelse på billede du vil kunne printe ud i ok kvalitet, afhænger selvf. af den som tager billede, og at det som udgangspunkt ser pænt ud.

Du kan oftest, højreklikke på billeder på din pc, vælge "informationer"/"Details" og kik så efter Horizontal opløsning og Vertical opløsning, så står der måske 72 DPI. som er ringe til print på papir, der skal du helst have 150 -> 300 dpi, når det skal se godt ud på foto-papir.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Juki » 11. jun 2018, 21:05

Mila_H skrev:De røg lige under, fordi jeg i en app havde beskåret en smule. Nu har jeg taget nogle nye i dag, men jeg er bange for at ende med samme resultat.
Jeg har en Huawei p9Lite... Og kan overhovedet ikke finde ud af det med oplæsning nogen steder - hverken på min computer eller på min mobil.


Og tak for svar, forresten

Okay, så misforstod jeg hvad du mente. Jeg troede de opløsninger du nævnte var før du uploadede dem. Det giver bedre mening så.

Jeg har ikke erfaring med Huawei, men jeg vil gerne prøve at undersøge hvordan det kan ændres hvis ikke andre kommer mig i forkøbet.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Mila_H » 11. jun 2018, 21:08

Åh, endnu en gang er jeg træt af at have en ChroomeBook.. Jeg kan hverken finde informationerne ved at højreklikke eller andet.. Det eneste sted, jeg kan finde tal, er når jeg åbner billederne i den app, jeg har redigeret i... Men jeg ved jo ikke, om det i sig selv kan ændre på opløsningen...

Jeg kan ikke se dpi nogen steder..
0
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Mila_H » 11. jun 2018, 21:09

Og ja, altså appén er på min mobil...
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Juki » 11. jun 2018, 21:09

Kan dette hjælpe?

https://www.helpforsmartphone.com/publi ... /manual#92

https://www.helpforsmartphone.com/publi ... /manual#89

Bemærk der er flere sider hvis du klikker på pilene under vejledningen.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Artem » 11. jun 2018, 21:10

Det er helt klar på din mobil det går galt, for dit Sony tager billeder i en opløsning på 6000x4000 pixel. Som er alt rigeligt selv til en MEGET stor plakat.

Men jeg kender ikke de programmer osv du bruger på din mobil, så kan ikke svare på hvor det går galt. Ved bare at det ikke er kamera som det er galt med. Dog kan du sætte den til at tage billeder i forskellige opløsninger, så den skal naturligvis være sat til den højeste.

Du må få fast i en computer og gøre det der i stedet.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Mila_H » 11. jun 2018, 21:29

Artem skrev:Det er helt klar på din mobil det går galt, for dit Sony tager billeder i en opløsning på 6000x4000 pixel. Som er alt rigeligt selv til en MEGET stor plakat.

Men jeg kender ikke de programmer osv du bruger på din mobil, så kan ikke svare på hvor det går galt. Ved bare at det ikke er kamera som det er galt med. Dog kan du sætte den til at tage billeder i forskellige opløsninger, så den skal naturligvis være sat til den højeste.

Du må få fast i en computer og gøre det der i stedet.


Ved du, hvordan man ændrer på kameraets indstillinger, så den tager billeder i højest mulige opløsning?

Jeg kan intet finde om det i vejledningen...
Måske har jeg sat den forkert.. Jeg prøvede at overføre et billede hentet direkte fra SD-kortet via wetransfer.com.... Og min bror sagde, at opløsningen på dem er 350 pixels pr. inch ... Hvad så end det vil sige.

Problemet er også lidt, at jeg har betalt flere hundrede kroner for at få dem fremkaldt via det firma, hvor man netop uploader via en app.. De har indvilget i at sende nogle nye, men jeg skal stadig have sendt dem via appén.
Men altså nu giver jeg snart op.
0
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Mila_H » 11. jun 2018, 21:29

Juki skrev:Kan dette hjælpe?

https://www.helpforsmartphone.com/publi ... /manual#92

https://www.helpforsmartphone.com/publi ... /manual#89

Bemærk der er flere sider hvis du klikker på pilene under vejledningen.


Takker. Jeg kan desværre bare intet finde om dette :-(
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Artem » 11. jun 2018, 21:39

Mila_H skrev:Ved du, hvordan man ændrer på kameraets indstillinger, så den tager billeder i højest mulige opløsning?

Jeg kan intet finde om det i vejledningen...
Måske har jeg sat den forkert.. Jeg prøvede at overføre et billede hentet direkte fra SD-kortet via wetransfer.com.... Og min bror sagde, at opløsningen på dem er 350 pixels pr. inch ... Hvad så end det vil sige.

Problemet er også lidt, at jeg har betalt flere hundrede kroner for at få dem fremkaldt via det firma, hvor man netop uploader via en app.. De har indvilget i at sende nogle nye, men jeg skal stadig have sendt dem via appén.
Men altså nu giver jeg snart op.

Kender ikke dit kamera, googlede det bare lige, og ser ud til at være ganske godt. Men der bør være en menu med noget billed indstilling, hvor du kan vælge opløsning. Kunne se at det kunne tager billeder i høj, middel og lav.

Ved heller ikke helt hvad din bror mener. Men tror næsten det er det program du beskærer fotoet i som også skalerer det ned i størrelse.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Mila_H » 12. jun 2018, 08:12

Artem skrev:
Mila_H skrev:Ved du, hvordan man ændrer på kameraets indstillinger, så den tager billeder i højest mulige opløsning?

Jeg kan intet finde om det i vejledningen...
Måske har jeg sat den forkert.. Jeg prøvede at overføre et billede hentet direkte fra SD-kortet via wetransfer.com.... Og min bror sagde, at opløsningen på dem er 350 pixels pr. inch ... Hvad så end det vil sige.

Problemet er også lidt, at jeg har betalt flere hundrede kroner for at få dem fremkaldt via det firma, hvor man netop uploader via en app.. De har indvilget i at sende nogle nye, men jeg skal stadig have sendt dem via appén.
Men altså nu giver jeg snart op.

Kender ikke dit kamera, googlede det bare lige, og ser ud til at være ganske godt. Men der bør være en menu med noget billed indstilling, hvor du kan vælge opløsning. Kunne se at det kunne tager billeder i høj, middel og lav.

Ved heller ikke helt hvad din bror mener. Men tror næsten det er det program du beskærer fotoet i som også skalerer det ned i størrelse.


Jeg kan desværre ikke finde det i en menu, tror jeg.
Der er fx "billedformat", hvor man kan vælge "L:24M", "M:12M" og "S:6.0M"..
Her står det til "L:24M".

Man kan også vælge "Kvalitet". Der står den på "RAW og JPEG".

Butikken, hvor jeg i sin tid købte kameraer, er selvfølgelig gået konkurs :-/ Ellers var jeg gået derned.
0
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Mila_H » 12. jun 2018, 08:35

Nå, nu har jeg i hvert fald fundet ud af, at opløsningen på billederne - når jeg åbner direkte fra SS-kort på computer - er 6000*4000. Så snart de kommer over på min mobil, falder opløsningen, så jeg ikke kan bruge dem i den pågældende app. Jeg må altså se, om jeg kan få nogen til at redigere dem lidt på en computer og se, om det ændrer opløsningen.

Tusinde tak til jer, der har hjulpet.
0
Brugeravatar
Purple
Indlæg: 698
Tilmeldt: 19. jan 2016, 21:44
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1657

Re: Opløsning på billeder

Indlægaf Purple » 4. jul 2018, 08:20

Mobil smadrer altid opløsningen. Jeg informerer altid mine kunder om at downloade billeder til en computer af samme årsag. Har du brug for hjælp, så send mig en privat besked :)
0

Tilbage til "Generelt"