Arkitekt perfekt

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Arkitekt perfekt

Indlægaf HerErJeg » 26. mar 2018, 01:11

Nogle gange er arkitekter lige lovlig smarte og (u) logiske i deres tankegang.
Ude ved os er der bygget en spritny børnehave til 160 børn, det er rigtigt mange små poder. Når jeg så går og kigger vinduer, så tænker jeg at det kan da aldrig være tilstrækkeligt med plads.
Jeg har set skitseoplægget som jo har solgt ideen, væææældig fine farvelagte illustrationer, som virkelig taler til den indre sanselighed og rummelighed, farver, udfordringer og 'univers'.
Nu er det færdigt, og man kan tænke, er det virkelig bare det?
Især legepladsen er så steril, at det gør helt ondt. Alt for lille, og ikke en kvist eller et træ eller mulighed for mudder og plaskeri. Og ingen plads til mooncars eller udforskning på egen hånd.

Nu er det her en børnehave, men jeg synes jeg oplever flere og flere steder at helt grundlæggende funktion ikke er på plads. Kan man finde rundt, er der toiletter nok, er det logisk indrettet, hvor parkerede jeg bilen?
Sådan noget som lufthavne er forskellige som dag og nat. Er det muligt at finde overblik på kort tid, eller drukner det i over-information og fancy indretninger?

Hvad oplever I af byggeri, hvor en fiks ide eller design ødelægger den bygning som mennesker skal døje med i mange år?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Arkitekt perfekt

Indlægaf Juki » 26. mar 2018, 01:42

HerErJeg skrev:Nogle gange er arkitekter lige lovlig smarte og (u) logiske i deres tankegang.
Ude ved os er der bygget en spritny børnehave til 160 børn, det er rigtigt mange små poder. Når jeg så går og kigger vinduer, så tænker jeg at det kan da aldrig være tilstrækkeligt med plads.
Jeg har set skitseoplægget som jo har solgt ideen, væææældig fine farvelagte illustrationer, som virkelig taler til den indre sanselighed og rummelighed, farver, udfordringer og 'univers'.
Nu er det færdigt, og man kan tænke, er det virkelig bare det?
Især legepladsen er så steril, at det gør helt ondt. Alt for lille, og ikke en kvist eller et træ eller mulighed for mudder og plaskeri. Og ingen plads til mooncars eller udforskning på egen hånd.

Nu er det her en børnehave, men jeg synes jeg oplever flere og flere steder at helt grundlæggende funktion ikke er på plads. Kan man finde rundt, er der toiletter nok, er det logisk indrettet, hvor parkerede jeg bilen?
Sådan noget som lufthavne er forskellige som dag og nat. Er det muligt at finde overblik på kort tid, eller drukner det i over-information og fancy indretninger?

Hvad oplever I af byggeri, hvor en fiks ide eller design ødelægger den bygning som mennesker skal døje med i mange år?

Jeg tror grunden til det er at den slags offentlige bygninger er underlagt nogle love og regler der ikke altid giver mening for andre.

Jeg ser fx aldrig legepladser i træ som da jeg var barn mere. Dengang i 90'erne kunne man sagtens få en splint i fingeren eller få revet sit tøj på en rusten skrue der stak ud osv. Det er ikke for at sige at alting bare bedre i gamle dage, for det har da helt sikkert ikke været sjovt for dem der har fået fingrene i klemme i de der jernkæder til gynger eller har fået hudafskrabninger fordi der ikke blev brugt gummiasfalt som underlag udenfor osv.

Jeg ved ikke om det tæller, men mit køkken er så genialt indrettet. Jeg bor til leje og i forbindelse med at jeg skulle overtage boligen blev skabtslågerne og emhætten skiftet. Emhætten går dog længere ud end den der oprindeligt var tiltænkt. Derudover er lågen på det hjørneskab der sidder ved siden af desuden vendt på hovedet, så i stedet for at man åbner det i siden hvor emhætten er så kan man i stedet ikke åbne lågen ordentligt/helt og slet ikke uden at den går imod emhætten hvis man skal have noget i skabet. Det er simpelthen så godt fundet på :gogo: Og det at man ikke umiddelbart kan ændre det uden at skifte hele skabet/modulet ud(hvilket vel kræver en udskiftet af hele køkkenet i tilfælde af at modellen er udgået eller ikke passer i farven og materialet) gør det jo bare endnu mere gennemført og gennemtænkt :rulle:

Jeg kom også til at tænke på at den klassiske Trip Trap stol med bøjle blev ændret(sikkert pga. noget med sikkerheden. Det var i hvert fald noget med EU) Så vidt jeg husker blev den hævet med 5 cm, hvilket så gør at hverken de gamle træbøjler passer til nyere udgaver af stolen, og at de nye indsatser(de er vist i plastik?) ikke kan bruges til de ældre modeller. Smart.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Generelt"