Er uddannelser blevet for højt ragende?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Er uddannelser blevet for højt ragende?

Indlægaf HerErJeg » 10. apr 2018, 17:09

Jeg var til en foredrag/debat formiddag på VIA University College. Emnet var digitalisering i byggeriet.
Der var en 12 virksomhedsfolk som mig selv, 3-4 lærere og 2 studerende.
Jeg er selv uddannet i 1996 og er en ren dinosaurus i den sammenhæng, på trods af mine beskedne 43 år trods alt.

Det som jeg hæfter mig som det første, er at det sproglige niveau er tårnhøjt, helt op under loftet. Især fra lærerne og de studerende. Da de studerende skulle forklare hvad de rent faktisk studerede og hvad deres skule lave som speciale, der lukkede min hjerne simpelthen ned. Jeg anede ikke hvad det var, hvad det kan bruges til, og om det overhovedet kan bruges til noget.
Jeg tænkte lidt på kejserens nye klæder, enten er jeg dum, eller også er alle dumme, men ingen tør indrømme det...?

Værre er det så, når der kommer teknik, software og præsentation på banen. Det virker som om selve det at kunne vise frem, præsentere, være farvestrålende, er trådt langt foran gamle dyder som handler om grundighed og ordentlighed, dybt kendskab og gennemarbejdet i hver en afkrog.
Når det handler om byggeri, så er planen at det visuelt kigges igennem via 3D og VR briller, det konverteres så til tegningsudtræk, nogle lettere overfladiske tegninger som ikke kan komme i mål på egen hånd, med mindre man manuelt er inde og tænke sig grundigt om, og tilføje manuel detaljering. Det virker bare som om at det er ikke der fokus ligger, det må andre tage sig af, men hvis alle kaster bolden videre, så er det derfor at alle økonomiske rammer sprænges.