Kan du blive garder?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5598
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22810

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf POCKETKITTEN » 18. maj 2018, 14:48

Ja, det kunne jeg også før. 176.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf dgd2007 » 18. maj 2018, 16:07

Dem her var altså fan af efter at have været i London som barn :-D

Billede
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf Purple Haze » 18. maj 2018, 16:12

Pax Romana skrev:
Purple Haze skrev:Hurmpf... *surt opstød*

Det er den slags regler der er med til at gøre kønsdebatten anstrengt, og synes de ødelægger mere end de gavner.

Hvis man skal være 175cm høj, kunne løbe 10 km i streg, veje mellen 60 & 100 kg, kunne fremsige nationalsangen bagfra i et lukket rum med hænderne bundet bag rykken med bind for øjnene eller hvad det nu er kravene er - så er det sådan kravene er, og så bør det være ligegyldigt hvad køn man har.
Livgardens højdekrav bunder udelukkende i traditioner. Forsvarets minimumskrav er 155cm.


Hvilket gør det endnu mere dumt st lave det om .
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf Pax Romana » 22. maj 2018, 09:35

Confucius skrev:Livgarderes højde har nogen betydning. Når de ikke er til pynt ved slottene, så er de panserinfanterister. Det vil sige at de kører i kampvogne og andre pansrede køretøjer med trange vilkår. Her er det en fordel at være lav, og en ulempe at være høj, for ligesom med ubåde, så er der nu engang den plads der er, når lugen er lukket.


Jagerpiloter skal også have bestemt (max)længde på lårbenene. Ellers rammer knæene metalrammen, når de bruger katapultsædet, og det ødelægger deres dag endnu mere end den er blevet i forvejen.
Jeg har et professionelt kendskab til Livgarden. Jeg er selv uddannet panserinfanterist i Gardehusarregimentet. Til efteråret har jeg været her i 17 år.

Det at forsvaret kun accepterer kandidater, der ligger inde for et bestemt højdeområde skyldes primært, at forsvaret ikke har tid eller penge til at bestille specialfremstillede uniformer og udstyr til dem, der falder uden for standardområderne. Og ja, det kan give problemer ombord på skibe, kampvogne og fly hvis nogen overskrider højdestandarderne. I praksis har vi ingen problemer med højde og køretøjer. Jeg er selv næsten 2m og ret bred over skulderen. Og med alt udstyret på, fylder jeg godt i landskabet.

Der hvor højde rent faktisk betyder noget er i en kampsituation. I dag udkæmpes ildkampe ofte på så lang afstand at du enten ikke ser fjenden og hvis du gør, så er det ofte kun som en silhuet. Så der kan man sige at ” size matters”.

Jagerpiloters højde har også en praktisk betydning. Jo mindre du er, jo kortere afstand er der fra din hjerne til dit hjerte. Dermed kan du bedre modstå G-påvirkninger.

Livgardens højde er som sagt traditionsbestemt. Lige så, har vi i Hesteeskadronen både et højdekrav og et vægtkrav. Du skal være mellem 155 og 190 cm og max veje 100 kg. Men da forsvaret ønsker at tiltrække flere kvinder, så må traditionerne hos Livgarden vige. Og i øvrigt vil vi hellere have folk af det rette stof, fremfor en bestemt højde.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26526

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf Santa » 22. maj 2018, 10:17

Wizzze skrev:Hidtil har kravet til at blive garder bl.a. været at man var 175cm høj, både som mand og kvinde.

Men det er blevet vurderet af være kønsdiskriminerende, da kvinder jo generelt ikke har samme høje som mænd. Så nu er kravet at mænd skal være min. 175cm høj og kvinder skal være 169cm høj.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-05-1 ... or-kvinder

Med de nye regler, kan du så blive garder?

Ja......men sig det ikke til nogen, for det gider jeg sq ikke!!!
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf Pax Romana » 22. maj 2018, 11:25

Confucius skrev:
Pax Romana skrev:Jeg har et professionelt kendskab til Livgarden. Jeg er selv uddannet panserinfanterist i Gardehusarregimentet. Til efteråret har jeg været her i 17 år.

I praksis har vi ingen problemer med højde og køretøjer. Jeg er selv næsten 2m og ret bred over skulderen. Og med alt udstyret på, fylder jeg godt i landskabet.

Der hvor højde rent faktisk betyder noget er i en kampsituation. I dag udkæmpes ildkampe ofte på så lang afstand at du enten ikke ser fjenden og hvis du gør, så er det ofte kun som en silhuet. Så der kan man sige at ” size matters”.



Jeg har selv været tilknyttet forsvaret i 19 år til september. Ikke i kamptropperne, men jeg har dog erfaring med PMV G3. Jeg taler ikke om fordele og ulemper i kamp, men om fordele og ulemper på vej til kamp.

Selvom det da er muligt at medtage nogle store brød med oppakning fra Livgarden eller ingeniørerne, så er det generelt muligt at medtage ekstra udstyr/et par mand mere, hvis de er fra telegrafen. Det er ikke kun et spørgsmål om fordele under træfninger, men også om kampkraft og komfort. En lav gruppe sidder mere behageligt under forskydning i en G3, end en høj gruppe gør.

Jeg vil stadig mene at der, hvor højden måske er en fordel i Vagtkompagniet, der er det en ulempe for en opsiddet pninf'er.
G3 er ikke en vogntype jeg har haft den helt store erfaring med, så det kan være.
Jeg har mere erfaring med CV9035 og Piranha 3. Nu er det et stykke tid siden jeg var i PNINF, men syntes aldrig det har været et problem. Men sådan er vi jo så forskellige.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Pityt
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5053

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf Pityt » 22. maj 2018, 12:04

Jep...men det er vist ikke en mulighed for midaldrende kvinder :gruble:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf Pax Romana » 22. maj 2018, 12:33

Pityt skrev:Jep...men det er vist ikke en mulighed for midaldrende kvinder :gruble:
Tja, ifølge Grundloven.

"Enhver våbenfør mand er forpligtet til med sin person at bidrage til fædrelandets forsvar efter de nær-mere bestemmelser, som loven foreskriver"

Det har vi i Danmark defineret som værende mænd mellem 18-60 år.
Da vi har værneret for kvinder, så er løbet måske ikke kørt. ;)

Faktisk skal man i dag påbegynde sin værnepligt inden man fylder 32.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Pityt
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5053

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf Pityt » 22. maj 2018, 12:35

Pax Romana skrev:
Pityt skrev:Jep...men det er vist ikke en mulighed for midaldrende kvinder :gruble:
Tja, ifølge Grundloven.

"Enhver våbenfør mand er forpligtet til med sin person at bidrage til fædrelandets forsvar efter de nær-mere bestemmelser, som loven foreskriver"

Det har vi i Danmark defineret som værende mænd mellem 18-60 år.
Da vi har værneret for kvinder, så er løbet måske ikke kørt. ;)

Faktisk skal man i dag påbegynde sin værnepligt inden man fylder 32.

Jeg satser på, at vi ikke i nærmeste fremtid skal ud at forsvare fædrelandet :kryds:
Det ville også være lidt et sats at udstyre en kvinde i overgangsalderen med et skydevåben :shock:
1
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf LaScrooge » 22. maj 2018, 12:56

Er det virkelig kravET? Sætter de en stang op og alle der går ind i den kan blive dronningens livvagt? :-D
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf Pax Romana » 22. maj 2018, 13:01

Pityt skrev:
Pax Romana skrev:
Pityt skrev:Jep...men det er vist ikke en mulighed for midaldrende kvinder :gruble:
Tja, ifølge Grundloven.

"Enhver våbenfør mand er forpligtet til med sin person at bidrage til fædrelandets forsvar efter de nær-mere bestemmelser, som loven foreskriver"

Det har vi i Danmark defineret som værende mænd mellem 18-60 år.
Da vi har værneret for kvinder, så er løbet måske ikke kørt. ;)

Faktisk skal man i dag påbegynde sin værnepligt inden man fylder 32.

Jeg satser på, at vi ikke i nærmeste fremtid skal ud at forsvare fædrelandet :kryds:
Det ville også være lidt et sats at udstyre en kvinde i overgangsalderen med et skydevåben :shock:
Det ville skræmme livet af IS og dens slags bevægelser.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Kan du blive garder?

Indlægaf Pax Romana » 22. maj 2018, 13:04

LaScrooge skrev:Er det virkelig kravET? Sætter de en stang op og alle der går ind i den kan blive dronningens livvagt? :-D
Noget i den retning.
Og så er det et krav du taler jysk. ;)
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Generelt"