Har du erfaringer med Airbnb som udlejer?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Har du erfaringer med Airbnb som udlejer?

Indlægaf Krølle » 22. nov 2015, 20:35

Vi har besluttet at sætte vores lejlighed på Airbnb, men jeg kan mærke, at jeg er lidt... Hmm - urolig?

Har selv brugt det med stor glæde som lejer, men jeg har ingen fornemmelse for, hvor godt det fungerer som udlejer.

Erfaringer, tips og tricks modtages med kyshånd! :love:
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Har du erfaringer med Airbnb som udlejer?

Indlægaf Fræksak » 22. nov 2015, 22:20

Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg har en veninde, der efterhånden har udlejet en håndfuld gange, og det lader til at være gået helt smooth hver gang.
1
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Har du erfaringer med Airbnb som udlejer?

Indlægaf lillebjoern » 23. nov 2015, 11:44

Ja, jeg har udlejet min lejlighed gennem et halvt år med måske 10-20 forskellige lejere.

Det er gået rigtig godt 9/10 gange, men vi havde en episode, som jeg nok burde have forudset (desværre). Jeg har konsekvent (og vil også råde dig til det) kun taget lejere, som har været hos andre før, og som har en god rating. Så ved man ligesom hvor man står, og de har også prøvet det før, så det går dejligt nemt. Men én gang valgte jeg at tage nogle italienere i midttyverne, som manglede et sted at bo, fordi de skulle på udveksling i Danmark og gerne ville se København først. De virkede fornuftige - ikke så gode til engelsk, men ja, så jeg tænkte, at de skulle have en chance. De var førstegangslejere, og tænkte at det ville være en god gerning, nu da jeg selv er studerende, at acceptere dem på trods af det. Der var en masse bøvl med at få dem indlogeret, da de på ingen måde kunne finde lejligheden (det kunne alle de andre) og forventede, at jeg på gåben tog imod dem to kilometer væk fra lejligheden. Nå, men det var simpelthen frygteligt. Da jeg efter fire dage skulle hjem og gøre rent/rydde op efter dem, lignede min lejlighed en svinesti. Mit bord og min sofa var rykket rundt (formoder der har været en luftmadras), mine skuffer stod åbne, og mine BH'er lå på badeværelsesgulvet. Der var spildt cola på gulvet og på mit hvide bord, min måtte var blevet væk, og ja... Det var skørt. Jeg havde ikke fået stjålet noget, godt nok. Men der røg en rigtig vred anmeldelse deres vej.

Nå, det var en lang historie! Men den var mest for at tippe dig om, at jeg nok udelukkende ville holde mig til ældre lejere, som har en god rating på Airbnb, og som kan nogenlunde engelsk - ellers kan der ske misforståelser.

Jeg lagde et kort, hvor jeg havde afmærket forskellige attraktioner (jeg bor i København, så det var relevant - jeg ved ikke med dig) og hvor man kunne leje cykler, som åbenbart var af stor interesse for alle. Jeg havde wifi, så jeg lagde også koden dér, og generelt noter omkring hvordan man kom ind, hvor de skulle lægge nøgler, gå ned med skrald, m.m. Det kan også være en god idé at lave en aftale med naboen om at gæsterne kan stille spørgsmål til ham/hende, hvis der er noget, de er i tvivl om. Derudover lagde jeg også køreplaner, samt information omkring, hvor de forskellige busser gik.

Inden de tog afsted fra deres destination, skrev jeg præcise rutevejledninger til lejligheden, som fx busnumre, S-toge samt vejnavne, de skulle følge til højre og venstre. Sådan meget udpenslet. Og det hjalp, tror jeg - alle fandt hen til lejligheden ihvertfald :)
Det kan i den forbindelse også være en god idé at spørge, hvornår deres fly lander, og om de har ekstra baggage med, som de skal afhente. Nu ved jeg ikke om du kommer til at tage imod dem i lejligheden, men det var ihvertfald irriterende for mig de første par gange at vente på de ankom, for der kunne jo gå lang tid, og de har oftest ikke mobiler med, eller signal. Så hvis jeg kendte til deres landingstider og om de havde baggage med, kunne jeg ret godt regne rejsetiden ud.

Jeg sørgede for selv at lægge rent sengetøj på, og tog også det gamle af igen. Derudover gjorde jeg selv rent, men tog ikke betaling for det.

Jeg tror det er en rigtig god idé også at vedlægge nogle husordensregler, som fx stilletider. Det gjorde jeg ikke, og det tror jeg måske kunne have forebygget optrinnet med de italienere.

Nå, det blev sørme et langt indlæg. :-D Du må endelig skrive, hvis du har flere spørgsmål.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Generelt"