Er du religiøs?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.

Er du troende

Jeg er aktivt praktiserende kristen
16
13%
Jeg er aktivt praktiserende muslim
1
1%
Jeg praktiserer en anden tro end ovennævnte
2
2%
Jeg er “kulturkristen” - pga tradition og kultur, men ikke regelmæssigt praktiserende.
29
24%
Jeg er “kulturmuslim” - som ovennævnte
0
Ingen stemmer
Jeg følger en anden religion, ikke aktivt praktiserende
3
2%
Jeg er agnostiker
20
16%
Jeg er ateist
51
42%
 
Afgivne stemmer: 122
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Slettet bruger » 9. maj 2018, 15:25

Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:Jeg er klar over, du ikke har opfundet determinisme :lol: Større tanker har jeg heller ikke om dig.
Men for nu at bruge din egen retorik har du valgt at tro på determinismen på trods af, at du ikke har beviser for det. Og nu har jeg brugt 4-5 sider på at få dig til at svare på, hvordan det harmonerer med dit princip om, at man ikke skal tro på noget, der ikke kan bevises.


Det princip har jeg ikke, og det mener jeg ikke jeg har skrevet nogen steder, så det kan jeg ikke svare på.

Du skriver, at du skal se beviser for ting, ellers kan du ikke bruge det til noget. Hvordan kan du så bruge determinismeteorien?


Der er masser af beviser for at verden er forudsigelig.

Okay. Der er ikke bevis for determinismeteorien. Du skriver, at du skal se beviser for ting, ellers kan du ikke bruge det til noget. Hvordan kan du så bruge determinismeteorien?


Selvfølgelig er der beviser.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Slettet bruger » 9. maj 2018, 15:35

Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:Jeg er klar over, du ikke har opfundet determinisme :lol: Større tanker har jeg heller ikke om dig.
Men for nu at bruge din egen retorik har du valgt at tro på determinismen på trods af, at du ikke har beviser for det. Og nu har jeg brugt 4-5 sider på at få dig til at svare på, hvordan det harmonerer med dit princip om, at man ikke skal tro på noget, der ikke kan bevises.


Det princip har jeg ikke, og det mener jeg ikke jeg har skrevet nogen steder, så det kan jeg ikke svare på.

Du skriver, at du skal se beviser for ting, ellers kan du ikke bruge det til noget. Hvordan kan du så bruge determinismeteorien?


Der er masser af beviser for at verden er forudsigelig.

Okay. Der er ikke bevis for determinismeteorien. Du skriver, at du skal se beviser for ting, ellers kan du ikke bruge det til noget. Hvordan kan du så bruge determinismeteorien?


Selvfølgelig er der beviser.

Der er beviser for, at det er forudbestemt, hvad der sker i morgen kl 9.23?
Du lyder skørere end den gennemsnitlige troende lige nu.


Så siger vi det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er du religiøs?

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2018, 16:20

Hmm ... jeg syntes ikke rigtig jeg passede ind i afstemningen ... jeg tror jeg måtte være en "none of the above".
Det må være et klart både-og.
Lidt afhængigt af, hvordan man definerer religiøs.

Altså jeg er ateistisk opdraget - men synes sådan set, ateisme er noget pjat.
Intet af det, vi kan se, ville kunne skabe alting fra bunden. Og "I begyndelsen var der ingenting. Og så eksploderede det" giver ikke forfærdelig meget mening, al den stund at ifølge vores egen videnskab er der nødt til at være noget, for at det kan eksplodere.

Så er vel spørgsmålet om, hvorvidt dette noget, der fik noget til at eksplodere, har en eller anden form for bevidsthed eller vilje - eller det bare er noget rent mekanisk, som vi tilfældigvis ikke har gennemskuet endnu.

Vi kan dog konstatere, at vi (skabninger) har forskellige grader af bevidsthed og følelser og alt muligt - formentlig især vores egen slags, altså mennesker.
Det er vel at strække troværdigheden lidt at forestille sig, at et mekanisk væsen eller fænomen, der ikke selv har nogen bevidsthed eller vilje, ville kunne skabe andre væsner, som har de ting.

Så så langt er jeg vel religiøs.

Men på den anden side må jeg jo konstatere, at religioner tit er resultatet af, at skabningerne har prøvet at forestille sig, hvordan de selv ville være, hvis de var skaberen, og som sådan "har skabt Guden i deres eget billede", om man vil.

Mange gange en lovlig pernittengrynet Gud endda. "Vores Gud her ilandet vil ikke have man spiser køer!" "Nej, du tager fejl - i vores land ved vi, at det er grise, man ikke må spise." "Nej, I tager alle sammen fejl - man må spise begge dele - bare ikke om fredagen!" "Nej, nej ..." osv.

Så på den måde er jeg ikke religiøs - undtagen måske ubevidst, fordi et eller man har hørt som barn, hænger ved, uden at man er opmærksom på, at det bare er noget en eller anden har sagt med så stort eftertryk, at man troede, det måtte være rigtigt. :)

Ikke fordi det er min alternative religion, men jeg synes fx 1500-tals digteren Kabir udtrykker det meget godt. Han boede på grænsen mellem islam og hinduisme - og gjorde grin med begge dele, selvom han afgjort mente at Guden fandtes og at man kunne få en klar følelse af dette.

Jeg vil da heller ikke afvise, at de mange af de personligheder som de store religioner er opstået efter, har haft en så klar fornemmelse af dette, at de ligefrem kunne videregive den til deres samtidige fans. Måske er det mest efter at de er væk, at andre mødes og bliver enige om, at det var nok sådan og sådan han havde ment, og opstiller formler for opførsel og spisning og samliv, som måske oprindeligt ikke var så detailstyret. (Jeg elsker Life of Brian ... fx at den arme mand taber sin sko, da han er på flugt fra mængden, der har valgt ham som deres profet. Og mængdens ledere efter kort rådslagning bliver enige om, hvordan de skal fortolke tabet af skoen - og hvilke ritualer det skal give anledning til :-D)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Slettet bruger » 9. maj 2018, 16:25

dgd2007 skrev:Det er vel at strække troværdigheden lidt at forestille sig, at et mekanisk væsen eller fænomen, der ikke selv har nogen bevidsthed eller vilje, ville kunne skabe andre væsner, som har de ting.


Det problem kommer man ikke rigtigt ud over med en gud, for hvem har så skabt guden? Det må være et væsen der er endnu mere kompliceret end den gud der har skabt vores verden. Og det væsen der har skabt det væsen som har skabt den gud som har skabt vores verden, er endnu mere kompliceret. Den tankerække kommer der vist ikke noget tilfredsstillende ud af.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Pax Romana » 9. maj 2018, 17:16

abcd skrev:
dgd2007 skrev:Det er vel at strække troværdigheden lidt at forestille sig, at et mekanisk væsen eller fænomen, der ikke selv har nogen bevidsthed eller vilje, ville kunne skabe andre væsner, som har de ting.


Det problem kommer man ikke rigtigt ud over med en gud, for hvem har så skabt guden? Det må være et væsen der er endnu mere kompliceret end den gud der har skabt vores verden. Og det væsen der har skabt det væsen som har skabt den gud som har skabt vores verden, er endnu mere kompliceret. Den tankerække kommer der vist ikke noget tilfredsstillende ud af.
Gud er ikke skabt. Det ligger jo ligesom i begrebet Gud. Han er jo evig.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Slettet bruger » 9. maj 2018, 17:21

Pax Romana skrev:
abcd skrev:
dgd2007 skrev:Det er vel at strække troværdigheden lidt at forestille sig, at et mekanisk væsen eller fænomen, der ikke selv har nogen bevidsthed eller vilje, ville kunne skabe andre væsner, som har de ting.


Det problem kommer man ikke rigtigt ud over med en gud, for hvem har så skabt guden? Det må være et væsen der er endnu mere kompliceret end den gud der har skabt vores verden. Og det væsen der har skabt det væsen som har skabt den gud som har skabt vores verden, er endnu mere kompliceret. Den tankerække kommer der vist ikke noget tilfredsstillende ud af.
Gud er ikke skabt. Det ligger jo ligesom i begrebet Gud. Han er jo evig.


Den logik forstår jeg ikke. Man kan godt acceptere en evig intelligens som ikke behøver at komme noget sted fra. Men menneskene skal være skabt af noget intelligent.
0
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Hurrze » 24. maj 2018, 20:13

Jeg er ikke nogen af ovennævnte. Jeg er kristen, men ikke sådan praktiserende. Men gør det ikke pga kultur eller tradtion, er det mere pga eget valg. Har bare ikke fået taget mig sammen til at gå i kirke osv de sidste mange år :fløjt:
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er du religiøs?

Indlægaf dgd2007 » 3. jun 2018, 08:53

Kom i tanke om dette digt, som jeg meget godt kan lide.
Kabir levede omkring 1500 i Indien - på grænsen mellem hinduismens og islams udbredelse. Han var meget obs på noget guddommeligt, men mente på den anden side ikke at nogen af de to systemer kunne gøre krav på at have "vejen" til det:

O servant, where dost thou seek Me?
Lo! I am beside thee.
I am neither in temple nor in mosque: I am neither in Kaaba nor in Kailash:
Neither am I in rites and ceremonies, nor in Yoga and renunciation.
If thou art a true seeker, thou shalt at once see Me: thou shalt meet Me in a moment of time.
Kabîr says, "O Sadhu! God is the breath of all breath."

:)
0
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 773
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1175

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Brutus » 3. jun 2018, 11:01

Jeg betragter mig selv som betonateist,
men i dette digt af Viggo Stuckenberg, er der virkelig noget som rammer resonanspunktet inde i mig.
Så hvis jeg skulle vælge en trosbekendelse, ville det blive denne:

Jeg tror på, at det findes
en Gud et steds – i dig, i mig
måske bag stjernerne, måske
i støvet på hver alfarvej.

En Gud, som væmmes såre
ved alle dem, der bygger hus
ham og hans magt til ære
og kaster sig for ham i grus.

En Gud, som evigt ynker
hver sjæl, der ydmygt hylder ham
fordi han er lidt større
end denne verdens stakkels lam.

En Gud, som viger fra dig
hvis du vil krybe for hans fod
og rådløs skjule i en bøn
din egen fattigdom på mod.

En Gud som stum forstener
for klage, som for fryderåb
højt over fine sorger
højt over dine håb.

En Gud, som ser – ser evigt
i ubrudt tavshed, ubrudt ro
på dig og dit og gemmer
hver gang du græd, hver gang du lo.

En Gud, hvis øje følger
din færd i al dens op og ned
og ved om, hvor du vandt og slap,
så dømmende besked.

En Gud, hvis blik bestandig
ser på, om du vandrer rank
trods dybest stik, trods ondest kval
hvad eller om dit hoved sank.

En Gud, som ikke skænker
den mindste hjælp dig i din nød
men vil, at du skal bøde selv,
hvad selv du i din færd forbrød.

At han engang kan skænke
dig hvile ved sin side,
fordi du holdt dig selv i hævd,
hvad ondt han lod dig lide.

Fordi du stod så stolt som han
i ondt og godt, i småt og stort,
fordi uovervunden
du vandrer ud af livets port.
1
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Urtekussen » 3. jun 2018, 12:43

Jeg er udmeldt af folkekirken og mine børn er ikke døbt.
Jeg tror ikke på noget.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Iznogood » 4. jun 2018, 06:33

Jeg er koptisk-ortodoks.
Men har et meget afslappet forhold til min religion.
0

Tilbage til "Generelt"