Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf Tilly » 10. mar 2018, 11:25

Det med smage er virkelig interessant. Jeg har altid fundet det fascinerende hvordan nogle mennesker kan synes at noget smager fantastisk og jeg selv ikke kan fordrage det. Og omvendt. F.eks. så hader jeg kommen. Det er det værste jeg ved i hele verden, og jeg får faktisk opkastningsfornemmelser hvis jeg kommer til at spise noget med kommen uden mit vidende. Er f.eks. engang blev serveret en broccolisalat hvor der var kommen i og jeg opdagede det ikke før jeg spiste af det :puke:
Begge mine forældre kan godt lide kommen, så hvad er det det gør at det giver mig brækfornemmelser? I don’t get it...
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf Santa » 10. mar 2018, 12:12

Alkaia skrev:
Santa skrev:Jeg smager bitterstoffer meget tydeligt, og mener at der er lavet undersøgelser med det. Noget med at nogen mennesker har flere ...Æh.....smagsløgsreceptorer (?), som kan smage bitter. I den artikel som jeg læste for nogen pr siden, nævnte de så en lang række madvarer, som disse mennesker typisk ikke kunne lide.
Kaffe, oliven, ruccola, peberfrugter, koriander, ingefær ....
Stort set hele listen passede på mig, det var en liste over ting jeg ikke kan lide.
Jeg er ellers ikke kræsen, men lige bittersmagen, stærk chili og parfumerede smage a la koriander, ingefær, salvie, anis bryder jeg mig bare ikke om.

Jeg kan også smage forskel på fx lakridsæg, Pinocchio kugler, labre larver og vingummier. Gule og orange farver smager ikke så godt. Grønne, hvide og sorte er bedst.


Ej, hvor sjovt. Samme her. Den artikel gad jeg godt at læse.
Jeg har lært at spise peberfrugt, men resten skal ikke i nærheden af min mad.


Jeg brugte lige lidt tid på at søge, og her er i hvert fald en artikel som fortæller om det. Man kalder det for supersmagere :klap:

https://samvirke.dk/artikler/8-ting-du- ... e-smagslog
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf Santa » 10. mar 2018, 12:14

Bonusinfo; faldt over dette i min søgning, og det passer så godt på hvad jeg foretrækker af vine!!
Cote de Rhône og Valpolicella Ripasso er jeg glad for!


Citat: "Supersmagere kan ikke bruge vinanmeldelser, der priser kraftige garvesyreholdige vine, til noget som helst. De har det bedst med frugtrige vine med harmonisk syrebalance. Bryder du dig ikke om Bordeaux, så vælg en saftig Rhône fremstillet på Grenache. Finder du en Barolos garvesyre for barsk, så skænk en rund og blød Valpolicella Ripasso i glasset. Gå målrettet efter de vine, du kan lide, og få et skønt liv som supersmager."
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf hotlips » 11. mar 2018, 06:27

Vi skulle opløse jern i syre da jeg gik til kemi, så blev det til noget blåt pulver når man tørrede det, der bruges til at konservere mad.

Vi skulle smage på det, jeg kunne tydeligt smage en grim kemisk bismag der ikke var andre der kunne smage, det var åbenbart sådan en arvelig ting ligesom de der kan lugte asparges i urin.
Jeg hader stort set alle former for syltede grøntsager, pickles og alt i den dur, netop fordi jeg kan smage det, eneste undtagelse er mayonnaise og det er så fedt at i de ordentlige mayo'er kan man slet ikke smage det.

Jeg har nu ellers ikke specielt sarte smagsløg men det sker jeg får forbundet noget med hvordan jeg tror noget uappetitteligt smager så jeg slet ikke kan få det ned, jeg spiser ikke kogte lammekoteletter for de lugter som jeg tror det gør hvis man koger et menneske, en oksetunge ligner en fod der har fået flået huden af og brisler ligner og føles som hjerner.. Jeg spiser heller ikke sushi for tanken om at fisk er fyldt med orme bliver på en eller anden måde mere klam når de er rå..

Min mor lavede engang sammenkogt ret, det smagte fint men det var umuligt at se hvad der var hvad, jeg tager en bid jeg tror er et stort stykke gulerod eller kartoffel og så spyttede jeg ud på rekord tid og stæsede ud i køkkenet mens jeg hylede at der var sæbe i maden, jeg var fuldstændig sikker på at jeg havde fået et stykke håndsæbe i munden der var røget i gryden ved et uheld.
Det var nu bare ingefær, men det var halvråt og det er så stærkt og så parfumeret at æde i et stort stykke på den måde at jeg kunne smage det i flere dage.
Jeg kan nu ellers godt li ingefær og det er ikke blevet spoleret men der er jo en grund til at man ikke spiser det på den måde, min mor havde tænkt at det ville være nemt at se så den der fik det bare tog det fra, men siden dengang har hun lagt det i gaze.. Og hun griner stadig af at jeg spruttede og bandede og hårdnakket påstod at hun havde puttet sæbe i maden.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf hotlips » 11. mar 2018, 06:33

Tilly skrev:Det med smage er virkelig interessant. Jeg har altid fundet det fascinerende hvordan nogle mennesker kan synes at noget smager fantastisk og jeg selv ikke kan fordrage det. Og omvendt. F.eks. så hader jeg kommen. Det er det værste jeg ved i hele verden, og jeg får faktisk opkastningsfornemmelser hvis jeg kommer til at spise noget med kommen uden mit vidende. Er f.eks. engang blev serveret en broccolisalat hvor der var kommen i og jeg opdagede det ikke før jeg spiste af det :puke:
Begge mine forældre kan godt lide kommen, så hvad er det det gør at det giver mig brækfornemmelser? I don’t get it...


Det gør min dreng af karamel, jeg ved ikke hvorfor og der er tilsyneladende ikke forskel på om det er noget han ved inden eller det kommer uventet,hvis det er ren karamelsmag så ryger det op nærmest før det rammer mavesækken. Men det er måske en anden udgave af at jeg tror kogte lammekoteletter smager af kogt menneske, det er nærmest en refleks der får hjernen til at sige hell no, det er ikke mad det der..
0
Brugeravatar
PepsiMagt
Indlæg: 89
Tilmeldt: 2. nov 2017, 22:45
Kort karma: 26
Likede indlæg: 220

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf PepsiMagt » 11. mar 2018, 15:02

Alkaia skrev:
PepsiMagt skrev:
Sophies-mor skrev:Er der nogle, der kan huske, hvad stoffet hedder?



Det kommer så mænd an på hvad det er for et stof. Der er mange forskellige.

Koriander er eksempelvis en krydderurt som for nogle mennesker smager forfærdeligt. Det er genetisk betinget.


Jeg kan slet ikke med koriander, hvilket er lidt kritisk da min kæreste er inder og det er en ret essentiel del af deres madlavning. :lol:
"Det smager af sæbe", "Nej, det gør ikke"... Jeg rykker mig altid når min kæreste kommer ind med en tallerken hvor der er koriander på. Og sukker dybt hvis det er på min mad.
Har seriøst aldrig smagt noget så afskyeligt.


Det er tilsyneladende genetisk bestemt: https://flavourjournal.biomedcentral.co ... -7248-1-22
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12375

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf Guilded_Lily » 11. mar 2018, 17:26

Maanii skrev:Jeg synes også koriander smager af sæbe, men jeg har lært at kunne lide det.

Det er min erfaring, at man kan det med det meste hvis bare man spiser det nok gange.


Det gjaldt for mig og sushi, men oliven og indmad bliver jeg aldrig i stand til at spise.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf Daine » 11. mar 2018, 18:23

Maanii skrev:Jeg synes også koriander smager af sæbe, men jeg har lært at kunne lide det.

Det er min erfaring, at man kan det med det meste hvis bare man spiser det nok gange.

Der er flere ting (i madverdenen) jeg ikke har lyst til at smage så mange gange der skal til for at kunne lide dem :tie: Så I får lov til at have svampe, svesker, østers og lever for jer selv :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf kidkomb » 11. mar 2018, 18:50

Daine skrev:
Maanii skrev:Jeg synes også koriander smager af sæbe, men jeg har lært at kunne lide det.

Det er min erfaring, at man kan det med det meste hvis bare man spiser det nok gange.

Der er flere ting (i madverdenen) jeg ikke har lyst til at smage så mange gange der skal til for at kunne lide dem :tie: Så I får lov til at have svampe, svesker, østers og lever for jer selv :D

Min kæreste og jeg er til stadighed overraskede over at der findes nogen der ikke kan lide duften af stegte champignoner :gisp:
Jeg fik næsten tårer i øjnene første gang jeg læste det :genert:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf Daine » 11. mar 2018, 18:53

kidkomb skrev:
Daine skrev:
Maanii skrev:Jeg synes også koriander smager af sæbe, men jeg har lært at kunne lide det.

Det er min erfaring, at man kan det med det meste hvis bare man spiser det nok gange.

Der er flere ting (i madverdenen) jeg ikke har lyst til at smage så mange gange der skal til for at kunne lide dem :tie: Så I får lov til at have svampe, svesker, østers og lever for jer selv :D

Min kæreste og jeg er til stadighed overraskede over at der findes nogen der ikke kan lide duften af stegte champignoner :gisp:
Jeg fik næsten tårer i øjnene første gang jeg læste det :genert:

Haha, jeg er en af dem! Jeg er ved at kaste op af den lugt, den er virkelig virkelig styg :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf kidkomb » 11. mar 2018, 18:55

Daine skrev:
kidkomb skrev:
Daine skrev:
Maanii skrev:Jeg synes også koriander smager af sæbe, men jeg har lært at kunne lide det.

Det er min erfaring, at man kan det med det meste hvis bare man spiser det nok gange.

Der er flere ting (i madverdenen) jeg ikke har lyst til at smage så mange gange der skal til for at kunne lide dem :tie: Så I får lov til at have svampe, svesker, østers og lever for jer selv :D

Min kæreste og jeg er til stadighed overraskede over at der findes nogen der ikke kan lide duften af stegte champignoner :gisp:
Jeg fik næsten tårer i øjnene første gang jeg læste det :genert:

Haha, jeg er en af dem! Jeg er ved at kaste op af den lugt, den er virkelig virkelig styg :D

Jeg tror du tager fejl, Daine, du er dén. Der kan simpelthen ikke være mange andre end dig der synes at den frydefulde duft er væmmelig :lol:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf Daine » 11. mar 2018, 19:04

kidkomb skrev:
Daine skrev:
kidkomb skrev:
Daine skrev:
Maanii skrev:Jeg synes også koriander smager af sæbe, men jeg har lært at kunne lide det.

Det er min erfaring, at man kan det med det meste hvis bare man spiser det nok gange.

Der er flere ting (i madverdenen) jeg ikke har lyst til at smage så mange gange der skal til for at kunne lide dem :tie: Så I får lov til at have svampe, svesker, østers og lever for jer selv :D

Min kæreste og jeg er til stadighed overraskede over at der findes nogen der ikke kan lide duften af stegte champignoner :gisp:
Jeg fik næsten tårer i øjnene første gang jeg læste det :genert:

Haha, jeg er en af dem! Jeg er ved at kaste op af den lugt, den er virkelig virkelig styg :D

Jeg tror du tager fejl, Daine, du er dén. Der kan simpelthen ikke være mange andre end dig der synes at den frydefulde duft er væmmelig :lol:

Jeg tager den gerne på mig :D Og I må få ALLE de stegte champignons der ellers skulle have været tildelt mig i dette liv :lol:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12375

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf Guilded_Lily » 11. mar 2018, 19:40

kidkomb skrev:
Daine skrev:
Maanii skrev:Jeg synes også koriander smager af sæbe, men jeg har lært at kunne lide det.

Det er min erfaring, at man kan det med det meste hvis bare man spiser det nok gange.

Der er flere ting (i madverdenen) jeg ikke har lyst til at smage så mange gange der skal til for at kunne lide dem :tie: Så I får lov til at have svampe, svesker, østers og lever for jer selv :D

Min kæreste og jeg er til stadighed overraskede over at der findes nogen der ikke kan lide duften af stegte champignoner :gisp:
Jeg fik næsten tårer i øjnene første gang jeg læste det :genert:


Noget af det værste er lugten af varm leverpostej med stegte champignoner. Puha!
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9489
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Smagssans, noget om at kunne smage noget, andre ikke kan...

Indlægaf Sophies-mor » 11. mar 2018, 19:42

Guilded_Lily skrev:
kidkomb skrev:
Daine skrev:
Maanii skrev:Jeg synes også koriander smager af sæbe, men jeg har lært at kunne lide det.

Det er min erfaring, at man kan det med det meste hvis bare man spiser det nok gange.

Der er flere ting (i madverdenen) jeg ikke har lyst til at smage så mange gange der skal til for at kunne lide dem :tie: Så I får lov til at have svampe, svesker, østers og lever for jer selv :D

Min kæreste og jeg er til stadighed overraskede over at der findes nogen der ikke kan lide duften af stegte champignoner :gisp:
Jeg fik næsten tårer i øjnene første gang jeg læste det :genert:


Noget af det værste er lugten af varm leverpostej med stegte champignoner. Puha!

Enig. Men det er mest pga leverpostejen.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Generelt"