Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Mani » 24. apr 2018, 17:24

Min kejtede knægt og hans gamer venner skal op i dans til idræt. Er der nogen, der kan hjælpe med hvad det dækker over og hvad de kan sætte sammen uden det bliver for kikset for dem.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25613

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. apr 2018, 17:39

Min knægt går i 7. klasse, og de har kørt en danse forløb.
Lærerne har skrevet lidt omkring det at idræt er et prøvefag, og hvad det betyder for selve undervisningen og hvad det kræver af eleverne.
jeg husker forklaringen omkring dans, som at de skal kunne sammensætte en rytmisk danseserie, og koble praksis og teori sammen.


Jeg fandt dette link der fortæller om idræt som prøvefag, men ikke noget om dans specifikt.
https://www.folkeskolen.dk/564085/store ... get-idraet


Men mon ikke drengene kan finde en stilart der ikke er alt for kikset for dem, som de synes er sejt og sjovt :)
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Luffegås » 24. apr 2018, 17:48

1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9669

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Tanten » 24. apr 2018, 18:44

Hvad med noget hardstyle/jump - det er ikke for tøset, og man behøver jo ikke være så prof som drengene her i videoen https://www.youtube.com/watch?v=yPjk-wJjEXU

De kunne også vælge en anden form for streetdance.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Mani » 24. apr 2018, 18:59

Madam Pomfrey skrev:Min knægt går i 7. klasse, og de har kørt en danse forløb.
Lærerne har skrevet lidt omkring det at idræt er et prøvefag, og hvad det betyder for selve undervisningen og hvad det kræver af eleverne.
jeg husker forklaringen omkring dans, som at de skal kunne sammensætte en rytmisk danseserie, og koble praksis og teori sammen.


Jeg fandt dette link der fortæller om idræt som prøvefag, men ikke noget om dans specifikt.
https://www.folkeskolen.dk/564085/store ... get-idraet


Men mon ikke drengene kan finde en stilart der ikke er alt for kikset for dem, som de synes er sejt og sjovt :)

Tak :)
Jo, vi må prøve at hjælpe dem med at finde stilarter de har mod på at kaste sig ud i. Mener de skal have minimum tre typer.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Mani » 24. apr 2018, 19:01

Luffegås skrev:https://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/idr%C3%A6t

https://www.emu.dk/modul/vejledning-fag ... ceomraader

Tak. Det må jeg læse op på.
Min knægt har rimelig godt styr på det generelle og er også den eneste af dem der går til sport i fritiden. Men dans får ham helt i baglås.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Mani » 24. apr 2018, 19:01

Tanten skrev:Hvad med noget hardstyle/jump - det er ikke for tøset, og man behøver jo ikke være så prof som drengene her i videoen https://www.youtube.com/watch?v=yPjk-wJjEXU

De kunne også vælge en anden form for streetdance.

Det er helt sikkert et rigtig godt bud. Tak :gogo:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2018, 20:25

Her er den nyeste prøvevejledning for faget, hvor alt er beskrevet detaljeret og konkret:
file:///home/chronos/u-aef7d0e881bcc1e3f2bb9dc176d064252739aebf/Downloads/181026-Idraet-proevevejledning.pdf

I vejledningen til selve faget, som Godtnavn har linket til, står der flg. om netop dans:

"Dans og udtryk
Dans og udtryk handler om at eksperimentere, lege, kommunikere om og tilegne sig kroppens og danses alsidige bevægelsesmuligheder med og uden musik. Der arbejdes både med tilegnelse af særlige bevægelser og stilarter og med udvikling af egne kreative bevægelsesudtryk, hvor en forståelse for dansens variationsmuligheder bliver central.

Sammenhænge mellem musik og bevægelse er af fundamental karakter, og det kan komme til udtryk og udnyttes pædagogisk på mangfoldige måder i undervisningen. Ud over at opleve dans som social aktivitet og kulturelt fænomen er det vigtigt, at eleverne opøver fortrolighed med og bevidsthed om, hvordan de kan bruge dansen, både når de danser alene og sammen med andre. Eleverne skal lære at udtrykke sig med dans som en varieret udtryksform, der er afpasset efter forskellige typer af musik, fra at bevæge sig rytmisk til forskellige musikformer, over det at opnå en større bevidsthed om tempo, puls, rytme og takt, til selv at koreografere egne danse. Der kan inddrages mange musikvideoer og nye dansestile, der opstår i forbindelse med disse. Ligeledes er det godt at lade eleverne være medbestemmende i musikvalg."

Lige Idræt er nok det skolefag, jeg har mindst føling med, men generelt er det på alle måder det vigtigste, at eleven føler ejerskab for sit produkt, har overblik over prøvens opbygning og er tryg ved det, han/hun skal lave. De tre ting er ikke mindst essentielle, hvis emnet ikke falder en naturligt eller siger en det store. I de situationer er det efter min mening afgørende at have realistiske forventninger og gå efter at levere noget, der måske ikke er genialt eller det, der ligner, men ordentlig gennemarbejdet og troværdigt. Hellere lidt, men godt end stort og ambitiøst, men dårligt udført. Både som eksaminator og censor synes jeg, at det værste er, når eleven tydeligvis famler, ikke har forstået sit emne og prøver at gætte, hvad jeg gerne vil høre.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf hotlips » 24. apr 2018, 22:57

Breakdance, selvom det ikke er moderne i gængs forstand længere så er det stadig noget selv halv seje knægte plejer at synes er cool, jeg går ud fra det er fordi det er så tydeligt at det kræver meget fysisk.

Der er sådan nogle vildt gode Breakdancere på strøget af og til de trækker altid mange tilskuere og især teenageknægte i alle aldre.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Mani » 25. apr 2018, 16:16

De har besluttet haka i hvert fald skal indgå - jeg tænker det er en fin start.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Filipai » 25. apr 2018, 16:39

I gymnasiet var dans også en del af idræt, og der lagde lærebogen og underviser meget vægt på at man kunne sammensætte en serie der også passede til takt af musik. Der synes jeg haka virker som en god idé fordi der rent faktisk er noget kontrol over det. Jeg tænker jumpstyle og breakdance er svært at lære så godt at det ser planlagt ud, inden en eksamen.

På mit uni har vi haft utroligt mange danse til sange, hvor dansene ligesom har fulgt hvad de synger. Det er rimeligt plat, men det er til at lære, og man følger en rytme. Men om sådan noget ville blive accepteret har jeg ikke nok kendskab til.
https://www.youtube.com/watch?v=iEVDHVnzyYQ .


De kunne også linedance. Må de danse par? Der er jo mange stilarter der giver bedst mening i par :D
2
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 779
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1182

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Brutus » 25. apr 2018, 17:02

Jeg er fandme glad for at jeg ikke går i skole mere.
I dette fag var jeg dumpet med en brag.
4
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Mani » 25. apr 2018, 18:19

Filipai skrev:I gymnasiet var dans også en del af idræt, og der lagde lærebogen og underviser meget vægt på at man kunne sammensætte en serie der også passede til takt af musik. Der synes jeg haka virker som en god idé fordi der rent faktisk er noget kontrol over det. Jeg tænker jumpstyle og breakdance er svært at lære så godt at det ser planlagt ud, inden en eksamen.

På mit uni har vi haft utroligt mange danse til sange, hvor dansene ligesom har fulgt hvad de synger. Det er rimeligt plat, men det er til at lære, og man følger en rytme. Men om sådan noget ville blive accepteret har jeg ikke nok kendskab til.
https://www.youtube.com/watch?v=iEVDHVnzyYQ .


De kunne også linedance. Må de danse par? Der er jo mange stilarter der giver bedst mening i par :D

Tak, det er rigtig gode input :)
De er tre (kejtede) drenge, så jeg tænker ikke par dans er oplagt her. Jeg er ikke 100% inde i hvad de må, men kommer med bud på danse, der kunne være ok og har lovet at hjælpe dem til en øvedag. Men de vælger selv og laver selv programmet.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Mani » 25. apr 2018, 18:21

Brutus skrev:Jeg er fandme glad for at jeg ikke går i skole mere.
I dette fag var jeg dumpet med en brag.

Ha, nej det havde heller ikke været et hit i min bog!
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Dans til afgangsprøve i 9. klasse

Indlægaf Filipai » 25. apr 2018, 20:43

Okay, dans som de kan danse uden at være par, men som er herre ikonisk. The twist!

Men det er sgu et mega unfair fag at komme op i :D
0

Tilbage til "Generelt"